Železnice

Přeplněný Adršpach. Královéhradecký kraj objednal u ČD další vlaky

Motorový vůz 810 v Adršpachu. Foto: České dráhy
Motorový vůz 810 v Adršpachu. Foto: České dráhy

Královéhradecký kraj se dohodl s Českými drahami na posílení železničního spojení do Adršpašských skal. Dopravce bude jezdit s vlaky, které měly ukončit provoz poslední prázdninový víkend, až do konce září.

Po dohodě s Královéhradeckým krajem prodloužíme provoz prázdninových sezónních vlaků v oblasti Teplic nad Metují a Adršpachu až do konce září. Rozšíření dopravy se týká téměř 20 spojů, které budou jezdit například mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem, ale také mezi Broumovem, Meziměstím a Náchodem nebo mezi Náchodem a Adršpachem,“ říká Roman Moravčík, ředitel Regionálního obchodního centra osobní dopravy v Královéhradeckém kraji.

Na trati Adršpašskými skalami jde už o druhou úpravu jízdního řádu, na jaře začaly jezdit nové přímé vlaky do skalního města vedené z Polska. Ty kraj objednal u GW Train Regio

Adršpašské skály se dlouhodobě potýkají s velkým náporem turistů, kteří přijíždějí autem. Letos situace dospěla tak daleko, že policie musela opakovaně zavřít hraniční přechod, protože doprava v Adršpachu a okolí zcela zkolabovala. Vlaky v této oblasti mohou odlehčit přetíženým místním komunikacím a parkovištím. Turisté přijíždějící do skalních měst mohou nechat své automobily dál od cíle své cesty a poslední úsek mohou dojet vlakem. Podobně místní obyvatelé se mohou vyhnout cestě autem po přetížených silnicích a využít pro svou cestu vlak.

33 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Cestování autem je dost levné, i ta největší socka dosáhne na nějakého ojetého pažouta nebo citróna a cenu paliva moc neřeší. Tady má stát volné pole působnosti a mohl by třeba zvýšit daň z pohonných hmot a naplnit tak víc erární kasu. Nějaký výraznější přesun z aut do vlaku bych nečekal, ale úplně marná snaha kraje být nemusí. Je to ale potřeba doplnit dalšími věcmi jako výrazně zvýhodněné vstupné při jízdě vlakem, opětované zavedení parkovného atd. A že tam jezdí teď mimo hlavní sezónu 810 ? To není až takový problém, těch pár minut v motoráčku v upgradované verzi většině zákazníků nevadí, spíš může být potíž s kapacitou (?). Co vím, tak tam od května do srpna jezdila regionova, možná by bylo dobré prodloužit provoz regionov i na září.

  • Ideální, ještě prosím rozšířit parkoviště a více vlaků do Polska. Čím víc lidí si tam ten václavák zhnusí tím lépe a snad za pár let by se to zase mohlo uklidnit. Tohle má už k přírodě pěkně daleko. Jinak je super jak dali parkoviště zadarmo a zavírají vjezd zázvorou v 18:00, takže když se chcete krátce projít skalami a pak skočit na večeři do nějaké místní hospůdky která má tak max 6 parkovacích míst, tak jste co? Nahrání a na*raní. Ještě že jde zatím jezdit jinam.

  • Kdyby raději vzali ty peníze vyplýtvané na neefektivní dotování železniční dopravy a využili je tam, kde je opravdu poptávka – tedy ve vybudování kapacitních parkovacích domů a zkvalitnění příjezdových cest. Je dost naivní si myslet, že lidi jedoucí z větší dálky, navíc obvykle s dětmi, jen tak uprostřed cesty zastaví někde v polích a přestoupí na vlak, který jede párkrát za den. Pak se budou trmácet z nádraží k samotným skalám a po skončení prohlídky to samé v opačném gardu. Navíc pokud vlak vyplivne najednou třeba 100 lidí, utvoří se u pokladny zbytečná nárazové fronta v řádu desítek minut. Velmi nepohodlné a časově náročné. To není řešení hodné 21. století, pokud provozují takovouhle turistickou atrakci. K ostatním diskutujícím: parkovné za 200 je dnes celkem běžná záležitost, to taky moc novodobých autoturistů neodradí. V zahraničí není neobvyklé celodenní parkování v trojnásobné výši a stejně to turisté využijí.

