Dopravci Železnice

Přehledně: SŽDC odtajnila nová čísla tratí v jízdních řádech, změny jsou hlavně na Moravě

Lokomotiva 151 u Hoštejna. Dosud na trati 270, od prosince na trati 019, případně 001. Foto: České dráhy
Lokomotiva 151 u Hoštejna. Dosud na trati 270, od prosince na trati 019, případně 001. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty zveřejnila návrh jízdního řádu, který začne platit od letošního prosince. Přinese jednu zásadní změnu: u více než dvou desítek tratí je nové číslo tratí. Cílem SŽDC bylo zjednodušení hledání v jízdních řádech.

Nově jízdní řády obsahují i tabulky čistě pro dálkové vlaky pro úseky Praha – Bohumín a Praha – Kúty, ty dostaly číslo 002 a 001. Návrh jízdního řádu je kompletně na stránkách SŽDC.

Velkých změn se dočkaly některé koridorové tratě, k velkému přečíslování dojde zejména v Olomouckém a Jihomoravském kraji, řada větších úprav nastane také v Ústeckém a Plzeňském kraji.

Na plán přečíslovat tratě upozornil deník Zdopravy.cz minulý týden.  „Impulsem k přečíslování je v první řadě vysoká pracnost tvorby tabulek knižního jízdního řádu, které zasahují na dvě stránky. Jsme přesvědčeni, že nová podoba dálkových tratí přinese cestujícím mnohem větší přehlednost a snazší dosažitelnost požadovaných informací,“ řekla mluvčí SŽDC Nela Friebová. „Všechny tabulky, které byly na dvě stránky, budou rozděleny, přičemž rozdělení bude provedeno tak, aby cestující získal přidanou hodnotu ve formě přehlednějších tabulek,“ dodala Friebová.

Změny v číslování tratí

001 Praha – Brno – Kúty – všechny dálkové vlaky
002 Praha – Bohumín – všechny dálkové vlaky
012 Pečky -Kouřim a 013 Bošice – Bečváry – nově spojeno do 012 Pečky – Bečváry, Bošice – Kouřim
019 Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, Rudoltice v Čechách – Lanškroun (nahrazuje část trati 270 – viz níže)
082 Nově označená trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov
090 Praha – Ústí nad Labem – Děčín na (Praha -) Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem (- Děčín) – úsek Děčín – Ústí nad Labem nově součástí tratě 130
091 Praha-Hostivař – Kralupy nad Vltavou – nově spojený provoz Městské linky i všech regionálních vlaků Praha – Kralupy
130 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří na 130 Děčín – Kadaň-Prunéřov
131 Ústí nad Labem – Bílina na 131 Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
124 Lužná u Rakovníka – Chomutov nově 124 Lužná u Rakovníka – Jirkov (ruší se tím trať Chomutov – Jirkov pod samostatnou tabulkou)
133 Chomutov – Jirkov – nově číslo 133 pro Děčín – Telnice
140 Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary – Cheb na 140 Chomutov – Cheb
170 (Praha –) Beroun – Plzeň – Cheb na 170 (Praha -) Beroun – Plzeň – Klatovy
178 Plzeň -Cheb
183 Klatovy – Železná Ruda (zkrácení o úsek Plzeň – Klatovy)
186 Svojšín – Bor (v aktuálním GVD není)
190 Plzeň – Horažďovice předměstí – České Budějovice, Písek město – Protivín – nově na 190 České Budějovice – Strakonice
191 Plzeň – Strakonice
191 Nepomuk – Blatná přečíslování na 192 Nepomuk – Blatná
200 (Praha –) Beroun – Písek na (Praha -) Beroun – Protivín (- České Budějovice)
231 Lysá nad Labem – Kolín – zkráceno o úsek z Prahy
232 Praha – Milovice (nová část původní trati 231)
250 (Praha –) Havlíčkův Brod – Brno – Kúty na Havlíčkův Brod – Tišnov (- Brno)
251 Tišnov – Brno – Vranovice, Hrušovany u Brna – Židlochovice
252 (Brno -) Vranovice – Kúty (regionální doprava)
257 (dříve 252) Křížanov – Studenec
254 Šakvice – Hustopeče (není v novém GVD kvůli kompletní výluce a modernizaci)
256 (dříve 251) Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov
270 (Praha –) Česká Třebová – Přerov – Bohumín, Mošnov, Ostrava Airport – Studénka – nově 270 Šumperk – Zábřeh na Moravě – Přerov, Olomouc – Nezamyslice
271 Prostějov – Dzbel – nově trať 306, 271 Přerov – Bohumín, Mošnov, Ostrava Airport – Studénka
272 Bohumín – Chalupki – Katovice – Warszawa – Hel, Chalupki – Wroclaw – Berlin,  Bohumín – Zebrzydowice – Katowice,   Katowice – Kraków – Przemysl, Warszawa – Moskva
273 Prostějov – Červenka – nově trať 307
274 Litovel předměstí – Mladeč – nově trať 308
275 Olomouc – Drahanovice – nově trať 309
283 Horní Lideč – Bylnice – nově součást trati 280
301 Nezamyslice – Olomouc – nově pod tratí 270
304 nově (Kroměříž/Chropyně -) Kojetín –Tovačov
320 Bohumín – Čadca nově Ostrava – Bohumín – Čadca

