Doprava ve městě Metro

Praha vybrala umělce pro výtvarnou podobu nových stanic metra D

Návrh Vladimíra Kokolii na výtvarnou podobu stanice Olbrachtova. Foto: DPP
Návrh Vladimíra Kokolii na výtvarnou podobu stanice Olbrachtova. Foto: DPP

Odborná komise složená ze zástupců města, Metroprojektu, Dopravního podniku hl. města Prahy a Národní galerie Praha vybrala vítěze soutěže na výtvarnou podobu budoucích stanic metra D Olbrachtova a Pankrác. Olbrachtova bude vypadat podle návrhu Vladimíra Kokolii, Pankrác podle Jakuba Nepraše.

O výsledku výtvarné soutěže dnes informovala Praha v tiskové zprávě. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Projekt Vladimíra Kokolii z předložených návrhů reagoval na architektonické řešení stanice Olbrachtova i její běžný provoz nejcitlivěji, nenuceně, ale zároveň s mnoha detaily pro opakovaný pohled každodenních cestujících. U projektu Jakuba Nepraše zaujal nejen alegorický rozměr, reagující na podzemní umístění stanice, ale i to, jak vhodně zapadá do předem plánovaného rozměru pohybu a změny v jejím architektonickém řešení jako určitého pulzujícího bodu celé trasy. Těší mne, že se také podařilo vybrat nejen Vladimíra Kokoliu, jako autora, který patří i v zahraničí k nejuznávanějším českým umělcům, ale také Jakuba Nepraše, jako autora mladšího, spojeného s novými technologiemi a jinou generační citlivostí,” řekl člen poroty a ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha Michal Novotný.

Výběr zaštítila Národní galerie Praha, která oslovila umělce ve vyzvané výtvarné soutěži. Pro každou z prvních dvou stanic Pankrác a Olbrachtova připravili návrh čtyři přední čeští umělci. Vítězné návrhy vybrala komise složená ze zástupců města, Metroprojektu, DPP a Národní galerie Praha. Záměrem Prahy bylo v porotě upřednostnit hodnotitele s uměleckým přesahem, které zastoupili Michal Novotný, Milena Dopitová a Kurt Gebauer. Výtvarné soutěže budou pokračovat u všech ostatních stanic metra D.

Chtěli jsme, aby bylo cestování novou linkou metra pro Pražany opravdu příjemné. Když se podíváme na nejstarší stanice pražského metra, mají architektonickou i uměleckou hodnotu, najdete v nich umělecká díla jako mozaiky, plastiky a sklářská díla. V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města, ze stanic je cítit rukopis architekta a umělce. S takovou péčí přistupujeme také ke všem stanicím metra D. Nemohli jsme už zasáhnout do architektonické podoby stanice bez zdržení celé stavby, ale díky velkému úsilí mnoha lidí dostanou stanice nové výtvarné ztvárnění navržené špičkovými českými umělci,” popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Vítězství dvou výtvarníků v soutěži neznamená, že stanice budou vypadat podle jejich představ. Architektonická podoba stanic je už daná. Najít s architekty stanic maximum prvků, které mohou dostat novou výtvarnou podobu, a koordinovat postup výběru bylo úkolem architekta a výtvarníka Davida Vávry. Ten se stará také sjednocenou identitu linky tak, aby bylo po příchodu do každé jednotlivé stanice jasné, na jaké lince se cestující nachází. Stejným způsobem vznikaly i první úseky linek A, B a C v centru Prahy.

„Formát vyzvaných výtvarných soutěží prokázal u stanic Olbrachtova a Pankrác, že je schopen přinést velmi zajímavé návrhy. Architekti obou stanic Pavel Sýs a Patrik Kotas právě začínají spolupracovat s autory vítězných výtvarných návrhů na zapracování do projektu. Upřímně se těším na výsledek jejich společné práce,” řekl ředitel Metroprojektu Praha David Krása.

Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka výsledky ukazují odlišné pohledy azují odlišné pohledy dvou různých generací na výtvarné zpracování stanic.
Nová koalice spolu s Dopravním podnikem Praha chce estetice dopravních staveb věnovat větší pozornost. Vedle výtvarné soutěže na první stanice metra D plánuje také architektonickou soutěž na kompletní proměnu náměstí Bratří Synků, kde je ještě možné zasáhnout do architektonického návrhu plánované stanice metra bez zdržení celé stavby.

Vladimír Kokolia, autor vítězného návrhu pro stanici Olbrachtova

Klíčem se pro mě stala situace čekání na příjezd soupravy, kdy cestující (pokud nemá před očima mobil) prostě hledí nějakým směrem, zírá do zdi či do dlažby, a různě zabíjí čas. Mimo metro je dnes taková situace vzácná: kde ještě se dá dneska jen tak čekat? Sáhl jsem po způsobu auto-stereoskopickém zobrazování, který někdy používám ve své volné tvorbě, když chci diváka dostat skutečně „do obrazu“. V praxi takový obraz napohled vypadá jen jako dezén, „váleček na zdi“. Při určitém způsobu koukání se ale jeho plošná textura začne jevit jako prostorový obraz. Obvykle si to vyžádá víc než pár vteřin, ale cestující tento čas mají.”

Jakub Nepraš, autor vítězného návrhu pro stanici Pankrác

“Ve svém uměleckém ztvárnění stanice Pankrác jsem se snažil, aby komplexně fungoval celek společně s detailem a chci inteligentně využít čas cestujících, kteří mají čas se zastavit při čekání na vlak. Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů, inspiroval jsem se nanočásticemi, ze kterých jsou složení lidé i vše okolo nás v provázaném superorganismu. Ten se bude měnit s denní dobou, kdy později večer zteplají barvy a zpomalí se animace kvůli lepšímu spánku, nebo při příjezdu soupravy, kdy se naopak stanice rozzáří a začne být aktivnější. 3D sochy nad eskalátory uvidí cestující v různé perspektivě, prostorovost a detailnost videoobjektů se bude plynule měnit díky stoupání a klesání eskalátorů nebo mohou objekty rotovat v průvanu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jarda
Host
Jarda

Všechno lepší než dementní návrhy metroprojektu.

Jirka
Host
Jirka

Původní návrhy byly mnohem hezčí, levnější a nenáročnější na údržbu.

vydra
Host
vydra

Nevím, mě to připadá nevkusné.

TPal.
Host
TPal.

Moc prosím – nedávno byly v Nice otevřené dvě podzemní tramvajové stanice. Jedna z nich je i Alsace Lorraine, která si myslím, že by sloužila dobře jako inspirace i pro Českou republiku.

Olbrachtova je sice pěkná, ale pořád tam zůstává ten nudný šedomodrý sloup, kterého se lze elegantně zbavit. Zato Pankrác mě vůbec nezaujal, přiznávám. Možná jsem moc prostý muž…

Xyz
Host
Xyz

tá Olbrachtova síce sterilne hnusné farby, ale povedzme. ale ten pankrac ozdobený odpadom už vyžaduje iné drogy, na vašich staniciach v takú umenia môžeme čakať strany pomazané čímsi nahnedo podľa exota čo toto vybral

Xyz
Host
Xyz

…na ďalších staniciach v rámci umenia môžeme čakať steny…

písané na mobile

Majkl
Host
Majkl

Uvidíme jak to bude v realu. Osobně jsem zvědav na Pankrác od Nepraše, na tu kombinaci 2D malby a 3D objektů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mě by a priori zajímalo, kdo a za jaké náklady bude ty 3D objekty čistit: v metru je téměř soustavně průvan, který víří prach (a není jej málo, i když to běžně nevnímáme), a ten se logicky bude usazovat někde mimo hlavní vzdušné proudění – bral to vůbec autor v úvahu? Připadá mi to sice třeba i hezké, ale podobně nepraktické jako Kotasoviny v případě třeba Střížkova nebo tramvajových Hlubočep.

Michael
Host
Michael

To nemají být 2D malby, ale interaktvní projekce, respektive LCD obrazovka. Jsem taky zvědavý na údržbu.

Michal
Host
Michal

Ježiši Kriste! :-O :-O :-O

Občan
Host
Občan

Ta Olbrachtova by snad ještě mohla v reálu vypadat lépe než ta 3D projekce, ale Pankrác, no nevím nevím. Nechám se překvapit. Osobně se mi ty základní návrhy líbily více a oproti většinovému názoru se mi třeba líbí i vzhled nových stanic na áčku.

Petr
Host
Petr

Všechno špatně.

Kdyby návrhy stanic dopadly jakkoliv, zde v diskuzi se dozvíme, že je to naprosto špatně, protože XY. Chtěl bych vidět, jak by vypadala ideální řešení z per zde diskutujících.

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Milý jmenovče, pero není potřeba, já bych to radši vymaloval na bílo. Návrh se mi nelíbí jak z hlediska uměleckého (vzor tepláků 3letého kluka) tak z hlediska úrovně návrhu (freeware SW/odbytý, bez osvětlení/stínování). Umělce neznám.

Petr
Host
Petr

Připomíná mi to jednoho kamaráda. Často střídal partnerky, každá byla ta pravá, dokonalá. A každá mu po chvíli dala kopačky.

A najednou měla velký nos, blbě se smála nebo jen „byla divná“.

A tohle je podobný. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

Jan Kavan
Host
Jan Kavan

Cituji z Facebooku Adama Schneidhera Hrozně mě mrzí jedna věc. Stanice metra jsou jeden z mála městotvorných prvků, které mohou znovu pomoci určit ráz lokalitám, které to historicky neměly lehké. Taková Ryšánka (stanice Olbrachtova) je teď totální městský eklektický patchwork a se vstupem metra to bude horší – viz sousední Budějovická. Přestože je skvělé, že se do spolupráce zapojili umělci, z Olbrachtovy mám pocit, že došlo k „oskinování“ uvolněných ploch namísto provázání v rámci spolupráce a to je hrozná škoda. Hrozně rád bych si od pana Vladimir Kokolia vyslechl, jak to vlastně bylo, protože vím, že takhle banální způsob a… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

Pod to bych se podepsal, ač jsem se tam nenarodil, jen tam již dlouho žiji. Snad jen Ryšánka (usedlost) je té stanici vzdálená asi jako Vyšehrad Vyšehradu. 🙂 A paradoxně je zastávka Na planině (dříve U statku) blíže Ryšánce a zastávka Ryšánka blíže ulici Na planině (důsledek někdejší tramvajové končené), což by se mohlo s metrem – pokud bude mít přeci jen tím směrem výstup – po letech změnit (lze využít například vedle opouštěný název Na strži nebo jiný).

sladlu
Host
sladlu

Asi jsem ve 30ceti letech prilis star a nerozumim tomu co dnes brano za heckou architekturu a hezky obraz a za hezkou musicu :/ nelibi se mi ty navrh

Treba umelecke vizializace/studie na zastavky na trati na letiste se mi libili

sladlu
Host
sladlu

V stojim v dau lidi kteri maji dva cile
1. byt rychleji u dveri vlaku ryhleji nez ja. A pak kdyz si chci ulevit a zadivat se do stropu uvidim dalsi dav lidi 😀 uleva f!kt
2. Lidi co me chteji okrast. Budu si prohlizet umelecke dilo na strope a budu zakoukany do te „krasy“, zatimco mi nekdo polze do kapsy ci do batohu

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

bez urážky, ale pokud nezvládnete mateřský jazyk na úrovni žáka 4. třídy, raději nic nehodnoťte, ale někde v koutě šoupejte nohama.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Ta vizualizace 3D sochy na pozadí „architektonického řešení stanice“ vypadá fakt dokonale.

Partneři



CSCARGO
RSD