egoe-plus
Cestovní ruch Vodní doprava Zprávy

Přeplněné Slapy: Na přehradě v létě výrazně zpomalí lodě, budou jezdit jen ve výtlaku

Plavidla na Slapech. Pramen: MDČR
Plavidla na Slapech. Pramen: MDČR
Hustota malých plavidel na Slapech výrazně převyšuje o třetinu delší Orlík.

Plavební provoz na Slapech bude letos v červenci a srpnu výjimečně omezený. Kvůli velkému nárůstu plavidel a potřebě chránit koupající i menší lodě rozhodla Státní plavební správa (SPS) o zavedení takzvaného výtlačného režimu plavby na polovině plochy nádrže.

Motorové lodě tak budou muset na vybraném úseku výrazně zpomalit a neklouzat po hladině se zvednutou přídí. Úpravu režimu plavby doporučila i policie a vodní záchranná služba. „Na Slapech jsme v loňském roce v souvislosti s omezením možnosti cestování do zahraničí zaznamenali rekordní nárůst nejen plavby plavidel, ale také ostatních rekreačních aktivit, letos očekáváme stejně velký zájem,“ uvedla ředitelka SPS Klára Němcová.

Výtlačný režim plavby bude letos mimořádně platit mezi říčními kilometry 91,7 a 118 od 1. července do 31. srpna. Zároveň Státní plavební správa s Povodím Vltavy vymezí 14 bezpečných ploch pro koupající, kam nesmí lodě vůbec vplout. K dispozici bude i jeden prostor pro vodní lyžování a jedno místo pro akrobatickou plavbu vodních skútrů a jetsurfů.

Plavidla Státní plavební správy na Slapech. Pramen: MDČR
Plavidla Státní plavební správy na Slapech. Pramen: MDČR

Počet plavebních nehod v roce 2020 vzrostl na 35 oproti roku 2019, kdy jich bylo oznámeno pouze 12. Na Slapech bylo oznámeno v roce 2020 šest nehod, z toho jedna velká, při které došlo ke zranění. „Musíme si uvědomit, že při enormním množství lidí, které na Slapech letos očekáváme, se bez určitých omezení na tu nádrž jednoduše nevejdeme. Zejména bych proto chtěl apelovat na vzájemnou ohleduplnost a zdravý rozum, aby si léto na Slapech všichni užili pokud možno v klidu a bez nehod,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci je na Slapech 2 764, z toho 91 procent (2 508 plavidel) trvale stojí v úseku dotčeném dopravním opatřením. Přestože je nádrž Orlík o třetinu delší než Slapy, celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci je o polovinu nižší (pouze 1 401 plavidel). „Na jeden říční km výrazně širší nádrže Orlík připadá průměrně 25 kotvících plavidel, zatímco na nádrži Slapy je to 64 plavidel, tedy 2,5krát více, v úseku dotčeném uvedeným opatřením kotví na jednom říčním kilometru dokonce 96 plavidel. Nejde však jen o množství evidenci podléhajících plavidel, ale zejména o množství jiných rekreačních činností, koupání, paddleboardy, kánoe, kajaky, rybolov a množství trvale kotvících hausbótů,“ doplnila Němcová.

Od roku 2015 do konce roku 2020 narostl v České republice počet evidovaných malých plavidel o více než čtyři a půl tisíce (4 571), což je ve srovnání s koncem roku 2014 o více než 30 procent. Z tohoto nárůstu počtu evidovaných plavidel připadá na pobočku Praha, do jejíž územní působnosti náleží Slapy, více než tři tisíce (3 094), tedy dvě třetiny nově evidovaných plavidel. Celkový počet evidovaných malých plavidel dosáhl loni 19 500. O loňském nebývalém zájmu o malou plavbu psal deník Zdopravy.cz v říjnu.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rene

Trocha matematiky ve slovní úloze – opravdu je těch lodí tolik? Celková plocha Slapské nádrže je cca 14 km2, redukovaný provoz cca na 90% tzn. cca na 12 km2 Celkový počet kotvicích lodí v daném úseku – cca 2.500 Pokud budeme počítat průměrnou délku lodi 7m a šířku 3m ( a to většině přidávám), vyjde nám že pokud by NAJEDNOU vypluli všechny lodě zaberou cca plochu 0,05 km2. I když bude krásné počasí a půlka národa si vezme dovolenou, vyjede max 1/3 lodí, tzn cca 0,02km2 lodí na celé přehradě. Výsledek slovní úlohy – pokud by nastal „Slapský armagedon“ a… Číst vice »

Eda

Protože na Slapech trávím na lodi celé léto, dovolím si nezaujatě několik praktických poznámek k tomuto nesmyslu: 1) KM 91 – 118 je bez kousku vody celá Slapská nádrž 2) Valná většina plavební trasy v této oblasti je tak široká, že málokterý rekreační plavec ji zvládne přeplavat tam a zpět 3) Je zcela na místě regulovat provoz, resp. formu plavby v místech se zvýšenou koncetrací potenciálních plavců (zejm. kempy, oblasti s větším množstvím chat), avšak většina nově omezené oblasti je zřídka nebo zcela neobydlená, často vede mezi skalami nebo nepřístupnými břehy na obou stranách a riziko kolize s plavce je… Číst vice »

Tomas

Vodní zahraná služba, se k tomu nemá vyjadřovat, když sama porušuje přepisy a jezdí ve skluzu bez majáku.
A Státní plavební správa má jen zakomlexovane zaměstnance.
Takže mě to nepřekvapuje.

