regio-vlak

Pražské letiště uzavře na 4,5 měsíce hlavní dráhu, provoz zamíří nad hustě osídlená místa

Letiště Praha. Zdroj: Letiště PrahaLetiště Praha. Zdroj: Letiště Praha

S výraznou hlukovou zátěží budou dotčení obyvatelé žít během větší části letní sezóny.

Odebírat
Upozornit na
guest
110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Zajímavé, plánuje se nová paralelní dráha. Ale při uzavření hlavní vše pobere stávající vedlejší.
Zajímavé. Letiště očekává rekord v počtu cestujících, ale v roce kdy bude omezení. Plánují se odklony do Pardubic? Ten rekord neočekávám, maximálně dorovnání a novou ranvej taky neočekávám.

Air Traveller

co je na tom zajimaveho?

druha draha je o tom, aby se obe dve drahy daly pouzivat souvasne. coz soucasny drahovy system neumoznuje.

Tonda

Dobre jim tak, jen blbec bydli u letiste 😀 bych to tam pekne v noci vohuloval at toho co nejvice leti nahoru ..klidne jen cvicne. Letiste je od toho aby se letalo.

hroch.obojzivelny

Nemusí jít nutně jen o blbce. Někteří lidé jsou fandové do letadel. Mohou tam bydlet zcela úmyslně a užívat si to. Jenže takoví nebudou mít důvod křičet, a tak o nich nikdy neuslyšíte.

Tonda

To ano, ale znam exoty co si koupi byt u nadrazi/koleji a pak nadavaji, ze je tam hluk. To je pak komicke…

Petr

Nebo si koupí byt vedle školky/školy a bombardujou obecní úřad stížnostma na hluk od dětí. To jsou prostě paradoxy, které normální člověk nepochopí.
Něco jiného je, když si člověk koupí barák v pustině a oni mu tam postaví letiště nebo dráhu, ale to se snad tak často nestává (to hrozí asi jen u silnice).

Berta

Někteří blbci bydlí v rodinných domech které jsou zde postavené od roku 1910, takže laskavě važte slova a neurážejte (navíc to hodně vypovídá o vás, co jste zač). Je nehoráznost rozvíjet velké mezinárodní letiště které se nachází u hustě obydlených oblastí, nevede k němu metro, silnice jsou ucpané už teď…. a to se ČR zavázala že bude snižovat uhlíkovou stopu!!! To je ekologie, panečku!!! (Ne)udržitelné letectví – TV pořad ČT2 z 19. ledna 2025 Opět bylo zahájeno územní řízení k výstavbě nové ranveje na Letišti Václava Havla (Praha – Ruzyně). Jde o zásadní stavbu, která svou hlukovou zátěží a negativními… Číst vice »

Jazvisnký

Pane uklidněte se vy to letiště tu stojí od roku 19:37 a většina zástavby je mladší než letiště kdo to povolil byl blbec a vetší ten kdo si ty baráky postavil.

Nemel

19:37 není rok, ale čas 💁🏻‍♂️😆

L.

Když se podíváte odkud jsou lidi, co si tu stěžují na hluk z letadel, tak je to třeba Prosek – to fakt není „u letiště“.

Petr

To mají blíž do Letňan nebo Čakovic…

Nemel

Tam půjde zřejmě o to, že je Prosek na kopci a přistávající letadla přes něj tudíž přelétají v poměrně nízké výšce.

Michal M

A nainstalovat ILS CAT III i na záložní dráhu je moc velká investice?

Hasler

Z laického pohledu instalovat něco takového spolu s certifikací na něco co se má za „pár“ let zbourat není něco, co kvůli v průměru 12 dnům v roce chcete.

MajsterN

Není potřeba, nemají ani o mnoho větší letiště ve světě.

Jeffer

A sú tie väčšie letiská na mieste, kde po tretinu roka je skoro každý deň hmla?

Hasler

Já teda v Praze bydlím docela dlouho, ale že bychom tu měli 4 měsíce skoro každý den mlhu jsem si teda za těch skoro 40 let nevšiml….

M.D.

No jo, opět potřeba si vymyslet něco, co nikdy nikdo neřekl ani nenapsal, jen abych si mohl svým komentářem kopnout.

Chtělo by to asi zapracovat na porozumění textu nebo mlčet, protože netuším, jak jste z tohoto souvětí došel k vaší dedukci každodenní mlhy.

„…, provádíme opravy v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší.”

