Pražské tramvaje 14T zamíří na větší prohlídky do Ostravy

Tramvaj 14T ve Slivenci. Foto: PIDTramvaj 14T ve Slivenci. Foto: PID

Rámcová smlouva má pomoci vykrýt nedostatek kapacity při opravě střechy v Praze.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Asi je dobré, že to vlastně opravuje výrobce. Tak by to mělo vypadat…

knedlo

Prečítal som „zamíří ma vrakoviště“. 😀

Sáček

V Brně je nepěkně zprasili novým polepem, teď jsou až moc obyčejné. A jako sanitka. Nejvíc k nim sedí stříbrná jako hlavní barva, dává jim elegantní, moderní i nadčasový vzhled.

automatic

nový brněnský nátěr je hnusný i na Evo 2, na čem ale ujde jsou 45T. Ale na 13T se to fakt nepovedlo, pomohla by třeba k černá barva kolem oken ale tohle bílou barvou zvýraznilo i jednotlivá okna. Navíc to havloidní srdce podle mě nemá na tramvaji co dělat..Nechápu proč je ta verze na 13T jiná než na 45T a Evo2. už třeba tou černou barvou kolem oken..Za mě je nejlepší verze současná 16T po faceliftu a potom 19T před polepem. Původní nátěr 13T byl děs, na tu tramvaj se nehodí žádné pruhy, ale jednobarevný nátěr maximálně původní verze 14T.

Nose Peak

Nový nátěr byl lidem navržen a lidem vybrán. Metodou přímé demokracie, takříkajíc…

Sáček

Ano, 45t klasika. U přední masky 13T chybí prostě ten jeden vodorovný červený pruh, teď je přední maska taková prázdná, bezpohlavní. Jako nějaký podnikový prototyp z devadesátek
(srdíčko mi připomíná reklamu na jedno rádio, mohli to tam vylepit na Valentýna, na květen, celoročně to ztrácí na významu a podtrhuje to nemocniční vizuál)

Jan Tichavský

Mě se docela líbí, určitě lepší než ta pouliční nevýrazná šedá.

Cuba

Šedá na čelech, červeno-bílá na zbytku – naprosto nepochopitelný…

Cuba

Brněský vizuál na Poršatech je super!

automatic
Cuba

Ano, líbí se mi asi nejvíc ze všech, které se kdy na Poršatech vyskytly. Působí na mě veselým, optimistickým dojmem. Nemusíte mi posílat odkazy, na ulicích je vídám praktiky denně 😉

Petr Hlavička

Budeme pro transport do Ovy využívat ekologickou elektrickou železnici? Nebo to poženeme po ucpané dálnici? Aha, už je mi to jasné. Přes pražské a ostravské ulice to může jet zdarma, dálnice nemá zas tak vysoké mýtné, diesel není drahý, tak to můžeme s klidem hnát kamionem s třikrát větší spotřebou energie oproti vlaku.

El Barto

Aha, Halásek je zpět.

Co ty jsi za inženýra a inteligenta, že ani po asi stopadesáté blokaci nejsi schopen pochopit, že máš táhnout k čertu?

P73

> Nebo to poženeme po ucpané dálnici?

Tenhle argument je mimo v situaci, kdy je koridor taky ucpanej… :/

Kubrt

Založ si spedici, nabídni lepší službu než konkurence a ještě vyděláš. Nemusíš děkovat za radu.

JanO

Mě obečně přijde zběsilé vozit tramvaje přes republiku tam a zpátky, ať už vlakem nebo na kamionu.

Kubrt

Takže bude lepší ty tramvaje odstavit k plotu, na linkách prodloužit intervaly a čekat, až bude kapacita v Hostivaři?

Jan Tichavský

Lepší si najmout lidi doma a rozvíjet svoje dílny, které pak budou mít zkušenosti obsluhovat celý vozový park, aby se údržba nemusela outsourcovat někam mimo. V Brně to zvládají, v Praze by mohli taky.

Kubrt

V článku se píše, že se jedná o kapacitu dílen v době případné rekonstrukce střechy.

Jirka

Do Ovy se posílá z důvodu snížené kapacity dílen kvůli nutné rekonstrukci střechy, takže ti najmutí dělníci mají vyřešit přesně co ?
Držet nad těmi současnými deštníky ?

