Přehled změn tarifů MHD v Česku: Zdražuje hned několik z největších dopravních podniků
Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid

Zdražování proběhlo v šesti z 30 největších českých systémů MHD.
Zdražování proběhlo v šesti z 30 největších českých systémů MHD.
Nevrátili a vzali, asi to platilo pro 2024. I když nikdo neví co. Samozřejmě je to jen úsměvné.
ironicky K. Vary, Ostrava, Ústecký zrovna
Tak ve Varech jezdí děti a senioři za 0, tak holt ty peníze chybí. Je to klasická politika ANO, jedněm sebrat a druhé si za to koupit.
Když mají lidé něco zadarmo, tak si toho neváží. Ani zodpovědnosti to neučí. I třeba 5Kč je prostě lepší než 0.
MHD je sociální služba hrazená převážně z veřejných rozpočtů. Jízdné vybírané od cestujících je pouze drobný příspěvek, aby to nebylo úplně „zadarmo“ (něco jako byl 30 Kč poplatek u lékaře). Takže nějaké blbnutí s výší jízdného příliš nechápu.
Možná jde spíš o srovnání souměřitelných měst, jaký efekt cestující v různých MHD obdrží.
Zatímco až do roku 2022 doplácela radnice na provoz autobusů ročně 29 miliónů korun, po zrušení jízdného se tato částka zvýšila na 40 miliónů. Rozhodně se tedy nejedná o jen tak drobný příspěvek a právě i správně nastavenou cenou máte k dispozici určitou možnost regulace.
Informace o částce v rámci MHD kolín
No, tak to je v 25tisícovém městě na celý rok pořád celkem drobný příspěvek… v Kolíně probíhá regulace především nepoužitelnými trasami a intervaly. Jeli jsme tam párkrát mezi nádražím a nemocnicí a téměř pokaždé to bylo tak, že by to pěšky bylo jednodušší a rychlejší (a to tam je přímé spojení).
Pokud je mi známo, Kolín nemá svůj vlastní dopravní podnik. Jezdí zde různí dopravci sjednocení pod PIDem. V tomto případě je cesta peněz složitější. Je dokonce velmi pravděpodobné, že se na tuto dopravu skládají i jiné samosprávy, než jen ta Kolínská. Na druhé straně se těžko sleduje, co všechno se promítlo do zdražení. Jestli se mýlím, tak mne opravte.
U klasických dopravních podniků tvoří jízdné pouze cca 20-30 % příjmu, zbytek je dotace.
Pro linky MHD není potřeba mít vlastní DP, ale stačí si prostě na všechny v daném městě nasmlouvat dopravce, a snad všechna města s linkami MHD mají na všech nasmlouvaného jen jednoho, a to včetně Kolína – https://www.mukolin.cz/informace-o-zmenach-mhd-kolin-od-1-unora-2025/d-22133 , kde viditelně 9 linek MHD s bezplatným jízdným pro město zajišťuje a dále bude zajišťovat Okresní autobusová doprava Kolín s.r.o.!
No nevím, v Budějovicích aktuálně stojí lístek 30 Kč. Ve dvou tedy pokud chci dojet do města a zpět, tak zaplatím 120 Kč-doba jízdy cca 10 min. Pokud pojedu stejnou trasu autem, dám za benzin ani ne 20 Kč. A ano, náklady na provoz auta jsou další položka, nicméně pokud si někdo s autem má vybrat raději jet do města MHD, tak to si asi jen těžko vybere.
V DPmČB je poměr příjmu z jízdného a příjmu z veřejného rozpočtu cca 3:7 (dohledatelné ve výročních zprávách). Takže obrazně řečeno, lístek za 30 Kč ve skutečnosti stojí 100 Kč, akorát těch 70 Kč bylo uhrazeno z vašich daní (resp. z daní všech).