Hasler

Pochopil jsem tak Jefferův komentář. Absolutně nijak nekomentuji článek…. Spíše se před útokem Vy zaměřte na to, abyste věděl kdo na co reaguje… 🙂

Air Traveller

Pokud někdo napíše, že na letisti je 4 mesice mlha, tak tim vetsinou mysli, ze 4 mesice tam je mlha.

Air Traveller

Je to dost velka investice, davat ho na drahu, ktera se pouziva minimalne 🙂

v tom rocnim obdobi, kdy ta reko bude probiha, budou minima 550/200 stacit 🙂

Bob

Tak snad budou během této doby zakázány noční lety pro koupáky do Egypta, ať si létají ve dne, kdy nikoho nebudí.

highway

A co když přiletí koupáci z Egypta v jednu v noci? To je mají dispčeři nechat kroužit nad Prahou do rána? Totiž příčina nočních letů není nad Prahou, ale na letištích v Egyptě nebo, jak letos bylo dost drsné, v Turecku. Můžete mít naplánovaný odlet ve dvě odpoledne, ale když vás v Antalyi odbaví v deset večer, tak jste rád, že letíte.

Martin

V tom pripade ale z toho Egypta nebo Turecka neodletite. Prave proto ze byste to do uzavery v Praze nestihnul

Pavel Dvořák

Přílety nejsou až tak hrozné, aspoň tedy z hlediska hluku v porovnání se vzlety, kdy jdou motory na plný výkon. Takže taková zpoždění by asi místní obyvatelé tolerovali. Jenže jedna nejmenovaná letecká společnost zaměřující se na chartery, má spoustu odletů naplánováno právě na velmi brzké ranní hodiny, kdy ještě mají platit hluková omezení. A ani letiště, ani slotová koordinace, ani ŘLP a ani ÚCL nebo MD s tím nic nedělají. A tak si SW vesele létá jak se mu zlíbí a lidé jsou pak celkem oprávněně naštvaní.

Leoš

Hluková omezení samozřejmě v noci platí, neznamenají však úplný zákaz letů. Pokud se nepletu, tak zákaz odletu je platný pouze pro určitá opravdu velmi hlučná letadla (mezi které však většina novodobých letadel ani nespadá). Pro ostatní letadla je pouze stanoven nějaký omezený počet možných odletů za „noc“ a samozřejmě vyšší hlukové poplatky. Ty se však SW jistě za cenu další rotace letadla vyplatí. A cestující jsou zase rádi, že přiletí do Egypta ráno a hned můžou k moři..

Pavel Dvořák

Povoleno je max. 40 pohybů v noční době, v charakteristickém letovém dni jich ale v roce 2023 bylo v noční době ve skutečnosti 50, tedy o 25 % více.

Air Traveller

Pisu to pro jistotu i sem – limit denních letů je stále 48.

co bylo nastaveno na 40, je dlouhodoby prumer letů od brezna do rijna.

Pavel Dvořák

Pro jistotu odpovím i tady, on ten průměr ale vůbec nevychází a očividně je překračován i ten denní limit. Protože reálný průměr je 50 a po vynásobení počtem dnů mají „přečerpáno“ za kratší dobu i na to vámi uváděné delší období.

Air Traveller

tak v první řadě – pri vzletu motory na plný výkon nejdou. Naopak, potrebny vykon pro vzlet se snizuje jak to jenom jde.

protihlukova omezeni plati i v noci, a ona nejmenovana spolecnost si planuje odlety v souladu s temito omezenimi. letiste, rlp, ucl nebo nikdo jiny s tim nema moc co delat, protoze … nic neni porusovano.vhodne by bylo si nocni omezeni prostudovat. a pak az se k nim vyjadrovat.

Pavel Dvořák

Provozní opatření pro omezení hluku samozřejmě platí, jen se neuplatňuje resp. nedodržuje 😀 Od roku 2019 je počet koordinovaných letů v noční době omezen na 40. Podle zprávy o hlukové situaci na letišti (vydávané LP) je ve skutečnosti počet pohybů v noční době v charakteristickém letovém dni na úrovni 50 (je to údaj za rok 2023) a v noční době počet pohybů roste. Sami přiznávají že: „Přepady
no noční doby stále nastávají. Možnosti letiště regulace zpožděných letů jsou omezeny.“

No a všichni ví, která letecká společnost má tohle na svědomí a zásadně nic nedodržuje.

