Doprava ve městě

Pražské MHD se nedaří přetlačit auta. I po zlevnění jízdenek podíl cest autem roste

Pražské metro. Autor: DPP
Pražské metro. Autor: DPP

Zlevnění pražské MHD nepřineslo očekávaný nárůst počtu cest veřejnou dopravou na úkor osobních vozidel. Podíl cest tramvají, autobusem či metrem neroste, což nelze říci o individuální dopravě. Automobilů i jejich jízd přibývá. Ukazuje to každoročně vydávaná Ročenka dopravy, kterou sestavuje Technická správa komunikací. Podle ní dopravní výkon automobilů loni na území Prahy stoupl o 3,5 %, u veřejné dopravy výkon narostl o 2,5 %. V případě počtu přepravených cestujících dokonce došlo ve veřejné dopravě k mírnému poklesu.

Veřejná doprava ale v Praze stále vede v podílu všech uskutečněných cest (celkem 49 %), její podíl ale i přes zlevnění a posílení jízdních řádů neroste. Naopak aut po mírném poklesu v minulých letech už dva roky jezdí po městě stále více. Dosahují podílu 29 %. To je rozdíl například oproti Vídni, kde podíl cest autem stále klesá (loni na 27 procent).

„Ve srovnání s předchozím rokem se automobilová doprava na území Prahy v roce 2017, měřená dopravním výkonem na celé komunikační síti, zvýšila v průměru o 3,5 %. Každoroční nárůst automobilové dopravy zaznamenávaný na území hlavního města po roce 1990 se v letech 2008 až 2009 prakticky zastavil a po opětovném významnějším nárůstu v roce 2010 došlo mezi roky 2011 a 2015 víceméně ke stagnaci, kterou od roku 2016 opět vystřídal růst,“ konstatovali autoři ročenky.

Více roste automobilová doprava na takzvaném vnějším kordonu, tedy mimo centrum. Loni posílila o 4,5 %. V centru (podle ročenky území vymezené zhruba Petřínem na západě, Letnou na severu, Negrelliho viaduktem spolu s Riegrovými sady na východě a Vyšehradem na jihu) se doprava zvýšila o 2,3 %.

Počet registrovaných aut v Praze loni stoupl o necelých padesát tisíc na 844 tisíc, částečně je ale statistika ovlivněna i tím, že se v Praze často registrují auta na leasing, která pak jezdí úplně jinde. Na jedno auto připadá 1,5 obyvatele. „Toto číslo je jedno z největších v Evropě, čímž je v podstatě Praha znevýhodněna, protože je velký tlak na komunikační síť vozidlovou dopravou, takže je určitě snaha dobudovat hromadnou dopravu tak, aby atraktivita MHD přetáhla i z automobilů účastníky silničního provozu,“ řekl Vladimír Kadlec, ředitel Úseku dopravního inženýrství TSK. Průměrně jede v Praze každé auto obsazené 1,3 člověka.

Zajímavá data ukazuje i porovnání v delším čase. Ranní špička se přesunula postupně z času mezi 6 a 7 hodinou na dobu mezi osmou a devátou. Současně se snižují rozdíly mezi dopravní špičkou a sedlem, jinými slovy doprava je silná průběžně celý den. Mírně silnější provoz je ve středu, čtvrtek a pátek oproti pondělí a úterý, v porovnání s jinými roky stoupl také podíl ledna a února na celkovém provozu. To je důsledek mírnějších zim.

Statistika ukazuje i vytíženost jednotlivých komunikací: nejvíce aut jezdí po Barrandovském mostě – 142 tisíc denně. Nejvytíženějším tunelem byl pak loni Zlíchovský s 90 tisíci aut denně. Dejvický tunel v komplexu Blanka je těsně druhý.

Ve veřejné dopravě přitom loni počet cestujících statisticky mírně klesl: v rámci Pražské integrované dopravy na území Prahy z 1,278 miliardy cestujících na 1,261 miliardy cestujících. Podle náměstka ředitele organizace ROPID Martina Šubrta jsou ale čísla zkreslena uzavírkami některých stanic metra. „Jelikož roční údaje se přepočítávají různými koeficienty z denních údajů a v případě metra z dat ze sčítačů na vstupech do stanic, v roce 2017 měly na tyto výpočty zásadní vliv uzavírky a omezení stanic a vestibulů metra, například Muzeum, Palmovka, Anděl, Skalka,“ uvedl Šubrt. Statistiku tak táhne dolů právě metro, i když autobusy a tramvaje hlásí nárůst.