Adam Ř

Jakože by si Praha měla postavit druhé těžké dílny pro případ, že Hostivař bude mimi provoz

Marek

Zbytečné se rozčilujete. Jedna z možností jak podobné situace vyřešit je zkonstruovat tramvaje tak, aby bylo možné je zaprahnout za lokomotivu a odtahnout po železnici kamkoliv to bude potřeba. Vždyť i to je smyslem a účelem jednotného rozchodu 1435 mm. Nebylo by to sice úplně jednoduché ale zas tak složité také ne

Jarmil

Nejsou to skoro stejné tramvaje, které měla Ekova (tehdy ještě vlastněná městem) opravovat pro polskou Wroclaw a od zakázky odstoupila? A teď, po prodeji Ekovy soukromníkovi, najednou není problém tento typ tramvají opravovat?

automatic

Ekova od zakázky ustoupila hlavně proto, že už bylo jasné, že se chystá prodej. Samozřejmě v tom mohlo být i něco jiného. Jen teda zaplať pánbůh že rekonstrukce nakonec pro Vratislav dopadla tak jak dopadla – sice uspořádání sedaček pořád stejné ale doplněna klimatizace, nové osvětlení interiéru, jiná madla a celkově ta tramvaj vyzní lépe. V Praze se plánuje dle všeho jen nutná repase a maximálně nový polep/lak v PID barvách a doplnění světýlek nade dveře (což nevidím jako velký upgrade). Nikde jsem nečetl, že by se mělo upravovat uspořádání sedaček na příčné jako už má současně asi polovina kusů… Číst vice »

Jirka

Jde o provedení PO, rekonstrukci salonu si DPP provádí sám.

PvvS

A nebude to tím, že Schadewerk je výrobce těch vozů ? A čirou náhodou teď ty dílny vlastní ?

automatic

právě proto nedává smysl se zbavit zakázky, když vím že budu opravovat svoje tramvaje ke kterým mám navíc kompletní výrobní dokumentaci a know-how. Nevím v čem bylo pro Škodu/Ekovu výhodnější se zakázky zříct a nechat dělat “svoje” tramvaje cizí firmu a navíc prakticky konkurenci (i když v té době Saatz asi ještě žádnou “vlastní” tramvaj nenabízel). Ale jak jsem psal výše. Ta modernizace je hodně povedená. Moderní nátěr a upravený vzhled, klima, celkově mi subjektivně tramvaj přijde o dost tišší, než 14T nebo původní 16T – mělo dojít k nespecifikované úpravě.

PvvS

V té době to ještě byla samostatná Ekova…

František

Kamion, přece byste nechtěl nějak složitě to přepravovat po kolejích – na podvolale to tam za pár hodin je.

Kubrt

Když se 14T vyráběly, vozily se z Plzně zvláštními vlaky pomocí speciální soupravy vozů na Zličín, kde byla vystavěna rampa a propojení z nádraží do smyčky Řepy. Ale časem se přešlo na kamiony, protože je to jednodušší a velmi pravděpodobně i levnější.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006123001

Pelda Čmelda

Rampa na Zličíně je stále. ČD Cargo nemá do čeho píchnout.

Kubrt

No jo, jenže aby se takové přepravy po dráze realizovaly, musely by všem zúčastněným dávat ekonomický smysl. Což se obávám, že nedávají, soudě dle dlouholetých přeprav po silnici.

Frantisek X

Bodejť by ano, když se pro použitelnost vlakových přeprav ve srovnání se silnicemi nedělá prakticky nic (někdy i naopak). Potom se ta náročnost projeví i v ceně (jakkoli základ může být i tak pořád levnější).

PvvS

A dává smysl aby pro složení jedné tramvaje bylo potřeba minimálně 10 lidí a navíc souprava pro stažení z plošiňáku ? Z návěsu to sjede za pomoci navijáku rovnou na koleje a je klid.

Petr Hlavička

Zatímco ekologicky to smysl nemusí dávat. Místo elektrického vlaku to jede kamionem, který kolem sebe šíří rakovinotvorné emise a ČDC krachuje. Co je nám do zdraví a pohody obyvatel, hlavně když je to levné. A jede to po silnici hrazené z daní občanů. V praze i ostravě budeme ucpávat s kamionem ulice. Logika hadr.