Air Traveller

vy jste bohuzel ten text o omezeni nocnich letu nepochopil. resp. asi nedocetl az do konce.

Omezeni nocnich letu je sice 40 / denne, ale tato hodnota je brana jako cilova prumerna hodnota poctu nocnich letu od brezna do rijna.

denni limit je stále 48.

cili polopate – v noci stále muze letat 48 letů, ale kdyz se vezme soucet nocnich letů a vydeli se pocten dni mezi breznem a rijnem, nesmi tento prekrocit 40.

Pavel Dvořák

Je vidět, že děláte u smrťáků, kde je manipulace s fakty základním předpokladem pro zaměstnání 😀 Ještě by vám ale měl Vik se Šimáněm koupit kalkulačky, protože kromě čtení je třeba ovládat i počty. Charakteristický letový den se počítá jako průměr za období od 1.května do 31.října. Tedy za období 183 dní se lety sečtou a zjistí se průměr. Ten vyšel v roce 2023 na 50 nočních pohybů, celkem tedy 183*50=9150. To co píšete vy by mělo znamenat, že mezi koncem března a koncem října (po dobu letního letového řádu) by průměr nočních pohybů neměl být vyšší než 40. Tady… Číst vice »

Milan

Koupil jsem si byt, potom tam ale v roce 1937 postavili letiště?

hroch.obojzivelny

Nikoliv. Koupáci do a z Egypta budou i nadále létat v noci, aby bylo vytížení letiště co nejrovnoměrnější a nebyl narušen letový řád pravidelných linek. Smiřte se s tím.

Pavel Dvořák

Když letím jako koupák, tak taky nechci letět v noci. Znamená to, že se nevyspím, první den dovolené je o ničem a ještě několik hodin musím čekat na recepci hotelu, než bude připraven pokoj. Při letu zpátky je to pak to samé v bledě modrém, musím ráno vstát dřív, často není snídaně a poslední den dovolené si vlastně taky neužiju. Ideální čas odletu charterů je po ranní odletové špičce, přílet do destinace je okolo poledne, na hotel se dostanete okolo 13-14, to už je i pokoj často připraven. A do některých destinací jinak než charterem nedostanete, takže ani není varianta… Číst vice »

hroch.obojzivelny

To je jako kdybyste napsal, že jste někam chtěl jet na kole, ale musel jste šlapat.

Pokud si koupíte organizovaný zájezd s charterovým letem za pět padesát, tak dostanete organizovaný zájezd s charterovým letem za pět padesát. Je to to nejlevnější, co je na trhu cestovního ruchu k mání, kupovat vás to nikdo nenutí.

Cestovat se dá mnoha jinými způsoby, a to do naprosto jakékoliv destinace na světe, do které vám platí cestovní doklady.

Pavel Dvořák

Ano dá se tak cestovat, ale jak by řekl klasik: Je to sice dál, ale zato horší cesta. Pro cestujícího z Prahy by tam musel být nějaký hodně silný benefit, aby letěl buď z jiného letiště (typicky v zahraničí) nebo letěl s jedním a více přestupy, jen aby se vyhnul letům v nočních hodinách. Ať se natvrdo omezí, že odlety nesmí být před 6:00 a přílety po 22:00 jen zpožděné a všichni budou spokojení. Zaměstnanci, obyvatelé v okolí i nakonec i cestující. A jen tak mimochodem, charterový let stojí 5,50 v noci, ráno i v poledne. Stačí se podívat na… Číst vice »

Jaaa

Ano, opět je pohodlí provozu důležitější než vlastní občané. Gratuluji.

David

A já Vám gratuluji za úplně stupidní komentář 🙂

Hasler

Hm, tohle už je docela na nějakou cenu ne? Musí bejt nějaká soutěž o nejstupidnější komentář roku. Tímhle byste se se mohl umístit opravdu hodně vysoko…

Rampakk

Tady příspěvatel Jaa by tuhle cenu vyhrál v každé diskusi do které se zapojí, takovej místní Pepek Vyskoč

hroch.obojzivelny

Vy nepamatujete Zlaté slavíky? Soutěž, kterou vyhraje pokaždé ten samý, je po čase už trochu trapná.

Herold

O bezpečnosti provozu jste někdy slyšel?

Bob

Jako člověk bydlící přímo v dotčené oblasti (letadla na vedlejší ranvej mi létají nad domem) musím bohužel říct, že mnohem větší hluk jde z aut na ulici (a to je to jen místní komunikace, žádná hlavní silnice).