Danda

Měli by zakázat především vodní skůtry, to jsou naprosto bezohledný a velmi nebezpečný psychopati

K.S.

A děcka mají po zábavě. Jako malí jsme vždycky čekali s lehátky a podobnými nafouklými věcmi na velké vlny od „parníku“ nebo motorové lodě… Vymýšlí se omezení na cela zbytečném místě. Ta přehrada má nějakých 50 m hloubky, to není rybník který přebrodíte. Tady by dávalo daleko větší smysl udělat kolem plážek laguny, což by mohlo mít pozitivní dopady na přírodu a zbytek nechat volně. A když si někdo chce zaplavat daleko, tak už je to jeho riziko. Když lezu někam kde se pohybují výrazně rychlejší stroje tak musím počítat s tím že mne to může zabít. Je jedno jestli… Číst vice »

Mirek

Ono jde spíš o to, aby Vám nějaký ožralý zbohatlík nerozrazil kebuli, jedno jestli člunem, nebo skůtrem. Je to přímá úměra, jako na dálnicích. S narůstajícím provozem se snižuje nejvyšší povolená rychlost.

Jarda Š.

V mládí jsme často plavali na Slapech tam a zpátky přes celou šířku, což při dnešním provozu malých plavidel je „vyloženě o hubu“.

Miloš

Pane, od napuštění Slapské nádrže je středem vedena plavební dráha, je to v podstatě stejné, jako kdyby jste přecházel kdekoliv dálnici..

K.S.

Kdo, nebo co je to zbohatlík, pěkně prosím? Jestli mne takto někdo přepluje (nebo se s loďmi také přejíždí???), tak je to pořád moje chyba že jsem se motal kde jsem se motal a nedával jsem pozor. V zásadě tam kde se dá počítat s provozem rychlých lodí, což je kdekoliv kde je to dost široké, hluboké a není to klikaté, takže třeba regulované Labe, Vltava, Morava, Dyje, Ohře, musí do vody člověk jít s tím že se mu může něco nepěkného stát a pokud se mu něco stane, tak je to jenom jeho chyba. S prominutím to je jako… Číst vice »

Vojtíšek

Podle Vás tam tedy má platit „silnější vyhrává“ ? Nezavedeme to i na silnicích? Očividně by se Vám to líbilo.

Jiří Kocurek

V přístavech i na moři platí jedno nepsané pravidlo. Malý 7m člun se bez problému vyhne 100 m dlouhé lodi, proto: Větší loď má přednost.

A ze stejného důvodu nemá chodec přednost před tramvají. Podobně na přejezdu má vždy přednost vlak. Opačně je to neproveditelné.

Osasco

Na druhou stranu ale existují na moři psaná pravidla – COLREG, která prakticky velké lodě neprivilegují.

K.S.

Podle mne má platit že si první za svůj život a své zdraví má zodpovědnost každý sám a nemá tím zatěžovat ostatní. A je jedno jestli jde o motorové lodě, odstupy od kol, kouření v soukromých podnicích a milion dalších věcí které si někdo vydupal regulovat. Na celé přehradě je podle mapy míst ke koupání, samotné jezero má nějakých 200-400m na šířku a je na ní asi 6 oficiálních míst na koupání. kvůli tomu se mají omezit lidi co mají motorové lodě. To je blbost pokud není prvně prověřeno jaká lze přijmout defenzivní opatření, tedy různé bóje, vlnolamy a podobně.… Číst vice »

2084

No protože je člověk malý a lze přehlédnout, tak by měl mít možnost loď zahlédnout a případně zareagovat, což u rychle jedoucího člunu není jednoduché, proto se omezuje rychlost.

K.S.

A právě proto má dávat pozor kde je a vyhýbat se místům kde se přímo pohybují rychlé lodě a pokud se tam připlete, tak hold musí počítat s tím že se mu může něco stát.

Eda

Tento článek ale není o tom že zlí majitelé lodí s dalekohledem vyhlížejí bezmocné plavce a z dálky se na ně rozdjíždějí.. Je o tom jak zvýšit jejich bezpečnost a Váš náhled je bohužel značně černobílý Problematika je shodná jako s chodci a cyklisty na silnici. Na jednu stranu řidiči aut musí ohleduplně předjet cyklistu nebo zastavit na přechodu, na druhou stranu dnes a denně vidíme cyklisty jet 2 vedle sebe, chodce přebíhat silnici atd. Ne 100% úrazů cyklistů a chodců je způsobeno řidičem auta, za množství si mohou lidé sami. A zde je to zcela shodné! Sám jsem jako… Číst vice »

Miloš

Lépe bych to nenapsal..
Spousty lidí zapomělo, že jde o oficiální vodní cestu.
Jen se začínáme opět vracet do dob komunismu, kdy se začali zakazovat, omezovat..
Není to tak dlouho, co byla přehrada bezdůvodně zakazaná pro spalovaci motory na vice jak 30let.

