Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

Přehledně: Praha letos posílí o dvě pětiny výdaje na bezpečnější jízdu cyklistů

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK
Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK

Jízda na kole po Praze by měla být bezpečnější než dosud. Praha letos investuje do cyklistické infrastruktury 170 milionů korun, o 42 % více než před rokem. Peníze půjdou do nových cyklostezek i oprav již stávajících. Vyplývá to z tiskové zprávy Technické správy komunikací (TSK).

„Podporou aktivní dopravy plníme to, co jsme Pražanům slíbili při schválení Plánu udržitelné mobility v květnu 2019. Dlouhodobá podpora cyklistické a pěší dopravy má pozitivní dopady na životní prostředí v Praze a na zdraví místních. Město se tomu snaží jít naproti například vyššími investicemi do cyklodopravy, než byly v předchozích letech,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Ještě v roce 2017 dalo město do cyklodopravy jen 17,9 milionu korun, loni to bylo již 121 milionů korun. „Cyklistická infrastruktura je zapotřebí v každém moderním a zdravém městě. V současné době, kdy je jízda na kole jedna z mála povolených volnočasových aktivit, to platí dvojnásob,“ dodal.

Podle TSK je nejnáročnější i nejdražší stavba letos již dokončena. „Od loňského roku náš dodavatel pracoval na výstavbě nového úseku cyklostezky A26 zvané Rokytka pod mostem v ulici Čuprova, kde se kromě trasy pro cyklisty upravilo i koryto řeky a opravili jsme ochranné a opěrné zdi. Dokončenou stavbu přebíráme v průběhu května 2020. Celá akce vyšla na 48 milionů korun,“ přibližuje Jozef Sinčák, generální ředitel Technické správy komunikací.

Koncem dubna již začaly práce také na cyklostezce A21 podél ulice K Dolům mezi křižovatkami Dolnocholupická a Na Havránce, kde se cyklisté a pěší dočkají nového asfaltového povrchu a osvětlení. Další stavby odstartují v průběhu května. Jde například o propojení vyhlídkové trasy Pražačka s cyklostezkou A25, o stavbu nového úseku cyklostezky podél Vinořské ulice, která se napojí na trasu A263, nebo o nový úsek z Dolních Břežan do ulice K Břečkám. Na přímé napojení na cyklotrasu A18 se mohou těšit i obyvatelé ulice Suchdolská.

Rekonstrukce a rozšíření čeká i páteřní cyklostezku A2 z Modřan do Zbraslavi. Práce zde budou probíhat na čtyřech úsecích poblíž Radotínského mostu. „Z důvodu bezpečnosti budeme muset cyklotrasu A2 v oblasti pod Lahovickou estakádou uzavřít. Po dobu stavby tu ale zbudujeme dočasnou objízdnou trasu v prostoru mezi Vltavou a cyklostezkou a zachováme i napojení na závěsnou lávku přes Vltavu,“ upřesňuje jednu ze staveb Barbora Lišková, tisková mluvčí Technické správy komunikací. Kompletní rekonstrukce všech konstrukčních vrstev na této stezce vyjde na necelých 30 milionů a práce potrvají zhruba devět měsíců.

V druhé polovině roku se počítá ještě s prodloužením a rozšířením cyklostezky A1 zvané Šárovo kolo, a to od Radotínské lávky dál podél řeky Berounky. Nové bezmotorové spojení mezi katastry Dubče a Kolodějů by měl zajistit nový 1 250 metrů dlouhý úsek Na prostřední cestě a plánuje se i přemostění Ohrobeckého potoka na jižní hranici Prahy se Středočeským krajem.

PŘEHLED NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH STAVEB A OPRAV CYKLOTRAS V PRAZE V ROCE 2020

Kompletní mapa s novými stavbami je ke stažení zde.

1. Praha 3 (Pražačka, A25)

Propojení trasy Pražačka s cyklotrasou A25 k ulici Pod Krejcárkem

1. 5. 2020 – 31. 7. 2020

2. Praha 8, Praha 9 (A26 – Rokytka)

Nový úsek cyklostezky A26 pod mostem Čuprova

27. 5. 2019 – 30. 4. 2020

3. Praha 12 (A21)

Nový úsek cyklostezky mezi ulicemi K Dolům a Na Havránce

27. 4. 2020 – 30. 9. 2020

4. Praha 12 (A2 – Modřany–Zbraslav)

Rekonstrukce a rozšíření cyklostezky u Radotínského mostu

18. 5. 2020 – 31. 1. 2021

4a) Úsek před Radotínským mostem (u stájí Prague Premium Stables)