Zapomněli jsme na nějakou další změnu čísla tratě? Dejte nám vědět: redakce@zdopravy.cz

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Taková menší připomínka, dle slavné hlášky. A máte k tabulkám mapu , mohl bych jí vidět? 😀

babilon

Je na stránkách SŽDC v uvedeném odkazu.

Petr

Děkuji už mi chodí, asi závada na mém přijímači..

Martin Matuška

Muhehe. To je zase šotonářků. Kdo to dneska používá? Par zamrzlých konzerv. Já už pomalu zapomněl značky, které v tom jsou. I moje 76letá máma si hledá spojení v IDOSu a na knihu si už nevzpomene. Těch pár fanatiků, kteří tohle kupují si zvykne i kdyby každý rok byly přečíslovány všechny tratě. Drtivá většina cestujících tyhle hrátky vůbec nezaregistruje.

Ondřej Pechar

Cestující zajímá spíš to, jestli ten vlak v jejich dědině zastavuje na znamení…

Roman Svačina

Nechtějí mít tabulku na 2 stránky, takže k trati 270 přidáme nesmyslně další tratě a trať 270 bude na 3 stránky…
Kde končí zdravý rozum, začíná drážní logika

Roman Svačina

Aha. Tak je to jinak než v článku. Takže 270tka je nově jen Šumperk-Prerov… Teda to je zlepšení jak prase. To jako vymýšlel kdo tohle?

Martin Nosek

Mě to přijde tak, že když už bude SŽDC teda jako od letoška vydávat zase KJŘ, tak to teda vydá jako co nejméně použitelný nesmysl, aby příští rok mohla s vydáváním zase přestat :-/

El Paso

„Jsme přesvědčeni, že…“ je nová fráze pro „Rozhodli jsme, že … a basta“.

Jiří

Kdo bude přečíslovávat všechny mapy na všechny vlakové simulátory? Kdo bude přečíslovávat všechny turistické mapy a průvodce? Proboha vyplaťte těm papalašum premie i bez tohohle nesmyslu 🙁

Dominik

Vlakové simulátory ať si přečíslují šotoušci, to nás nemusí zajímat.
A v turistických mapách či v průvodcích jsem se moc nesetkal s číslem trati většinou jen odkud kam trať vede.

Jiří 2

Tak zrovna železniční simulátory bych fakt neřešil.

To si říkáte železniční fandové, když si to nejste schopni označit ani služebním značením 3xx/5xx/7xx A-D? 😂 A pak se ještě používají další minimálně dvě číslování, jedno pro infrastrukturu a druhé už pro nevím co. 😃

Hanzi

Nevím k čemu tohle je dobrý pro všeobecný lid, většina lidí jede z např z Prahy do Kralup a je jim úplně jedno jestli jedou po trati 753 nebo ,,Y,,

VRT

A až to přečíslují, to pak nastane něco jako všeobecná harmonie?