BND 30

Pokud je někdo ožralý, je mu jakékoliv omezení u … u propelleru 🙄

Jiří Kocurek

Ožralý zobhatlík? Jsem nevěděl, že ti policajti byli ožralí a navíc ještě zbohatlíci.
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/za-smrt-plavce-ktereho-prejel-clunem-dostal-policista-podminku-40263814

K.S.

To víte, úplatky za nedané pokuty.

K.S.

Jo ještě 🙂 😉 kdyby to někdo nepochopil je to vtip.

Eda

Mirku, ja patrné že o lodích toho příliš nevíte.. Cena lodi která jede ve skluzu odpovídá ceně ojeté Fabie, to by tady těch zbohatlíků bylo opravdu hodně. Dále, představa že na lodích se chlastá je možná ze sjíždění Vltavy na kánoi u Vyšáku, kde člověk může být na plech a maximálně se vykoupe, ale málokdo z těch zbohatlíků, o kterých mluvíte, chce být na plech když kotví tu svojí drahou jachtu. Dále, na Slapech není narůstající provoz. Je stabilní. Narůstat nemá kam, nejsou kotviště, lodí více není a nebude.

K.S.

Vůbec bych se nedivil kdyby za tím byla nějaká skupina místních dědků co bohužel někoho znají a kterým to vadí a kteří žijí v představách že rychlá loď je minimálně za milion a určitě na to nakradl při rozvracení a rozkrádání socialismu.

Bohužel hodně lidí má pořád v hlavách memy z minulosti, třeba že jetý bavorák v dieselu je luxus a kdo ho má je king. A podobně. Bohužel tyto mají dost neblahý dopad na chod společnosti, větší než aktuální skutečná situace.

Miroslav Zikmund

Jaký smysl má rychlá jízda … ta je odůvodněná jen u plavidla vodních záchranářů, policie ….

K.S.

Jaký smysl má plavání v přehradě? To se dá kdekoliv jinde přece. Nezlobte se, ale to můžeme otázka jaký má co smysl takto klást donekonečna v nekonečné smyčce. Nevím jak vy, ale já se snažím nesoudit důvody lidí k tomu co dělají a proč to dělají. Někdo jde fotit stromy, někdo si na hraní pořídí děti, někdo jezdí na rychlé lodi. Z hlediska velikého vesmíru je to všechno stejně hloupé a nesmyslné, neodůvodněné. Proč chcete rozhodovat o tom co je a co není odůvodněné? Je odůvodněné aby tam rybář chytal z loďky? Je odůvodněné aby v přehradě někdo byl na… Číst vice »

Petr

Možná by úplně stačilo, kdyby si majitelé motorizovaných radovánek uvědomili, že nejsme v Kanadě, kde je pro takové vyžití spousta místa a jezer, anižby tím ohrožovali a otravovali všechny ostatní. Bohužel postkomunistická rozcapenost a bezohlednost romu brání a tytéž hovada co jezdí ve sněžných skútrech po KRNAPu, v létě přesedlají na skútry a hurá na Slapy, popřípadě na motorky ničit cizí les.

K.S.

Nápodobně by si měli uvědomit všichni čvachtači že nejsme v Kanadě kde je hodně mělkých skrytých zákoutí na jezerech kde nebude jejich čvachtání se nikomu vadit.

Co se týká lesa, tak jsem větší škody viděl od těžby dřeva než od kterékoliv motorky.

Jinak mám za to že v USA nebo Kanadě by byla čvachtací oblast dávno vyznačená bójemi právě proto aby se předešlo konfliktům a žalobám. Prostě tady se čvachtá, tady se jezdí.

Jinak dobrý point, Evropa je nechutně přelidněná, minimálně v některých oblastech a chtělo by to s tím něco dělat.

Eda

Rychlá jízda má hned několik odůvodnění. Předně, přibližná rychlost lodi ve výtlaku je 5-7 km/h, rychlost ve skluzu dle typu lodi 40-80 km/h (opravdu rychlé i více). Spočítáte si sám, kolik času je třeba na překonání vzdálenosti 30 km, o kterých zde hovoříme? Je krásné projet klidnou plavbou za 5 hodin od přehrady na Cholín, ale zpět se vám dalších 5 hodin jet nechce Nemluvě o tom, že se například zkazí počasí, tzn. na místo jízdy 30 min a bezpečného zakotvení v marině pojedu 3 hodiny ve výtlaku v bouřce, při které budu na vodě sám? V neposlední řadě, rychlá… Číst vice »