4b) Úsek pod Radotínským mostem

4c) Úsek za Radotínským mostem směrem na Zbraslav

4d) Úsek před sjízdnou rampou (naproti Lipanskému potoku)

5. Praha 12 (A204 – Cholupice – Dolní Břežany)

Nový úsek cyklostezky z Dolních Břežan do ulice K Břečkám

4. 5. 2020 – 30. 9. 2020

6. Praha 16, Radotín (A1 – Šárovo kolo)

Prodloužení a rozšíření cyklostezky A1 od Radotínské lávky

Předpokládané zahájení stavby 7/2020

7. Praha 19 (A263 – Satalice–Vinoř)

Nový úsek cyklostezky podél Vinořské ulice

Předpokládané zahájení stavby 8/2020

8. Praha-Koloděje (A248 – Koloděje–Dubeč)

Nový úsek cyklotrasy Na prostřední cestě

Předpokládané zahájení stavby 8/2020

9. Praha-Suchdol (A18 – Sedlec–Suchdol)

Nový úsek cyklostezky z ulice Suchdolská k cyklotrase A18

Předpokládaný termín stavby 5/2020 – 12/2020

10. Hranice Prahy a Středočeského kraje (A2)

Překonání Ohrobeckého potoka na cyklotrase A2

Předpokládané zahájení stavby 7/2020

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Výborně. Stezky pro cyklisty budou. Takže Praha se bude moci vrhnout i do dalších projektů.

Marek Turnovec

A myslíte, že s těmi dalšími projekty se čeká jen na toto? Že třeba nepokračuje příprava metra D, dalšího rozvoje železnice v Praze a i silničních?

Asd

Doufám, že pokračuje. Ale obávám se, že to tempo je vražedné. Bojím se, že spíše po Praze budou dříve všude modré zóny než okruh či spousta stanic metra nebo tramvaje.

Martin S.

To jsou věci které doopravdy na sobě nezáleží. Metro i okruh drží především byrokracie, v případě okruhu ŘSD. Více opravených chodníků doopravdy neznamená opoždění výstavby metra.

Kosmik

Co to má společného s bezpečností cyklistů? Prostě se ukrajuje salámovou metodou z cílového řešení. Tak až auta budou jen pro bohaté, tak se to pak spojí.

mirek

Co je podle vás „cílové řešení“? Město pro lidi místo jednoho obřího parkoviště, protože na auto už dnes má úplně každý?

Marek Turnovec

Když ten prostup Rokytky pod Čuprovou je hotový, proč už není otevřený? Jel jsem tam nějak před pár dny a pořád to bylo zabarikádované nějakými plechovými ohradami. Se zase čeká, až se u toho někdo vyfotí, aby se to mohlo otevřít?

Hlavně že to chtěli mít hotové k Evropskému týdnu mobility, co byl už vloni někdy v září či říjnu…

Poudy

Už sem tamtudy třikrát projel na bruslích, zábrany jsou odsunuté aby se tam dalo protáhnout a kdo netrpí absencí selského rozumu, tak to projede. Je to tam moc pěkné a čisté, škoda že to takhle vydrží nanejvýš měsíc.

Franta

Možná se to musí zkolaudovat. Nevím, jestli to patří pod stavební úřad Prahy 8 nebo Prahy 9, ale určitě kolaudace neproběhne hned. Kolaudoval jsem na Praze 8 bytový dům a bylo to řádově na měsíce. U toho bytového domu měla část vlastníků zájem na tom, aby se to nezkouladovalo (aby nemuseli zaplatit developerovi celou cenu), tak se to kouladovalo asi 10 let. Tady to je možná jednodušší, ale své si k tomu všechny úřady budou chtít říct (hasiči, hygiena, záchranka…).

mirek

On je hotový? Ještě minulý týden tam pracovali. Otevření nejspíš až po kolaudaci, nebo povolení „předčasného užívání“ apod.

Martin V.

