Železnice

Přeplněný Adršpach. Královéhradecký kraj objednal u ČD další vlaky

Motorový vůz 810 v Adršpachu. Foto: České dráhy
Motorový vůz 810 v Adršpachu. Foto: České dráhy

Královéhradecký kraj se dohodl s Českými drahami na posílení železničního spojení do Adršpašských skal. Dopravce bude jezdit s vlaky, které měly ukončit provoz poslední prázdninový víkend, až do konce září.

Po dohodě s Královéhradeckým krajem prodloužíme provoz prázdninových sezónních vlaků v oblasti Teplic nad Metují a Adršpachu až do konce září. Rozšíření dopravy se týká téměř 20 spojů, které budou jezdit například mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem, ale také mezi Broumovem, Meziměstím a Náchodem nebo mezi Náchodem a Adršpachem,“ říká Roman Moravčík, ředitel Regionálního obchodního centra osobní dopravy v Královéhradeckém kraji.

Na trati Adršpašskými skalami jde už o druhou úpravu jízdního řádu, na jaře začaly jezdit nové přímé vlaky do skalního města vedené z Polska. Ty kraj objednal u GW Train Regio

Adršpašské skály se dlouhodobě potýkají s velkým náporem turistů, kteří přijíždějí autem. Letos situace dospěla tak daleko, že policie musela opakovaně zavřít hraniční přechod, protože doprava v Adršpachu a okolí zcela zkolabovala. Vlaky v této oblasti mohou odlehčit přetíženým místním komunikacím a parkovištím. Turisté přijíždějící do skalních měst mohou nechat své automobily dál od cíle své cesty a poslední úsek mohou dojet vlakem. Podobně místní obyvatelé se mohou vyhnout cestě autem po přetížených silnicích a využít pro svou cestu vlak.

33 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Cestování autem je dost levné, i ta největší socka dosáhne na nějakého ojetého pažouta nebo citróna a cenu paliva moc neřeší. Tady má stát volné pole působnosti a mohl by třeba zvýšit daň z pohonných hmot a naplnit tak víc erární kasu. Nějaký výraznější přesun z aut do vlaku bych nečekal, ale úplně marná snaha kraje být nemusí. Je to ale potřeba doplnit dalšími věcmi jako výrazně zvýhodněné vstupné při jízdě vlakem, opětované zavedení parkovného atd. A že tam jezdí teď mimo hlavní sezónu 810 ? To není až takový problém, těch pár minut v motoráčku v upgradované verzi většině zákazníků nevadí, spíš může být potíž s kapacitou (?). Co vím, tak tam od května do srpna jezdila regionova, možná by bylo dobré prodloužit provoz regionov i na září.

    • o té vyšší daňi je to od Vás překlep? A ta liazka je na vodík?

  • Ideální, ještě prosím rozšířit parkoviště a více vlaků do Polska. Čím víc lidí si tam ten václavák zhnusí tím lépe a snad za pár let by se to zase mohlo uklidnit. Tohle má už k přírodě pěkně daleko. Jinak je super jak dali parkoviště zadarmo a zavírají vjezd zázvorou v 18:00, takže když se chcete krátce projít skalami a pak skočit na večeři do nějaké místní hospůdky která má tak max 6 parkovacích míst, tak jste co? Nahrání a na*raní. Ještě že jde zatím jezdit jinam.

  • Kdyby raději vzali ty peníze vyplýtvané na neefektivní dotování železniční dopravy a využili je tam, kde je opravdu poptávka – tedy ve vybudování kapacitních parkovacích domů a zkvalitnění příjezdových cest. Je dost naivní si myslet, že lidi jedoucí z větší dálky, navíc obvykle s dětmi, jen tak uprostřed cesty zastaví někde v polích a přestoupí na vlak, který jede párkrát za den. Pak se budou trmácet z nádraží k samotným skalám a po skončení prohlídky to samé v opačném gardu. Navíc pokud vlak vyplivne najednou třeba 100 lidí, utvoří se u pokladny zbytečná nárazové fronta v řádu desítek minut. Velmi nepohodlné a časově náročné. To není řešení hodné 21. století, pokud provozují takovouhle turistickou atrakci. K ostatním diskutujícím: parkovné za 200 je dnes celkem běžná záležitost, to taky moc novodobých autoturistů neodradí. V zahraničí není neobvyklé celodenní parkování v trojnásobné výši a stejně to turisté využijí.