MP22

Super, na tohle se těším každý rok, letadla přímo nad hlavou 😎😎 a letos konečně opět s A380!

Petr

Například letiště London Gatwick, které má dokonce jen jednu dráhu (Praha má dvě) odbavilo v roce 2023:
40,894,242 pasažérů a mělo 253,047 pohybů. V porovnání s Ruzyní 2023:
13 828 137 pasažérů a mělo 100 629 pohybů.
Gatwick vše zvládne s jednou dráhou včetně údržby, teoreticky by se provoz na Ruzyni ani nemusel přesouvat na vedlejší dráhu, ale při přesunutí je údržba o trochu pohodlnější než například pracovat v noci.

Air Traveller

Gatwick je ve skutečnosti letiště se dvěma drahami, druhá dráha (8L/26R) za běžných okolností funguje jako pojížděčka (nicméně je stále vedená jako VPD, včetně vypublikovaných přiblížení a existence v mapách).

V případě mimořádností, kdy je hlavní dráha 8R/26L zavřená (např. kvůli údržbě či podobným situacím) se provoz přesouvá na tuto dráhu.

Nepoužívá se příliš často, ale … čas od času se opravdu použije. a to i v nedávné historii.

Viki

Ta druhá kratší je záloha stejně jako v Praze třinulka. To nic nemění. Jako co tam předvání London Control, approach a tower, to je ukázka profesionálů na svých místech. Možná z té druhé dráhy v Praze má něco do kapsy i ředitel a tak se u nás necvičí posádky na kratší rozestupy apod. Něco v tom každopádně bude za lotrovinu, tak jak je u nás už zvykem.

Air Traveller

Prominte, ale blábolíte nesmysly.

Hasler

Furt to srovnání s Gatwickem… Už jen na počtu pohybů je vidět, že na LKPR létají prostě menší letadla. Pro tolik širokotrupých letade nebude mít Ruzyně nikdy poptávku.

Viki

Přesně to tvrdím celou dobu. Až začne Praha odbavovat alespoň 2/3 Gatwicku tak se může něco dít. A to tam sedají a startujou obludy za kterými jsou delší rozestupy. Buď někdo lobuje za druhou dráhu z jiných důvodů než je provoz a nebo to neumí v Praze seřazovat a řídit. A nebo obojí.

Air Traveller

Zapoměli se vás zeptat, jak to mají dělat.

Realita je taková, že v rekordních letech prostě kapacita ruzyně v létě už přestávala stačit a byla na svém maximu.

S tím nic nenaděláte.

Air Traveller

Konecne se mi ta cisla povedlo dohledat. V roce 2018 (což byl rekordní rok) letiste Praha pres leto odbavovalo v nektere dny az 47 pohybů za hodinu. coz je i limit letiste praha, pokud si pamatuju – ten se pohybuje nekde kolem 47 nebo 48 pohybů. Gatwick sice má limit 55 pohybů za den, v některé dny ho je schopný i mírně přestřelit, ale jedná se za cenu různých kompromosů (redukované rozestupy mezi letadly, pokud odlétají do jiných směrů apod), což také není ideální. Jim ale bohužel nic nezbývá – šance na druhou dráhu mají minimální. Zatímco u nás je… Číst vice »

MajsterN

BKK má 30-32/runway. Takže 47/hod je už teď vyšší kapacita. Jen tak pro mezinárodní srovnání.

MajsterN

Bangkok 357 181 letadel, 3 paralelní
Praha 134 609, 1 dráha

To znamená, že už je to nad kapacitu. (119 060).

Čtvrtá dráha se bude budovat a rozšíří kapacitu z 60 na 80 milionů pasažérů.

Petr

Bangkok nelze srovnávat, má 8 milionů obyvatel a očekává se rychlý rozvoj letiště a více pasažérů, proto další dráha.

M.D.

Čekal jsem, kdy se tu objeví to mýtické slovo GATWICK.

Kamil Novotný

Akorát si dotyční pak neuvědomují, že letadla nad GTW občas krouží jak tanečníci na plese a to zrovna taky není moc eko.

Pepa

London Gatwick má 2 dráhy, které nemohou být používány současně. Stejně jako Praha.

MichalS

Jen můj odhad, ale až to dokončí, tak mohou zřejmě vykopat skrz vedlejší dráhu jámu pro vedení zaokruhování trati SŽ a budou mít taktéž volno pro stavbu paralelní ranveje.

Tomáš

Zrovna mě se to při pobytech na sídlišti Barrandov netýká. Letadla přistávají na nižší výkon s tišším motorem, vzlétají málokdy a když, tak zřejmě také na na nejvyšší výkon.
Hluk z nich narůstá postupně, žádný šok, který způsobí leknutí. A není to hrčení, ale hučení. Takže nemám problém.
Problém mám naopak s těmi teroristy z aut, motorek a kamionů, kteří si úmyslně zničí tlumiče výfuku. Jejich hluk je náhlý (leknutí), nepříjemně hrčí, mnohem hlasitejší než letadla (něco jako vrtulník na střeše domu) a také častější (nepřeháním).

Pavel Q

Myslím, že v Řepích to mají jinak…

Laďas

V době, kdy letiště už dávno fungovalo, byly Řepy maličkou vesničkou kousek od Prahy…

lvy

„S ohledem na to, že vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti“

Netušíte proč to takhle píšou? Pokud se nepletu, tak všechny dráhy mají CAT I (24 má trojku) nebo je to jinak?

Air Traveller

Ach jo. Zase jsme v diskusi chytřejší, než letiště?

Píšou to správně. Jediná 24 má ILS CAT III s RVR 75 metrů. U ostatních je ILS CAT I s RVR 550M (30) nebo RVR 750 (ostatní).

Co je na tom výroku letiště nesprávného? Rozdíl v RVR mezi 75 a 550/750 je víc, než obrovskýl.

nemluvě o DH, který je na 24 nula, zatímco u ostatních drah je 200 feetu. Což speciálně v mlze taky hraje dost velkou roli.

lvy

Já nevím, ale všechny tyto hodnoty jsou o tom, že je snížená viditelnost, nebo snad ne? Pak to prohlášení letiště nedává smysl a proto se ptám a vy jako obvykle docela hloupě odpovíte.

Jeffer

Znížená viditeľnosť, resp. postupy za zníženej viditeľnosti (LVP) sú letecký terminus technicus a majú presne definované podmienky. RVR 550 metrov ešte nie je LVP.

Air Traveller

Provozem za snížené viditelnosti (LVO – Low visibility operations , a zdůraznuji, nejedná se o definici letiste praha, ale jedná se o terminus technicus ICAO) je takový provoz, kdy dráhová dohlednost klesne pod 550m

Jinými slovy – provoz vyhovující ILS CAT I (která má , nikoli náhodou, limit dohlednosti 550m a výš) NENÍ provozem za snížené viditelnosti. Tím je až provoz, pokud meteo situace klesne k ILS CAT II.

Viki

Prostě to jsou předpisy všude stejný a nic v tom nehledejte. Pokud bude v Praze dohlednost pod 550m, nesedne tam nikdo ať má či nemá vybavené letadlo a vycvičené posádky. Stejně jako v Brně. Fertig.

Jeffer

ILS CAT I nestačí na LVP (low visibility procedures). LVP vyhlasuje meteo služba niekde pri dráhovej dohľadnosti 400 metrov (a menej; tie podmienky sú zložitejšie).

Air Traveller

jen si dovolím poopravit – většinou jde o o 550m. Některá letiště pak tento limit mají i výše – např. v AMS první fáze LVP začíná už při dráhové dohlednosti 1500m.

Konkrétně v případě Prahy pak aktivace LVP je při 550m RVR nebo základně mraků 250 ft a níž.

Jeffer

Uznávam, že mám staré dokumenty (2018), ale pri RVR 1500 m, alebo cloud base 300 ft začína príprava LVP, pri RVR 600 m, alebo cloud base 250 ft sa LVP vyhlasuje a pri RVR 300 m, alebo cloud base 100 ft je to kategória III. A pri prevládajúcej dohľadnosti pod 400 metrov vznikajú ešte ďalšie limity pre taxi (veža zaisťuje rozostupy pomocou radaru).

Blažková

Omezovat provoz v noci asi nijak nebudeme, že ? Protože to by Smartwings všechno neulítal a navíc s touhle firmou má vedení letiště nadstandartní vztahy. Takže se těšte na rachot v podstatě hodně podobný provozu ve dne. Fanouškové Flightradaru kteří trpí nespavostí jistě zajásají !

Air Traveller

To nesouvisi s nejakymi nadstandardnimi vztahy.

pravidla o nocnim provozu jsou dana a plati pro vsechny.

Juco

Na zapade by byly omezeny prilety po 23, na vychode budeme hledat argumenty, proc je toto normalni.

Air Traveller

No, na zapade… bylo to v nekterych zemich.

Mimochodem, v Praze ma po rozsireni o druhou drahu vymenou take dojít k ukonceni nocniho provozu.

L.

Nojo, ale ta noc podle letiště končí někdy v pět ráno, takže to budou brzké budíčky…

Blažková

To je největší blábol jaký lidi z letiště šíří, zřejmě proto aby se proti výstavbě dráhy nezvedla vlna odporu z okolních vesnic. Smrtwings by všechny nasmlouvané lety nikdy se současným počtem letadel pouze přes den neulítal. Myslím že to víte.

Air Traveller

ad „smartwings by všechny nasmlouvané lety nikdy …. neulítal“

no, holt si smartwings nasmlouvá letů mín. nová dráha tady nebude letos, ani pristi rok. ale za hodne let. a mezitím se smlouvy mezi smartwingsem a cestovkama jeste trikrat zmeni a prodlouzi.

Blažková

Vědí to u Smartwingsů ? Protože to by nejspíš měli pomalu objednávat několik desítek dalších letadel, aby všechno lítali přes den. Tomu určitě sám nevěříte, že ne ? :))

Air Traveller

Blažková, blažková .. to rikala mana z opbh, ne?

varianta, ze kdyz se zavre letiste na noc, tak holt bude mít smartwings méně letů a zohlední to ve smlouvách s cestovkama, vás nenapadla?

Blažková

Tak určitě. Ty pravidla znáte ?

Air Traveller

ano, znam 🙂

lvy

Tak to víte, mají hlučná letadla, tak bude rachot, peníze až na prvním místě.

Viki

Těch pár desítek Boeingů co má SW tak ty samé má Ryan a asi 550 a nic se neděje za rachot.

Karel2

Jako obyvatelé Čakovic jsme zvyklí, že zde létají letadla. V případě, že jsou na přiblížení, není to vůbec rušivé. V případě, že jsou na odletech na východ, je to více hlučné a daleko méně soustředěné na jednu trasu.

Obzvláště nepříjemné jsou letní měsíce, kdy nad domem každých 5 minut létá ranní 5:00 odletový kontingent Smartwings. Poté v 07:00 změna směru na dráhu. Pak už nespíte. Takže teď bude klid.

Martin Hanzal

Jo, ranní řecká vlna od smrtwingsu 🙂

John334

Já když jsem bydlel na Proseku, tak mi mnohem víc vadily letadla v době, kdy jsem usínal. To vypadalo např. takto: 00:40 let do Hurghady, 00:45 let do Marsa Alam, 00:50 let opět do Hurghady apod.

pavka

Prosek/Letňany/Čakovice, v létě peklo. Je horko, musejí být v noci otevřená okna. Jenže to je co pět minut startující letadlo. Přitom se občas najde pilot, který tato sídliště obletí – takže by to šlo… Zatím nám to duní celou noc nad ložnicí.

Jeffer

Nešlo, na obmedzenie hluku sú veľmi prísne postupy – pilot môže točiť až v nejakej výške/vzdialenosti od letiska (každý smer má iné pravidlá). Keď má pilot ľahké lietadlo, môže točiť skôr („aktovkári“ do Bruselu). Keď má ťažké lietadlo (rodiny s kuframi na dvojtýždňovú dovolenku a ešte veľa paliva) a ešte je teplo, tak mu to stúpa pomaly a točiť môže až neskôr.

Ako sa to (podľa zápiskov pamätníkov) hovorilo o IL-62 ČSA, ktoré natankované „po špunty“ odlietali na Kubu a prebytkom výkonu netrpeli? Že „ak sú v Jenči zdvihnuté šranky, tak majú problém“?

Jenda

Klimatizace byla vynalezena už před desítkami let a v dnešní době už je i v ČR finančně velmi dostupná. Doporučuji.

Jaaa

Takže účet mám poslat vám?

Gregor

Ucelovka ze strany letiste za ucelem vytvoreni tlaku na stavbu paralelky? 😉 jinak si tak dlouho uzaveru v sezone nedovedu vysvetlit…

Frantisek X

Přitom je v okolí řada málo využitých letišť, kam by mohli část letů odklonit, když už se do nich investovaly veřejné peníze. U vlaků se při výlukách spoje běžně ruší a nahrazují autobusy, toto by mohla být obdoba. Jasně, v Praze je k dispozici ta záložní dráha, a Praha má (kromě znečištění) z těch letů i zisk, no. Pro někoho. Zase by aspoň turisté poznali jiná místa, a do té Prahy jim mohli zavést z místních letišť (s pomocí jejich vleček) vlakové spoje, když už máme tak pěkně vyžehlené ty tzv. „koridory“. 🙂

Matyáš

Pokud byste měl vedle železniční trati ještě jednu, záložní, používanou pouze při výlukách, tak se nic nahrazovat autobusy nemusí 🙂

A ruzyňské letiště právě takovouhle jednu záložní dráhu má.

Air Traveller

nehledejte ve vsem spiknuti .) zavirali to takhle i v minulosti .

v roce 2012 (tusim skoro cele leto), 2022 (tri mesice na jare) to bylo uplne stejné.

mozna byly i nejake akce mezi, ale neche se mi to hledat.

Lukan

Kdybyste si ten článek přečetl, dovedl byste si dlouhou uzávěru v sezóně vysvětlit

Panoramix

Z negativních komentářů si nic nedělejte, ono v tom bude hodně pravdy. Mě to napadlo také jako první, že schválně opakovaně dělají takové masivní údržbové práce, aby měli argumenty, proč je potřeba paralelní dráha. Evidentně jsou již ty různé postavičky v pozadí nervózní, kdy konečně vypukne velká investiční akce a peníze zase budou proudit do jejich kapes. 🙁

watslaw

Jak se vlastně řeší, když je potřeba opravit ten průsečík obou runwayí?

Michal Dvořák

počítám že ten úsek jen a 12-30 tak malý že se na tu dobu ta dráha zkrátí.

watslaw

Ten samotnej úsek jo, ale čekal bych nějakou bezpečnostní rezervu, a bál bych se, aby potom už nebyla dráha 12-30 pro některá letadla moc krátká. Zkusím najít ten dokument na youtube.

Air Traveller

Je dlouhá dost 🙂

I kdyby se zkrátila o 2000 stop, tak stále bude dostatečná i pro vzlet A380 na MTOW

Karel

06/24 se uzavre, 12/30 se zkrati. Stejne jako tomu bylo pri obnove povrchu drahy 24, je o tom i natocenej dokument, je na youtube.

Nezbeda

Zrovna mne osobne se na to Praze 4 osobne dotyka a na jednu stranu je to obcas dobry rachot (slysim nektera letadla i v posteli, a to i pres zavrena okna)…. na druhou stranu zase tak hrozne to neni a jako fanouska Flightradar me to nekdy bavi sledovat, obzlast kdyz vam letadlo leti jen par set metru nad domem. 🙂

Dachs

A co teprve velká jihozápadní a západní sídliště, tam se ta hluková zátěž dotkne …set tisíc lidí. A jelikož jsou tam i údolí (u Barrandova nebo u Motola), prevít akustika z toho dělá reproduktor. Omluva je sice hezká, ale…mnohde v letním období nemůžete mít otevřené okno. Nebo si zvyknout, konzultovat s Horoměřičnany, jak to udělat, aby to nelezlo na nervy 😛
Město k tomu nic nemá, jen tiše (s délkou trvání) souhlasí?

Nezbeda

Rekl bych, ze mesto s nim neudela (a je vubec jak?) a ani nechce, pac Praha turisty potrebuje, coz chapu. 🙂

Letadla = turisti = obrovske penize pro Prahu. 🙂

Pavel

Letadla nejsou jen turisti, ale byznys navstevnici, ruzne konference atd.

Moderni prosperujici hlavni mesto bez letiste dnes neudelate.

Jeffer

No, technicky, keď tá dráha 12/30 vznikla, tak na mieste tých masívnych sídlisk boli tak maximálne poľnohospodárske usadlosti, možno malé dediny.

Čo majú robiť chudáci obyvatelia Žižkova alebo Harfy, keď im tam celú noc lomozia vlaky?!? 😉

Petr

Přistávací koridor mi vede přímo nad barákem. Bydlím na Praze 5 a letadla už jsou hodně nízko… První dva měsíce to vždycky nějak vdržíme, potom už to začíná být celkem peklo. Asi se nedá nic dělat, paralelní přistávací dráha nebude nikdy. Ale rozhodně se na to netěším.