Co přesně se myslí tím: „Praha-Suchdol (A18 – Sedlec–Suchdol) – Nový úsek cyklostezky z ulice Suchdolská k cyklotrase A18“? A18 vede ulicí Suchdolskou a před pár dny tu byl článek o přemalování pruhů na ulilci Kamýcké, která na ni navazuje. https://www.prahanakole.cz/paterni-cyklotrasy/cyklotrasa-a18-zamky-sedlec-stary-suchdol-horomerice/ Mají na mysli dokončení horní části cesty nad nově rekonstruovaným údolím s potokem (= vyústěním dešťové kanalizace) mezi Suchdolem a Sedlcem, čímž by cykloprovoz mohl vést lesem místo souběhu s automobilovou dopravou? To by bylo fajn. Jen škoda, že ulice Přerušená dělá čest svému jménu a při rekonstrukci koridoru se ji nepodařilo propojit podchodem pod tratí, pak by napojení… Číst vice »

Suchdolák

V Sedlci je podjezd pod tratí na opačném konci železniční zastávky (poblíž sedleckého přívozu), takže Přerušená ulice (fakticky přerušená už skoro 70 roků) v propojení cyklostezek žádný problém netvoří – problém je ovšem v neexistenci cyklostezky v té rokli vedoucí k hornímu Sedlci, kde jakási stezka vede jen do asi její dolní poloviny, pak následuje bariéra tvořená dávnou bývalou skládkou především suti, po níž by bylo smysluplnou cyklostezku zcela nově natrasovat a vybudovat. Bylo by to hezké a účelné, ale místo toho se plýtvá financemi na různé rádoby efektní hovadiny, které jsou více vidět.

náhodný kolemjdoucí

Existuje vlastně nějaká vize, co bude s cyklostezkami v centru? Na kole po Praze nejezdím, ale působí to na mě dojmem, že z rozličných dotací vznikla spousta cyklostezek odnikud nikam, které by to teď chtělo pospojovat.

Martin S.

Vize v centru samozřejmě existuje – už léta existuje koncept hlavních cyklotras, u kterých by se mělo zajišťovat jejich chráněné řešení. Bohužel v centru to blokují městské části – Praha 2 i současné vedení Prahy 1 cokoliv pro cyklisty bojkotuje.

dopravák

Kdyby blokovaly především vytváření takových nebezpečných (především pro chodce) prvků, jako jsou vyhrazené protisměrné pruhy pro cyklisty na vozovkách v automobily + chodci frekventovaných jednosměrných ulicích (mezi chodníkem a pruhem pro automobily), tak by to ke škodě nebylo: typickým příkladem takového pro chodce hodně nebezpečného řešení je třeba Hybernská ulice v Praze.

mirek

Hybernská je úplně v pořádku. Lidi si musí zvyknout, že se rozhlížejí na obě strany. V Německu nebo Francii to lidi taky zvládají, tak by tp mohli dát i Češi…

serpimolot

A kolik Praha investuje na potirani porusovani dopravnich predpisu, kterejch se vetsina cyklistu dopousti, jako napr. jizda po chodniku, jizda v protismeru, nedodrzovani zakazu vjezdu, nedani prednosti chodcum na prechodu a dalsi pripady omezovani a ohrozovani ostatnich ucastniku silnicniho provozu?

eMko

A není to náhodou starost policie ? Stejně jako porušování dopravních předpisů ridiči automobilů a chodci.

serpimolot

Jenze napriklad na mereni rychlosti automobilu koupila Praha tem policistum 20 radaru, tak me zajima, jestli podobne bude investovat i do cyklistu.

Marek Turnovec

Proč investovat? Tohle můžou kontrolovat (a postihovat) i s tím vybavením, co mají…

serpimolot

Tak to je hodne zelena demagogie. Ridici si stavbu a udrzbu silnic vic nez zaplatej ze silnicni a spotrebni dane, cyklistum se stavi z ciziho.

Martin S.

No, stát i na řidiče doplácí. To opotřebování silnic a infrastruktura se všechna čistě z daní motoristů nezaplatí. Investice do cyklistiky naopak podpoří druh dopravy, který nezatěžuje vozovky, ovzduší a pomáhá zdraví lidí.

asdfr

Chod uz niekde s tym, ze stat doplaca na motoristov. Stat na spotrebnej dani, dph, mytnom, silnicnej dani vybral za rok 2018 okolo 100 miliard Kc.

Len Praha vybrala v roku 2017, ci 2018 na parkovnom 500 milionov Kc.

Franta

Ale to je strašně málo. Reálné náklady (tržní) na parkovací stání v Praze jsou cca 20.000 Kč ročně. Zkuste si parkovací stání pronajmout. V Praze je registrováno 1 milion aut. Tzn. že roční náklady na parkování aut jsou cca 20 miliard korun. Pokud město vybere 0,5 miliardy korun, tak mi prostá matematika říká, že město dotuje parkování 19,5 miliardami korun. A to vám říkám jako správce 120 garážových stání na Praze 8. Jen servis toho stání stojí 500 Kč měsíčně. Musíte do těch nákladů započítat vše – pozemek, stavební náklady, projektové náklady, platy lidí, co se o to místo starají,… Číst vice »

asdfr

Servis toho parkovacieho miesta ? V dvoj izbovom byte, ktory mal 55 m2 som za kurenie, teplu, studenu vodu, fond oprav, elektriku spolocnych priestorov, poistenie bytovky, spravu a este nieco platil mesacne priblizne 3000 Kc. Vy za miesto 2.3m x 5 m co je nejakych 11.5 m2 chcete 500 Kc. By ma zaujimalo v co je v tom servise.