    • Nesmysl! Vlaky jsou jediným řešením, louky v CHKO nelze používat k parkování, navíc ty auta kapacitně nepojmou ani příjezdové komunikace.

    • „Pak se budou trmácet z nádraží k samotným skalám a po skončení prohlídky to samé v opačném gardu.“
      to nádraží je blíž než parkoviště

    • Hledáte problémy tam, kde být vůbec nemusejí: vstupenky lze klidně prodávat už ve vlaku nebo dokonce i v osobní pokladně nebo automatu na nádraží u parkoviště, kde si cestující opatřují jízdenky na ten vlak – a ke vchodu do skal je to v obou případech (Adršpach i Teplice) z nádraží méně než půl kilometru.
      Spíše je zajímavé, proč se tam tak rozmohly výlety Poláků …

  • za to může snad starosta adršpachu, že není schopen si půjčit MP s metrem v ruce. A ta vstupenka s jízdenkou se taky dá zařídit, to by zase měl kraj s čd vyjednat. Ted kritiky k 810 moc nemám, nebot ty turistický trasy nejsou vhodný pro toho, kdo nevyleze do 810.

  • 1. Sezónní vlaky jezdili vždy až do konce září, dokud se do toho nevložili ,,odborníci,, z koordinačního centra.
    2. Vlaky se zavedli ještě dřív než Poláci začali provádět nájezdy.
    3. Již před mnoha lety bylo nabízeno ,aby do Adršpachu v sezóně jezdilo více vlaku převážně ze záchytných parkovišť, které měly být vybudovány u Teplic nad , Metují. Samotní radní z Adršpachu věc smetli se stolu

  • „Turisté přijíždějící do skalních měst mohou nechat své automobily dál od cíle své cesty a poslední úsek mohou dojet vlakem. “

    K tomu lze říct jediné: neskutečně naivní. Tuhle možnost využije tak 0,01 % přijíždějících autem.

    • kdyby tam naplánovali nějakou trasu, tam vlakem, nazpět pěšky k autu, tak by to taky nebylo špatný.

  • k tomu, aby lidi jezdili vlakem je potřeba, ale jim tuto možnost zvýhodnit a nikoliv zrušit poplatek za parkovné a a poplatek promítnout do vstupného jeho zvýšením.. tz. je potřeba obnovit placení parkovného a naopak vstupné snížit při použití vlaku, jenže ono se to v dnešní době různých jízdenek a jízdenek nahraných třeba na inkartě či e-tiketu řeší docela blbě..protože to by museli mít možnost takovou jízdenku ověřit..

    • Stačí dát parkovné za 200 a získanými penězi zadotovat zlevnění vlaků (ČD na některých tratích nabízí IN25 slevu všem cestujícím). Nebo prodávat vstupenky už ve vlaku za zvýhodněnou cenu (1 vstupenka na cestujícího).

      • Ano, jediná možnost, jak dostat lidi k vlaků, je enormně zvýšit částku za parkování a zároveň přísná kontrola policií a odtah aut, které parkují tam, kde nemají.

        • Souhlas, že problémem je nejen parkování zdarma, ale také neschopnost policie a obecního úřadu řešit porušování dopravních předpisů.

    • Každopádně i tak je dobře, že na situaci reagovali na KU alespoň takto.

    • Lidé přijíždějící automobily přesednou určitě rádi a ochotně do vozu řady 810, jehož kultura cestování pamatuje Škodu 120.

      • Je pravda, že řada 810 je dnes dobrá leda tak do šrotu(muzea).
        A to přesto, že bude část šotoušů pořád tvrdit, jak je to pro některé tratě dostačující vozidlo a lepší, než jakýkoliv autobus, což ovšem většinová veřejnost vidí úplně jinak. Ani pozlacený WC(obzvláště důležitá věc na lokálkách okolo 10-20km) to nezachrání.

