Pražské elektrobusy už opět dva měsíce nevyjely. Škoda je stáhla k opravám a prodloužila záruku

Nové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPP

Podle DPP se v prosinci zhoršila jejich provozní spolehlivost a vyskytovaly se opakované závady.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MHD

Jo jo. Kdyby Škodovka neriskovala a vyrobila elektrobus s kastlí Tedomu, stejný jako pro Ostravu, nemuselo se to stát. Ostatně s ním byla prý i spokojenost v Praze, když tu byl.
Praha by zároveň dostala přesně to, co očekávala.

Jaroslav

Prečo vlastne ten koncept nepokračoval? Volalo sa to tuším Ekova. A na tom by sa dal stavať autobus na naftu, plyn, baterky aj troleje. Vyšlo by ich to snáď výhodnejšie ako prerábať tieto zázraky.

MHD

Protože v té chvíli koupila Temsu. A protože do Ekovy nasypala zakázky pro DPO, takže neměla volnou kapacitu. No a v neposlední řadě jim o tohle technické provedení moc nešlo. Šlo jim hlavně o likvidaci konkurence.

Martin

Ekova se v Praze testovala jako parcialni trolejbus, ale rakticky slo o elektrobus,… Praha ma narocnejsi teren.
Jinak koupila prave Temsu..
Nicmene cim novejsi generace, a tim myslim i lidske zdroje nejen konstrukci, tim horsi a problematictejsi jsou finalni vyrobky… je to samozrejme i o technologiich…
Problemy ma i SOR,…

Nase firma ma napr. problem sehnat kvalitni pracovni silu prakticky na jakoukoliv pozici… a to vzdelani slo nahoru – ale jako by slo jen o papir… Stejne je to s technologiemi a jejich aplikacemi, pribyva reklamaci a problemu v poslednich letech…

Gajda

Ono je to takový těžký. On mohl DPP napsat to VŘ tak, aby vyhrál Man s elektrobusem a Škoda se Solarisem v trolejbusech. Nebylo by to nejlevnější, byla by to sázka na jistotu, ale zase kdyby to tak dělali všichni, ti ostatní výrobci by to pak mohli zabalit. Věřím, že ty trolejbusy se dají v brzké době do pořádku, ale o těch elektrobusech mám takovej pocit, že ty nebudou jezdit jak mají nikdy.

Jaroslav

Nevyšlo by ich lacnejšie vyrobiť si tú karosériu vo vlastnej réžii? Nie som expert na túto oblasť. Len laicky premýšľam, že ak treba zaplatiť nejakého dodávateľa, montovať tam svoju výzbroj a potom znášať následky nekvality dodávateľa. Veď Škoda už aj stiahla dieselovú verziu ak sa nemýlim a stiahla aj diaľkové verzie. Ide aj o ich meno. A dokážu vyrábať lokomotívy, električky…vo vlastnej réžii. Autobusová karoséria by určite nemal byť problém…neviem taká Škoda 21 TR by nebol vôbec zlý základ s primeranou modernizáciou exteriéru. Dokázali robiť dobré stroje neverím že by to bol problém.

Martin

Tak Temsa patri Skode, takze je to v jeji rezii… Ale klidne mohli pouzit jakoukoliv jinou osvedcenou karoserii se kterou ma zkusenosti…

Jaroslav

To som nevedel, žil som v tom, že majú spoluprácu asi ako Iveco a Otokar. Povedal by som, že by mali skúsiť postaviť autobus nanovo. Taký, ktorého platforma by zniesla diesel, elektro, vodík aj troleje. Nie to len dáko „na behu“ upravovať a potom riešiť zbytočné závady. Práve tá 21Tr mi napadla ako dobrý príklad. Robila sa aj v naftovej verzii. Ono vyrábať autobus nie je nič tak náročné. Diely sa nakupujú, rámy a skelet zvarí ktokoľvek. Váš je tak dizajn a montáž. V konečnom dôsledku rozhoduje to, za ako veľa peňazí ste to poskladali. V Škode už určite premýšľali… Číst vice »

Jirka K.

A kdo zaplatí vývoj nové kastle a továrnu na její výrobu?