Prezradte mi, kolko parkovacich domov za narp. 5 poslednych rokov bolo v Prahe postavenych.

Asd

No co by. Tučné provize pro spřátelené firmy.

Franta

Kvůli úspoře místa to jsou garážové zakladače. Tzn. nad sebou jsou vždy 3 auta a musíte si svůj zakladač přivolat. Jenom hydraulického oleje je potřeba 1000 litrů a servisní firma ho dodává za 600 korun litr. Musí se pravidelně měnit. Zakladače se musí minimálně jednou za rok čistit a ošetřovat, protože jsou z pozinkového plechu, a nepřeju vám vidět jak vypadaly, když se to 2 sezóny nedělalo. Když tam auta v zimě zajedou se šprachtou se solí, tak to je na odpis. Pokud tam parkuje někdo s SUV nad 2 tuny, tak má to stání životnost max. 10 let. Pak… Číst vice »

watslaw

No tak z provozního hlediska je zakladač nevýhodný extrém. I když to , že se vyplatí zase ukazuje, že cenu pozemku zabraného parkováním nelze zanedbávat, právě naopak (Kdyby developer nepostavil zakladač, ale normální parkovací stání, přišel by o tržby za bydlení, které ač je důležitější, tak se za něj platí tržní ceny). Ale abych přidal reálnější čísla, já za parkovací stání (podzemní parkoviště, v budově městské části, i když cizí, takže úplnej volnej trh to není) platím přibližně 900 za nájem, 150 za úklid a 120 za elektřinu společných prostor. Naproti tomu zabrat mnohem žádanější veřejný prostor přímo před domem… Číst vice »

serpimolot

Tak zatimco predchozi prispevek byl demagogicky, tohle je cista lez. Automobiliste dotuji stat rocne cca 70 miliardama (rozdil mezi vybranejma danema a polatkama od automobilstu a investicema do stavby a udrzby silnicni infrastrukury)!

Marek Turnovec

Co konkrétně na mém příspěvku bylo demagogického? Nebo jste chtěl reagovat na něco jiného?

A mimochodem, máte pocit, že ti co jezdí na kolech neplatí daně? Pokud tohle tvrdíte, tak jste demagog Vy. Platí daně z příjmů, platí DPH, platí spoustu dalších daní, stejně jako ostatní. Že neplatí silniční daň? No a fyzická osoba nepodnikající provozující vozidlo snad ano? Navíc zrovna ta kola ty silnice asi opravdu hodně opotřebují…

serpimolot

Demagogicke je to, ze DPH nebo dan z prijmu plati vsichni, zatimco 70 mld prebytku je v rozpoctu z dani a poplatku urcenych pro motoristy.

Marek Turnovec

Většina? Máte pro toto tvrzení nějaká data?

A kvůli tomu, že někteří řidiči aut také nedodržují předpisy, tak se také přestanou opravovat silnice?

serpimolot

Kazdy den nasedam rano na autobus na zastavce, kolem ktere vede silnice do sousedni ctvrti. Ta je vsak jednosmerna, takze spravne ma kazdy ucastnik objet cely blok. Automobiliste tak cini v 99,9999% pripadu.V pripade cyklistu cca 45% jede jednosmerkou v protismeru, 45% si cestu zkrati po chodniku a jen 10% projede kolem. Nejdesivejsi na tom je, ze si ani nepripousti, ze delaji neco spatne (vim to, nekteri z nich jsou moji kolegove, kterych jsem se na to ptal). Pokud neveris, srdecne te zvu, aby ses priel podivat a moje tvrzeni si overil. Jen doplnim, se za ta leta, co k… Číst vice »

prt

A která to je jednosměrka?