        • Svojsin: Nebojte se, tahle trať naštěstí nebude mít už dlouhého trvání 🙂 Nedávno zde pán pod přezdívkou Souprava ukazoval schéma, jak bude vypadat síť železnic za 30 let, tak já jsem si dovolil se tím inspirovat a doplnil jsem to do konce. A věřím, že se tento stav povede i dříve, než za 30 let.

          http://jyxo.info/uploads/99/999251a2dfd333c6e2873ee4ee1ba98e76bcfaab.jpg

          Beru v úvahu i fakt, že i při objednání několika autobusů (na které se dá nasadit konstrukce na přepravu kol, takže s možností přepravy kol ve vlaku nemá smysl argumentovat) bude cena za dopravu levnější, než jeden vlak. Proto tam jsou smazány i tratě jako 174, 226 nebo část 290. Taky beru v úvahu fakt, že nejpozději do 10 let zcela zanikne nákladní doprava (kamiony jsou možná méně ekologické, ale jsou mnohem levnější a rychlejší, na tom šotouši nic nezmění), pak např. tratě jako 073 nebo 131 ztratí smysl. Pokud mi jde o to přepravit lidi, tak řeším hlavně efektivitu a rychlost, což autobus v drtivé většině případů zvládne lépe.
          Ušetřené peníze za údržbu zde smazaných tratí se pak použijí do modernizace a zrychlení těch stávajících, případně pro zahuštění intervalu autobusů.

          • Vy jste nějakej chytrej :DD Zrovna 226, kde v sezóně jede v jednom spoji klidně 50 cyklistů, určitě pobere autobus.

            • Když si zjistíte cenu za 1 autobus vs. cenu za 1 vlak, zjistíte, že kdyby místo jednoho vlaku měly jet dva autobusy a ještě dva cyklobusy, je to stále levnější. Navíc pokud by se z té trati udělala cyklostezka, mnoho cyklistů už nebude přepravu v tomto směru potřebovat.

          • Nevím jestli píšete ironicky, jste troll nebo novodobý Baron Beeching, ale Váš příspěvek je snůška nesmyslů. Smazat z mapy tratě, které si na sebe vydělají jen z poplatků za průjezd vlaků, to už chce mít řádně připravené podklady 🙂

            • Na sebe si nevydělá v podstatě žádná trať. Možná by si někteří mohli přestat nalhávat, že železnice není zastaralá. V této podobě to skutečně JE něco, co do moderního 21. století nepatří a většina tratí, které jsem z mapky smazal, měly být už dávno zrušeny. A ty zbylé tratě už dávno mohly být přestavěny na mnohem vyšší rychlost. Prostě do budoucna buď moderní rychlodráha, nebo zrušená trať. Většina tratí pochází z konce 19. nebo počátku 20. století, kdy silniční doprava ještě nebyla tak na vzestupu, jako teď. Dnes je silniční doprava rychlejší, levnější jak na provoz vozidel tak na údržbu a až jednou budou samé elektromobily/elektrobusy/elektrokamiony, tak už nikdo nebude moct namítat, že je neekologická.

            • Tak to zase ne, až se jednou zmodernizuje celá trať Praha – Liberec, tak bude mít jednoznačně budoucnost. To samé Rakovník, i když tam by si to muselo vyžádat zásadní přeložky a zkrácení. Záměrně jsem tam nechal i např. Jeseník (i když tam jsem hodně váhal), aby se neřeklo, že ruším všechno.
              Hustopeče budou elektrifikovány, takže ty taky ponechat.

              • Sorry, cílem mé mapky bylo ukázat nesmyslnost té vaší. To se jak vidím povedlo. Dokonce s bonusem, neboť jste v posledním příspěvku prokázal, že o přepravním potenciálu jednotlivých míst nemáte ani páru.

                • Až se to zruší, protože v tomhle je vývoj neúprosný, tak budete jen opařeně koukat, že Pan X měl pravdu.

            • Po tomto bych to už zrušil úplně a nechal jen průtahy do ostatních států, jestli budou vůbec třeba. 😀

          • Takže přidáme ještě více kamionů a autobusů, aby silnice byly ještě méně průjezdné, ideální stav ;-0!!

          • Budoucnost (2050 )vypadá zajímavě, ale chybí mi tam VRT. Asi pořád nic 😀

      • I kdyby tam jezdily hypermoderní vlaky, tak automobilisti do nich určitě houfně přesedat nebudou, jelikož je to vždy komplikace a značně nekomfortní. Kdo se jednou vydá do skal autem, tak jeho záměr je se k těm skalám autem co nejvíc přiblížit ideálně tak, aby to měl co nejblíž ke vchodu. Jakékoliv přesedání někde na vlak je naprosto naivní představa.

        • Ideálně někteří, aby ani z auta nevystupovali! Opravdoví turisté.

Newsletter

Partneři


Výběr editora