Jenomže podíl jízdného na ceně jízdenky nezajímá nikoho, mnohem důležitější je použitelnost – četnost spojů. – Pokud byste přijel do CB od jihu a řekl si, že necháte auto někde u letiště a dál pojedete MHD, tak si prosím klikněte na JŘ linky 19, příp. linky 40. Za celý den tam jede 6 + 5 spojů a za 6 km jízdy do centra vypláznete 30 Kč. – Pokud byste chtěl to samé udělat po příjezdu od severu a nechat auto na Borku, v Nemanicích, tak si klikněte na linku 2, ve špičce jede až 3x za hodinu!, o víkendu, až… Číst vice »
Tak v ostrave to neni jen zdrazeni. Plno spoju je oklestenych – zase prodlouzene intervaly, uz tak mizerne prestupy jeste horsi. Zachvilu to tu bude s takovou jezdit co hodinu a jizdenka bude stat jak pul nadrze nafty 😉
To aby nemuseli zdražovat tolik. MHD je vnímána přece jenom jako sociální dávka, proto je u nás tak levná a oni si rádi počkají.
A Praha pořád nic. 🙁
Akorát zlevnila tarif reklamy.
Kladno: tarify MHD (ty vyjmuté z PID) jsou také beze změny (od r. 1.9.2024, resp. 1.9.2022)
Třebíč: tarif zůstává i s novým dopravcem.
Kolín: ke změně tarifu nedochází, MHD se nesnaží lidi odradit nějakým složitým tarifem, jezdí zdarma!
Ještě jsem zažil v Valmezu, že se jelo zadarmo 🙂
Kolem návsi?
Říčany, Benešov u Prahy mají také rozhodně MHD zdarma a myslím, že se najdou ještě další města v ČR.
A od 1. 2. v něm dojde k částečnému přečíslování a přetrasování linek a změně názvu některých zastávek…
Vloudil se šotek:
Ve Zlíně a Otrokovicích od 1. 1. *2025* žádné tarifní změny nejsou.
Už abychom tu měly nějaký společný Czechiaticket jako u sousedů. Nebaví mě řešit v každém kraji jinak strukturovaný tarif, jiné aplikace, přítomnost či nepřítomnost prodejních automatů a podobně.
Většina lidí to řeší autem… Pokud je každou chvíli v jiném kraji.
A místo kladiva a hřebíčku taky rovnou použijete příklepovku a hmoždinku, i když se jedná pouze o malý obraz?
Jsou prostě lidi, kteří chtějí cestovat VHD z různých důvodů, a pak se to taky hodí pro ty, kteří cestují auty, aby nebylo na cestách přeplňeno. Jinak Vám rozumím, ale je třeba něco takového zavést.
Ano. Šestku hmoždinku a 4,5 mm vrut. Já dělám věci pořádně.
…a nebo když jezdí do krajské vesnice jednou za čas a tamní MHD do okrajových částí má interval, jak noty na buben a jednorázová jízdenka zdražila o 50%, jako např. v CB.
Já už na to přistoupil. Mám 4 aplikace pro UL, LBC, Prahu a ČB 😀
V CB aplikaci nepotřebujete, tam se pípá kartou při nástupu.
Ani v rámci kraje to není jednotné – např. ve stř. Čechách např. MHD v Kolíně a/nebo Kladně
Tak Kolínem bych zrovna neargumentoval, protože ten má MHD pro všechny (i přespolní) zdarma.
No, s omezením na regionální vlaky bys sice nemusel nic řešit, ale cesta by pak místo 90 minut mohla trvat 300.
Navíc u každé změny si všichni stěžujou, že je to špatně, nicméně teď je to lepší jak kdysi. Jak to vypadalo kdysi dávno, ČSAD a co nástup do autobusu, to nová jízdenka. To už i dnes máme aspoň ty krajský jízdný.
Zato dnes co nástup, to dohadování se, zda tam ta která jízdenka platí, a obava, zda vystačí její časová platnost na celou (třeba zpožděnou) jízdu. 🙂 Rozhodně nemám nic proti integraci, naopak, ale bylo by dobré to dělat přehledně a důsledně.