1769

Za to udýchaná 730/731/742 ČDC tahající 2 vagóny naložené tramvají nevypouští emise, ale dělá rovnou fotosyntézu!
Zase ty kamiony s EURO6 tak nedémonizujme.

El Barto

Vždyť je to jen další pokus Haláska (Hala D) obejít předchozí blokace. Militantní šotofanatik z Brnele, co chce „z kamioňáků udělat veřejného nepřítele č. 1“ a po kolejích by vozil i špendlíky do papírnictví a tabletky do lékáren.

Petr Hlavička

Čtyřicetitunovou tramvaj srovnáváš s krabičkou špendlíků nebo platem ibalginu? Tak nevím, kdo z nás dvou je na tom psychicky blbě.

El Barto

Být tebou, o nějaké psychické kondici mlčím. Nejen na K-reportu ses dosud předvedl, jako totální psychopat s násilnickými sklony, o čemž svědčí i to, že tady musíš „působit“ už pod několikátým nickem. Do týdne až dvou poletíš zas.

PvvS

Pokud z toho kaminonu trefí jistýho D. H. šlak a bude od něj klid, tak jen dobře.

Arthur

Předávací kolej na Zličíně je starší, vznikla v polovině 90. let pro dodávku T6A5 a RT6 po přesunu ČKD Tatra ze Smíchova na Zličín. Nebyla vystavěna pro Škodovky.

Kubrt

Díky, to už jsem v běhu času zapomněl 🙂

hroch.obojzivelny

Avšak podle informací z Necyklopedie se ve skutečnosti jedná o skokanský můstek pro tramvaje, vystavěný v rámci přípravy olympijských her v Praze. 🙂

Twix

Ano, poprvé tam jezdily tramvaje T6A5. Pouze ty zcela první dvě byly ještě složeny na kolej u Ženských domovů, ta už dávno zanikla. Přijely otočené tak, že musely do vozovny Motol celou cestu couvat.

PvvS

Tak je lepší vůz složit přímo ve vozovně, než ho přetahovat .

Jan Tichavský

Do Motola by to byl kousek, jenže 14T jsou všechny ustájené až v Kobylisích.

Kubrt

To už je asi ten nejmenší problém 🙂

Jan Tichavský

Nějak tomu textu nerozumím, periodická prohlídka se asi provádí častěji než jen jednou za život vozidla, jak naznačuje mluvčí DPP.

PepíkzDepa

No jelikož slovo perioda má význam že se něco opakuje tak opravdu se provádí častěji než jednou za život vozidla 😀

Jan Tichavský

No právě, slovu periodicky rozumím, že se opakuje po nějaké době a ne že jednou a dost 🙂

Jakub P

Jsou periodicke prohlidky ruznych stupnu, s ruznou periodou, toto by mel byt ten nejvyssi stupen, na ktery opravdu vetsinou dojde jen jednou za zivotnost. Ty mensi s kratsi periodou probehnou samozrejme vickrat.

Kubrt

Ono je to napsané poněkud nejasně, taky to označování různých stupňů „prohlídek“ (oprav) se v čase mění. Tady by se mělo jednat o „Periodické opravy“ s velkým P, viz odkaz:
https://mobilnitabla.cz/udrzba_tramvaji

Jan Tichavský

Je to tedy podivná místní terminologie asi jako tlačítko znamení, které se nepoužívá pro zastávky na znamení.

Radek

Každý výrobce předepisuje údržbový manuál. Od malých prohlídek až po tuto téměř generálku, v řeči DPP je to PO – periodická oprava. Protože dnešní standard je počítat s 30letou životností, tak výrobce vymyslel generálku v půlce životnosti. Že se dělá opožděně, je důsledkem jejich (ne)provozuschopnosti. A jen tak mimochodem, nejstarším 15T bude příští rok taky 15, takže se nejspíš brzo dočteme o tomtéž na 15T.

Kubrt

Nebylo by jednodušší říct, že přístavba do oprav se provádí podle najetých km? 😉

Ondra K.

Bylo, protože rychlost najíždění kilometrů může být dost rozdílná.

Radek

No jo, bylo:-)
Ovšem ROPID trvá na maximálním stáří 30 let, ale kdo ví, co bude v té době.

