Automobily Doprava ve městě Silnice Tramvaje

Praha testuje na rušné křižovatce I. P. Pavlova kratší interval semaforů

Křižovatka I. P. Pavlova. Foto: Packa / Wikimedia Commons
Křižovatka I. P. Pavlova. Foto: Packa / Wikimedia Commons
Na zkrácení cyklu vydělají hlavně chodci, u tramvají by měl výhody ukázat až plný provoz.

Na jedné z nejrušnějších křižovatek v Praze začal experiment se zkrácením cyklu na semaforech. Na křižovatce na náměstí I. P. Pavlova se aktuálně namísto původních 100 sekund začal používat o dvacet sekund kratší interval. Změna zkrátí čekání chodcům a měla by přinést také plynulejší provoz tramvají.

„Cyklus 80 sekund je nastaven v pracovní dny od 6:30 do 20:00 hodin, tedy namísto dosud používaných programů pro ranní a odpolední dopravní špičku. Nastaven je na zkoušku pouze tento týden, tedy od 10. 5. do 14. 5., ale je možné, že se iniciuje prodloužení o týden v souvislosti s nástupem dětí do škol,“ řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Podle ní by pro TSK bylo přínosnější provést obdobnou zkoušku tehdy, až bude „normální“ provoz tramvají, kdy se řidiči nestřídají na I. P. Pavlova.

Na změnu intervalu upozornil facebookový profil Pražské tramvaje, podle kterého umožňuje i zkrácený interval průjezd dvou tramvají v jednom cyklu. Tramvaje tak mají volno častěji než v běžně používaném režimu. Jistý je přínos pro chodce, kteří nyní nemusí tak dlouho čekat na zelenou.

„Očekáván byl pozitivní dopad na odbavování tramvají na I. P. Pavlova a lepší propustnost pro chodce, naopak prodloužení front vozidel na Wilsonově a na Nuselském mostě na vstupech do oblasti,“ řekla Lišková. Podle ní ale zatím nelze zjednodušeně konstatovat, co přesně tato úprava s dopravou udělá. „Je potřeba dát zjištění do souvislostí s intenzitami individuální automobilové dopravy. Ty jsou stále nižší, než je běžné. Analýzu budeme provádět po skončení testu vyhodnocením dat z detektorů,“ doplnila Lišková.

Mimo špičku je na křižovatce cyklus obvykle 50 nebo 60 sekund.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas Zverina

Zvažuje také TSK a odpovědní, že každá červená NAVÍC při kratším intervalu ZÁSADNĚ ZVYŠUJE EMISE AUT ? A je jasné, že káždá tato červená „NAVÍC“ je o desítkách zastavených aut, denně to jsou tisíce aut, co se musí znovu rozjíždět a zvyšovat zbytečně emise, v místě kde je dost chodců…

Zdeněk

Přínosnější by bylo současné zavedení odpočítávání vteřin do změny barvy na semaforu. Bez něho to bude jen posuování vpřed přískoky, nervozita řidičů, snaha projet stůj co stůj na poslední chvíli, zvýšená spotřeba PHM a tím i více exhalací. Aut se město nezbaví tím, že řidičům ztrpčí život.

Jaaaa

“ Aut se město nezbaví tím, že řidičům ztrpčí život“

Úplně bych neřekl, že máte pravdu.

Leinad

Pokud je sladěná zelená vlna (což na Legerově i Sokolské je), stačí jet rozumně.
Zastavují spěchálisté se zálibou být první u červené, ti by předjížděli i kdyby odpočet byl vidět.

michal

Ta silnice mela být dávno pod zemí. Bohužel je pod ní trasa C, takže to nejde. Škoda, že to někoho v 60 letech nenapadlo, ale aut tehdy proste bylo ješte málo. Alespon je potřeba přesunou tu magistrálu před Národním muzeem. To jej úplne odřízlo od Václaváku.

rychlodráha

Ne, ta dálnice tam dávno nemá být.

medical_examiner

Respektive na tomto místě vůbec nebýt…

Roman Soudný

Mě se současná podoba taky nelíbí, ale pokud má magistrát v úmyslu omezit vjezd do centra a na nábřeží, tak tam být musí.