Marek Turnovec

No jo, ale to jsou údaje z jednoho místa… Jinak že docela cyklistů ignoruje jednosměrky a jezdí po chodníku vím a také vidím dnes a denně a taky mi to docela dost vadí. Sám bydlím v podstatě v jednosměrce a na kole jezdím docela dost a tak to tady také pokaždé objíždím. Ale stejně mi vadí, když někdo paušálně tvrdí, že to tak dělá většina a hází mě s nimi do jednoho pytle… Někdy když tu před domem nějaké experty vidím, jak jedou po chodníku či v protisměru, tak se jich ptám, co je k tomu vede. Bohužel nejčastější reakce… Číst vice »

serpimolot

Dobre odpoledne preji. Uvodem bych rad podekoval za formu prispevku, slusny, s argumenty, vysvetlujici nazor druhe strany. Priznavam, ze drive jsem byval akivni cyklista, amatersky zavodnik, vyjel jsem kopce jako Stelvio nebo Grossglockner, ale s masovym rozvojem cyklistiky v Praze a s nim spojenym rustem bezohlednosti a pocitu nedoknutelnosti vyznamne casti cyklistu, jsem zacal jezdit uz jen na chate a v jejim okoli. Moje zast vuci soucasnyn cyklistum se datuje nekam do kvetna 2017, kdy mi na chodniku malem srazil trileteho syna takovy cyklista a na cely incident reagoval tak, ze se otocil na svoji manzelku a zarval bacha, leze… Číst vice »

Zbyněk

Asi máte na mysli tohle místo: https://www.cyklistesobe.cz/threads/1236

Víte, to je těžké, když pro nemalou část lidí na odborech dopravy je cykloobousměrka nebo integrace ve vozovce synonymem pro spolčení s ďáblem…

Franta

Já jezdím mimo chodníky. Ale když jsem teď s manželkou pospíchal ze Spojovací na Žižkov k vysílači a vzal to po cyklopiktogramech Koněvovkou na Ohradu a tam odbočil do Jana Želivského, abychom se dostali na Parukářku, tak manželka dostala normálně hysterický záchvat a nadávala mi do čur…. Prostě odbočení vlevo přes obrovský prostor s tramvajemi pocitově nedá. Lidi se prostě bojej jezdit na kole v provozu. Takže manželka jezdí jedině po chodníku a na ulici ji nikdo nedostane. Přitom do práce jezdí na Praze 14 každý den na kole (tak 2 km po chodníku). To samé děti do 12 let… Číst vice »

serpimolot

Dekuju za otevreny priznani, kterym jsi mi dal za pravdu. Kdyby sem automobilista napsal, jak jezdi na cervenou nebo pod vlivem, bude virtualne zlyncovan. Ty tu priznavas, ze tva zena kazdy den porusuje dopravni predpisy a malokdo ji tu asi odsoudi – je prece chudinka hystericka a tech osklivejch aut je v Praze tolik. Presne tenhle dvoji metr na auomobilisty a cyklisty mi vadi.

Dominik

Ono kdyby se někteří řidiči na silnicích nechovali k cyklistům, jako k otrávenému hmyzu, který jen překáží, ostřikovače, když předjíždí, nebo naopak se rozčilují, že je cyklista podjíždí u křižovatky (což ze zákona může), apod… Tak by to bylo taky o něčem jiném. Ano jsou hovada mezi cyklisty, ale stejně tak mezi řidiči aut, motorek, atd… Na chodníku opravdu nejezdím a pokud to lze využívám cyklostezku, ale prostě jsou místa, kde je sice značena stezka pro kola a chodce, ale raději sjedu na silnici, protože místo je úzké na to míjet se tam s chodcem (ještě k tomu, když má… Číst vice »

Marek Turnovec

Skoro ve všem souhlasím – a i to přejíždění cyklistů přes přechody mi dost vadilo – a někde vadí dodnes. Ale byl jsem relativně nedávno poučen, že on vlastně žádný zákon, který by jim to zakazoval, není. Ano, cyklista nemůže očekávat od aut na přechodu přednost, není chodec. Ale jinak mu víceméně nic nebrání překonávat vozovku skoro kdekoliv (tedy i na přechodu). Jen musí dbát na to, aby na tom přechodu neohrozil žádné chodce… Z pohledu řidiče mi přijde nejhorší to, že i když u přechodu chodcům tu přednost dát chcete, tak musíte toho chodce taky včas vidět. Chodec se… Číst vice »

serpimolot

Tohle podle me neni pravda, protoze podle silnicniho zakona je prechod pro chodce jako chodnik a cyklista je na nem povinen kolo vest.

Franta

Jasně, ale po chodníku jezdí proto, protože je v tom místě nulová infrastruktura pro cyklisty. A pokud je postavená před volbu, jestli jet mezi autama nebo mezi chodcema, tak volí chodník. Je to ženská. Jede max. 15 km v hodině a jezdí v sukni. Žádný závodění. Celý tento příspěvek je o tom, že město vydává nějaké peníze na cyklostezky. Já říkám, že pokud by město dávalo příštích 10 let na cyklostezky 1 miliardu ročně, tak je to pořád málo. Ten deficit je obrovský a jen tak se nedožene.