Marek Janík

Člověk čekal nějaký rozumný výstup zohledňující změny v posledních letech a oni vyplodili takový paskvil o_O
To rozsekání 250ky mě teda rozsekalo :-/

Medvěd

A) Rozdělení tratí na krajské části – nyní 190 , potom 190+191. Budiž.
B) Ale 304 kolik osobních vlaků jezdí do Tovačova ? No úředníku kolik ? Jen historická jízda jeden den za rok už několik let. Proto se asi musí trať v JŘ prodloužit. Souhlas.

David

V létě tam jezdí o víkendech několik párů spojů a plánuje se od 2020 (?) zavést opět pravidelná doprava, takže proto tam ta tabulka je.

JirkaS

Do roku 2018 většinou 6 dní za rok většinou tak 6 – 7 párů za den, letos kromě toho navíc celé léto každou sobotu a protože jsme zažádali o trasy na příští léto už teď, aby se trať objevila v jízdním řádu, tak tam je 🙂 Takže to není aktivita SŽDC, že si najednou vzpomněli, že dají Tovačovku do jízdního řádu a do mapy.

55p

Ještě je rozdělená 231 na Lysá – Kolín, úsek do Prahy je součástí 232 Praha – Milovice

Alibaba

Tak tohle jsem nečekal. 🙁
Na mě je to i jako šotouše trochu moc. Jak už se jiní vyjádřili, tak hledat spojení okolo Pardubic bude náročné. Koncept rozdělení na dálkové a regionální vlaky se mě nelíbí, i na tratích (v současném JŘ) 011 a 221 mi byl proti srsti, ale dalo se. Zatím jsem se tím moc neprobral, takže další dojmy jindy nebo jako reakci na někoho jiného.

Lektor

Jinak když jsem jako školáček kolem roku 2000 hltal KJŘ, tak taky obsahoval zelenou a červenou část, což byly mezinárodní a dálkové vnitrostátní linky možná by nebylo špatný se inspirovat tam.

Jiří 2

Později přeznačena na tmavě a světle modrou, jestli se nemýlím. A jeden rok dokonce možná i modrá a růžová… Dnes mezinárodku z té modré přesunuli do tabulek tratí, takže vlak do Moskvy splývá s osobáky… Ale zase tam máte všechny zastávky přes které v ČR pojedete. Úplně zbytečně, ale je to tam. 😃

Lektor

No nevím. Rozumím snaze přispusobit tabulku skutečnému provozu vlaků, což si myslím je správné. Ale provedení např. 270 opravdu nechápu vlaky jezdí Kouty-Nezamyslice ale trať je Šumperk-Nezamyslice s nesmyslným přídavkem do Přerova proč Olomouc- Přerov není u 330? Naopak za vzor bych dal trať 200 Praha -Budějovice , kde jsou krásně vidět dálkové vlaky a na ně navazující osobní vlaky a příměstské vlaky klidně můžou být v samostatné tabulce, u nich je naprosto rozhodující dojížďka do velkého města. Strašidelný je to hlavně u Brna. Trať Třebová Vyškov znamená co? 260 klidně mohla zůstat jak byla a úsek Skalice Brno (… Číst vice »

Lektor

Taky si myslím že je správné uvedení odbočných trati do hlavní jako je to u 280. To je mnohem přehlednější než to hledat v několika tabulkách.

Lektor

A největší úlet je trať 272 to je asi nějakej skrytého joke.

Petr

Trať 200 bych nedával moc za příklad , pro osobní vlaky potřebujete ještě 203, protože Esko místo do Mirovic, kam je trasováno, uhnulo do Blatné. Takže správně by mělo být Beroun-Příbram-Blatná pro os a Praha -Beroun-Písek-Budějice pro R26. U osobáků pak je otázkou zda vůbec v části pohraničí krajů, vůbec pojedou, vzhledem k požadavku Jikordu na jejich zaplacení od IDSK i na jejich území.

Ondřej

Chabé. Kdyby tam napsali třeba, že úsek z Hlavní Lhoty do Vedlejší Lhoty je odmocnina z čísla sousední trati, jejíž číslo je vyjádřeno zlomkem, bylo by to mnohem zábavnější. Něco jako sudoku, ale na kolejích!

Ale pozor, nesmíte se splést ani o jedno jediné desetinné místo.

Marian

Tak si zase šotouši udělali radost paní Müllerová. To by jistě řekl Švejk Josef, kdyby se toho dožil. K čemu to má být dobré? Že se špatně dělají tabulky na dvě stránky? No a? Tak upravím ty, které jsou na dvě stránky, na ostatní nesahám. Rozumím argumentu, že dnes už minimum lidí používá knižní jízdní řád a jeho deriváty, dokonce není málo těch, kteří v něm neumí vůbec číst. Vždyť IDOS najde všechno. Jenže ono je všechno trochu složitější. Máme třeba různé turistické průvodce, kde se píše, že „K nám dojedete po trati číslo xxx“ Nebo dokonce čísla určitých tratí… Číst vice »

kakov

to je ale blábol, nevím co Vám šotouši udělali, ale ti většinou takové změny nepodporují,

Josef

Idos jednak nenajde všechno, jednak neposkytuje rozumně přehledný výstup.

Mája

Zajímavá je trať 130, kde v úseku Dečín-Ústí n.L. je jen regionální doprava a na zbytku tratě všechna doprava. Opravdu poněkud krkolomné

Peno

A není to jediný podobný případ. 250 a 270 byly rozděleny podobným nesmyslným způsobem. Opravdu nechápu smysl tratě 252 ve chvíli, kdy v tomto úseku skoro všechny Os Sp i R vlaky (u kterých navíc kdo ví jestli v té trati budou zahrnuty) jezdí z Břeclavi až do Brna (a často pak ještě za něj). Takový úsek možná bude mít smysl po případné elektrizaci tratě do Hustopečí (i když pak by bylo rozumnější udělat trať Vranovice – Břeclav – Hodonín, protože přesně takové vlaky plánuje Jihomoravský kraj v budoucnu) ale v současném stavu to lidi bude jen zbytečně mást. A… Číst vice »

Romanero

Taky nerozumím, že tam aspoň nejsou rychlíky Liberec – Ústí, které jsou přípojem ke Krušnohorům. Takže stejně musím použít 2 tabulky.
A kde se dozvím, kdyby rychlík měl v úseku Děčín – Ústí zastavit třeba v Povrlech? V tabulce 090 mezilehlé zastávky nejsou, v tabulce 130 nejsou rychlíky podél Labe.

Anonym

SŽDC si asi pšoukla do kalhot. Když někdo bude hledat spojení Kolín – Pardubice, bude hledat ve třech tabulkách?

Jiří Kocurek

Zrovna tuhle relaci jezdí osobákem hodně lidí. Najistotu strojvedoucí a průvodčí. To jsou dva do každého vlaku.

Lech Malý

Dobře. Co Přelouč – Pardubice?

Jiří Kocurek

Čtyři zastávky osobákem. Zrovna tohle je relace na dálkový vlak.

Lech Malý

Čili nepojedu rychlíkem, ale počkám na osobák, protože jsou to jen čtyři zastávky, rozumím tomu dobře? Dostáváme se k meritu věci: je vymetací rychlík dálkový vlak? Co ho diskvalifikuje z ‚regionálních‘ tabulek?

Martin Nosek

Lech Malý: Zvláště v okamžiku, kdy většina těch rychlíků je integrována do nějakého toho IDS 🙁 A zrovna zmiňovaná trať 010 je toho příkladem.

Peno

Navíc je v tomto SŽDC nekonzistentní. Zatímco u 010 R ČD chybí (ale zato Leo Expres Orlice tam je), tak u 252, která má také zahrnovat jenom regionální dopravu R jsou. Ale jsou to jenom návrhy, tak snad to do finální podoby ještě nějak dopracují a ty R na 010 přidají, protože tam prostě patří.

