Pražskou MHD čeká zemětřesení. Materiál Ropidu odhalil změny linek po otevření Dvoreckého mostu

Změny linkového vedení budou rozsáhlé. Most nabídne nová spojení i zkrácení časů.
Otevření Dvoreckého mostu přinese jedny z nejvýraznějších změn pražské sítě MHD za poslední roky. Na most spojující Smíchov a Podolí se přesunou nejen tramvajové linky, ale částečně i ty autobusové, které v současnosti jezdí po „Barranďáku“.
Most bude tvořit základ jižní tramvajové tangenty, která bude do deseti let pokračovat na Budějovickou a do Záběhlic. Jeho otevření se po stavebních komplikacích přesunulo až do prvního kvartálu roku 2026, přesné datum se zatím nikdo z pražských představitelů neodvážil stanovit.
Organizátor dopravy však již vypracoval změny linkového vedení, které spuštění provozu na mostu vyvolá. Ropid zveřejnění chystaných změn naplánoval na pondělí 10. listopadu, už během víkendu byl však zatím neoficiální materiál k nalezení na jeho webu.
Ke stažení je k dispozici zde, jednotlivá schémata a trasy linek naleznete také podrobně níže.
Tramvajové změny
Zatímco přes samotný most budou jezdit pouze dvě tramvajové linky (20 a 21), své trasy jich změní rovnou deset.
Přemostění s kubistickými tvary nabídne nové spojení z Modřan a Braníka přímo na Smíchovské nádraží a dále k Andělu, na Malou Stranu a do Dejvic (linka 20). Z Barrandova do Podolí a na Vinohrady pak bude jezdit výrazně pozměněná linka 21.
Místo linky 20 zamíří na Barrandov linka 15, na Kotlářce tuto linku nahradí číslo 7 a v Radlicích zajistí spojení s centrem nově celodenně jezdící linka 4.
Výrazných změn dozná také linka číslo 2. Dosud jednovozová linka bude nově jezdit v pracovní dny jako souprava, její trasa však povede z Karlova náměstí do Nuslí.
Z pražských kolejí také dočasně zmizí linka číslo 14. Podle Ropidu se vrátí až po dokončení trati na Václavském náměstí.
Díky novému mostu bude moci tramvajová síť také lépe čelit mimořádnostem. Spojení na Barrandov například nebude odkázáno na průjezdnost Nádražní ulice, stejně tak bude možné odklonit tramvaje jižněji třeba při komplikacích na Palackého mostě.
Dvorecký most bude také moci složit pro odklony v případě stržení trolejí v podjezdu u Výtoňského mostu, ke kterému dochází kvůli nízké podjezdné výšce velmi často.
Autobusové změny
Jak již bylo řečeno, po mostě budou moci jezdit i autobusy MHD, které tak uvolní místo individuální automobilové dopravě na Barrandovském mostě.
Přímá spojnice Lihovaru a nábřeží v blízkosti plaveckého bazénu Podolí zrychlí zejména autobusovou linku 118. Cesta mezi Dvorci a Lihovarem se zkrátí na polovinu (z 6 na 3 minuty). Spolehlivější bude také spojnice Budějovické se Smíchovským nádražím.
Na levý břeh Vltavy bude nově přesměrována autobusová linka 124. Se Smíchovem tak propojí Vršovice, Brumlovku i oblast okolo Budějovické.
Linku 124 pak na Zeleném pruhu nahradí dosavadní linka 193, která dostane nové číslo 114. Trasu linky 193 po celé Pankráci převezme z Kačerova prodloužená linka 106.
Po Dvoreckém mostě budou mezi starým Braníkem na Smíchovem jezdit i autobusové linky 196 a 197. Linka 190 bude z Beránku na Smíchovské nádraží jezdit ve stávajícím plném rozsahu minimálně do začátku letních prázdnin 2026.
Podrobný plán změn linek po zprovoznění Dvoreckého mostu:






