Před volbami neopravujeme. Rekonstrukce dálnic počkají do jara
Ministerstvo dopravy ztratilo s blížícími se volbami elán k rozkopávání dálnic. Podle informací deníku Zdopravy.cz vydalo vedení rezortu neoficiální pokyn,
Ministerstvo dopravy ztratilo s blížícími se volbami elán k rozkopávání dálnic. Podle informací deníku Zdopravy.cz vydalo vedení rezortu neoficiální pokyn, podle kterého musejí silničáři některé velké opravy odložit na jaro. A to přesto, že jsou vybrány zhotovitelské firmy a uzavřeny smlouvy. Deníku Zdopravy.cz to potvrdilo několik lidí z oboru.
Příkladem může být dlouho chystaná oprava dálnice D10 v úseku Radonice – Benátky. Jde zejména o výměnu starého povrchu za nový. Zakázku už začátkem září získala za 71 milionů (předpoklad činil 83 milionů) společnost Colas CZ. „Oprava bude zahájena na jaře příštího roku,“ sdělil bez dalších podrobností mluvčí ŘSD Jan Studecký. Zajímavé přitom je, že dle zveřejněných podmínek je doba trvání zakázky od uzavření smlouvy 90 dní. Odkladem na jaro ale tento předpoklad padá. Důvodem přitom nemůže být ani počínající podzim, v minulosti se opravy běžně zahajovaly i v říjnu.
Podobné je to i s chystanou opravou osmi kilometrů D1 mezi Kývalkou a exitem Brno západ. Ten není součástí velké modernizace „dé jedničky“, přesto po výměně povrchu volá. Zakázku za zhruba 300 milionů získala Skanska, letos už se ale do oprav nepustí; na dotazy Zdopravy.cz neodpověděla. Příkladů je více i z ostatních dálnic.
Ministerstvo dopravy přitom odmítá, že by někdo zakazoval silničářům opravovat. Popírá i jakékoliv kroky spojené s volbami, ve kterých ministr Dan Ťok kandiduje za hnutí ANO. Zároveň ale nechce řidiče ještě více stresovat. „V posledních letech opravujeme ročně více než 500 kilometrů dálnic a silnic prvních tříd, je to výrazně více, než za mých předchůdců. Ředitelství silnic a dálnic nikdo nezakazuje plošně opravovat, ale tyto opravy musejí plánovat efektivně a neplýtvat zbytečně časem řidičů,“ sdělil Ťok.
Někteří lidé z oboru v tom ale předvolební kalkul vidí. „Řekněte mi, v čem to bude příští rok na D1 jiné než letos, když je třeba to udělat. Stres bude tak jako tak,“ uvedl jeden z nich.
Jan Šindelář, Jan Sůra