Marián Pískala

Tak ona i ta 250 vs. 260. Zatímco nyní je trať 250 sice na dvě stránky, ale tak nějak logicky rozdělená v Brně, tak nově bude 260 sice na jednu stránku, ale Brno jeb*uté kamsi nevýrazně doprostřed :-/

Ondřej Pechar

Ale kdo má čistit ty smradlavé trenky?

lupens

Když jsem hledal spojení z Uherska do Lysé nad Labem, tak PC našlo spojeni s 5 minutovým přestupem v Kolíně. Coz cestující odmítl, neb se bál, ze bude zpoždění a připoj v Kolíně nestihne. Pouhým nahlédnutí do „Čedoku“, jsem na první pohled zjistil, ze stačí v Pardubicích přestoupit do příponě o vlak dříve a hned je větší rezerva na přestup v Kolíně. Teď už to není reálné, neb bych musmusel hledat ve třech tabulkách.

kakov

co třeba v idosu nastavit delší čas na přestup?? používám často

Josef

Idos neumí různý čas na přestup v různých stanicích. Zvětšením času na přestup kvůli stanici, kde je přestup nejistý, vypadnou spojení s poměrně zaručeným přestupem s krátkým čekáním jinde.

a8n

Holt je potřeba hledat složité cesty per partes. Je to sice zdlouhavější, ale často s lepším výsledkem.

Lech Malý

>co třeba v idosu nastavit delší čas na přestup?? používám často
Tak si asi vystačíte jenom s jedním přestupem, to není Vaše chyba, ale na některé cesty je to prostě málo.

Lupens

Jedním pohledem do tabulky 010 jste dříve zjistil navazující spojení například z Prahy Libně do Brandýsa nad Orlicí. Nebo z Prahy do Zámrsku. A podobně. Bylo to daleko rychlejší než ladit internet a zadávat výchozí a cílovou stanici, případně ještě filtrovat dopravce.

Vojta

Zatím vždycky platilo, že trať XXY byla nějak napojená do tratě XX0 nebo alespoň XXZ. Ale podle návrhu má zůstat trať 300 Brno – Přerov, ale tratě 306-309 mají být zaústěné do Prostějova nebo do Olomouce.
Trochu to přehnali, já jsem čekal spíš něco jako Brno – Břeclav = 350, Přerov – Ostrava = 370, však čísel je dost.
Doufám, že aspoň rychlíky typu R19 budou jak v trati 001, tak 260 (protože jsou i dálková i regionální doprava).

Martin Nosek

No jenže ty v 260 právě nejsou :-/ … teda kromě R 861, který je asi jakože regionální, protože nepřesahuje danou trať. Naopak ty LEO Orlice na 010 jsou, ačkoliv jedou z Prahy.

Zatímco dosud člověk jedoucí například z Poličky do Rájce viděl, že pojede do Skalice rychlíkem a tam hned bude osobák, teď tam uvidí jen osobáky a bude muset hledat v další tabulce jestli náhodou tam někde nejede ještě nějaký rychlík.

Tady na Moravě

Teda nenapadá mě slušnýho slova na tenhle šoto-nesmysl vymyšlenej v Praze v kanclu.

Takže když pojedu z Olomouce do Prostějova, tak pojedu po 270 a do Přerova taky tak? Přitom cíl jinej, směr jinej, charakter tratě jinej, vlak jinej?

A tratě 273 274 275 vlastně zůstanou, akorát si jim nově budu říkat 307 308 309…vlastně proč ne? Jen tak, ze srandy… Aby řeč nestála.

Martin Nosek

Ty vo*e, třeba ta 260 má být jako co? Z blbých Svitav do České Třebové to bude člověk hledat v x tabulkách. EC ať si klidně dají do samostatné tabulky, ale čemu tam proboha vadily zastávkové rychlíky?

Dalibor

no, myslim, ze vetsina vyhledavani spojeni bude na internetu. Uz ted je tam hledana vetsina spojeni a prodana vetsina listku.

Jiří Voseček

Lístků ČD prodá online 1/4, což je hodně, ale do většiny to má dost daleko.

