Přehledně: Modernizace trati podél Berounky přinese další výluky

Jednotka CityEelefant 471 na trati 171. Foto: České dráhyJednotka CityEelefant 471 na trati 171. Foto: České dráhy

Rychlíky Berounka nahradí mezi Prahou a Berounem autobusy.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Pro neznalého. Na té trati 171 se kapacitně dá naplnit městský slon ?

Petr

A ne jeden. Bohužel se dá řadit nanejvýše dvojice.

Nemel

Je to hustě obydlené území. S přimhouřením oka byste silnici vedoucí údolím mohl označit za hodně hodně dlouho předměstskou ulici.

Roman G.

V poslední době nejsem moc v obraze, pořád se řeší 171 a osobní doprava. Jak je to s nákladní dopravou směrem na jih? Podle toho, co tady čtu, je ta situace tragická a bude dloooouho. Díky.

Ilmary

Vzhledem k tomu že nákladní doprava v úseku Praha – Plzeň je ve stavu částečné klinické smrti, tak to nejspíše ani nikoho zodpivědného nezajímá.

hroch.obojzivelny

Nákladní doprava v úseku Praha-Plzeň probíhá po D5.

Sáček

Minimálně do roku 2030 dalších několik oprav směrem na Beroun, velká přestavba nádraží/terminálu Smíchov, z druhé strany řeky přidávání třetí koleje, oprava Vinohradských tunelů aj. Pochopme, SŽ jednokolejný provoz na Výtoni vyhovuje. Nikam nespěchá. Má dlouhodobý plán pro rozkopání a modernizaci celé trasy.

Sáček

(někdo mi psal, že např. Smíchov-Radotín je hotov. Ne, mezi 2025-27 další optimalizace trati budou probíhat, uvádí SŽ. Další výluky jako v článku. Podchod a nadjezd ve Velké Chuchli atd. Prostě i v tomto „hotovém“ úseku roky omezení)

XXXD

Smíchov – Radotín je právě ten zmiňovaný nadjezd a podchod, jinak zbytek už je hotový.

Tomas

To je fakt peklo. Sice mame v Beroune kocecne opravene nadrazi, byt se mohl rovnou zlepsit pristup z haly do podchodu, ale do Prahy se odtud neda spolehlive dostat. Desitky let se ceka na tunel, trat podel reky se nechala temer rozpadnout, rekonstrukce trati pres Rudnou byla nevyuzita prilezitost, zvlast kdyz mela byt odklonovou trati prave pro drahu podel reky. Davno mela byt pod draty s dvema kolejemi aspon z Berouna do Reporyj.

libor

přesně peklo! koukám na spoj, vidím výluka/výluka, NAD, zrušeno, nahrazeno, odjezd dřív, atd…. Sahám pro klíče od auta a jedu autem. Toto je fakt strašné. nejhorší na tom je, že tento stav trvá a bude trvat v součtu 20let…

Princ Krason

Taky jsem uz pred rokem sahnul po klicich.
Stribro – Praha 1:00 po D5 🚗, 2:30 vlakem 🤦‍♂️

Nemel

Ještěže nemusíte navíc k tomu všemu ještě chodit 20 km každý den k nejbližšímu zdroji pitné vody.

ČD4ever

Snad SŽ posílí i dispečery, ať se tam nestane nějaký malér!

Lukáš Chytil

A k čemu ti budou dispečeři, když je v každé stanici výpravčí a je tam v Dobřichovicích, Řevnicích a Zadní Třebáni elektromechanika (z roku 1965) bez kolejových obvodů. Že by posílili výpravčí je utopie.

indijanek

Titulek na fotce „Jednotka CityEelefant 471 na trati 171. Foto: České dráhy“ – přijde mi, že je to spíš úsek Běchovice-Klánovice na 010 🙂

Nemel

Vaše úvaha se zdá správná…na vlaku je číslo linky S1.

Jaroslav

Dobrej guláš

M1M2

Takováto koncentrace stavebních prací na 40 km extrémně vytížené trati, to je skutečně síla. Odpovědnost za to nese SŽ a MD, které trať desetiletí udržují ve stavu postupného chátrání. Vše mělo za posledních 20 let přednost a toto je důsledek. Co by na takovýto způsob denního cestování do Prahy řekl takový obyvatel Pardubic? A všichni platíme stejné daně. Seriózní provozovatel dráhy by za toto vyhlásil slevu z poplatku za užití dopravní cesty, seriózní dopravce by snížil cenu jízdného. To není veřejná doprava, ale bordel na kolečkách. Snad i taktouš a šotouš pochopí, že nežli každý den studovat podle které verze… Číst vice »

Dachs

Dá se to vyjádřit i lakonickým, že lidi (obce) jsou z toho bordelu nešťastní. Jako vážně. Imrvere visí na nástěnkách něco o výlukách. Furt ve střehu, jestli se v čase, který potřebuju, dostanu… Hodinový interval, anebo až 40-50min. interval ve špičkách, je vůči lidem jednoduše prasárna. Některé spoje rupnou, pokud tedy nebude nasazen troješus. Ale oni jistě spoléhají na to, že kdo může, přesedne do aut. Kdyby chtěl někdo poučovat, tak vím, proč to tak musí být a co je za těmi dírami mezi spoji při těchto omezeních. Za ty dlouhé roky se s tím ale mohlo něco udělat, v… Číst vice »

Ľadová kráľovna

Obce jsou nešťastné? Některé obce na Berounce hledají už x let (možná x desítek let) tu správnou kvalitu, proto ta příprava tak dlouho trvá. Ať nešťastní lidé poděkují například na radnici v Černošicích.

Doctor

… a hlavně Svazku obcí regionu Dolní Berounka. To bude ještě největší brzda optimalizace 171, jak oni kývnout, tak se rýpne.
Ale že hranice soukromých pozemků zde končí často až u kolejí, to nikoho (zatím) nezajímá.

Leinad

Černošice odmítly kilometry modrého zábradlí, ne smysluplnou rekonstrukci trati.

Michal M

Hele a jak bys to řídil ty, by mě zajímalo?

M1M2

Tak snad jasně říkám, že je to explicitně vina SŽ a MD, které nyní řeší to, že vše ostatní mělo desetiletí přednost a teď jsme ve stavu absolutního rozkladu. Tak nechť se laskavě převedou, když dlouhá léta pro 171 nehnuli prstem. Proč na to má nyní doplácet daňový poplatník. Stačilo na to uvedení do normového stavu (nic víc se na celé trati neděje) najet před dvaceti léty. V neposlední řadě je to o o tom, co SŽ povolí stavebníkovi. ŘSD se na D5 v minulosti snažilo u staveb o omezení provozu na 2+1, narazilo ve správním řízení u měst a… Číst vice »

Doctor

M1M2 klid ! Vždyť to není tak dávno (1995), kdy byl opraven mokropeský most !
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_most_(Mokropsy)

Vojtech

A dělalo se to několik let a tehdy jsme si říkali, jak to, že za první republiky přijel pařížský expres, pak nastoupilo vojáci, rozpojili koleje, přesunuli starý díl mostu a dali nový díl mostu, smontovali koleje a projel odpolední pařížský expres .

DavidS

Stačí používat aplikaci typu idos a nemusíte nic studovat… Normálně to ta apka udělá za vás.

M1M2

Uživatelsky přívětivá veřejná doprava se vyznačuje nejen tím, že se jede včas, ale i stabilitou jízdního řádu. I tu aplikaci je potřeba otevřít a přizpůsobit se tomu, že sudé pondělí je to jinak nežli liché pondělí. Takže jakákoliv aplikace je jenom něco takového jako Paralen na chřipku. Tohle skutečně není normální, respektive za normální to možná berte šotouš či taktouš.

MP22

Tak si to ježdění autem nemusíte tolik obhajovat, prostě tím jezděte.

podiven

Což není tak úplně pravda. Hledal jsem, jak se dostanu večer ze Smíchova do Třebaně, když jedou vlaky z Hlaváku odklonem, a spojení mi našel jen vyhledávač ČD. Idos ani DPP neznali, teď už se nepamatuju přesně, buď NAD nebo přestupy, takže mě hnali jet o půl hodiny dřív.

Takový běžný rébus na 171, snažit se pochopit, co a jak mi jede. Už se taky stalo, že ve vyhledávači zůstaly zrušené vlaky atd.

Petr

Smíchov Třebaň to je jednoduché. 395 přestup S60 přestup S76 a jste tam.

Sáček

Tak snad začínáte chápat. SŽ vám řekne že všechno je vina památkářů a rezavého mostu a unesca. A tam máte přelít svůj hněv, jako přes hromosvod. Jako, do 2030 to tam bude vždy někde rozkopané. Ale klídek, pohoda, nic se neděje, SŽ nic.

MP22

No jednomu by se chtělo říct, že jste se neměli stěhovat za Prahu. Dobře už jdu

Lukáš Chytil

To jako máme všichni žít v Praze? Zajímavý názor.

M1M2

To je ale správně ujetý názor pražské náplavy. Jakože celá republika bude jedna Praha. Jenže to by jaksi nefungoval, nešlo by, aby každý po té MegaPraze jezdil za 10 ká na den. Nebylo by dalších 9 milionů lidí, co by to z daní dotovali.

MP22

Aha ale dotovat dojíždění do Prahy z kraje vůbec nevadí? To je mozkovna

M1M2

Náplava se ozvala. A skutečně moudře. Až bude mít kterýkoliv jiný region tolik zdrojů, aby si mohl dotovat VHD tak jako Praha MHD to bude hotový ráj na zemi. MHD v jedné malé Praze stojí za rok víc, nežli celá dálková drážní doprava v celé ČR. Je to tím, že v RUD dostane Praha na jednoho obyvatele dvojnásobek toho, co normální region. A namísto investic to prožere v provozních nákladech DP. Pražák si pak 24/7 jezdí za 10 ká a zbytek republiky mu to před daně platí. Chce to něco znát o ekonomických procesech…

hroch.obojzivelny

Odstěhování se za Prahu je samo o sobě výborná věc, kterou mohu každému jen doporučit. To pravé kouzlo úspěchu ale tkví v tom, že se do té Prahy pak nesmíte chtít každý den vracet!

Nemel

Když mimo Prahu, tak daleko od ní…absolutně nechápu, co v tom slepenci satelitů a původních vesnic kolem Prahy, kde se ani sousedé neznají, lidi přitahuje. A ten stres z toho denního dojíždění buď zácpou, nebo po trati plné výluk se mi výhrou nezdá už vůbec.

luzkovyvagon

Asi mají tak o 10 tisíc Kč víc než ve zbytku republiky. A za to to asi stojí 😀

XXXD

To, že se dělá Karlštejn – Beroun je jedině dobře, akce na Smíchově tomu prakticky nevadí, tam jsou omezení daná primárně už stavem mostu přes řeku. Takže hlavní problém je výluka úseku Radotín – Dobřichovice, což je nicméně problém úplně vždy. Takže jestli za někdo za něco nese vinu, tak je to hlavně tento dlouhý úsek, který se nikdo neobtěžoval jakkoli řešit, ačkoli obě 2 stavby týkající se tohoto úseku se budou realizovat jako poslední a neustále se odsouvají, tam se již před x lety měla vybudovat alespoň nějaká provizorní obousměrná zabezpečovačka a alespoň na 1 místě vložit spojky.

Vojtech

To ano, ale. Ráno z Dobří do Prahy je cca +30 ‘minut než vlak. Z Řevnic +40 minut. Ty kolony jsou prostě masakr a silnice za hranou kapacity už 30 let

Vojtech

Ségry rodina z Karlštejna je v situaci, kdy děti jezdí na střední stejně jako já za socíku , vstávají v 5.30 a kolem 6 ráno na nádraží, doufaje, že něco pojede…
Čímž trpí = nevyspání, značné časové ztráty…
Přitom před 10 lety to bylo relativně v pohodě a řešili takt 10-10-20-10 minut.
Já hlasoval před 20 lety nohama a bydlím v centru Prahy.

Luboš Beneš

Není nad super plánování…. místo opravit celý úsek, tak to děláme salámově a ještě aby se překrývaly 2 výluky. A tak to tady běží již několik let.

Doctor

Jistota zaměstnání pro tamní zaměstnance na 20+ let.

Adam Ř

Máme dostatek stavebníků a řidičů autobusu, aby to šlo celé zavřít a rekonstruovat v rámci nějakého krátkého času?

Leinad

Ne. Zbylí stavebníci musí rozkopat nějakou objízdnou trasu (v případě Poříčan Spržel pro jistotu rozkopala Lysou Nad Labem, protože udělat celou 011 a pak 231 by nešlo)
V případně Všenor, škoda že na trať přes Rudnou se nedávno vykázala oprava, nicméně byla bez elektrifikace.

Michal M

Ale tohle je mimo Ka-Be jen nějaká běžná údržba, ne? Prořezávání stromů, údržba drátovodů a svítilnových výtahů…

2101

Přesně tak, běžná údržba pro udržení havarijního stavu 😀 Kterou někdo z tiskového oddělení alibistických prohlašuje za modernizaci

Michal M

Ale tam je to fakt zabitý. Obojí je sice v územním řízení, ale jestli aspoň jedno z toho bude hotové do dokončení Karlštejna, ví Pánbůh.
Aspoň z toho něco upižlat, Radotín-výh. před Černošicema se silničním nadjezdem, provizorku do stanic, nebo dotáhnout rekonstrukci Karlštejna…

2101

Teď je snaha prosadit provizorní traťovinu z Dobřichovic do Radotína, aby se mohla zrušit ta poslední hradla (po té mimořádnosti v Černošicích), ale těžko říct jestli k tomu dojde. A kdy se začne úplná rekonstrukce je ve hvězdách, jak říkáte, obojí je v územním řízení ale víme jak to vše s těmi stavbami trvá…

Michal M

Topůrková polévka, to je ono. 🙂
Taková provizorní traťovina, to by určitě chtělo i ESU v Dobřichovicích, ať se to líp zapojuje…

Doctor

Navštivte Karlštejn, tam to máte v reeálu, včetně prozatímní JOP s (ne)ohřevy výhybek !

Lukáš Chytil

To si nijak nepomůžete, na Řevnice je HPB taky.

Někdo

No ,Smíchv nebude údržba jinak souhlasím.

XXXD

Radotín – Dobřichovice je.

Doctor

Tak svítilnové výtahy na 171, už tam fakt od osmdesátek nejsou. Leč páky leckde ještě ano. Vše ve stadiu postupného rozkladu a častých poruch, udržuje se stávající stav, do doby ouplné optimalizace to musí vydržet …
20+

Karel

Zkuste na světelném návěstidle (jiná tam nejsou) najít svítilnový výtah. Mně se to nikdy nepodařilo

Nádražák

Prosím otázku odlišně od tématu článku. Proč jsou barevně odlišená jména diskutujících?

Jan Sůra

zeleně jsou registrovaní uživatelé.

Petr

Žádná změna. Až bude 171 jednou průjezdná celý GVD, změní se svět. 😀

mic

No bodejť. to už přece bude tunel …

Lysimachia

Modernizace BerKa je stejná legrace jako salámování PraKu (Kladno) nebo Praha-Lysá.

marcel.stancl

To nemá chybu! NAD! A žádné rychlíky přes Rudnou.

Doctor

Naivko. A nezávislá trakční potřeba, kde ji dopravce vezme ?

XXXD

No ona jaksi Hrbatá není nafukovací. Ve špičce osobáky po půlhodině do Nučic a když se do toho připlete ještě rychlíku od/do Budějovic, tak je danou hodinu plno.

Kamui

Tady by bylo nejlepší, aby se dopravci dohodli a na Hrbaté byla společná náhradní kyvadlová vlaková doprava. Arrivácká 845 je v takové situaci plýtvání kapacitou.

A jen k tomu, mohly by ČD dostat za takovou náhradní vlakovou dopravu (realizovanou třeba pomocí 854 + 4*Bdtn + 854) sankci za nekvalitu, na rozdíl od NAD?

Pan průvodčí

A ty 854 si dopravce asi nakreslí, ne ? 🙄

Zbyněk

Tady se nemají dohadovat dopravci, tady má aspoň půlka Berounek jet s Brejlovcem. A mají to mít příkazem od objednatele, jak píšete, delší vlak má přednost.

Doctor

Brejlovec + 845 Arriva !
Šotosen 🤣

Bram

Problém ale je, že lokomotivy 754 potřebné pro vozbu odklonových vlaků nejsou, nebo jsou v takovém stavu, že by po dvou dnech prostě došly. Nebo spíš pošly 😁. Není to tak jednoduché, jak to vypadá. Hrbatá (trať Smíchov – Rudná – Beroun) je trakčně velmi náročná trať (sklon až 30 promile, kolik je tam ve skutečnosti, bych se musel podívat do TTP) bohužel ji stále chybí trakční vedení… Pokud by byla elektrizována, dala by se na ní odklonová vozba rychlíků realizovat, ale takhle to prakticky není možné. Vozy potřebují napájení, takže dnes nelze použít 2×742 ani přes léto. Přičemž jsem… Číst vice »

Tobias

Zrovna pražské 754 považuji za dosti spolehlivé stroje.

El Barto

A není to (i) tím, že oproti těm z jiných dep ty pražské 754 nenajezdí tolik kilometrů?

Bram

Pražské 754 jezdí zejména o víkendu, takže bebíčka vzniklá během víkendového provozu lze přes týden v pohodě vyléčit :-).

Petr

Není, to je ten odklon od řeky.Ostatně nejsou hodiny jen s R26. Navíc už dva roky máme jezdit tunelem.

Doctor

Již brzy.

Petr

Osobáky na Hrbaté nahradit autobusem ale lze lépe, než rychlíky od vody. Navíc tu visí stále ve vzduchu to určení modernizace Hrbaté, jako odklonové trasy pro rekonstrukci 171.

Achilles

Naopak, rychlíky R16 mezi Prahou a Berounem se nahrazují nejlépe, tam se prostě jede po dálnici. Dělá se to tak pokaždé, když je úsek Radotín – Dobřichovice jednokolejný.
Nahradit autobusy S6 je sice také možné (narozdíl od S7, která je autobusy v podstatě nenahraditelná), ale pořád je to složitější, než u R16.

XXXD

To je tedy poměrně dost odvážné tvrzení, NAD by jste tedy musel zařídit stejně a zároveň zařídit i náhradní soupravu nebo lokomotivu pro rychlíky. Navíc osobáky na Hrbaté také nejezdí zrovna prázdné a trasování NAD za rychlíky převážně po D5 se mi zdá také podstatně jednodušší než trasování NAD za osobáky. Co se týče té modernizace, tak tam už se ta příležitost bohužel promarnila, než bude další modernizace, tak už bude 171 modernizovaná taky. Pak je teda otázka jak to bude s tunelem, SŽ se zatím tváří dost optimisticky.

Rudolf Tuček

Autobus po dálnici do Berouna zvládne náhradní dopravu lépe, než autobus podél hrbaté.

Petr

Kolikrát jede bus po dálnici a kolikrát po II/605? Navíc NAD za R16 pojede až na Smíchov, nebo je vyklopíte na Zličíně?

Achilles

Na Smíchov

Petr

Tak vidíte, cesta Zličín – Smíchov je také zádrhel.

Doctor

Ještě lépe NAD Beroun – Karlštejn. Zvratky se uklízí několikrát denně.

Lukáš Chytil

Pokud nestojí okruh a dálnice před Zličínem.

Twix

Jako šlo by to, ale NAD za Hrbatou také není tak snadná. Obvykle jede jeden bus Beroun – Rudná – Zličín a na to navazuje bus Rudná – Smíchov. Jízdní doba samozřejmě delší než vlakem, NAD zastávky Holyně a Hlubočepy jsou úplně jinde, přeprava kol není. Jezdí tím výrazně méně lidí než těmi vlaky, z toho vyplývá že se raději dopravují jinak a do vlaku se pak zase vrátí.

Petr

Konečně začnou opravovat úsek celý?

Doctor

Ne. Postupně v letech 2030 – 2042.
Optimistický výhled.
Nejisté termíny na stránkách SŽ.

Jiří Bílý

Takže je možné, že v roce 2072 v mých sto letech bude kompletně opraven a poprvé jím projedu bez výluky nebo zpoždění?

Dusmor

V roce 2072 se budou znovu opravovat úseky opravené před rokem 2040, jelikož po třiceti letech provozu to už budou zase potřebovat.

Doctor

No, to už by se mohla vypnout DZZ a zapnout autonomie, neb IT … 😆

Doctor

Jiří, osobně věřím, že se toho ještě dožijeme. Ovšem máme tady spoustu limitujících faktorů – kdo je u moci na MD, stavba tunelu do Berouna, iniciativy samospráv okolo 171 ( pozemky ), iniciativy zelených ( broučci, kytičky, archeologické nálezy ), státní rozpočet, pružnost zhotovitele, válka, pandemie etc.
Snaď se ještě svezeme po novém ?

Petr

A to se nám nehnula ještě Podtraťová jeskyně. U ní se mi líbí, že se debatuje o bezpečnost tunelu ohledně krasových jevů a tady se jezdí po jeskyni už 150 let 😀

Michal M

Tam je fakt 2042? 🙂

Doctor

9 km. Smíchov – Radotín se včetně přípravných prací optimalizovalo téměř 6 let.
Radotín – Beroun zbývá 28 km. Je tam mimo jiných špeků, třeba i příhradový most přes Berounku ( jistě bude zajímat památkáře ).
Michale, počítejte !

Michal M

Poslední kus už skoro je… ovšem minulý čas u Smíchov-Radotín není na místě, jde se dodělávat nadjezd…

Sáček

SŽ plánuje neustálou výluku po dobu patnácti let, tak neházejte nic na památkáře. Už teď to může SŽ začít řešit. Nenechávat to vždy na poslední chvíli, aby pak měli výmluvu a obětní beránky pro tu neustálou výluku.

XXXD

O to bych strach neměl. V případě mostu v Mokropsech mají všechny relevantní subjekty zájem o nový most, takže si památkáři asi úplně nemůžou jen tak nakráčet a diktovat si podmínky (hlavně když současný most není ani památkově chráněný). Černošice ostatně už i řešily využití staré konstrukce.

Olin

No…, tak optimisticky bych to neviděl. Dobře zjednodušený problém s památkovou péčí a spojenými atributy je na adrese https://is.muni.cz/th/yu6eu/Diplomova_prace_Petr_Smid.pdf. Doporučuji se zahloubat nad textem od str. 30. To by v tom byl čert, když se na správných místech zabere špóna, aby jsme pod památkáře nedostali co je třeba 🙂 .

Leinad

Na Berouce ve Všenorech se most roztáhl o 17 metrů. To mě taky zajímá, řadím se mezi památkáře

Petr

V roce 2042, by ale měla začít oprava Zbiroh – Popovice (dokončeno 2012)