jva

Kratší interval, když vyklizovací časy musí zůstat zachovány, znamená snížení kapacity křižovatky. Tak jako nacpání co nejvíce pozic do cyklu, aby náhodu někdo nemusel řešit, že (třeba) při odbočení doleva má dát protijedoucím přednost…

Facepalm

Tak zatím se kapacita ladila vždy na úkor chodců, budete si holt muset zvykat, že tomu už asi odzvonilo.

medical_examiner

A začne se ladit pro tramvaje na úkor aut…☺

Facepalm

to je snad logické, že se začne omezováním toho druhu dopravy, kterej přepraví nejmíň lidí a sežere nejvíc času a prostoru. Pokud tedy nějaký génius vašeho formátu nepřijde na to, jak jedno či druhé dilatovat.

medical_examiner

Něco by se našlo…

Frantík

Chodci nemají problémy s kapacitou, že by se štosovali na ostrůvcích, jenom dlouho čekají (což samozřejmě netěší).

Jiří Kocurek

Jenže výše uvedené platí i pro chodce. I přechod má vyklízecí dobu. Cesta do pekel je dlážděná těmi nejlepšími úmysly.

Y.K.

Snížení kapacity jak pro koho, kvůli dlóóóuhým volno hlavně na magistrále. Protěžovaný směr s dlouhým zeleným volno ztratí část kapacity, kvůli vyklizovacím časům, pro chodce a tram, ale asi i pro odbočení z Ječné, je to naopak navýšení kapacity.

Jenda

Při jízdě od Nuseláku tvoří špunt semafor na křižovatce s Wenzigovou. Po přejezdu Wenzigovy už pak při rychlosti 50 až 60k km/h následuje zelená vlna až na Hlávkův most. Kolona se díky tomu tvoří na Nuseláku, tedy mimo obydlené ulice. Zelená vlna tedy teďka padá a kolony budou stát i v Legerově?

Grossák

Cyklus se zkrátil v celé oblasti. Jinak by vše lehlo.

Prazak

Což ovšem v článku zapomněli zmínit.

Miroslav Zikmund

V obci Vmax 50, sedmdesátku od Muzea směr Bulhar zrušili ještě než začali stavět chodník …

JiP

Tak on semafor na Wenzigove je jeden z klicovych, ktery ridi mnozstvi aut a „ne“zacpu v centru Prahy. Je to prvni semafor od D1 pri vjezdu do Prahy. Driv stala auta nastosovana az k Rumunske, ted to reguluji od Wenzigovy a kolona pak stoji na Nuselaku, kde skodi rekneme ponekud mene.

kanafasik

Je vidět, že dopravu na magistrátu řeší skuteční odborníci, pjen nevím proč to dělají metodou pokus – omyl. Experimentátoři. Jo jo, jen tu Prahu ucpěte úplně a poděkují Vám lidé bydlící vJečné. Už aby byly volby a tahle banda amatérů konečně odtáhne. Scheinher by se mohl vrátit zkoušet experimenty zpátky do Bezděkovic.

Facepalm

Hele, ty tydýte, na IPP je na těch přechodech léta nastavenej pro chodce takovej interval, že magistrálu ve směru z centra nedokážu přejít celou na zelenou, a to chodim docela rychle (odhadem tak 7 sekund vůči těm 100 pro auta). Každá babka o holi pak zažívá pokaždý slušnej adrenalin. Ale jasně, co se tam má motat, když sotva leze, akorát zdržuje plynulej přesun jednotlivců v autech. Proč by se v centru, navíc u snad největšího přestupního uzlu metro – tram měli vůbec řešit nějaký chodci…

libcha

Není nic nebezpečného na tom, když nestihnete (nebo babka o holi) přejít přechod, než padne červená.

Ovšem souhlasím, že poměr 7 pro chodce versus cca 70(?) pro auta je dost na budku.

Doufejme, že funguje reverzní dopravní indukce a výsledná menší kapacita magistrály odradí co nejvíc motoristů, aby jí projížděli.

