Přes náměstí Republiky opět projedou tramvaje, na Frýdlantské mosty se vrací provoz

Rekonstrukce mostů vyžaduje i nadále několik dalších etap silničního dopravního omezení.
Od 17. prosince budou moci ostravské tramvaje opět projíždět přes rekonstruovaný přestupní uzel náměstí Republiky. Dosud to probíhající práce znemožňovaly, nyní se po více než čtyřech měsících mohou tramvaje na Frýdlantské mosty vrátit.
Komplikovaná výluka rozdělila Ostravu dopravně na dvě samostatné části, veřejnou dopravu mezi nimi zajišťovaly autobusy náhradní dopravy. Alternativní tramvajová trať mezi historickým jádrem Ostravy a zbytkem města neexistuje.
S ohledem na pokračující stavební práce budou přemístěné zastávky Náměstí Republiky fungovat zatím jako provizorní dřevěná nástupiště. Ve směru na Porubu zůstane zachováno
stávající nástupiště na ulici 28. října, ve směru na Vítkovice a Ostravu-Jih bude nově zprovozněno nástupiště na ulici Vítkovická.
„Stavba na náměstí Republiky i nadále pokračuje, a jak bylo avizováno, přesune se i do roku 2026. Následovat budou další etapy stavby. Dokončení je plánováno na léto 2026 a Ostrava pak bude mít moderní dopravní uzel, který si město a jeho obyvatelé zaslouží,“ uvedl primátor Ostravy Jan Dohnal.
Deník Zdopravy.cz již dříve informoval, že přestavbu provázejí komplikace. Tramvaje se měly na Frýdlantské mosty vrátit už dříve. Stavbaři však našli po odkrytí konstrukce mostů větší problémy, než jaké se očekávaly. Konkrétně byl zjištěn zhoršený stavebně-technický stav mostů. Beton měl mít známky degradace a nebyl vhodný k sanaci, bylo tedy rozhodnuto o výměně.
Jak DPO připomněl, rekonstrukce mostů vyžaduje i nadále několik dalších etap silničního dopravního omezení. Po 17. 12. 2025 bude zprovozněna pouze sjezdová rampa na ul. Senovážnou, a to pro autobusy MHD, veřejnou linkovou dopravu a IZS. Směr do Poruby zůstane nadále uzavřen pro veškerou dopravu z důvodu pokračující opravy městské kanalizace. Ve směru do centra budou od 17. 12. 2025 nadále uzavřeny oba přímé jízdní pruhy, individuální automobilová doprava bude vedena odklonem na ulici Vítkovickou.
„Modernizace dopravního uzlu na náměstí Republiky spočívá v kompletní opravě mostů a na nich umístěných silnic a kolejiště, i prostoru podchodů. Tři dosavadní tramvajová nástupiště budou zredukována na dvě. Přístup na nástupiště ulehčí travelátory i výtahy. Společně se zlepšením prostředí se zvýší také kvalita tramvajové dopravy, zřízení úrovňového přechodu a prodloužení nástupní hrany umožní plynulejší přestupy během cestování,“ připomněla již dříve mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Tereza Šnoblová.
Zhotovitelem proměny zanedbaného místa jsou firmy IMOS Brno a Monvia Morava. Náklady na rozsáhlou rekonstrukci činí asi 315 milionů korun. V příštím roce má podle dříve představeného harmonogramu druhou etapou navázat rekonstrukce části Ústředního autobusového nádraží. Investiční akci následně uzavře rekonstrukce silnice a tramvajové trati na ulici Vítkovická.
V Ostravě zmodernizují trať na Vítkovické, práce začnou v příštím roce



