Pražské metro nasadilo nové „jezevčíky“. Tmavá grafika má být čitelnější, čelí však silné kritice
Některým vadí návrat k černému podkladu, který lidé vnímají jako “pohřební”.
ROPID začal v pražském metru testovat novou grafickou podobu schémat podzemních linek. Ve třech soupravách na každé lince metra mohou cestující spatřit novou grafickou podobu schémat linek metra nad dveřmi (takzvaní „jezevčíci“).
Dále změnami prošla zjednodušená schémata Prahy se zakreslením páteřních tras MHD vedle dveří a novou podobu mají i informace o přepravních podmínkách PID.
V testovacích soupravách (jejich čísla najdete na konci článku) bude nová grafika vždy na jedné straně vozu a pro srovnání zůstanou tytéž informace na druhé straně v původní grafice.
„Je to součást projektu Čitelná Praha, neboli sjednocení informačního a navigačního systému pro všechny druhy udržitelné mobility v Praze,“ uvedl k důvodům změny na dotaz Zdopravy.cz mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Kromě výrazně odlišné barevnosti (tmavý podklad oproti světlému) je podlouhlé schéma nad dveřmi uspořádáno tak, aby byl základní orientační prvek Prahy – Václavské náměstí – umístěn přímo uprostřed schématu ve vodorovné poloze.
Pohřební grafika
Po zveřejnění nové grafiky se na sociálních sítích zvedla silná vlna kritiky. Uživatelé se ptají po důvodech nutnosti změn a vadí jim také návrat k černému podkladu, který metro používalo v 70. letech minulého století a lidé ho vnímají jako „pohřební“.
„Takto byla vysoutěžena nová grafika v rámci mezinárodní designérské soutěže konané před dvěma roky. Cílem je sjednotit podobu všech informačních a navigačních prvků v metru, na zastávkách povrchové dopravy či železnice i v rámci pěší navigace,“ vysvětluje Drápal příklon k černé.
Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky
Stejnou barevnost používá již přes rok stanice metra Palmovka a nyní bude takto nově upravena stanice Jiřího z Poděbrad.
„Rovněž první pilotní prvky pěší navigace, které jsou k vidění u Holešovické tržnice, používají tento tmavý design. Dále je to prototyp ‚totemu‘ – velké kostky se symbolem metra na Palackého náměstí,“ doplňuje mluvčí.
Diskutujícím často vadí, že z „jezevčíků“ zmizely názvy městských částí a piktogramy důležitých staveb. Na schématu nenajdeme Vyšehrad, Prašnou bránu nebo O2 Arenu. „Jsou tam i nadále, stejně jako dřív jen ve větším schématu vedle dveří,“ oponuje ROPID.
Ve zjednodušeném schématu páteřních linek MHD na stěnách vedle dveří tak přibyl detail centra se zvýrazněním hlavních pamětihodností i městské zeleně.
Nové schéma se také liší způsobem označení bezbariérových stanic. Symbol vozíčkáře už není přímo v bodě stanice, nepřipravenost pro imobilní pasažéry nově indikuje jen znaménko minus.
Přeházené linky
Linky jsou na schématu nad dveřmi nově uvedeny o odlišném pořadí. Podle Drápala se částečně jedná se o přípravu na vložení budované linky metra D. „Částečně je to také kvůli zvýraznění základního orientačního prvku – Václavského náměstí. To je v novém schématu díky narovnání linky A přesně uprostřed a ve vodorovné poloze,“ vysvětluje mluvčí.
Novou grafiku ve vozech metra bude ROPID testovat pomocí uživatelských průzkumů přímo v jednotlivých soupravách metra. U lidí chce ověřovat čitelnost a přehlednost, ale také zjišťovat potřebnost jednotlivých typů zde uvedených doplňkových informací.
Po zapracování výsledků průzkumu by měly všechny vozy metra získat finální podobu těchto informací cca na jaře příštího roku.
Z diskuzí na sociálních sítích však zatím vyplývá, že změny se lidem moc nelíbí a považují schéma za hůře čitelné a méně logické než je současná varianta.
„Čitelnost a logiku zobrazených informací budeme testovat právě v rámci uživatelského průzkumu přímo ve vozech,“ odmítá kritiku Drápal. „Ostatně proto jsou zatím polepeny jen tři soupravy na každé lince, a to ještě jen na jedné straně vozů. Je logické, že takto výrazná změna vždy vyvolá silné reakce,“ dodává.
Kde se bude pokračovat
Dalšími místy, kde se budou moci cestující s novým vizuálním stylem setkávat bude od čtvrtka zmíněná stanice Jiřího z Poděbrad, dále ROPID plánuje dodělat zbylou půlku Palmovky a následovat budou Roztyly. Cílem je, aby byla takto upravena vždy jedna stanice na každé lince metra.
„Zároveň budeme pokračovat v osazování totemů – světelných kostek, které zvýrazňují vstupy do metra nebo na vlaková nádraží – ještě do konce roku by to měly být Kobylisy, Malostranská a Nádraží Eden,“ doplňuje Drápal.
Vedle toho se bude také pokračovat v testování prvků pěší navigace, jako jsou u Holešovické tržnice. „Dále plánujeme testovat novou podobu informačních materiálů a vývěsek na zastávkách povrchové dopravy,“ uzavírá mluvčí.
Nová grafika informací ve vozech metra je od 1. 11. k vidění v těchto soupravách:
- Linka A, soupravy typu 81-71M: 3371-3375, 3398-3399 a 3397-3396
- Linka B, soupravy typu 81-71M: 3363-3364, 3342-3354 a 3312-3326
- Linka C, soupravy typu M1: 4135-4136, 4157-4158 a 4165-4166