Dopravní výkon, tedy počet ujetých kilometrů, loni stoupl ze 181 na 185 milionů vozokilometrů. Největší nárůst zaznamenala příměstská doprava, především zapojením dalších vlaků do systému PID.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je to taky tím, že v určitých případech je nám MHD k ničemu, jestliže cíle cesty jsou mimo její dosah. Někteří zaměstnavatelé volí jako sídlo firmy takové lokality, kde je slabší dopravní obslužnost (a občanská vybavenost).

  • Po přečtení titulky jsem si myslel že se zlevnilo v Praze jízdné, ale po prostudování jiných článků jsem se dočetl že
    se zlevnila jen roční lítačka, takže komu se roční nevyplatí se tedy nezlevnilo NIC ! Takže se nedivím že stále hodně lidí jede raději autem. Až to opravu zlevní tak můžou dělat analýzy.

  • V ČR dlouhodobě obecně probíhá podpora především IAD. Ať si říká kdo chce co chce. Všude se řeší jen parkování (do háje, proč si lidi kupují auto, když ho nemají kam dát? To je jako bych si koupil gauč, který bych nenastěhoval do bytu a chtěl po obci, aby mi postavila větší výtah, byt…), od rána do večera posloucháte ve všech rádiích dopravní servis – z 99,9 % věnovaný IAD (to že je např. nehoda na hlavní trati se ani nedozvíte, ale že auto srazilo srnku na Šumavě, to sděluje zelená vlna na prvním místě…). Takže asi tak. Od rána do večera, od ledna do prosince masírka jen IAD!!!

    • tak proč by si ho nekupovali když karta do modré zóny stojí stovku měsíčně…

  • Příkladem může být Václavské náměstí v Praze: jezdí napčíč tramvaj, staví zde metro A,B i C, takže idální obslužnost. Mnohokrát se navrhoval zákaz vjezdu – ale nikdo není schopen zákaz pro vjezd a stání aut prosadit, snad kvůli politikům a pinglům z restaurací ? Řešením je úplný zákaz vjezdu krom policie, hasičů, záchranky a havarijních služeb a vjezdu do podzemních garáží. Zásobování a pod. může probíhat na vybraných místech mezi 5 – 7 hod ráno a jinak jen pro pěší…

    • to je problém o té značce a hlavně o lidech, jak třeba to pako se nechtělo legitimovat.

    • vskutku, situace na Václaváku je alfa a omega pražské dopravy…

      • Spíše ta omega – minimálně dokud tam nebude jezdit i podélně a na Vinohrady tramvaj …

  • Tak možná jim ubírá i bike share a cd a lehká elektricka doprava,

  • Obecně je snaha magistrátu s MHD něco dělat- leč je to 5 minut po 12..
    Pokud je mi znamo tak po Praze jezdi autobusy SOR a Karosa/Renault.. Tramvaje – zejména ty nejnovější s hrzbymi plastovymi sedackami jsou neuvěřitelně špinavé – ty sedačky snad ještě nikdo ..nemyl. Obecně čistota v ve vozech metra tram i budu se velmi zhoršila.. o stanicích metra v centru ani nemlunemluvě.. město sice opravuje 2 stanice ročně- ale tech stanic je pře s 50..
    Tramvaji novych je stale velmi málo- stale jsou tu sice poctive rekonstruované ale vic nez 30 let staré tramvaje…
    Co se opravdu hodně zlepšilo jsou ulice kde jezdi tramvaje – ty prošly a procházejí generální opravou včetně kolejí silnic chodníků a pristresku .. . To se hodně povedlo – alespon po vizuální stránce- pokud se ale po te trati tou tramvaji přijedete tak většinou zjistíte ze ty tratě jsou vespod strašně odflaknute a ze je to strašná prasarna .. ale na povrchu to ja oko vypadá opravu moc pěkně..
    Na závěr musím uznat ze nase pražské mhd je oproti Budapesti Vídni nebo Berlíně stale lepší- ale jestli se to nezmění tak to velmi brzy bude špinavý jak v Berlíně !!!
    Osobně věřím ze se na jihu velmi uleví dopravě az se postavi slibované metro na jih – metro D a západu esko do Kladna, pomohlo by protažení cca 5km az do Slanyho- pak by na D7 klesla doprava az o 50%..