Jenda

K reverzní dopravní indukci neexistují podmínky. Nejsou žádné kapacitní alternativní komunikace a do metra C, které jezdí v nejkratším možném intervalu, už se víc lidí nevejde. A jelikož ti motoristi nejezdí po Magistrále na projížďky, ale potřebují se někam dostat, zbývá jim mimo auto a MHD už asi leda helikoptéra.

Jakub P

Jasně, zvýšení propustnosti pro tramvaje v nejužším hrdle pražský tramvajový sítě nic nepřinese, žádnou kapacitu navíc pro MHD. Zdaleka ne všechny auta, který na sebe magistrála v tomto místě stahuje, jedou od začátku do cíle své cesty podél ní. Část těch lidí v autech má naprosto reálnou alternativu v těch tramvajích – jenže ty dosud vázly na této křižovatce a tím nebyly proti autu rychlejší. Tohle to může pro část těch lidí změnit. Jo, Cčko je (respektive před pandemií bylo) na hraně kapacity. Proto se tam chystá Dčko, proto (mimo jiné) plán po části trasy Cčka přidat tramvaj (bohužel kvůli… Číst vice »

Facepalm

No, o tom, že žádní motoristé nejezdí po magistrále na projížďky, by se tedy dalo DOST polemizovat. Dost lidí má prostě auto přirostlý k prdeli a nedaj bez něj ani ránu, což fakt nemá vůbec nic společnýho s tím, že někam skutečně tim autem musej. Znám lidi, co jezděj z Karlína autem do práce do Holešovic (nebo z Dejvic na Letnou či ze smíchova do Podskalí, kde zaplatěj každej den 2 kila parkovnýho (jejich parkovací karta tam neplatí), přitom tramvají je to za rohem, ale do socky by oni nevlezli. Takhle v Praze fungují desítky tisíc lidí a věru nedává… Číst vice »

Jenda

Máte příhodný nick. Nejdřív říkáte, že by se dalo spekulovat o neježdění po magistrále na projížďky, načež jmenujete příklady, které byť jsou autem hloupé, tak jsou ale stále cestami z A do B a nikoliv projížďkami.
Pokud ty vaše desítky tisíc lidí přesednou do MHD, tak ta MHD zkolabuje.

Facepalm

Pokud vykonávají zbytečné cesty, tak se prostě projíždějí. Tečka.

Roman Soudný

Jasně, jsou to zbytečné cesty. Škoda, že se vás nezeptali dřív. Mají sedět doma na prdeli a nikam necourat.

Jak si vůbec můžete dovolit někomu určovat, jakým způsobem se má dopravovat?

Jakub P

Sorry, ale to, že mnoho cest se v Praze dělá autem, i když by je dotyční mohli snadno provést jiným dopravním prostředkem, který má na prostor ve městě (což je, zejména v centru, silně nedostatková komodita) daleko menší nároky, je realita, před kterou nemá smysl zavírat oči. To fakt není o tom, že by si Facepalm stoupl na rušnou křižovatku a začal se řidičů ptát kam a proč jedou a ty, jejichž odpovědi by se mu nelíbily, nenechal projet. Důvod je jedinej – cesta autem přes město je v Praze furt příliš jednoduchá a ostatní prostředky nejsou rychlejší, protože nadbytek… Číst vice »

Franta

Přesně. Moji dva spolužáci z vejšky teď v covidu chodili společně běhat do Modřan podél Vltavy. Jeden bydlí na Letné, druhý v Mníšku pod Brdy. Oba tam jezdí autem… Další bydlí v Kobylisích, pracuje v Karlíně, dceruska chce na kroužek krasobluslení třikrát týdně do Vršovic, synáček na šerm do Letňan atd. Aby to stíhali rozvážet tak jezdí autem. Já chápu, že chtějí děti rozmazlovat, ale nevím, proč za tenhle luxus výběru nemají připlatit. Já jsem dětem vysvětlil, že budou chodit na fotbal 500 metru od domu a od 8 let věku tam chodí sami pěšky…Jsou tam spokojení a rozvoj pohybových… Číst vice »

Hojakar

Kdo ti dal právo rozhodovat o tom, které koníčky mají děti dělat? Komunismus už skoncil aby někdo prikazoval že ty půjdeš dělat fotbal,ty serm…To že tvoje deti hraji jako fotbal 500 m od domu.ti nedává žádné právo aby jsi někomu příkazal co ma dělat!!!