    • Nesmysl! Vlaky jsou jediným řešením, louky v CHKO nelze používat k parkování, navíc ty auta kapacitně nepojmou ani příjezdové komunikace.

    • „Pak se budou trmácet z nádraží k samotným skalám a po skončení prohlídky to samé v opačném gardu.“
      to nádraží je blíž než parkoviště

    • Hledáte problémy tam, kde být vůbec nemusejí: vstupenky lze klidně prodávat už ve vlaku nebo dokonce i v osobní pokladně nebo automatu na nádraží u parkoviště, kde si cestující opatřují jízdenky na ten vlak – a ke vchodu do skal je to v obou případech (Adršpach i Teplice) z nádraží méně než půl kilometru.
      Spíše je zajímavé, proč se tam tak rozmohly výlety Poláků …

  • za to může snad starosta adršpachu, že není schopen si půjčit MP s metrem v ruce. A ta vstupenka s jízdenkou se taky dá zařídit, to by zase měl kraj s čd vyjednat. Ted kritiky k 810 moc nemám, nebot ty turistický trasy nejsou vhodný pro toho, kdo nevyleze do 810.

  • 1. Sezónní vlaky jezdili vždy až do konce září, dokud se do toho nevložili ,,odborníci,, z koordinačního centra.
    2. Vlaky se zavedli ještě dřív než Poláci začali provádět nájezdy.
    3. Již před mnoha lety bylo nabízeno ,aby do Adršpachu v sezóně jezdilo více vlaku převážně ze záchytných parkovišť, které měly být vybudovány u Teplic nad , Metují. Samotní radní z Adršpachu věc smetli se stolu

  • „Turisté přijíždějící do skalních měst mohou nechat své automobily dál od cíle své cesty a poslední úsek mohou dojet vlakem. “

    K tomu lze říct jediné: neskutečně naivní. Tuhle možnost využije tak 0,01 % přijíždějících autem.

  • k tomu, aby lidi jezdili vlakem je potřeba, ale jim tuto možnost zvýhodnit a nikoliv zrušit poplatek za parkovné a a poplatek promítnout do vstupného jeho zvýšením.. tz. je potřeba obnovit placení parkovného a naopak vstupné snížit při použití vlaku, jenže ono se to v dnešní době různých jízdenek a jízdenek nahraných třeba na inkartě či e-tiketu řeší docela blbě..protože to by museli mít možnost takovou jízdenku ověřit..

    • Stačí dát parkovné za 200 a získanými penězi zadotovat zlevnění vlaků (ČD na některých tratích nabízí IN25 slevu všem cestujícím). Nebo prodávat vstupenky už ve vlaku za zvýhodněnou cenu (1 vstupenka na cestujícího).

      • Ano, jediná možnost, jak dostat lidi k vlaků, je enormně zvýšit částku za parkování a zároveň přísná kontrola policií a odtah aut, které parkují tam, kde nemají.

    • Lidé přijíždějící automobily přesednou určitě rádi a ochotně do vozu řady 810, jehož kultura cestování pamatuje Škodu 120.

      • Je pravda, že řada 810 je dnes dobrá leda tak do šrotu(muzea).
        A to přesto, že bude část šotoušů pořád tvrdit, jak je to pro některé tratě dostačující vozidlo a lepší, než jakýkoliv autobus, což ovšem většinová veřejnost vidí úplně jinak. Ani pozlacený WC(obzvláště důležitá věc na lokálkách okolo 10-20km) to nezachrání.

