Doprava ve městě Trolejbusy

Praha začne od neděle testovat další trolejbus mezi Palmovkou a Letňany

Trolejbus Škoda – SOR 30Tr na Palmovce. Foto: DPP
Trolejbus Škoda – SOR 30Tr na Palmovce. Foto: DPP

Cestující mezi Palmovkou a Letňany čeká od neděle možnost svézt se v Praze dalším typem trolejbusu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nasadí na trasu trolejbus s dynamickým dobíjením Škoda – SOR 30Tr.

Nový vůz, který využívá karosérie SOR NB12, má bílou barvu, aby byl snadno rozpoznatelný na první pohled. DPP si ho pronajal na jeden rok. Vozidlo bude označeno 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma.

DPP testuje už od loňského roku provoz na této trase s trolejbusy s baterií, které se dobíjí částečně během jízdy z troleje a pak mohou jet bez troleje dál na bateriový pohon.

Oproti prvnímu vozidlu má být elektrovýzbroj u novinky lépe přizpůsobena charakteru provozu. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce zhruba jednoho kilometru ve směru do kopce, respektive zhruba 600 metrů ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice.

Úsek DPP vybral kvůli prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka s  napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).  DPP chce postupně elektrifikovat linku 140 kompletně.

Více informací včetně jízdních řádů je na stránkách DPP.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A bude z toho někdy něco nebo se bude jen testovat? Pokud vím, už se testuje hezkých pár let…

    • V mnoha městech v ČR s trolejbusovou dopravou je to už běžná záležitost, ale protože v Praze je slovo „trolejbus“ už několik desítek roků považováno za sprosté, tak je, bohužel, třeba nejdříve tu „sprostotu“ odstranit prostřednictvím právě toho testování, což se snad zatím daří, takže do cca 3 roků by měla celá linka č. 140 být kompletně provozována kloubovými elektrickými vozidly – pokud to ovšem výsledek letošních podzimních voleb zase nezvrátí někam jinam.

  • Tak jsem to byl projet. Do kopce to táhne pěkně i na baterie (horní úsek je bez trolejí), ale věřím, že dostanou pořádně zabrat. Klimatizace příjemná, ale poněkud vyšší hlučnost převodovky. Ideálně, kdyby motory poháněly přímo kola, podobně jako u tramvají 15T, které díky absenci převodů jezdí skutečně velmi tiše. V zastávce s nahazováním „tykadel“ je zdržení asi 30 sec, stažení cca 15s.

  • „má být elektrovýzbroj u novinky lépe přizpůsobena charakteru provozu“, konkrétně o co se jedná v tomto „přizpůsobení“?

    • myslím rychlejší nabíjení tam bude zaručeně. Třeba ve zlíně jede bez trolejí co v praze s trolejama.

  • Vím, že to je zaujatý, neobjektivní, vytržený z kontextu a ještě k tomu off-topic, a že do diskutařiny, jak ji mám rád, to má daleko: nicméně jsem rád, že tohle JZD nevyrábí nic delšího než 18 metrů. Takhle přibude ve vozovym parku DPP pro letištní provoz zas konečně něco, co není totální ostuda. Pokud tedy samozřejmě traktorka nepřijde s modifikovaným SORem BN21,5, který bude unikátní kombinací tříčlánkového autobusu se dvěma hrby, popř. jinou prasárnou, které z MHD dělají v rámci konkurenčních vozidel totální socku. Nedělám si totiž moc velký iluze o tom, kdo vyhraje případný budoucí VŘ na elektro/trolejo (ať už jsou VŘ postavena jakkoliv a vyhodnocována třeba i férově, o to smutnější by to bylo).

    • a co tak jít dělat do nějaké jiné fa co vyrábí autobusy a přesvědčit je aby začli dělat autobusy levněji a srazit cenu náhradních dílů pod cenu SORu.

    • Ten hrb náhodou tak otřesný není. Z mého pohledu vypadají ve spoustě nátěrů líp CN12 než Crosswaye, vnitřek vždy závisí na specifikaci dopravce (nejlevnější sedačky, které bývají v C12 by byly stejně špatné v jakémkoliv autobusu). Nízkopodlažnost je vyloženě tragická, to nepopírám. Ale opět, v této cenové kategorii je Iveco a Solaris, Iveco je na tom dost podobně nicmoc a jak píše Petr, náhradní díly atd. dražší.

Newsletter

Partneři