Předvánoční nadílka řidičům. Skoro 40 kilometrů nových dálnic ve třech dnech
Otevírání dálnice, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů.
Proč u stříhání pásky musí být ministr dopravy?
nikdo jiný nemá dost velké nůžky.
Pokud je páska např. ze syntetického materiálu, tak se běžnými nůžkami špatně stříhá. Na stříhání musí být speciální ostré nůžky s přesným a jistým střihem – nejlépe ty, co se vyrábějí ve městě Solingen v Německu. No a takové nůžky jistě mají na MD a je předpoklad, že pan ministr je na takovou činnost teoreticky a hlavně prakticky vyškolen, aby se vše podařilo přestřihnout na první pokus (víte přece jaký je většinou osud lodi, o jejíž kýl se při křtu nepodaří rozbít láhev šampaňského). Hlavně ale na stříhání nepřibírat malé děti či nedočkavé motoristy, aby to nedopadlo jako nedávno v… Číst vice »
Stačí krejčovské nůžky …
Protože to je jediné bezpečné zaměstnání, ke kterému bych současného mikromanažera Havlíčka pustil 🙂
Ale jo, je to populistické honění PR, zvlášť když občas již hotová dálnice musí čekat na zprovoznění, až bude mít ten či onen ministr čas se jít na ni vyfotit (teď píšu obecně, pár takových případů v minulosti bylo a skepticky se obávám, že i bude).
Ještě zbývá postavit cca 800 km dálnic. Při průměrném tempu otevírání 27 km za rok to je na dalších 30 let. Takže cca 2050 hotovo. Toho se nedoziju…
Příští rok to podle dálničního webu vypadá na docela podprumerny rok podle těch kilometrů. Úžasný.
příšti rok jsou tuším jen obecní a prazske volby. tam se dálnice na billboardy neumistuji…max jako odstrašující pripad
Příští rok (když vezmu jenom dálnice) se má otevřít 25,5km. Takže opravdu, lehce podprůměrný rok.
Proč se dálnice a silnice otevírají alkoholickým přípitkem?
Odpověď je v jednom českém populárním filmu, kde se chystají v Hošticích (zde dosud bohužel nevede žádná dálnice), na příjezd italských investorů za situace, kdy se ve vsi vše rozpadá a JZD je před bankrotem.
I pravil myslím „Tlustý Josef „, že „… je ožereme a voni pak všechno podepíšou.“ A Evík si vesele zanotovala poznačila do papírů: „Opít Italy“.
Pokud to nepopisuji úplně přesně, tak mě opravte.
protoze jsme národ, kterému nepřijde vůbec divné mít notorickeho alkoholika za prezidenta? už se nám to stalo určitě 2krat, u pana Havla si diagnozou jíst nejsem.
PS: a knize Vladivoj se prý dokonce uchlastal
Tutéž otázku lze položit i v případě svateb …. jakýchkoli „důvodů“ ….
Až dokončí D1 a dálnici na Vídeň, tak to možná oslavím. Zatím fakt není co. To jsou obchvaty měst a ne dálnice.
Nestalo by za to zvazit vystavbu D19 v useku Tabor – Lety? Je to trochu skrabani se pres hlavu, ale umoznilo by to dalnicni spojeni D3 a Prahy nez se dostavi usek pres Stredni Cechy, na to by mohla navazat vystavba dalsiho useku D19 z Tabora k Humpolci, coz by vyrazne zlepsilo spojeni Brno – C. Budejovice a nasledne by se vyhledove mohl dobudovat usek Lety – Plzen, cimz by se zrychlilo i spojeni Brna a Plzne, aniz by se vytezoval okruh u Prahy. Samozrejme D35, D0, ten jeden usek D1 a dokonceni D11 maji jasnou prioritu, ale tyhle useky… Číst vice »
Tak to je prakticky cast toho „stredoceskeho“ obchvatu, nebo jak to nazvat, ktery by resil radialitu dalnicni site v Cechach. Hodilo by se to, at uz pro naprimeni tranzitnich smeru, tak i pro odlehceni dalnicim u Prahy. Ale v nasich podminkach muze byt tohle kdy? 2050?
