Pražské elektrobusy už opět dva měsíce nevyjely. Škoda je stáhla k opravám a prodloužila záruku

Nové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPP

Podle DPP se v prosinci zhoršila jejich provozní spolehlivost a vyskytovaly se opakované závady.

Škoda Group se dál potýká s problémy s kvalitou svých elektrobusů E’CITY 36BB, které dodala pražskému dopravnímu podniku (DPP). Už od loňského 8. prosince žádný z nich nevyjel a všech 14 provozovaných kusů se muselo stáhnout do dílen. Místo nich nyní jezdí naftové autobusy.

Elektrobusy byly do Prahy dodány již před dvěma lety. Problémy s jejich nasazování se však opakují a mohou ohrozit dotaci, kterou na ně Praha čerpala.

DPP totiž získal na pořízení elektrobusů 146 milionů korun z Operačního programu Praha – pól růstu, což představuje 85 % z nákladů. Celková hodnota zakázky včetně opcí na nákup nových akumulátorů byla 207 milionů.

„Všech 14 vozidel je v současnosti odstaveno z běžného provozu, vyjíždí pouze na případné ověřovací jízdy bez cestujících na objednávku výrobce,“ potvrdil pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

K odstavení podle něj přistoupil DPP v prosinci po konzultaci s výrobcem. Zhoršila se totiž jejich provozní spolehlivost a vyskytovaly se opakované závady.

„Výrobce se k vadám vozidel staví čelem, řeší je na své náklady jak ve svém výrobním závodě v Plzni, tak i v dílnách DPP,“ upozorňuje Šabík. Dodává, že odstraňování závad probíhá v rámci reklamačního řízení, tedy plně na náklady výrobce.

Ten problémy přiznává a kromě úhrady veškerých nákladů oprav prodloužil dopravnímu podniku záruku o 12 měsíců.

„Po souběhu několika závad, které se na elektrobusech objevily, jsme z důvodu efektivity přistoupili k opravě všech vozidel najednou,“ vysvětluje mluvčí Škoda Group Jan Švehla.

Návrat do pražského provozu výrobce očekává na konci dubna. V rámci reklamačního řízení uplatňuje DPP vůči výrobci sankce podle smlouvy. Šabík uvádí, že Škoda Group je řádně hradí.

Problémy s mechanickou částí vozů

Problémy se na elektrobusech kupily už od jejich příjezdu do Prahy v roce 2022. Týkaly se většinou mechanické části vozidla, který dodává sesterský podnik Škody – turecká Temsa.

Čtrnáct elektrobusů jezdilo na lince 154 spojující stanici metra Strašnická a Sídliště Libuš, ale také na linkách 213 na trase Želivského a Jižní Město a o víkendech na lince 124 na trase Želivského – Zelený pruh.

Praha počítala s tím, že elektrobusy ušetří nejen velký objem nafty, ale ročně také zhruba 930 tun emisí CO2, které by vyprodukovaly dieselové autobusy.

Elektrobus měří 12 metrů, dojezd se uvádí do 100 kilometrů. Maximální rychlost je 80 km/h, počet míst je 80, z toho 28 k sezení.

Původní záruční doba na jedno vozidlo byla 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být elektrobus schopen dosáhnout deklarovaného dojezdu, který činí 100 kilometrů v běžném městském provozu včetně použití klimatizace nebo topení.

Jde o první větší flotilu elektrobusů, která se v Praze dosud objevila. Dva jiné elektrické vozy značky SOR testoval DPP v letech 2017-2019. V minulosti také necelé tři roky provozoval dva elektrické minibusy.

Problémy jsou i s trolejbusy SOR

Podobné komplikace jako s elektrobusy musí DPP řešit i s první novodobou trolejbusovou linkou z Palmovky do Letňan. Hned v první den oficiálního provozu linky 58 totiž vyjely jen dva trolejbusy místo výrobcem prozatím garantovaných sedmi.

Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami

Dodavatel 15 vysoutěžených kloubových trolejbusů SOR TNS 18 totiž bojuje s technickými problémy nově homologovaných vozů. Závady se objevují i na sedmi kusech, jejichž provoz SOR garantoval a dopravnímu podniku předal včetně dokumentace. Zbylých osm slíbil připravit pro provoz do 19. února.

Nové elektrobusy pro Prahu. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPNové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPPElektrobus Škoda E'City. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrobus Škoda E'City. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda Electric
Tagy dpp E’CITY 36BB elektrobusy v Praze reklamace Škoda Group
89 komentářů