Lech Malý

Naprostá většina lidí v tabelárních jízdních řádech hledat neumí. Těch, co to dovedou, mohou být nižší jednotky procent, podíl v populaci je během posledních 180 let zhruba konstantní. Dříve se ti, co neuměli hledat v KJŘ, zeptali někoho, kdo to uměl. Dnes můžou použít appku, a paradoxně mají ty, co hledají v tabulkách, za blbce. Část té menšiny, co s tabeláry pracovat umí, s nimi pracuje i nadále, a nemusí jít nutně o odpůrce výpočetní techniky nebo ultrašotouše. Další část pracovat umí, ale nepotřebuje to: jede autem, jezdí vlakem pravidelně několik jednoduchých tras.

Tomáš Záruba

To oddělení dálkovky z 270 a 250/260 má nesporně své výhody, ale pořád by podle mě měly existovat i tabulky úplné (byť třeba rozsekané na kratší trasy, bez ambice sloužit pro hledání spojení typu Praha – Olomouc). Vždy budou nějaké relace jako Pardubice – Přelouč, Choceň – Třebová, Brno – Blansko nebo Suchdol nad Odrou – Ostrava, kde hledám spojení napříč regionálkou i dálkovkou.
A nepochopil jsem, čemu by vadily EC v tabulce 252.

Zdeněk Hynek

Nebo Přerov – Olomouc. Tam je nový „systém“ vylepšen ještě tím,že část dálkových vlaků je v tabulce těch regionálních a v dálkových tyto vlaky vůbec nejsou. Ale není třeba dělat z toho aféru, dva dálkové vlaky jedou 20 min po sobě a pak skoro dvě hodiny nic, takže si toho stejně málokdo všimne. Navíc v případě Slováckých expresů vzhledem k dodržování grafikonu slouží jízdní řád spíš jako obecná informace o tom, že se a dané trase dá jet vlakem.

babilon

Zapomněli jste na dálkové tabulky 001 a 002, kam byly přesunuty vlaky dálkové dopravy, čímž se některé možná dobré myšlenky totálně zabily. Nepraktičnost, kdy musím hledat spojení Praha-Kolín ve třech tabulkách, se tak rozšířila do půlky republiky.

Lech Malý

No přitom by stačilo pojmout jinak dobře míněné příměstské tabulky ne jako ‚regionální doprava‘, ale jako ‚souhrnná doprava‘.

On.

Ještě část dnešní 090 sloučena s 091. Z Praha Hostivař – Roztoky na Praha Hostivař – Kralupy. Pro část cestujících výhodné mít všechny vlaky v jedné tabulce.

Alibaba

Nově se tam po dlouhé době objevila tabulka 133 Děčín – Telnice se dvěma páry vlaků KŽC za rok.

Karel

Kdyz uz jsme u 090/091, podle vseho to vypada ze rychliky do Decina nebudou stavet v Podbabe, u 090 neni Praha Podbaba zminena a 091 neobsahuje rychliky, celkem skoda….

babilon

V předchozím návrh rychlíky v Podbabě stavěly, takže to bude chyba ve struktuře tabulek.

MartinLT

Zbytečná práce navíc stejnak jízdní řady čtou jen důchodci a konzervativní šotouši. Navíc mnohem lépe než čísla by se pamatovalo třeba Praha-Budejovice Südbahn, Praha-C.Trebova Central bahn, Praha-Plzeň West bahn atd… 🙂

Zlínka

Taky budeš hošíku jednou důchodce. Raději si zrovna dej přes ústa.

Jiří Kocurek

Třeba ne, třeba plánuje v 62 letech konec světa.

Karel

Je radost se dívat na mladíka / slečnu, která na zastávce MHD v mobilu pracně hledá odjezd autobusu MHD, neb neumí číst v JŘ vyvěšeném na zastávce, kde by to zjistil/la jedním pohledem během 2 sekund. (-: (-:

Jiří Kocurek

A víte, že tohle (bez mobilu) se mohlo stát i před 20 lety, že někdo v tom číst neuměl? Ale jednodušší je posmívat se, než poradit.

Lech Malý

Paradox dnešní doby je, že ten kdo neumí se posmívá tomu, kdo umí, protože normální je přece zeptat se gůglu a s tabulkama pracujou jenom neandrtálci.

Vít Jůza

Nebo také potřebuje informaci, která v JŘ vyvěšeném na zastávce není!