Marek Turnovec

Pokud vím, tak jen do 10, ne do 12.

Ale přesně – tohle mi taky vrtá hlavou – když jede celá rodinka, tak děti sice po chodníku můžou, ale co ty rodiče… Ale je fakt, že takovéhle rodinky aspoň většinou jezdí dost pomalu…

Zbyněk

Vnímáte rozdíl mezi hmotností a velikostí auta a kola? Kola zabila za posledních 10 let maximálně jednotky chodců, pokud vůbec nějaké. Auta Každoročně zabijí desítky chodců.
A to se bavíme jen o Praze.
https://prahounakole.cz/2020/04/nehody-cyklistu-v-roce-2019-stoupa-mira-zavineni/?highlight=nehody

Tomáš Gottschalk

Ten úsek u mostu D0 opravu potřeboval jak prase drbání. Při výstavbě mizerně zhutnili svah a vznikla spousta podélných prasklin. Pro bruslaře zejména za vyšších teplot dokonalá past. Povrch je mizerný na více místech – zejména Vltavanů, alej kolem mostu Inteligence, nebo celá Ledařská a částulice U kempingu.Sice to slouží zejména pro rekreaci, ale frekvence je tam veliká.

Aslanex

Nepřijde mi to teda moc vyčerpávající… Co třeba nejvíce problematický úsek na Smetanově nábřeží, ten není v plánu řešit?

Martin S.

Přesně tak, je to slabé. Hlavně vlastně nic v centru (nebo širším centrum), kde jezdí nejvíc lidí…

Martin S.

Nicméně je třeba podotknout – že Praha minulý rok z rekordní částky na cyklistiku vyčerpala asi jen 60 % – víc se prostě nestihlo postavit. Takže zřejmě velkou částku prostě přehodili na letošek, stejně jako XXX akcí, které měly být hotovy již minulý rok.

Stefan

Super fotka ,ze se zrovna TSK chluby cyklostezkou ,ktera v pulce konci a vyhodi Vas to na rozbitou silnici ,kde Vas auta mijeji v cm vzdalenosti…

mirek

Tak zrovna tahle stezka patří k těm lepším a užitejčnějším v posledních letech. Prodloužení do Počernic je v plánu.

Viktor

Francie dává každému 50€na opravení kola a zaplatí kurzy na ježdění na kole…k tomu urychluje výstavbu dalších cyklostezek…. aspoň že se začne stavět u nás

Štěpán

Ta Francie je ale štědrá. Kdepak si ty penízky pro každého vydělala?

Martin S.

Pointa byla spíš myslím v tom, že je snaha motivovat lidi k jízdě na kole – protože z cyklistů stát ve výsledku dlouhodobě vydělá. Více cyklistů = čistší ovzduší, méně zatížené zdravotnictví (lepší kondice obyvatelstva), menší zatížení silnic, podpora malých podniků, větší produktivita a štěstí lidí,…

Štěpán

Takových věcí je, já bych třeba rád každý rok tisícovku – dvě na nové boty, nebyla by?
Budování infrastruktury je fajn, stejně tak pro kola jako pro auta. V Praze se bohužel často, především ta malovaná „infrastruktura“ od pana Cacha, nedělá pro cyklisty, ale proti autům. Velká škoda peněz, které by cyklisté mnohem více ocenili jinde.

Martin S.

Naopak, v Praze má při rekonstrukcích vždy přednost automobilové dopravy… Tam, kde by musel cyklopruh ubrat např. jízdní pruh pro auta se až na výjimky neznačí.

Honza 128

Kecáš. V Praze jsou desítky původně čtyřproudých vozovek, které byly upraveny na poloviční profil pro auta (včetně busů!!!) a cyklopruh.

Martin S.

Ale tyto čtyřproudovky se zužovaly ne kvůli cyklopruhů, ale kvůli vzniku parkovacích míst zejména na sídlištích. A cyklopruh se tam doplnil díky tomu, že se tam podle norem vešel.

milan

A tím se dala přednost automobilům..? Aha..

prt

Doprava v klidu se jmenuje to, co zabralo spoustu druhých pruhů…

Leinad

Ano, parkujícím.
Proč mít průjezdnou ulici, když může být parkovací pruh.

Martin S.

Ano, dala, protože automobily mají kde parkovat, což je např. na sídlištích velký problém. A ulice zůstaly průjezdné.

Marek Turnovec

No ale ty čtyřpruhy se na dvoupruhy redukovaly hlavně kvůli „zklidnění dopravy“, větší bezpečnosti (přechody přes jeden pruh místo přes dva) a kvůli parkovacím místům. Ty případné cyklopruhy byly opravdu jen takový vedlejší produkt – ale někteří autisté se jich dost chytají a na pumpičkáře pak kvůli tomu nadávají…

mirek

NIKDE! se nezužovala čtyřproudka na dva proudy kvůli cyklistům. Obvykle kvůli novým parkovacím místům nebo kvůli buspruhu nebo zklidnění ulice. Kde se namaloval pruh, tak jen proto, že tam zbylo místo a jízdní pruh pro auta by byl extrémně nenormově široký.

Roce deep

Vybrala na daních a vypůjčila na dluhopisech, to nevíte nebo děláte blbého?

Eduard

Cyklostezky v Praze už máme, co tak konečně dodělat Pražský okruh? Ten nikdo neslíbil postavit?
Nic proti cyklistům a cyklostezkám, ale nemyslím si to, že je do pro Prahu nejdůležitější druh dopravy. I když PR magistrátu tvrdí něco jiného.

Martin S.

V každé diskuzi o nových stavbách/projektech Prahy hledám nějakého okruhistu. 😄 Našel jsem i tady! I Vám vysvětlím, že okruh nemá pod taktovkou Praha, ale ŘSD. I přesto současné vedení dává do příprav okruhu ze strany Prahy tolik úsilí, kolik jde. Nicméně se nemůže celá Praha na 10 let zastavit a nestavit chodníky ani silnice do té doby „než bude okruh“. On není věčnou spásou…

Asd

Ono mít v Praze cyklostezky je určitě fajn. Ale ty vůbec nejsou důležité pro dopravu. Navíc se kvůli cyklistice na mnoha místech v Praze rušily pruhy pro auta. Ano okruh staví ŘSD, ale Praha i její městské části dělají velmi málo pro to, aby co nejdříve stál.

Martin S.

Kvůli cyklistické dopravě se pruhy pro IAD ruší jen minimálně. Primárně se komunikace zužují kvůli parkování (opět pro IAD), přičemž díky tomu můžou vzniknout cyklopruhy.

milan

…zužují pro parkování a díky tomu mohou vzniknout cyklopruhy. Jak by řekl bývalý pan prezident: Asi jsem hloupatej..hi..hi… Ale ať hloupatej nebo o neco méně blbej, pořád v tom žádnou logiku nenacházím.

Honza 128

Vnější (D0) ano, ale vnitřní je plně v režii města. Od dokončení Blanky se už jen kecá. Resp. hledá způsob, jak nejlépe odklonit nějakou malou domů.

mirek

Vnitřní nijak neřeší, neodvádí, dopravu z města. Naopak ji tam přivádí a způsobuje indukci. Upínat se na vnitřní okruh jako řešení je nesmysl.

...

Cívka způsobuje indukci. Pojem „dopravní indukce“ není nic jiného než politicky korektní eufemismus pro doteď uměle omezované dopravní potřeby obyvatel.

pony

Nechápu proč nám v domě opravují výtah, když ještě není dokončený okruh.

Honza

pony: Taky to nechápu – k čemu výtah, když tam máte schody…???

...

Tak nějak. Řeší se pozitivní vliv cyklostezek na zdraví, tak nechť se řeší i negativní vliv výtahů…

Martin S.

To je ale něco jiného. Babička s vozíkem na cyklostezku nemusí, přepraví se jinak. Ale do bytu prostě vyjet musí.

...

To jděte vysvětlit babičkám ze starých činžáků na Žižkově, v Libni, ve Vršovicích i jinde…

mirek

Jak spolu souvisí cyklostezky a okruh, který navíc „staví“ stát?
A nemáte pravdu – cyklostezek je v Praze naprosté minimum a ty zmíněné jsou prakticky pouze rekonstrukce nebo rozšíření existujících stezek, případně vyasfaltování existujících cest. Navíc jen na okrajích Prahy. Tedy nic co by zásadně pomohlo cyklodopravě v Praze.

Asd

Samozřejmě, že nijak. Prostě frustrace z toho že místo toho, aby se řešily podstatné věci se neděje skoro nic.

mirek

Podstatné je v Praze teď metro D, a to se začíná stavět. A Pražský okruh je bohužel věcí státu, proto to jde tam pomalu.