        • Svojsin: Nebojte se, tahle trať naštěstí nebude mít už dlouhého trvání 🙂 Nedávno zde pán pod přezdívkou Souprava ukazoval schéma, jak bude vypadat síť železnic za 30 let, tak já jsem si dovolil se tím inspirovat a doplnil jsem to do konce. A věřím, že se tento stav povede i dříve, než za 30 let.

          http://jyxo.info/uploads/99/999251a2dfd333c6e2873ee4ee1ba98e76bcfaab.jpg

          Beru v úvahu i fakt, že i při objednání několika autobusů (na které se dá nasadit konstrukce na přepravu kol, takže s možností přepravy kol ve vlaku nemá smysl argumentovat) bude cena za dopravu levnější, než jeden vlak. Proto tam jsou smazány i tratě jako 174, 226 nebo část 290. Taky beru v úvahu fakt, že nejpozději do 10 let zcela zanikne nákladní doprava (kamiony jsou možná méně ekologické, ale jsou mnohem levnější a rychlejší, na tom šotouši nic nezmění), pak např. tratě jako 073 nebo 131 ztratí smysl. Pokud mi jde o to přepravit lidi, tak řeším hlavně efektivitu a rychlost, což autobus v drtivé většině případů zvládne lépe.
          Ušetřené peníze za údržbu zde smazaných tratí se pak použijí do modernizace a zrychlení těch stávajících, případně pro zahuštění intervalu autobusů.

          • Vy jste nějakej chytrej :DD Zrovna 226, kde v sezóně jede v jednom spoji klidně 50 cyklistů, určitě pobere autobus.

            • Když si zjistíte cenu za 1 autobus vs. cenu za 1 vlak, zjistíte, že kdyby místo jednoho vlaku měly jet dva autobusy a ještě dva cyklobusy, je to stále levnější. Navíc pokud by se z té trati udělala cyklostezka, mnoho cyklistů už nebude přepravu v tomto směru potřebovat.

          • Nevím jestli píšete ironicky, jste troll nebo novodobý Baron Beeching, ale Váš příspěvek je snůška nesmyslů. Smazat z mapy tratě, které si na sebe vydělají jen z poplatků za průjezd vlaků, to už chce mít řádně připravené podklady 🙂

            • Na sebe si nevydělá v podstatě žádná trať. Možná by si někteří mohli přestat nalhávat, že železnice není zastaralá. V této podobě to skutečně JE něco, co do moderního 21. století nepatří a většina tratí, které jsem z mapky smazal, měly být už dávno zrušeny. A ty zbylé tratě už dávno mohly být přestavěny na mnohem vyšší rychlost. Prostě do budoucna buď moderní rychlodráha, nebo zrušená trať. Většina tratí pochází z konce 19. nebo počátku 20. století, kdy silniční doprava ještě nebyla tak na vzestupu, jako teď. Dnes je silniční doprava rychlejší, levnější jak na provoz vozidel tak na údržbu a až jednou budou samé elektromobily/elektrobusy/elektrokamiony, tak už nikdo nebude moct namítat, že je neekologická.

            • Tak to zase ne, až se jednou zmodernizuje celá trať Praha – Liberec, tak bude mít jednoznačně budoucnost. To samé Rakovník, i když tam by si to muselo vyžádat zásadní přeložky a zkrácení. Záměrně jsem tam nechal i např. Jeseník (i když tam jsem hodně váhal), aby se neřeklo, že ruším všechno.
              Hustopeče budou elektrifikovány, takže ty taky ponechat.

              • Sorry, cílem mé mapky bylo ukázat nesmyslnost té vaší. To se jak vidím povedlo. Dokonce s bonusem, neboť jste v posledním příspěvku prokázal, že o přepravním potenciálu jednotlivých míst nemáte ani páru.

                • Až se to zruší, protože v tomhle je vývoj neúprosný, tak budete jen opařeně koukat, že Pan X měl pravdu.

            • Po tomto bych to už zrušil úplně a nechal jen průtahy do ostatních států, jestli budou vůbec třeba. 😀

          • Takže přidáme ještě více kamionů a autobusů, aby silnice byly ještě méně průjezdné, ideální stav ;-0!!

      • I kdyby tam jezdily hypermoderní vlaky, tak automobilisti do nich určitě houfně přesedat nebudou, jelikož je to vždy komplikace a značně nekomfortní. Kdo se jednou vydá do skal autem, tak jeho záměr je se k těm skalám autem co nejvíc přiblížit ideálně tak, aby to měl co nejblíž ke vchodu. Jakékoliv přesedání někde na vlak je naprosto naivní představa.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora