Překvapení na trhu ojetých aut: rekordní prodeje malých vozů
Zatímco na trhu nových vozů podíl malých aut dlouhodobě klesá především kvůli nástupu kategorie SUV, v autobazarech dochází k opačnému
Zatímco na trhu nových vozů podíl malých aut dlouhodobě klesá především kvůli nástupu kategorie SUV, v autobazarech dochází k opačnému trendu: prodeje malých aut jsou největší za posledních pět let. Za růstem je nejspíše poptávka mladší generace.
Kategorie aut, které v Česku dlouhodobě vládne Škoda Fabia, měla ještě před pěti lety čtvrtinu celého trhu nových vozů, letos podíl klesl na 16 %. Autobazary ale vidí situaci jinak.
V síti autocenter největšího prodejce ojetých automobilů AAA AUTO se v letošním roce prodalo již téměř 12 000 malých vozů s průměrnou cenou 161 tisíc korun, uvedla firma v tiskové zprávě. Největší zájem je ale od začátku srpna. Za posledních padesát dnů se prodalo 2500 malých aut, nejčastěji ve verzi hatchback.
„Konec léta a začátek podzimu je vždy spojen se začátkem školního roku, kdy obzvláště mladí lidé a studenti řeší potřebu automobilu. Většina z nich neprahne po větších autech, ale spíše sahají po menších vozech s nezbytným komfortem jako je například klimatizace či propojení s telefonem pro poslech hudby a handsfree volání. Za nižší cenu si tak mohou pořídit auto s výkonnějším motorem a slušnou výbavou,“ řekla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní letos poptávka zesílila díky půjčkám dostupným i pro mladou generaci. „Letošní rok poptávka po automobilech ještě zesílila díky půjčkám dostupným i pro mladou generaci. Od srpna jsme v průměru prodali o 9% více těchto vozů než průměrně ve stejné době v předchozích pěti letech,“ doplnila.
Podle statistik AAA Auto vede v prodejích malých vozů Škoda Fabia, následovaná Hyundai ix20 a i20. Čtyři pětiny těchto aut mají benzinový motor. „Tím se malé vozy liší od celkového poměru paliv, který i přes aféru dieselgate zůstává víceméně vyrovnaný,“ poznamenala Topolová.