Kuba

V případě Škody není potřeba vývoj úplně nové kastle, můžou použít kastli Ekovy vycházející původně z Tedomu.

Mystifying oracle

Ještě jednou – Temsa patří PPF a to jen z 50 %. A to čistých. Rozhodovací právo proti tureckému podílníkovi – velmi omezené. Strategie téměř neslučitelné, dohoda nesmírně složitá.

Y.K.

V podstaě na tom až tak nezáleží. Evidentně je hlavní problém, že si měli objednat kastli se speciálními úpravami pro zátěž na střeše a ne busovou kastli které hodí na střechu pár set kilo baterek a výzbroje a doufat, že to všechno unese jen tak.

Mystifying oracle

Ta kastle je z 90 % převzatá z elektrického Avenue Electron, s dieselem/plynem nemá prakticky nic společného.

Y.K.

Aha, zajímavé. Tak to by mě zajímalo jestli je to blbě navržené Temsou, nebo Škodovka naložila někam více než na co to bylo spočítané.

Mystifying oracle

Při dnešním přebyrokratizaci schvalovacích procesů a množstvím zkoušek se tohle vyplatí dělat od nějakých vyšších stovek vyrobených vozů ročně aby to bylo aspoň na nulové marži za karosářskou část (připomínám, že tu nejméně výdělečnou a nejvíce pracnou). Nezávisle na tom, zda mluvíme o plnohodnotném vlaku (pardon, trolejbusu), či autobusu (ať už bude motor krmit cokoliv). I tak by se muselo začít z úplné nuly. 21 Tr je vážně výstřel do tmy, dnes už svět funguje úplně jinak, nemluvě o tom, že celou vozidlovou elektroniku/ovládání by to obnášelo chtě nechtě stejně někde nakoupit. On jaksi kompletní trolejbus není jen o motoru,… Číst vice »

Jaroslav

Ďakujem za podrobné vysvetlenie. Máte pravdu, takto to asi vychádza výhodnejšie. Mnoho zákazníkov si vyberie radšej karosériu SOR alebo Solaris, ktoré už prevádzkujú s inou trakciou. Bola to len moja úvaha

Luboš Beneš

Jak to dělají v Hradci, že si na elektrobusy nestěžují?

Tomáš

Ten vodíkový autobus už je sešrotovaný?

Radek

Dneska dokonce i jezdí.

vlachjan

Musím uznat, že Škodvka i Sorka mají celkem koule. Prostě vzít autobusovou karoserii, prsknout na to trolejbusovou výzbroj a čekat, že to nějak bude fungovat a vozidlo to zvládne… To vyžaduje určitou odvahu.

Lukáš F.

Trolejbusy ale většinou fungují, ty s karoserií od Temsy mají tuším v Opavě, jeden stejný model jezdí v Praze jako cvičný. Problém zjevně je, když na tu stejnou karoserii posadíte těžkou baterku.

rudlafara

Ano, to je zřejmě ten větší problém a to baterka…..

Roman

To se dělá už přes 20 let….

Permonik

Já bych řekl že od druhé světové…

Když se divám na Tatru, trolejbus T86 vychází z T23, ovšem jejich sestra T24 byly v provedení autobus. Podvozeky jsou skoro totožné, ale karoserie jine.

Obdobně Praga TOV a TOT, či Škoda 1Tr a 656 Bus.

Leinad

Temsa autobusy samy o sobě nejsou nejlepší a baterie jim neprospívá.
Jinak trolejbuspvá výstroj bez bez baterky bývá i lehčí než diesel s nádrží a převodovkou.

Pája

On má leckdy trakčák větší krouťák než spalovák s převodovkou, takže i náprava musí vydržet víc.

panpan21

Že by byl pes zakopán v Turecku? 🚌🤪 A 🚎 prý problém Cegelec? 🤷‍♂️ DPP aneb Praha si umí vybrat 😬🤥😜

watslaw

Trochu mi hapruje, že se v článku píše, že od 8. prosince nevyjel, a že v prosinci se zhoršila spolehlivost a došlo k odstavení. Ale podle záznamů vyjely poslední kusy s lidmi již 21.11., a i v tom listopadu již jezdily jen jednotky kusů.

Peeetr

Musí každý náš výrobce vyrábět každou věc, i když s tím nemá vůbec zkušenosti, a nechat si ještě dodávat podstatné věci od ještě nespolehlivějších bankrotujících firem ze zahraničí???
Kdyby trolejbusy dodala Škoda, a ty elektrobusy byly na karoserii SOR, tak tento pro všechny ztrátový bordel nemusel nastat.

PvvS

To jen Schadewerk chtěl použít vlastní karoserie a nějak to nevyšlo.

MOS

Výborně, vlastní=turecké Temsy !!!

Juraj

Vlastní = ze skupiny PPF.
Škoda a SOR v uplynulých letech přestali kamarádit a k oteplení vztahů došlo až po problémech Cegelecu.

Poskok

No, s problémy Cegelecu bych to úplně nespojoval, spíš s tím, že Křetinský zasedl ve vyšších strukturách PPF.

Kubrt

Myslím, že Schadewerk nechtěl, ale bylo mu to doporučeno majitelem, aby Škoda podpořila sesterskou firmu. Snad už se to nebude opakovat.

MHD

Od té doby se leccos změnilo…
1) zemětřesení v Turecku ( prý poškození závodu)
2) zkušenosti z Prahy
3) smrt Kellnera

Mystifying oracle

Žádný závod se nepoškodil, je to městská legenda, která se tímto tempem brzy stane pravdou…

MHD

Díky za upřesnění.

Jiný Petr

Další věc je skutečnost, že je to všechno šité horkou jehlou, hlavně aby byly dotace.
Když si vezmete jak dlouho se vyvíjí klasický autobus, testy, zkoušky – a je to něco, co máme zmáknuté – tak když vidím, jak elektrobusy a parciální trolejbusy vznikají za poloviční i kratší dobu – hlavně pod heslem „rychle, levně, dotace“ – tak to prostě dobře dopadnout nemůže.

Kubrt

Při vývoji dnešních elektro/trolejbusů se přece nejde od 0, ale od hotového autobusu. Ano, vím že to není jen vyhodit spalovací motor a dosadit elektromotor, ale přece jen kus práce už je hotovo.

Jiný Petr

Nejsem technik – ale laicky bych řekl, že mezi autobusem a elektrobusem/parciální trolejbusem bude jiné rozložení hmotnosti – jinak zatěžované (i zkrutem) části. A těžká elektrovýzbroj na střeše taky něco udělá.
Ono stačí, když se sveze třeba SORkou na naftu a Sorkou na plyn – při stejném stáří a nájezdu se ten bus chová jinak – jinak se kroutí a houpe na nerovnostech, jinak se třesou a kříží a vržou dveře atd.
Takže i jako laik bych si netroufl vzít konstrukci busu a nacpat do něj elektrovýstroj

Kubrt

Chápu, ale stejně se to tak dělá 🙂

Permonik

Rozložení hmotnosti určitě.

Ale tam se bude odvijet od pevnosti konstrukce. Vzhledem k tomu, že kastle musí vydržet nějaké nárazové zkoušky, tak to statické zatižení od elektrovýstroje je výrazně menší.

Vrzaní spíše pak děla dílenské zprácování.

Jiný Petr

Statické zatížení (při nepohybujícím se vozidle) asi problém nebude. Ale při jízdě tam určitě dynamický pohyb zatížení a zkroucení bude.
Vemte si, když se přes stejně rozbitou silnici projdete různými autobusy různých výrobců, tak se každý chová jinak – jinak se „kroutí“, houpe, někde rány jen slyšíte, jindy i pořádně cítíte. Některé busy se zkroutí hodně – až máte pocit, že rám není svařen v jeden celek 🙂

Permonik

Statické zatižení je konstatní zatižení. Vám to eletro na střeše bežně za jizdy nebude
„tancovat“. Michate pojmy dynamické zatížení a dynamický pohyb, obdoba i u statiky.

Kuba

Proto taky u 24Tr a 25Tr se používaly střechy z karoserie určené pro autobusy na plyn.

Juraj

Pak je ale divné, že celá řada jiných výrobců dokáže produktovat vše od nafty přes CNG a hybridy až po čisté elektro (baterky i vodík) na stejné platformě.

Jestlipak problém naopak nebude v tom, když se použijí komponenty, které pro takový účel nebyly konstruovány – jako tady karoserie od Temsy, které jinak na trolejbusech fungují naprosto v pohodě.

Mystifying oracle

Fungují celkem vzdáleně od „naprosto v pohodě“, byť to taková tragédie jako s elektrobusy není.

Juraj

A mají ostravské 36Tr nějaké větší problémy? Nejsem tam super často, ale vždy když se vyskytnu v Ostravě, vidím je v provozu.

MHD

Jasně. A všichni by jezdili ve Fábiích, měli účet u České spořitelny a to všechen tenhle základ by byl za nehorázné ceny.
To snad nechceme, ne?
Já si připlácet za monopol teda nechci.

PvvS

Ale ta Fabie by byla za cenu mercedesu …

MHD

Přesně tak.

Pája

SOR raději ne. To už raději Heuliez
I když ho taky Škoda nezvládla na první dobrou, tak rozdíl mezi prototypem a sériovým vozem chápe asi každý….

Jarda

Je něco s čím nemá škodovka problém?

MOS

Ano, s tvrdým vymáháním peněz od Českých drah za zátopky 380.

rudlafara

Přesně…a s tím, jak „zmáknout“ většinu výběrek na své nedodělky…..

Juraj

Taky ale ČD tomu šly výrazně naproti, na to by se nemělo zapomínat.

Martin

No, pravda, ovsem je nelogicke si ze zakaznika udelat nepritele… meli se nejak dohodnout…
Urcite to nepomohlo reputaci Skode a lokomotivu tak defacto odepsali,…
Tady u elektrobusu jsou vstricnejsi, ovsem otazkou je, zda karoserie opravdu snese vyzbroj, jel jsem tim a je znat, ze teziste je posunute, hmotnost el. vyzbroje dela sve, tak snad se podari to vyresit. Jestli je to konstrukcni problem a ne technicky, je to prusvih…

MOS

Ale proto se alespoň poučily a kupují Vectrony. Škoda to do budoucna pocítí.

David

Doufám, že jsou alespoň dobře nastaveny smluvní pokuty, když už DPP nepožaduje reference. Hess, ani Volvo, Solaris, či Mercedes takové problémy nemají, jsou dražší, ale nabízí ozkoušený produkt.

Mengo

V Oslu byl problem Mercedesama take. A Solaris na tom byl uplne stejne.

Mystifying oracle

Myslím, že odřeknutí 100 spojů ze 4000 za poměrně abnormálních meteorologických podmínek není úplná tragédie. Je to přefouklá bublina 🙂

Mengo

Myslim kdyz el busy zacinaly v Oslu jezdit. Pred nekolika lety. A hlavne v Oslu jsou el bust jen honeni ega a ne ekologie.

liborvavrik82

Paradoxně nejvíce odzkoušené provozem (v největším množství produkované) jsou čínské elektrobusy Byd. Nyní v EU z Maďarska.

watslaw

Proč paradoxně?

MHD

Protože se o čínských věcech mluví obecně s despektem.

MajsterN

Jen v EU/Česku

kubiqcz

Pokuty Škodovce už před rokem vydělaly DPP na další elektrobus, takže nastavený je to dobře.

Jmeno

Od pocatku provozu jsem si vsimal velice spatneho dilenskeho zpracovani karoserie. Dily prednich dveri na sebe narazely a kroutily se pri najeti na sebemensi nerovnost. Vydavalo to opravdu desive zvuky, az jsem si radeji odsedl ze predu jinam, kdyby se ta sklenena vypln vysypala. Zkouseno na nekolika spojich 124, 154. Snad vyresi i tento turecky slendrian, ktereho si zrejme pri uvedeni do provozu zamerne nevsimli…

Mozna mel Dooravni podnik usporadat verejnou anketu s nazvem „Co vse si myslute, ze je na elektrobusu spatne“.

Hafan

To by byl asi dlouhý seznam… 🙁

Jan

Elekrobus?
To jedno slovo není tak dlouhé…

Cestovatel z Vysočiny

Důležité je hlavně podojit veřejné rozpočty a přesměrovat ty peníze do soukromých kapes. Ten autobus by při této otřesné kvalitě mohl stát o třetinu méně, ale tyto peníze se různě růzdělí, například skrze uměle navýšené ceny od dodavatelů, kteří pořádají večírky pro pracovníky nákupu. Atd. Věřte, že vím, o čem píšu. Je to celé jen ostuda našeho kdysi věhlasného strojírenství.

Lukáš F.

No vzhledem k tomu, kolik Škodovka zaplatila na smluvních pokutách, a že pořád musí řešit závady na svoje náklady, z toho asi zas tak pohádkový vývar nemá.

Martin

No, on i DPP uz nehodla delat firmam testovaci laborator, tyja se to jak Skody, tak Soru,…
U soru uplatnuji veskere penale, tady skoda resi vse na sve naklady, ale otazkou zustava, jak je to s tou dotaci…

BND30

Někdo musel ohledat slepou uličku lidského poznání a říct : „Tudy ne, přátelé…“
A pionýrem takových slepých uliček ….

liborvavrik82

Jsou značky, které dělají o dost lepší elektrobusy.

PvvS

Lepší by byl seznam toho , co je na těch elektrobusech dobře. Ten by byl podstatně kratší.

Radek

Bylo by zajímavé zjistit celkovou výši penále. Za první necelý rok jejich (ne)provozu to bylo tuším kolem 17 milionů – a dnes?

Jiří

Mám takový dojem, že elektrobusy a trolejbusy nakonec budou minimálně za poloviční cenu, kvůli penále, co musí zaplatit výrobce.

Radek

Výrazně levnější budou, ale zároveň DPP platí pokuty zpět do fondů EU za nízkou provozuschopnost.

Frantík

To už je jejich problém, jak se pořizují věci jenom proto, že za ně jsou dotace.

Nicméně hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere.

Jmeno

No takze si to shrneme…je to drazsi, stalo to hromadu penez na infrastrukture, ale dostaly se na to dotace…co na tom ze se v konecnem dusledku vyuzivaji stare dobre naftove autobusy…uz chapu proc dpp a muchomurka nesmyslne prosazovaly trolejbusy na letiste- jsou domluveni s taxikarskou lobby, protoze trolejbusy budou jezdit cas od casu a turiste ci prazane si vezmou radeji taxika….jeste nekdo bude vykladat jak je to super ze v praze jsou trolejbusy???

Mickey

Alternativa trolejbusu fakt není taxi, ale běžný bus.

Jmeno

Ano souhlas….v tom pripade proc porad cpou trolejbusy na stavajici bus linky? Viz 140 a linka na letiste???

Bobek

Jistě, proč nesmíchat dohromady hrušky s jablky, nepřihodit do toho pár švestek a celé to nezalít čokoládou.

Jmeno

No jasne….dalsi obdivovatel nesmyslnosti a vyhazovani penez? Komercni subjekt by takovy blbosti nedelal, ale dpp jelikoz na to dostal dotaze a tlaci to muchomurka tak si to muze dovolit… ze to vladtne zaplatime zbytecne vsichni je vam evidentne jedno…

Lukáš F.

Takže vám vadí trolejbusy proto, že jsou dražší než naftové? A víte, kolik naftové autobusy propálí nafty, zvlášť na takových kopcích jako z Palmovky na Prosek, a kolik peněz ta nafta stojí? Já jen, jestli to porovnání máte kompletní a nesrovnáváte třeba jen investiční náklady.

Martin

je to i 50l/100km…

Lukáš F.

Já jsem teda slyšel, že u kloubového busu na náročné trati i 70.

www vasa

Tak pardon, ale tím autobusem nejezdíte jen Vy. Jezdí s ním dalších (dejme tomu při odpol. špičce v pátek) cca 30-40 lidí. Ano, bude to vytvářet ne úplně málo emisí, ale pořád to bude výhodnější než 1 člověk v autě. Navíc, trolejbusy v Praze jsou tu určitějen kvůli dotacím a zvýšení ega. Přijdou mi trapné, protože kvůli 1 křižovatce nejsou troleje. Obecně, celá linka 58 je na nic. A 59 je aspoň lepší v tom, že to vede tak možná k dálnici a pak nic. Za mě jsou tu trolejbusy ubohý nesmysl. I vodíkový autobus je výhodnější.