Přeplněné Slapy: Na přehradě v létě výrazně zpomalí lodě, budou jezdit jen ve výtlaku

Plavidla na Slapech. Pramen: MDČRPlavidla na Slapech. Pramen: MDČR

Hustota malých plavidel na Slapech výrazně převyšuje o třetinu delší Orlík.

Plavební provoz na Slapech bude letos v červenci a srpnu výjimečně omezený. Kvůli velkému nárůstu plavidel a potřebě chránit koupající i menší lodě rozhodla Státní plavební správa (SPS) o zavedení takzvaného výtlačného režimu plavby na polovině plochy nádrže.

Motorové lodě tak budou muset na vybraném úseku výrazně zpomalit a neklouzat po hladině se zvednutou přídí. Úpravu režimu plavby doporučila i policie a vodní záchranná služba. „Na Slapech jsme v loňském roce v souvislosti s omezením možnosti cestování do zahraničí zaznamenali rekordní nárůst nejen plavby plavidel, ale také ostatních rekreačních aktivit, letos očekáváme stejně velký zájem,“ uvedla ředitelka SPS Klára Němcová.

Výtlačný režim plavby bude letos mimořádně platit mezi říčními kilometry 91,7 a 118 od 1. července do 31. srpna. Zároveň Státní plavební správa s Povodím Vltavy vymezí 14 bezpečných ploch pro koupající, kam nesmí lodě vůbec vplout. K dispozici bude i jeden prostor pro vodní lyžování a jedno místo pro akrobatickou plavbu vodních skútrů a jetsurfů.

Plavidla Státní plavební správy na Slapech. Pramen: MDČR

Plavidla Státní plavební správy na Slapech. Pramen: MDČR

Počet plavebních nehod v roce 2020 vzrostl na 35 oproti roku 2019, kdy jich bylo oznámeno pouze 12. Na Slapech bylo oznámeno v roce 2020 šest nehod, z toho jedna velká, při které došlo ke zranění. „Musíme si uvědomit, že při enormním množství lidí, které na Slapech letos očekáváme, se bez určitých omezení na tu nádrž jednoduše nevejdeme. Zejména bych proto chtěl apelovat na vzájemnou ohleduplnost a zdravý rozum, aby si léto na Slapech všichni užili pokud možno v klidu a bez nehod,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci je na Slapech 2 764, z toho 91 procent (2 508 plavidel) trvale stojí v úseku dotčeném dopravním opatřením. Přestože je nádrž Orlík o třetinu delší než Slapy, celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci je o polovinu nižší (pouze 1 401 plavidel). „Na jeden říční km výrazně širší nádrže Orlík připadá průměrně 25 kotvících plavidel, zatímco na nádrži Slapy je to 64 plavidel, tedy 2,5krát více, v úseku dotčeném uvedeným opatřením kotví na jednom říčním kilometru dokonce 96 plavidel. Nejde však jen o množství evidenci podléhajících plavidel, ale zejména o množství jiných rekreačních činností, koupání, paddleboardy, kánoe, kajaky, rybolov a množství trvale kotvících hausbótů,“ doplnila Němcová.

Od roku 2015 do konce roku 2020 narostl v České republice počet evidovaných malých plavidel o více než čtyři a půl tisíce (4 571), což je ve srovnání s koncem roku 2014 o více než 30 procent. Z tohoto nárůstu počtu evidovaných plavidel připadá na pobočku Praha, do jejíž územní působnosti náleží Slapy, více než tři tisíce (3 094), tedy dvě třetiny nově evidovaných plavidel. Celkový počet evidovaných malých plavidel dosáhl loni 19 500. O loňském nebývalém zájmu o malou plavbu psal deník Zdopravy.cz v říjnu.

Tagy rekreační plavba Slapy Státní plavební správa
28 komentářů