Jaaaa

Dělej si jaký koníčky chceš, ale neomezuj při tom jiný, jo?

medical_examiner

To mají teda do budoucna smůlu. Protože:
1. se nedoplatí při porušení rychlosti
2. budou platit za ježdění (byť benzín i nafta zlevní)
3. budou rádi, když ten svůj druhý domov budou mít kde zaparkovat

Franta

Jasně můj příbuzný se narodil na Vinohradech a před 40ti lety se přestěhoval na Mělník. Dvacet let jezdil několikrát do měsíce do Brna a vždycky po magistrále. Za prvé jezdil po paměti a za druhé ho tahle trasa nikdy nezklamala, protože je rychlá. Proč by to objížděl okolo Prahy? Přes Černý Most a Štěrboholskou radiálu? Takovýhle magorů je v centru spousta. Můžu to doložit jízdama taxikem v relaci Dolní Počernice – letiště (cca 40 jízd). Když jsem dal taxikáři volnou ruku, tak jel většinou trasu Českobrodská-Spojovací-Povltavská-Blanka-Evropská. Párkrát ale jel i Českobrodská-Koněvova-Vinohradská-Anglická-Karlovo náměstí-Vypich-Liboc. Protože jsem nechtěl čudit autem lidem přímo pod… Číst vice »

Hojakar

Když jsi tak strašně proti autum,co jezdis na letiste taxikem??? Mas jet MHD…

Jakub P

Problém s auty je hlavně v jejich množství (v tom, že se zbytečně používají i pro účely, které by se daly snadno vyřešit jinak). A mimo jiné tím ty ostatní, pro města podstatně šetrnější, způsoby dopravy znesnadňují až blokují. Prostě klasičtí dobří sluhové, špatní páni… Jsou to šikovné stroje a pro některé účely jen těžko nahraditelné. Průšvih je, že se z nich stalo v očích mnoha lidí něco, čemu má všechna ostatní doprava ustupovat. Přitom by to vzhledem k jejich náročnosti na prostor, energii a suroviny mělo být právě naopak, tedy auta používat tam, kde to šetrnějším prostředkem nejde, nebo… Číst vice »

Hojakar

Mno, dám se hodně pohybují pěšky,na kole a i MHD ale i autem. A automobilova doprava je, zejména od nástupu piratu a zejména praha sobě, těžce omezovana…to je různé sklidnovani dopravy,vytváření zbytečných umělých překážek,budování cyklopruhu na nesmyslnych místech nebo tam kde hned vedle vede cyklostezka atd. Ale že by se postavily okruhy, vybudovaly páteřní komunikace atd. Tak to neee. Pak se nemůžeme divit,že je v Praze jsou všude zacpy, lidi v autech nestvany na mhd, mhd na auta a celkově doprava v Praze stojí za *****. A pokud si někdo myslí že tyto restrikce donutí více lidí prejit do mhd,tak… Číst vice »

p73

Je to tak, předtím v Praze zácpy nebyly, Piráti za to můžou.

Jakub P

Jestli to, co provadi aktualni magistrat, povazujete za tezke omezovani aut, tak nemate vubec predstavu,co takove silne omezovani aut ve meste ve skutecnosti znamena. To, co je v Praze ted, je maximalne mirne snizeni drive temer absolutni preference IAD. Je to rozhodne krok spravnym smerem a je skvele, ze na nej konecne nekdo nasel odvahu, mnoho z techveci uz slibovali primatori predtim, ale nakonec neudelali, ale pokud nema byt Praha auty totalne zahlcena a zacpana, bude potreba jeste o dost pridat. Co se tyce kolabovani MHD, te hrozi kolaps zejmena kvuli precpani historickeho centra auty, ktera ji brzdi. Snizeni poctu… Číst vice »

kik

Kolaps MHD hrozí hlavně proto že v centru všechna jezdí buď po Jindřišské a Vodičkově nebo přes I. P. Pavlova. A tam když se náhodou něco stane tak je průser po celém městě.
Ano, aut je v centru hodně ale ne v místech kde jezdí MHD.