Když by začali „hned“, tak 2035-2040 🙂
Dálnice Tábor – Lety je, z hlediska možnosti spojení D3 a Prahy úplně zbytečná stavba, protože z D3 do Prahy půjde dojet už relativně brzy… 🙁
myslíte jako po roce 2040?
😀
Myslíte??, já na to mám jiný, říkáte úsek Lety-Tábor, no my máme chalupu v obci orlík nad vltavou kterou prochází právě silnice 1/19, a můj názor že by to zdevastovalo krajinu, je tam pěkná příroda (Orlický park apod), navíc víme že za Orlíkem je žďákovský most přes vltavu, to znamená že by musel rozšířit nebo udělat úplně nový, a to si myslím že neprojde protože je to technická památka
😀 😀 typické české, já ta mám chalupu a to nejde. Všude jinde můžete jen ne tam, kde já něco mám. Vítejte v ČR.
Jen tak dál a houšť. A nejen co se týče dálnic, ale i jiných druhů dopravní infrastruktury.
Pyrhovo vítězství, ale aspoň něco a v příštích letech ještě zvýšit výkonnost, to samé platí i pro železnici, díky.
Jéje no zlý Babiš. A dokonce i za vysoutěžené peníze.. Bez kamarádů a nejdražších nejnekvalitnějších km dálnic na celé zeměkouli..
koblihu?
PS: počkejme si na to, jak bude vypadat D1 za 10 let….a pak se pobavme
Tak pokud budou na českých silnicích nadále jezdit přetížené kamiony. Tak nevím. My se můžeme bavit, jak vypadá D47 už dnes. Ne za 10 let. Koblihu?
sekta ano měla v moci MD 7 a kousek roku. přičemž Tok je nejdéle sloužící ministr dopravy po listopadu. to už měli čas s temi pretizenymi kamiony něco udelat.
a na rozdíl od staveb…tohle mohli stihnout s rezervou. jenže u toho se nedá stříhat paska ani se nabalit
Kdybyste se zajímal o byznys detaily výstavby např. té zmíněné D11, tak byste byl asi překvapen, kam až sahají STBákovy dlouhé prsty.
Povídejte, přehánějte. Nenechte si to pro sebe.
Taky jsem plný očekávání.
Už se těším co postaví pětikolka.
to, co ji babis s tukem a dvojministrem připravili.
No jako úspěch to je, ale je to takové Pyrrhovo vítězství. 21 století ve své čtvrtce a dálnice nám vesměs končí v polích. A to už se nám de facto objevují noví adepti na zařazení do dálničních parametrů aniž bychom měli hotovou páteřní síť.
Za tyto čísla není koho a co chválit. Je potřeba se srovnat s jinými státy V4, kde v Polsku loni otevřeli 500km a v Maďarsku za posledních 18 let postavili 5x více dálnic než my v ČR, viz článek: https://domaci.hn.cz/c1-66656790-za-18-let-cesko-postavilo-300-kilometru-dalnic-madari-petkrat-vice-zde-je-pet-duvodu-proc-vystavba-v-tuzemsku-jde-pomalu
Přesně tak, ale aspoň něco v tomto Absuridstanu.
…vzal jste mně vodu z mlýnu:…jeďte se podívat na S3 Bolkow-Štetin, která má….snad někdy spojovat Balt s Českou republikou, 430 km nové dálnice
a free-pay…tato S3 je v Lubawce…na hranicích…u nás díra 40 km…jsme v Jaroměři….huraaaaaa, to jako je co oslavovat????
Ta S3 je paradni, jel jsem ted v lete do Swinoujscie na trajekt, a jelo to krasne. Prislo mi to tak stedre dimenzovane, s odpocivkami atd. U nas jsem zvykly, ze pri odbocovani k pumpe na dalnici malem vletim do rumunskeho kamionu, co tam sotji na zakazu zastaveni, protoze proste nema kde jinde.
Pravidlem je stavět pomalu a jistě.