    • Jo Berlín, ten bych sem netahal. Promyšlený systém dopravy jako mají tam, by se leckteré hlavní město, včetně Prahy, mohlo učit. A o špíně…. To je hlavně o lidech. Všude jsou dobitci…

    • Odkud že „protažení cca 5km az do Slanyho“, aby to pomohlo? Jaké máte měřítko mapy?
      Je nicméně určitě pravda, že po zavedení půlhodinového intervalu osobních vlaků na kralupské trati a maximálnímu vylepšení vazeb slánských přípojných vlaků v Kralupech nad Vltavou činí cestovní doba mezi širším centrem Prahy a Slaným cca hodinu – a kdyby byla ve Slaném ještě jedna zastávka blíže východnímu okraji centra (nad autobusovým nádražím), tak by byl vlak pro mnoho slánských cestujících minimálně stejně atraktivní jako přímý autobus po dálnici do Prahy-Veleslavína.

  • S pražským přístupem k dopravní politice se nelze divit…
    – Chybí okružní linka metra, která by zrychlila cestování mezi okrajovými částmi a odlehčila přetížené dopravě v centru.
    – Ani v roce 2018 v Praze prakticky nejezdí klimatizované autobusy a tramvaje.
    – Automobilová doprava se podporuje víc než veřejná doprava – viz stavba vnitřního okruhu a radiál. O stavbě nových tramvajových tratích se jen mluví, ale nic se nestaví. Rychlost výstavby metra zaostává i za banánovýma republikama.
    – Kvalita a rychlost většiny příměstských železnic je katastrofální – viz např. trať na Kladno, M. Boleslav, Beroun…, kde je cesta vlakem několikanásobně pomalejší než autem.
    – Parkování v Praze je velmi levné, např. na P+R je levnější, než lístek na příměstský autobus.
    – atd.

    • “Viz stavba vnitřního okruhu a radiál.” O jakém okruhu a radiálách mluvíte?
      Píšete, že o TT se jen mluví, ale nic se nestaví. To samé platí pro silnice. Poslední radiála se otevřela před 7 lety.

  • Individuální autodoprava kvůli tunelu Blanka zrychlila příjezd/průjezd Prahou, čímž získala na atraktivitě proti MHD, která má přímých spojení nedostatek. Určitou brzdou ještě většímu nárůstu autodopravy je zavádění parkovacích zón vyhrazených pro rezidenty, resp. pro placené stání. Od července 2018 konečně začne zóna platit i v Praze 4, kde sídlí většina business center, snad přispěje k omezení dojížděčů.
    Jinak metro mi připadá stále plnější, tak je trochu překvapením, že přepravní výkon údajně poklesl.

    • Není to tak dávno, kdy se někde psalo o nárůstu počtu cestujících v MHD ve většině větších měst(vč.Prahy) ČR jak kolejové(i metra) tak busové.
      Nemůžu to bohužel najít.
      Jinak C mě rovněž přijde čím dál horší, hlavně o víkendech.

      By mě zajímalo, jak se k těm číslům došlo..(???)

      Jestli to nebylo podobný počítaní jako kdysi v JMK či pardubickým kraji, nebo u relace Praha – Kladno, kde bylo min. jednou „dobrý“ nemít špatný čísla u vlaku (ještě před hozením busů do PID a opravou viaduktu)….atd.

      Dodnes mi přijde úsměvné(nebo k pláči, ani nevím) počítání cestošů fírou na tehdy ještě 810kové lokálce Pohořelice – Vranovice….( Dnes je tam jen nákladní doprava).

  • Takto to vypadá, když někdo pracuje od stolu a ne aspoň občas v terénu. Ono by to chtělo myslet trochu komplexněji a jak zmínili předchozí čtenáři, peníze nejsou jediným faktorem. Bez jakýchkoliv ekonomických rovnic a grafů je jasné, že když lidi v Praze jsou ochotni jezdit denně autem, u kterého v kongescich a celkově ve městě není spotřeba 5 litrů na 100 km, mohli by jim pak dojít, že ani náklady na provoz nebudou 30 Kč za celou cestu jako stojí základní jizdenka nebo pak i nižší při použití časových jízdenek. Pořád úředníci hlásají o globalizaci, ale zadkem nehnou, aby se pořádně jeli podívat, jak to funguje jinde. Vždycky jenom, jak se komu co hodí.

