Přehledně: 55 miliard na 18 let. Podívejte se, na jaké projekty si půjčuje Správa železnic
Rekonstrukce úzkorozchodné trati do Osoblahy. I ta bude financována z úvěru EIB. Foto: Hrochostroj

Celkem 135 projektů řeší jak modernizace, tak zásadní opravy tratí.
Napočítal jsem minimálně 3 akce, které už dávno probíhají, nebo v podstatě už končí. Nechce se mi věřit, že dělníci třeba rok makají zadarmo, protože před úvěrem Správa cyklostezek platila možná tak dřevem ze zarostlých zrušených tratí. Tudíž mi to přijde jako ,, něco tam napište, na co to potřebujeme“.
To je neuvěřitelné! Kdybychom si půjčovali na VRT, na zásadní rekonstrukce tratí na vyšší rychlost, např. Brno – Přerov na 200 km/h nebo Plzeň – CB na 160 km/h nebo na tratě klíčové pro nákladní dopravu (HK – Solnice kvůli Škodovce), tak nebudu mít nic proti. Ale půjčovat si na sanace náspů, opravy nádražních budov, propustků nebo cyklickou výměnu čehokoli, tedy vše na běžný provoz, a takových akcí je v tom seznamu většina, je naprosto šílené.
Když už tou lokálkou jedu 40 – 70 km/h, budu alespoň koukat na krásné budovy. Ale teď vážně. Určitě je to fajn pohled, koukat na krásná nádraží. Nicméně osobně raději koupím jízdenku přes aplikaci, přijdu k vlaku a jedu rychle, pohodlně a v požadovaných uzlových časech. Na druhou stranu tím netvrdím, že místo výpravní budovy má být bouda z palet alá králíkárna.
Mohl by mi někdo upřesnit o jako ustavbu se jedná:
Rekonstrukce mostů v km 518,498 a 518,962 TÚ Praha Masarykovo n. – Děčín hl. n.
Jde o již dokončenou stavbu U-92, mosty přes ulice U Podjezdu a U Cukrovaru v Ústí nad Labem.
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/U-92
To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou…
Jenže tady se hoduje formou prožírání, což je úplně špatně.
My proste neumime investovat chytre, strategicky a efektivne. Cilem je prece lepsi, rychlejsi, efektivnejsi doprava, ne obnova sto let starych trati. Takto se z te ceske prumernosti nikdy nevyhrabeme.
Naprostý souhlas . Nejsme schopni stanovit si priority. Až to všechno postaví a opraví – posuneme se někam? Stát jede na dluh i prosty provoz. Mandatorní výdaje jsou neudržitelné. Na investice není. Zadluzujeme děti dnes a denně. Jakobysmus,alibismus, predposranost,populismus…
Není problém stoletá trať.
Problém je obvykle to slovo „prostá“ v názvu projektu. Znamená dva roky výluk, miliardové náklady a na konci je trať v původních parametrech.
A to ani nemluvím o „cyklické obnově“ úseků, které se brzy mají modernizovat. SŽ asi ani sama nevěří svým termínům, ale to je prostě špatně a je to ukrutně neefektivní.
Úvěr jedině na přebouchání stanice na dálkovinu s následným prodejem/demolicí nádražní budovy. Rozhodně ne na opravu dalších typových budov, pro které není využití…
No evidentně nejsou peníze na maximální možnosti rsd i železnice. Příprava se zrychlila a vše se to teď nakupilo tak že se to nedá vše zafinancovat.
Stát by mel vybrat priority. Buď zrychlit dokončení dálnic nebo nasypat do železnice.
Ale když vidím že jsou schopni nechat miliardy za nádraží na vedlejších a méně vyuzivanych tratich, tak bych radši dal prioritu pro rsd.
Aby byly méně využívané i hlavní tratě… Ty priority by mělo řídit MD. Jestliže to nechce zlepšovat parametry tratí, tak nezbývá, než utrácet za budovy – jež jsou ovšem také namnoze potřebné, leč daly by se i částečně pronajímat. U ŘSD je zase řev, že stavějí málo parkovišť…
Chybí tam více elektrizací (kromě Solnice, tedy kvůli Škodě Kvasiny). Potom tam je „prostá rekonstrukce Prostějov – Olomouc“ a „prostá rekonstrukce Olomouc – Blatec“. Úsek mezi Blatcem a Olomoucí se tedy bude rekonstruovat dvakrát?
Jako ekonomický analfabet bych předpokládal, že NA DLUH se budou provádět STRATEGICKÉ ROZVOJOVÉ INVESTICE. SŽ na dluh opravuje mj. množství nádražních budov a pro „optiku“ to vyvažuje opravami takových „strategických“ traťových úseků, jako jsou například: – N. Pec – Č. Kříž (194) – 13 km – Bavorov – Chroboly (197) – 24 km – Černý Kříž – Nové Údolí (197) – 8 km To jsme na tom po 35 letech až tak dobře, že si musíme půjčovat i na prostou rekonstrukci několika km na takových tratích? Jinak mně zaujala i tato položka: „Komplexní rekonstrukce zastropení nové odbavovací haly ŽST Praha… Číst vice »
Asi bych opakoval již napsané. Celé to působí tak, že už nemáme ani na údržbu a hlavními stavbami jsou výpravní budovy…
Ano, Správa železnic je spíše Správa budov 😁😁😁.
Nově i cyklostezek
No nevím, myslím si, že úvěry by měly být pouze na zásadní investice do modernizace železnice, ne na prostou obnovu tratí, ta by měla být zajištěna přímo ze zisku a z dotací ze strany státu.
Halt se to nechávalo desetiletí vyhnít s tím, že pro dopravu přece stavíme „dálnici do každého kraje“ a železnice v zásadě nepotřebujeme. Ostatně, stát sám už si také léta na hodně věcí půjčuje, protože čím více vám umožni si vydělat, tím menší díl si dovolí vám na společné investice vzít.
To je asi seznam úplně všech aktuálních staveb kde není spolufinancování EU?
Klienti Dráze ubývají investice do ní narůstají. Divná logika uvažování vedení státu a Dráhy.
Naopak. Nebo má stát spirálou přesunout už úplně všechnu dopravu do aut, jako by to mělo jen samá pozitiva? Jiná věc ovšem je směrování těch investic, namnoze (cíleně?) marné potud, pokud dojem v záměru vítězí nad užitkem.
Buď stát najde nějakého železničního Mátla, nebo je potřeba železniční síť prořezat. Tohle neufinancujem.
Není to spíše aktualni seznam všech staveb? Chybí tam něco?
Chybí Domažlice, i ta 2. stavba co se soutěží, ale ta má spolufinancování z CEFu, chybí vše kolem VRT, chybí ta část přerovské co má taky spolufinancování z EU….
Je tam ovšem Přerov-Nezamyslice, 5. stavba, která má financování z CEFu. Takže 80 % pokryje CEF a zbytek tento úvěr.
Chybí tam celá řada prostých elektrizací
Souhlas, např. dlouho odkládaná akce Zdvoukolejnění a elektrifikace Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek, nejvytíženější jednokolejka široko, daleko.
Taky mi to tak přijde 🙂