Kubrt

No jo, tyhle vize můžou vzít za své. U KT8 věk nevadí? Nebo se od modernizace začíná od 0? 🙂

Jirka

Po provedené GO se jede od nuly

hroch.obojzivelny

Kolejová vozidla mají tu vlastnost, že při vhodně zvoleném a dodržovaném plánu periodických oprav je jejich životnost prakticky neomezená. Pouze je potřeba mít na paměti, že počet původních součástí postupem času klesá směrem k homeopatické koncentraci a od určitého momentu už je to prakticky nové vozidlo. Úvaha, zda staré vozidlo udržovat nebo vyřadit a nahradit novým, je víc ekonomická než technická.

PvvS

U některých typů k tomu ani nedošlo 🙂 .

Erik

Nebylo by lepsi,ekonomictejsi ty 14T celkove odprodat a jiz neinvestovat ani korunu?

PepíkzDepa

vážně? ve stavu kdy se každý den prohání městem repasované T3 s karoserií z 60. let chcete vyřazovat moderní nízkopodlažní tramvaje sotva v polovině své životnosti?

Jakub P

„Velmi nepovedene castecne nizkopodlazni“ ale jinak mate pravdu, 14T bohuzel neni to nejhorsi, co Praha ma.

Frantisek X

Zrovna ty karoserie budou na většině z nich novější. (A je to polovina jejich životnosti, ne pánovy. :)). Ale jinak jsem čekal spíše výhradu k dálkové přepravě na prohlídku; asi je to převážení věcí sem a tam (i po silnici) pořád moc levné. 🙂

PvvS

Krnovy se dávaly až později. Jinak se používaly původní, a to i z prvních serií.

Kubrt

A když v Praze nebude kapacita na opravy a bez převozu to nepůjde?

Jakub P

Pri milionech km, ktere ty tramvaje najezdi ve sluzbe je tech par set km po silnici kvuli takto velke prohlidce fakt prkotina…

knedlo

„moderní nízkopodlažní tramvaje“ Pokus o vtip? Ten vehikel bol zastaraný ešte než sa začali kresliť výkresy na jeho výrobu.

Radek

Dokonce se před pár lety zjišťovalo, kdo by měl zájem o koupi a zjistilo se, že to nikdo nechce.

knedlo

A kto by to aj chcel? Praha spravila kauf tisícročia….

Daniel Jablonecký

Ne, nebylo.

Jan Tichavský

To by je někdo musel chtít zaplatit. Pokusy o prodej už byly.

Jirka

Bylo by to logičtější, ale ekonomičtější asi ne.
Přeci jen ty tramvaje mají nějakou zůstatkovou hodnotu a na nové není…

Jiří Kohout

Nejspíše kamiony. Škodovka dlouhodobě spolupracuje třeba s firmou APB Plzeň, která má celou flotilu vozidel schopných přepravit ty tramvaje i vcelku bez nutnosti složitějších ložných operací.

Viki

No tak to bude pěkná darda za dopravu tak těžké tramwaye.

Frantisek X

Jelikož se neplatí důsledky, zase o tolik dražší to nebude, a protože na kolejové přepravy jaksi nedimenzujeme potřebnou infrastrukturu (naopak DPP se zbavil i páru vleček), bylo by to organizačně náročnější. Nějak přece musíme podpořit ty přepravy po silnicích. 😉

PvvS

Aby ta 740 při tom posunu a mnipulacích neměla větší spotřebu jak ten kamion.

Petr Drozda

Vsadím se že na návěsu…

Petr

Kdy bude dodaná klimatizace konečně?

Jan Tichavský

U 14T asi nikdy, protože je to moc vysoká zátěž a ta tramvaj má jen tři podvozky, kam se ta váha dá roznést.

PepíkzDepa

a jaktože tedy Wroclavské 16T klimatizaci po rekonstrukci mají?

PvvS

Jenže nemají hnanej střed a tím se ulehčilo i o hromadu dalších věcí.

Ondra K.

A díky tomu mají víc volnýho místa na střeše.

Jirka

Protože Polsko ?

Ondra K.

Problém je hlavně v tom, že 13/14T nemá na střeše dostatek volného místa, kam by se klimatizace dala umístit. 16/19T jsou jiný případ, protože díky netrakčnímu střednímu podvozku mají na střeše míň kontejnerů.