  • Je to jednoduché. Vyžeňte z MHD somráky, bezdomovce, socky, smažky a podobnou verbež, a MHD bude zas atraktivní. Ale vidět tu společnost, kterou vidím dost často v autobusech a tramvajích, to je děs běs.

  • Z prazske MHD (a z Prahy vubec) se stala totalni socka, samy bezdak, fetka, pachnouci delnici z vychodu, takze spousta lidi do toho nevleze, ani kdyby to bylo zadarmo.

    • Vidlák se ozval.

      Cestuju denně napříč Prahou a naopak v posledních letech se úroveň (hlavně v tramvajích) hodně zvedla. Ve špičce v metru jsou obvykle úplně běžní cestující – lidé z kanceláří, turisti, cizinci… bezďáka v metru nebo tramvaji jsem neviděl ani nepamatuji.

      Autobusy jsou o poznání horší, ovšem pořád je situace lepší než v některých německých, francouzských nebo italských městech.

      Každý cestující hledá optimální řešení dojíždění a tady se jen odráží stav komunikací (otevření Blanky) VS stav veřejné dopravy (rozkopané tramvajové koleje, rušení spojů).

      • Bez tech osobnich urazek by to neslo?

        Jinak kecy a kecy. Srovnani se zapadni Evropou me pri rozhodovani jestli metrem nebo MHD v Praze vubec nezajima, v metru jsem bezdaka videl naposled vcera, v tramvajich uplne bezne. Samozrejme pokud se nekdo pohybuje v uzkem centru, muze si myslet, ze to neni takova tragedie, jenomze vetsina lidi v Praze bydli mimo centrum.

        • To ale není důvod k tomu podporovat IAD. Na západě mají taky bezďáky. Upřímně jsem já osobně bezďáka nepotkal v MHD hodně dlouho. Naposled v Olomouci, kde ho kvapně vyhodil řidič.

          • Co melete o podpoře IAD? Před chvílí jsem jel metrem z Náměstí Republiky. Ve vestibulu bylo minimálně 5 hodně pochybných existencí, a to jsem nešel přes vstup v Hiltonu, kde bych zakopával o další. Na to není nikdo zvědavý a spousta lidí se přesně tomuhle radši vyhne i za cenu, že bude platit drahý benzín, parkovné a stát v zácpách. Mimochodem víte, že v průzkumu, který si dělal samotný DP, jako největší problém vyšel právě pocit bezpečí?

            • A co proti tomu děláte vy? Kecy jsou to pěkné, ale stěžoval jste si někdy na DPP nebo volal na smažku s čoklem bez vodítka a náhubku MP? Ono se to lehce kecá, ale pro to musíme udělat něco také my cestující a prozatím by úplně stačilo nebýt lhostejný a zajímat se o své okolí, namísto čumění do mobilu a psaní těchto výlevů.

              • Jo už vidím jak voláte na smažku s čoklem bez vodítka a náhubku MP a čekáte tam až přijede, že jo. To už si můžete rovnou stěžovat na lampárně Hlavního nádraží se stejným efektem.
                Na to snad má sloužit běžná hlídková činnost policie. Stejně tak DPP i MP jistě o existenci těchto jevů vědí i bez psaní stížností.

                • Budete se divit, ale udělal jsem to. Pokud nad tím budeme jen mávat rukou a odvracet zrak, tak se nic nezmění. Od toho zde MP je. A DPP také nemusí o všem vědět, tudíž není od věci jim to občas i připomenout.

                    • Alespoň jsem se o to pokusil. Co jste udělal pro zlepšení vy? Nic, že. Jen poučujete druhé, ale skutek utek.