Mám dotaz – bydlím v Trutnově a doneslo se ke mně, že dálnice D11 z HK do Jaroměře je kvůli stihnutí termínu otevření špatně udělaná. Údajně tam jsou místo čtyř asfaltových podkladů jen dva, aby se to stihlo do 17.12.2021 otevřít. Také jsem slyšel, že je už naplánována oprava na rok 22/23, kdy se dálnice vždy v jednom směru zavře a bude se opravovat. Toto údajně říká někdo ze ŘSD.
Mě to přijde jako úplná blbost, ale chtěl bych se zeptat, jestli o tom někdo něco víte.
Díky za odpověď.
Nevím, ale kdysi to tak bylo na kousku D1 na Slovensku, že před zimou nestihli položit vrchní vrstvy asfaltu, tak jí zprovoznili s tím, že se přes zimu jezdilo po podkladních a vrchní pokládali až na jaře při částečných uzavírkách.
TP 170 „Navrhování vozovek pozemních komunikací“ čtyřvrstvou asfaltovou vozovku nezná, takže bych spíše této informaci nevěřil.
Na dálnicích se dělají standardně třívrstvé vozvoky (1 podkladní, 1 ložná a 1 obrusná). Životnost obrusných vrstev je 5 let, první omezení by tedy mělo být na konci roku 2026.
Co jsem na úseku HK-Smiřice byl, tak mi povrch přišel jako klasický obrus, ložná by mě (kvůli větší „hrubosti“ a mezerovitosti) asi praštila do očí. Ale je to jen můj skoro-laický odhad, vozovkář nejsem.
smutné je…že prakticky žádná dálnice u nás není porad hotová. snad vyjma plzeňské, bratislavske a ústecké…
To jsou velmi významná dálniční spojení co jste vyjmenoval na to, že jste je v první části souvětí nazval „žádná“.
Jestli jsou dnes nedostavěné priority D0, D1, a D35, tak dříve mezi ně určitě patřily vámi vyjmenované „žádné“ dálnice.
tak nehotové…hradecká, strakonická, budějovická, chomutovská, karlovarská, D0, D1 (úsek u Přerova a neustále uzavírky mezi Brnem a Prahou – nyní Šmejkalka a rozšiřování na 3+3), D55, D49, D48, D35, D52, D43 (tam rovnou nekopnuto).
promiňte, ale jsme tak s budováním lehce za půlkou. a to se již vybudované začíná či záhy začne sypat.
tohle je mizérie bez konce.
kolem roku 2000 jsem se rozčiloval, když jsem viděl čas dokončení D0 kolem 2025. Jak já byl naivní….
Tuhle mizérii začal už Klaus. Výstavbu infrastruktury totálně ignoroval. Bárta z VV tomu nasadil korunu a Babiš zkázu dokončil…
Mezi ty hotové bych zahrnul i tu „Katowickou“. To, že u D1 chybí úsek okolo Přerova je spíše záležitost značení. Jak z Bratislavy tak z Plzně se do Katowic dostanete aniž byste musel/a sjet z dálnice.
No D46 je dalnice fakt spis papirove, jeste je tam par mist, kde je treba pocitat, ze mi to tam z neexistujicicho pripojovaku posle dvacitkou nejake hanacke strec s platem vajec v kufru. Kdyz to tam nekdo nezna a skrz znaceni s tim nepocita, tak je to o pruser.
Dálnice pro auta, řepka do nafty, kukuřice do bioplynky a co budou dělat pekaři až se všechno zastaví? Kde budou brát obilí, možná ho budou pěstovat na parkovištích, ve skladech v průmyslové zóně a nebo si ho nechají dovést. Je hezké mít dálnice a určitě je využijí až povezou to obilí že zahraničí. Potom už budeme soběstační.
Pekaři budou péct chleba přímo na poli. Aby se obilí či mouka nemuselo nikam vozit.
tak tak, a lidi si tam pro budou chodit pěšky a sežerou to rovnou na místě, ať se to nemusí nikam vozit.
Na odvezení obilí z pole není dálnice opravdu potřeba. A to že se dneska obilí vozí přes púl světa opravdu za pokrok nepovažuji.
Na poušti ho nevypěstujete, ale nakrmit obyvatele pouštního státu je třeba … pravda, dala by přivézt mouka, ale s tou se si na potravinové burze neobchoduje ….
