Rychlíky z Brna do Bohumína převezme RegioJet, nejlevnější Leo Express nesplnil podmínky
Státní zakázku na provoz rychlíkové linky R8 mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem získá RegioJet podnikatele Radima Jančury. Smlouvu získá na
Státní zakázku na provoz rychlíkové linky R8 mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem získá RegioJet podnikatele Radima Jančury. Smlouvu získá na základě takzvaného rozstřelu, ačkoliv s mírně levnější nabídkou přišel Leo Express. Ten ale podle ministerstva dopravy nesplnil podmínky. Smlouva bude platit do roku 2027, stát na trase navýší provoz zhruba o 19 %.
„O dopravu na lince R8 Brno – Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Rozstřel byl přitom velice těsný. Leo Express požadoval dotaci 251 milionů ročně, RegioJet 252 milionů ročně. Celkově si tak za osm let trvání smlouvy přijde na 2,017 miliardy korun. České dráhy šly do soutěže s nabídkou 278 milionů za rok.
Nový dopravce převezme linku v prosinci 2019. Velkou změnou je plán ministerstva dopravy nasadit na zmíněnou rychlíkovou linku více vlaků než dosud. Podle navrženého jízdního řádu mají vlaky jezdit z Brna od 5 hodin ráno do 21 hodin každou hodinu. Namísto patnácti párů spojů má jezdit sedmnáct párů. Ročně mají najezdit rychlíky dva miliony kilometrů, dosud je to 1,7 milionu kilometrů. Oproti stávajícímu jízdnímu řádu se má nepatrně zkrátit doba jízdy mezi Přerovem a Brnem, naopak zpomalí spoj z Přerova do Bohumína.
„Po vítězství v zakázce na regionální spoje v Ústeckém kraji je to další trasa, kde se cestující mohou těšit na kvalitní služby RegioJet a výhodné cestování na železnici. Pro ministerstvo dopravy coby objednatele to bude zároveň další trať, kde zajištění provozu po roce 2019 bude znamenat úspory veřejných financí,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podle něj firma díky zakázce zároveň výrazně posílí síť dálkových spojů mezi největšími městy v České republice a blízkém zahraničí.
Vlaky se rovněž stanou součástí krajských integrovaných systémů.
Jan Sůra, Jan Šindelář