Marek Turnovec

Máme? V Praze? A kde? Možná tak někde v okrajových částech. Nebo za Prahou – to už ale ani Praha vlastně není. V centru té infrastruktury moc není. A další věc – i když sice někteří tvrdí, že podíl cyklistické dopravy je malý, že ani nemá smysl pro ni nic dělat – tak i kdyby to bylo jen 1 % (a to už snad uznávají i ti největší pesimisté), tak Vám přijde v pořádku, aby když se na dopravu dávají v Praze miliardy až desítky miliard šlo na podporu budování cykloinfrastruktury třeba jen těch asi 18 milionů, jako v roce… Číst vice »

Štěpán

Prakticky stejné stavby co měly být v roce 2018, to jsem zvědav zda se to tentokrát opravdu udělá.
Jinak tedy za ty prachy nic moc, základní a2 na rohaňáku už x let „v přestavbě“, hlavně že kreslí kolečka na páteřní komunikace kde je x možností vyhnutí 🙁

Martin S.

Přesně tak, většina cyklostaveb má v Praze zpoždění více než o rok. Příkladem je vodní prostup Rokytka, ten měl být hotový v roce 2018. Ohledně Rohaňáku, tam je to pod taktovkou Prahy 8…

Štěpán

No a to je tedy v pořádku, že páteřní cyklotrasu zazdí P8, zatímco magistrát řeší cosi v Dubči?

Martin S.

To určitě není v pořádku. Taky už jsem s tímto dotazem psal Scheinherrovi a pak taky na Prahu 8.

...

P8 žádnou cyklostezku zatím nezazdila. Bohužel.

Zyx

Sice jizda na kole v Praze se me uz netyka, ale pokladam to za dobry smer rozvoje. Jen podle pouzitych obratu si nejsem jisty zda cilovou skupinou je cyklodoprava nebo cykloturistika. Ze politici v tom maji hokej je mozne, ale nekdo odpovedny by mel tusit na co penize jdou

pony

Tak ty trasy jsou spíše rekreačnější-ish.

Martin S.

Většina akcí má dopravní potenciál. Problém je v tom, že většina cyklostezek vzniká na periferii Prahy a v nejvíce obydlených oblastech se skoro nic neděje. No a cyklistika má největší potenciál právě v centru města, na periferiích jsou obecně delší vzdálenosti na dojíždění. V centru navíc často nejde cyklostezka někam vměstnat – tam se cyklistika musí řešit pomocí cyklopruhů a rekonstrukcí ulic.

milan

Já bych třeba v Karlovce ty baráky s ruskejma čepicemi směrem od lázní až na Malé náměstí, skrz Husovku vyboural. A hned by tam místo na cyklostezku bylo. Něco podobného v Mostecké, taky by to šlo. A vedle nábřeží, od lázní k Národnímu divadlu by se mohla udělat taková ta „visutá“ cyklostezka, něco jako je v Černé v Pošumaví.

PatriK

V Praze má cyklistika sezónní a zatím ryze rekreační a sportovní charakter. Kvalitní cyklostezky jsou prakticky jen v dopravně nezajímavých trasách (př. Vranné – Bráník). Pro dopravní účely je využití zanedbatelné – je to dáno absencí skutečně kvalitních cyklotras (tj. bezpečně oddělených od silničního provozu) napříč městem i kopcovitým terénem (ačkoli to pomohou postupně překonat elektrokola).

Franta

Stavět by se měly cyklostezky všude a pořád. Když jsem žil v Nizozemí, tak jsem si zvolil jakýkoliv cíl třeba 50 km a po cykloznačení k němu plynule dojel. A to skrz městskou krajinu – Rotterdam, Haag, atd. Tady v Praze a kolem Prahy je pořád strašně moc nouzových řešení. Můj 8letý syn teď třeba ujel 85 km okruh Praha – Dolní Počernice, Libeň, Troja, Klecany, Líbeznice, Kostelec NL, Brandýs NL, Lázně Toušeň, Zeleneč. Tady ten okruh je půlka totální partyzánština, kde se jede po rozbitých polních a lesních cestách nebo terénem. Třeba přes D8 se nedá mimo silnice reálně… Číst vice »

PatriK

To ale nejsou dopravní špičky, ale rekreační a podle toho to tak vypadá, když se v jeden čas vyrazí na procházku, na kolo nebo na brusle. Lidí, který jezdí na kole do práce, na nákup atp. je naprosté minimum. Těch vyhrazených cyklistických tras je zoufale málo, cyklotrasy vedené po běžné silnici vůbec neberu v potaz, to je hazard se životem.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO