Pořadatelé největších autosalonů řeší zásadní problém: přehlídka novinek z produkce automobilek přestává přitahovat davy lidí jako v minulosti, klesá i zájem automobilek o přehlídku.
Ilustrují to zveřejněná data o počtu návštěvníků posledního autosalonu ve Frankfurtu. Přehlídka, která se koná jednou za dva roky, přilákala podle pořadatelského německého sdružení automobilového průmyslu VDA 560 tisíc návštěvníků. Před dvěma lety to přitom bylo 810 tisíc lidí, v roce 2015 dosáhla účast 932 tisíc návštěvníků.
Pořadatelé si v tiskové zprávě postěžovali, že akce vyšla na dny, kdy probíhalo několik demonstrací za kroky směřující k ochraně klimatu. I tak je ale zjevné, že přehlídka naleštěných nových aut není zdaleka takovým tahákem jako v minulosti. Část automobilek navíc svoji účast odřekla: ve Frankfurtu chyběly například značky jako Toyota, Renault, Peugeot a Nissan. Podle šéfa VDA Bernharda Mattese se efekt úspěšnosti nepočítá jen počtem návštěvníků a zaplněných ploch, ale dosahem k dalším lidem přes online platformy.
Podobné problémy mají i jiné velké automobilové přehlídky, pokles loni zaznamenal autosalon v Paříži i přehlídka v Detroitu.
Bývalý šéf Opelu Karl Thomas Neumann uvedl na twitteru, že letošní ročník byl velkým propadákem a smutným stínem toho, co přehlídka dříve bývala. Očekává, že za dva roky se už ani neuskuteční.
It is obvious so let’s say it explicitly: The #IAA2019 is a huge fail. It’s just a sad shadow of what it used to be. There will not be an #IAA2021. End of story. KTN
— Karl-Thomas Neumann (@KT_Neumann) September 11, 2019
Zda bude autosalon opět ve Frankfurtu, není jisté. VDA bude o místě rozhodovat příští rok na jaře, mluví se čím dál častěji o přesunu do Berlína.
Vůbec se nedivím při organizaci kterou tam mají. Měl jsem tu „čest“ před 2 roky a byla to hrůza. Takové davy lidí jsem neviděl ani na rokovém koncertu, v halách (zejména se zajímavějšími exponáty) tak narváno že člověk ani neprojde hlavním koridorem, natož aby se podíval na nějaké auto. Za tu cestu a další náklady to absolutně nestojí.
Důvodem jsou minimálně dvě věci. A to celkový odklon od různých veletrhů. Aneb, kdo se dnes bude táhnout někam, když si to prohlédne na internetu, kdykoliv se mu zachce. A další věcí je, že cestování automobilem, je dnes tak dostupné, že automobil převzal dřívější úlohu VHD jako sociálního dopravního prostředku, tedy lidově nazývané „Socka“.
Dřívější úlohu převzal leckde velice vynuceně. „Budoucnost je v autech, nikoli v busech, nebo dokonce vlacích“ řekl tehdejší hejtman Jižních Čech. Kraj s nejmizernější veřejnou dopravu má tedy nejvíce ucpaná, špinavá a hlučná města. Tak to dopadá, zkombinují li se chamtivost, nabubřelost a přihlouplost v rozvojové zemičce.
Letos jsem po mnoha letech ve Frankfurtu nebyl…a to právě proto, že se tam půlka automobilek neobtěžovala.
Nedivim se. Kdo by se na ty pekace porad koukal? Nastesti uz se pomalu sune pryc doba, kdy bylo auto symbolem blahobytu.
Tak možná, kdyby tam vládly neotřelé ladné tvary, i když nejsem fandou zarytého automobilismu, podíval bych se, proč ne, technika může být fajn. Jenže i to, co je vidět, už začíná být tak nějak stejné, značka neznačka.
To je fakt, to máš pravdu. Musím přiznat, že ani já automobilismus úplně nezavrhuju. Líbí se mi jediné auto na světě – Ferat. 🙂
Samozřejmě že aut už dávno není nějakým „symbolem blahobytu“, ale obyčejným spotřebním předmětem každodenní potřeby – v USA už od šedesátých let, v západní Evropě od sedmdesátých a zaostalý komotábor to už taky dohonil… Konec autosalónů má na svědomí hlavně internet, speciálně v případě starého kontinentu pak ještě to, že invenci a iniciativu automobilek stále více sešněrovává nastupující eurosocialismus – tak co by se snažily.
No zrovna Opel se tam opravdu moc nepředvedl s těmi jejich převlečenými Peugeoty. A nebylo tam taky náhodou o třetinu méně automobilek?
No, škoda autosalonů. Kde jinde si může člověk osahat a porovnat tolik aut, že.
Auta jako modla společnosti začínají být passé. Konečně. Prostě to je jen krám, co mě veze z bodu A do bodu B.
Tieto obrovské akcie pre širokú verejnosť mali zmysel v dobách, keď ľudia prahli po informáciách vo forme, ktorú tradičné časopisy nedokázali poskytnúť. Nikto vtedy nemal problém čakať rok-dva, aby videl novinky. Osud IAA v tomto akurát kopíruje osud Invexu alebo Cebitu, ktoré akurát toto pocítili omnoho skôr. Ľudia majú skrátka menšiu motiváciu niekde sa tlačiť v davoch, keď všetko podstatné už dávno videli na webe v tisícoch článkov a podrobných videí. Len zlomok návštevníkov to potrebuje skutočne vidieť naživo, a len málokto tam jazdí kvôli atmosfére.
Další důkaz počínající krize.
Časem zanikne. Podobně zanikla i spousta IT veletrhů. Třeba CeBIT nebo český Invex.
Lidi všechno raději dozvědí z internetu. Někam jezdit a courat se tam je otrava.
tak ja nevim, ale stejne jako nemam potrebu jet na vystavu sporaku, mixeru, televizi, lokomotiv, bicyklu, motorek, nebo jinych beznych spotrebicu, nebo veci, ktere mne dopravuji z mista A do mista B, tak nevidim duvod jet na vystavu automobilu a jeste platit vstupne…
Já tam jel, cesta byla dlouhá, vstupné laciné, klobásy skvělé a show mercedesu nádherná.. Spojil jsem to s jednodenní prohlídkou Frankfurtu a nákupy, místo toho jsem mohl sedět doma, podívat se na derby Sparta- Slavia a u toho poslouchat jak se baba nemůže dívat na svůj seriál. Klidně takhle pojedu na výstavu traktorů.. každý má jiné představy o trávení víkendů