Přes 30 hodin ve vlaku. Gepard Express oznámil plány na expanzi, začít chce spojem z Prahy do Litvy

První vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.czPrvní vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.cz

Zkušební provoz nové linky má začít už v srpnu.

Společnost Gepard Express by od prosince 2025 chtěla zavést pětici nových dálkových železničních linek po Evropě. Tři z nich mají začínat v Praze, další dvě mají projíždět Českem.

Dopravce to oznámil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ještě na formulářích již neexistujícího Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Ohlášení komerčních spojů dopředu vyžaduje zákon. Plán není současně nijak závazný a neznamená, že linka bude skutečně spuštěna.

Všech pět linek má jedno společné: má jít o klasické soupravy vozů a lokomotivy s kapacitou až 600 míst. V čele vlaků Gepard Express plánuje zajímavý mix lokomotiv: od vícesystémových strojů Siemens Vectron či Alstom TRAXX až po lokomotivy Škoda 12E (řada 140) nebo 43E (řada 121).

U všech vlaků počítá Gepard Express s provozem každý den, což reálně znamená potřebu více než deseti lokomotiv a vyšších desítek vagonů. Není také jasné, jak chce na některých trasách zajistit změnu rozchodu. „Samozřejmě ne vše vyjde,“ řekl majitel firmy Albert Fikáček.

Podle něj jsou zatím nejdále přípravy linky z Prahy do Litvy. „Pokud se něco nestane, ve spolupráci s LTG Link (litevský státní dopravce, pozn. redakce) chceme začít v srpnu zkušební provoz,“ dodal Fikáček. Vlak z Česka pojede z Prahy do Kaunasu, kde bude přestup na jednotku LTG Link do Vilniusu. Do Kaunasu vede standardní rozchod 1435 mm.

Z Prahy chce nabídnout dopravce každodenní spojení do Charkova přes Kyjev, dvakrát denně chce jezdit do polského Terespolu na hranici s Běloruskem. Poněkud exoticky mohou znít pak plány na propojení s chorvatským Splitem, kde chce začít se dvěma linkami: do Vilniusu přes Břeclav a Ostravu a do Berlína přes Prahu. V obou případech to znamená dobu jízdy přes 30 hodin.

Gepard Express zatím provozuje linku mezi Brnem a vídeňským letištěm, intenzivně se zajímá o provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách.

Tagy Gepard Express
100 komentářů