          • Tak asi jezdíte nějakou zázračnou linkou. Mimochodem s bezďákama je problém v každé městě, stejně jako s pochybnými existencemi a je to pokaždé důvod proč hromada lidí prostě MHD nejezdí a jezdit nebude. Stejně tak je problém překračování rozumné kapacity vozidel a hromada dalšího co nikdo neřeší, ale zato se nadává na IAD. Buď bude zajištěna MHD na úrovni, s tím že to ale nebude samozřejmě pro každého protože cena, charita se dělat nedá, s dostatečnou bezpečností a tedy neprodleným vyhazováním existencí, nebo poroste IAD. Bohužel se ovšem proti existencím nedá nic moc dělat protože z nějakého důvodu jsou chráněné, ještě před sto lety by je vyhnali na okraj města, před dvěma sty za město. Ne dnes se nechají válet v nejdražších částech a otravovat v MHD, která historicky byla drahá a tedy pro měšťanstvo aby nemuselo vlastnit kočáry a všechno to kolem.

  • Mozna by pomohlo povolit koureni v MHD, znam hodne kolegu „prazaku“, co radeji pojedou cez Prahu autem do officu v dopr.zacpe 2x tak dlouho nez MHD, protoze v aute muzou kourit. Pred par lety se kourilo ve Vidni v metru, ale už to zakazali.

    • To byste zase vyhnal spousty a spousty jiných lidí.

      Nezlobte se na mne, ale v tak uzavřených prostorách jako jsou tunely metra nebo vlastní soupravy (metra, tram, bus), tam jediný kuřák znepříjemní, znekulturní cestu i pár desítkám dalších lidí – o dopadu pasivního kouření radši ani nemluvím..

    • Naopak by se mohl jízdou v MHD kouřit odnaučit. Prospělo by mu to zdraví nejen svému, ale i životnímu prostředí. Ideální stav.

  • a co tak si dát na magistrátu za ukol zvětšit rozdávání bodů řidičům, když jedu do prahy tak vlakem a potom mhd, ale jak se dívám na ty silnice tak policie neumí snad ani vyhlášku, začal bych tím, že na silnici musí zůstat průjezd na jeden směr 3m, obousměrka 6m a jestli nemají cejchovaný metr, tak na moravě se dostane koupit.
    Zajímavé jsou ty špičky, to u nás na moravě je mezi 8 a 9 klid.

    • Zajímavý komentář.

      A s tím že jet do Prahy vlakem (aspoň ze severní a střední Moravy určitě) je dle mého jasná volba. A pokud je možnost nechat auto u většího nádraží (kde zastavují aspoň rychlíky) nejlépe umístěného na koridoru, tak není o čem diskutovat…

  • Středočeský kraj, či Praha se alespoň staží auta něčím přetlačovat. A docela se jim to daří, byť článek tvrdí opak. Což kupř. v Jižních Čechách nehrozí – tam již od konce devadesátých let rezignovaně ustoupili, dokonce tak akčně, že snížili využití na nějakých 40% z doby před pomateným experimentováním starého ješitného docenta Žemličky. Takže zlatá Praha a její okolí, relativně slušně veřejnou dopravou obsluhovaní spoluobčané – mnohde jinde oproti nim žijí bohužel obyvatelé II kategorie, co se možnosti alternativ vůči os. autům týká.

    • Skutečně? Mije zkušenost s PIDem a okolím: suverénně nejvrakoidnější vozový park autobusů v Česku. Přestupní terminály typu Zličín nebo Černý Most jsou ty nejodpudivější místa v zemi. Vůbec vybavenost všech zastávek v Praze je tristní. Většinou bariérové, v lepším případě vybavené polepeným rezavým přístřeškem, o nějakém informačním systému pro cestující nemůže být ani řeč.
      V Praze samotné je velmi špatná obslužnost nové obytné i kancelářské i průmyslové zástavby, obecně poddimenzovaná infrastruktura kde v kolonách následně stojí jak auta tak autobusy.
      Tuto realitu lidé bydlící ve vnitřním městě znát nebudou, ale pohybujte se někde v suburbiích a taky bude auto vaší volbou číslo 1.

      • myslíte jako, že je blbé spojení z těch satelitů? Lidi se tam neměli stěhovat, vždyt ty silnice ani neumožnují napojení mhd.

        • Proč se asi lidé do satelitů stěhovali a stěhují? Nenapadá Vás že to má nějaké příčiny, které asi jen tak nebudou blbost lidí? Nenapadá Vás že je to třeba řešení naprosto tristní bytové situace co tu řádí od bolševika, který naprosto šílenými projekty jednak zabil jakoukoliv architekturu a cítění pro ni, ale také vytvořil v zásadě ubytovny, které lidem prostě ne zcela vyhovují? Satelity jsou jen důsledkem sídlišť bez soukromí (nehledě na další zvrácenosti, které jsou v jejich návrzích vidět) a touhy lidí po vlastním bydlení v domě, ideálně za vysokou zdí či plotem z tújí.

          Také je to reakce, včetně IAD na pochybné existence jejichž problém nejsou radnice velkých měst schopny řešit, nejspíše skrze různé neziskovky a pod. Jaký problém bylo například zakročit proti skupině lidí co vnikla do cizího objektu dělala si z toho squat. S dovolením to mělo být řešeno jako organizovaný zločin s neprodleným zásahem policie z důvodu hrubého porušení vlastnických práv. Ne aby se nic nedělo protože někde nějací kamarádi a podobně. I kdyby ten barák byl prázdný sto let a pak se rozpadl, tak si jej nikdo nemůže takto přivlastnit. Ale bohužel se nic nedělo, stejně jako se nic neděje s bezdomovci, kteří okupují veřejný prostor, dokonce to spíš vypadá na pravý opak. Na vesnici, nebo na malém městě si to netroufají, jsou zalezlí a maximálně prolézají kontejnery, ve velkých městech to otravuje přímo v centru.

          Dále systémy silnic jak u prahy, tak třeba u Brna či Ostravy nestíhají protože je nikdo nenavrhoval na takový provoz, Praha je navíc slepenec. Pokud se 2+2 silnice stáhne do 1+1 a ještě se tam dá smyčka tramvají, do toho se narve křižovatka s podobně řešenou silnicí. stejně tak budou problémy pokud se zbytečně táhne doprava přes zastavěnou oblast, neexistují „sběrné třídy“ atd.

      • OK, žiju v Milovicích. 35 km od Prahy. Autobus zde dříve jezdil na Černý Most 3x denně s jízdní dobou 50 minut. Dnes sem jezdí přímý spoj na Masarykovo nádraží s jízdní dobou 46 minut. Další alternativa je nedaleká dálnice D10.

        Z D10 se dostanete na Černý Most za 20 minut, v zácpě klidně za 40, poté pokračujete 20 minut do centra metrem. Cesta do centra autem přímo je minimálně na 60-70 minut a nemáte často kde zaparkovat.

        Dojíždění z Brandýsa – vlakem do Prahy s přestupem v Neratovicích – cca. 60 minut / autobus z terminálu na Černý Most – 20 minut + 20 minut metro / MHD do Letňan – 25 minut / Autem na Černý Most – 10 minut

        Jasně, že když se nastěhujete do nějakých Žabenic, vesnice se 100 obyvateli, kde se začíná stavět na poli, obslužnost nebude ideální, ale ROPID se alespoň snaží o to, aby byla. V Libereckém nebo Jihočeském kraji se toto úplně neděje.

        • Mohu se zeptat, co Vám přijde špatné na obslužnosti LK? Například v okolí Liberce je takt vlaků ve špičce 30 minut, některé příměstské autobusové linky dokonce 15 minut, navíc IDS IDOL vidím jako vydařený projekt, který od začátku funguje. Ve srovnání s Jihočeským krajem i mnoha dalšími kraji patří ten Liberecký mezi špičku a to i přes velice špatnou dopravní infrastrukturu.

        • Jakub: Frekvence spojů na páteřních linkách (městských i příměstských) je skutečně výhodou PIDu. Ale kultura cestování typu „socka“ to spolehlivě zabíjí pro jakéhokoliv cestujícího alespoň se špetkou sebecítění. Vozy, terminály, zastávky jsou prostě hnus hnus odpornost. Přeprava substrátu, ne lidí. Výsledkem je, že i v místech s relativně slušným spojením autobusy (Brandýs, Mělník,…) je cestování VHD bráno jako alternativa pro chudáky.
          Viditelně jiná je realita na páteřních kolejových spojeních. V současnosti směr Kolín, Benešov, Lysá a Roudnice, částečně i směr Beroun, ale víme, v jakém stavu je trať tam…
          Proto by prioritou pro STČ kraj a Prahu měly být investice hlavně zde. Kladno stále čeká. Čeká oprava trati do Berouna, eventuelně 5. koridor na Boleslav a Liberec.
          Ale Praha spí a spí a spí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora