Praha vybrala firmu na dokončení „mozku“ pražské dopravy, hotový má být do dvou let
Stavba od roku 2016 stojí, projekt prošel aktualizací na současné technologie.
Sdružení firem VCES–Metrostav DIZ Praha má dostavět centrum řízení dopravy na Malovance. Vybrali ho ve veřejné soutěži pražští radní.
V soutěži sdružení nabídlo mírně nižší cenu proti odhadu: 630 milionů korun, odhad byl 673 milionů korun. Multifunkční operační středisko Malovanka, které bude integrovaným centrem řízení dopravy a vybavenosti komunikací a tunelů v Praze, má být dokončeno do dvou let. Začalo se stavět už dříve, na pět let ale byly práce přerušeny. Středisku se přezdívá i jako „mozek“ pražské dopravy.
„Projekt multifunkčního operačního střediska Malovanka měl podobný osud jako rozestavěná radnice na Palmovce a zdědili jsme ho se spoustou problémů. Rozestavěná stavba, kde se proinvestovalo sto milionů korun, byla od roku 2016 u ledu a nic se tam nedělo. Přitom to je budoucí důležité centrum pro řízení pražské automobilové dopravy a nastavení preferencí tramvají a autobusů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy. Stavba je od nástupu současné vlády na pražské radnici zakonzervována, aby dál nechátrala. „Celý projekt jsme aktualizovali, aby odpovídal po technologické stránce standardům a potřebám města 21. století. Nyní jsme vybrali zhotovitele a stavbu zahájíme zkraje příštího roku,“ dodal Scheinherr. Středisko je situované v prostoru severně od Bělohorské ulice mezi hotelem Pyramida a ulicí Na Malovance.
Řízení TSK a DPP na jednom místě
Jedná o železobetonový skelet se skleněným fasádním pláštěm rozdělený na dvě části. Po dokončení stavby budou v části A umístěny technologie hlavní dopravně řídící ústředny Technické správy komunikací hl. m. Prahy, středisko odboru krizového řízení Magistrátu hl. m. Prahy a administrativní prostory včetně sociálního zázemí. V části B bude podzemní parkoviště a technologie dieselagregátu. Do střediska bude po jeho dokončení přestěhováno dopravně řídící středisko sídlící dosud v ulici Na Bojišti.
Díky této stavbě se tak uskuteční plánovaná integrace řízení dopravy a vybavenosti komunikací a tunelů, což pomůže ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti všech druhů dopravy. Budou zde také integrovány složky, které se podílejí na činnostech souvisejících s řízením dopravy za běžného provozu i mimořádných situacích. Součástí projektu bude vytvoření potřebných prostorových nároků a podpůrných technologií pro další dokončované stavby v rámci sítě hlavních komunikací i telematických dopravních systémů v Praze. Zároveň zde bude vybudován i prostor pro umístění infrastruktury datových center pražského magistrátu. Součástí střediska bude také záložní centrum krizového štábu pro složky IZS, Městskou policii hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy a odbor bezpečnosti Magistrátu hlavního města Prahy.