Jsi správně?
Miloši, Miloši. V obilninách resp. zrninách, je naše země, díky své poloze a úrodné půdě, více než soběstačná. Denně do Polska odjíždí mnoho kamionů s naším obilím. Denně překračuje Česko-Německou hranici několik vlaků s naším obilím. Často dokonce to zrno ani nekončí v Evropě. Ale přes přístavní sila v Hamburku, Rotterdamu nebo Antwerpách, putuje dále do světa. Podívej na takové Holandsko. Železniční síť hustá a přesně funkční. Silniční a dálniční síť ještě hustější. Statisíce kilometrů cyklostezek nebo odvodňovacích kanálů. Velkých megaskladů mají mnohonásobně více než u nás. A přitom mají zemědělství ještě výkonnější než naše. Vaše starosti o zemědělce a… Číst vice »
Přidat ! Nevidím tranzitní D38, D19, D22, D34, D43, D50. Nebo snad čekáte, až se silnice ucpou ?
Ne, že by tyto stavby nebyly potřeba. Je dobře, že se otvírají.
Přesto mi z toho ale je trochu smutno, protože zatímco na silnicích stavíme nové dálnice v nové stopě, na železnici (až na výjimky jako jižní koridor) stále jen dokola opravujeme stávající pomalu trasované tratě v původní stopě. Mezi tím Hradcem a Jaroměří je to krásně vidět. Dálnice nová na 130 km/h, zatímco železnice, před několika lety dlouhé měsíce zavřená, je stále jednokolejná a až na výjimky na 100 km/h.
Copak mezi Hradcem a Jaroměří. Ale třeba mezi Prahou a Brnem…
No, dobře… Toť otázka. Právě proto, že nedostala přednost železnice, aby převzala silné proudy. Protože teď bude tak akorát buď na zrušení anebo na stimulaci dalších přeprav potlačujících možné místní vztahy. Obojí je špatně.
Železnice se ruší sama, k tomu nepotřebuje ani konkurenci dalnic
Když se do ní neinvestuje (zrychluje)
Ne že by nebyla lepší železnice, ideálně dvojkolejná, elektrifikovaná a aspoň na 160 km/h v tomto úseku potřeba, ale i kdyby přece jen stála, tak bude dálnice potřeba stejně. Je to holt tranzitní koridor.
Přesně tak. Dálnice stavíme (a díkybohu za to), ale počet kilometrů VRT nebo alespoň na 200 je u nás stále 0. Na západě jim to došlo už před 40 lety, u nás je to už alespoň napadlo, ale k realizaci furt daleko.
Otázka je, kdo je to ten „jim“. Nevím o jediném případu, že by MD nebo SŽ předložily k verejné diskuzi nějaký ambiciózní plán rozvoje železnice nad rámec flikování stávajících tratí a vláda nebo obecně politici řekli, ne, to nechceme a na to peníze nedáme.
Je az smutne jake (bezesporu opravnene) velmi pozitivni reakce u nas vzbuzuje fakt, ze se otevrely nove dalnicni useky v radu nizkych desitek kilometru. Pokud se na to divaji Polaci, nejspis jen nevericne krouti hlavou.
Ideálem je mít dálnice úplně všude, všechno vozit co nejdále a prakticky výhradně po silnicích? Skoro bych nevěřícně kroutil hlavou sám…
Ne, ideal je mit dalnicni sit takovou, aby byla rozumna dopravni obsluznost zajistena napric strategickymi misty v zemi. Coz je neco, co si Polaci konecne po letech uvedomuji. Kroutit nad myslenkou tohoto propojeni dalnicni siti hlavou muze jen nekdo velmi omezeny.
Zajímavé by také bylo uvést, kdy byly tyto stavby zahájeny. Zásluhy by tak pravděpodobně byly připsány Danu Ťokovi.
Danik je davno v penzi. Tyto stavby zacal jeho predchudce.
Zásluhy né nutně patří tomu, kdo poklepává základní kámen. Ale Ťokovi určitě zásluhy patří, že tu přípravu/stavbu rozhýbal, ikdyž né dost.
Nevím, jestli zrovna Danu Ťokovi, ale každopádně někomu v dávné minulosti. Podle NKÚ u nás trvá průměrně příprava dálnice 12 let, z čehož vyplývá, že jakákoliv vláda otevírající dálnici, má na jejím dokončení zásluhu maximálně v podobě vysoutěžení zhotovitele. Proto jsem také nikdy nepochopil tu metriku hodnocení ministrů dopravy kilometry otevřených dálnic, když zjevně podstatnější je, kolik se jich povedlo připravit ke stavbě. Ideální by samozřejmě bylo dožít se doby, kdy by bylo reálné, aby vláda ve svém funkčním období dokázala něco postavit od záměru po otevření. Jenže to by se musela zásadně proměnit stavební legislativa, což se obávám je… Číst vice »
Za bolševika to stíhali. Ani ne že by tak rychle stavěli, ale že byli tak dlouho ve funkcích. Vracet bych se k tomu teda fakt nechtěl.
Metrika hodnocení ministrů spočívá k kritice jeho „neschopnosti“ opozicí … kolik km dálnic se postavilo za kandidáta na ministra financí Stanjury, když byl ministrem dopravy ?
Nepochybuji o tom, že nová opozice mu to dá sežrat ….
Tak v první řadě patří zásluha daňovým poplatníkúm a to zejména těm Evropským. Ti to všechno zaplatili.
To je dobrá zpráva. Hlavně kvituji s povděkem další část dálnice D11 a D35. Královéhradecký a Pardubický kraj patří do neslavné trojice, protože mají nejkratší délku dálnic v provozu. Je fajn, že se to podaří otevřít ještě koncem letošního roku.
Mě těší pouze užití plného výrazu „kvitovat s povděkem“, podobně jako „dopadnout dobře/špatně“. Jinak nemohu souhlasit s pomyslnou soutěží „kdo má nejvíc“. Nedává totiž žádný smysl.
Já snad používám výraz soutěžit? Uvádím jen prostý fakt o délce dálnic v provozu z Dopravní ročenky za rok 2020…https://www.sydos.cz/cs/rocenky.htm
HK je 5., Pce 4. nejmenší kraj co do počtu obyvatel. Kdyby to mělo být jediné kritérium pro výstavbu dálnic, což samozřejmě není, tak to není zas tak špatně.
Cože? Vždyť jsou oba kraje přímo uprostřed republiky a timpádem by měli být už dávno řádně zasitovany Z-V, S-J. Už teď je hrůza děs jet úsek VM-Litomysl nebo Trutnov-Rakousko. 🙁
Na velikost krajů nehledím, protože o tom to není. Je to prostý fakt, že tyto dva kraje společně s Libereckým mají nejkratší délku dálnic v provozu…https://www.sydos.cz/cs/rocenky.htm
Pozdě Andreji, pozdě….
Koblihy už minusují… Sáhl jste jim na vůdce
Sám jste kobliha, pouze kobliha může uvažovat jako kobliha …
Pozdě na co?
Naopak, brzo. Trochu později a mohl tam s nůžkami přijet Fiala. : – )
A ono někoho zajímá, kterej politik stříhá pásku? Já bych to teda moc nepřeceňoval.
Voličů s krátkou paměti je bohužel dost. Politici i marketéři to vědí.
Škoda, že není roční průměr alespoň 10 km nových železničních tratí.
Nu, záleží i na tom, zda by byly stavěny jen proto, aby jich bylo co nejvíce (jak se chce u silnic) anebo aby byly dobře využitelné (což se bohužel mnohdy neděje ani u železnic). Často by stačilo udržovat, drobně vylepšovat a – ano, také – smysluplně novými úseky doplňovat to, co máme.
Nestaví ani neplánují se žádné dálnice, silnice ani železnice, které by nebyly smysluplné. Spíš je trochu problém v tom, že se někde staví méně potřebné úseky před potřebnějšími proto, že byly lépe připravené.
A už víte kam povedou? Aby to nebylo jako DOL – potřebujeme dohnat Německo v kilometrech průplavů.