Jakub P

Jo, to úzký hrdlo tam bohužel je, proto se taky pracuje na vrácení tratí na Václavák a přípravě trati kolem hlaváku. Bohužel to není něco, co by se dalo udělat přes noc. A do tý doby je zvýšení kapacity této křižovatky pro tramvaje na úkor aut rozhodně potřeba (a bude se hodit i potom). Že by auta v centru tramvaje nezdržovala se rozhodně říct nedá viz třeba obě trati podél řeky (Újezd i podjezd u Karlova mostu), a další místa, kde auta jezdí po kolejích, případně občas některé zaparkuje tak šikovně, že tramvaje na hodinu zastaví. A nemluvě o těch… Číst vice »

Jaaaa

Další člověk jen se selským rozumem, co netuší, co je indukce poptávky.

A protože to netuší, tak se rozčiluje. Zcela zbytečně.

Jaaa

Opakem indukce je redukce. To slovo snad znáte. 😉

„Nejsou žádné kapacitní alternativní komunikace“
– Vycházíte z premisy, že všechny jízdy po magistrále jsou pro jejich jezdce zcela nezbytné a navíc právě v tomto směru.

– Jenže ono to tak není. Čas potřebný pro průjezd je součást nezbytné ceny za vykonání takové cesty. Pokud se prodlouží, část jezdců si řekne, že jim už za to nestojí a buď pojedou jinudy, změní cíl cesty, nebo nepojedou vůbec.

Prazak

A proč bys měl celou vozovku přecházet na zelenou? Nevíš, co ten signál znamená?

Facepalm

Nepochopil…

Jakub P

To, že je tam vyklízecí doba nic nemění na tom, že hodně pomalé chodce to může znervózňovat a můžou mít pochyby o tom, že ta vyklízecí doba je pro ně dost dlouhá, i když třeba taky vědí o její existenci.

Prazak

Pokud je nějaký chodec natolik mentálně zpomalený, že nechápe pravidla provozu a neorientuje se v něm, tak by měl mít doprovod.

Jiří Kocurek

Zelená je od toho, aby chodec mohl vstoupit na přechod. Vyklízecí doby jsou navržené tak, že že to stihne přejít. Což ovšem řidičobijec netuší, jemu jde jen o to sekat okolo.

robert

Prahu ucpávají nemožní řidiči. I kdyby v každém směru bylo 10 pruhů, pořád jim to bude málo.

medical_examiner

Přičemž když by tam bylo 10 pruhů, tak by jich hodně fňukalo, že nevědí, který pruh je kam…

Otakar

Ale houby, byly by plné max. levý a druhý levý pruh. Ostatní pruhy by řidiči nevěděli k čemu jsou a tudíž by byly prázdné.

Roman Soudný

Tímto bych chtěl poděkovat všem tydýtům v Sokolské kteří nepoužívají pravý pruh, dostanu se díky nim rychleji domů (když už teda musím jet autem).

none

Ucpavaji ji auta nebo chodci? Musi se kazdy v centru vozit v aute?

zdeva

7 aut z 10ti jsou jednoválce…

am3306

Ziju v centru a nekdy jedu autem ven a nebo se vracim. Nejsem jedini. Ne vsychny jedou centrem jako trazit.

Facepalm

No když tak sleduju všechny ty podle vás asi v místě bydlící, co tam jezděj, pak má Praha 1 zřejmě obyvatel jak Šanghaj…

Roman Soudný

Pácháte marnou snahu. Vysvětlit místním MHD fetišistům, že někdy to bez auta nejde je na úrovni snahy o vyvrácení mýtu o placaté zemi.

medical_examiner

No nemusí…může jet tramvají…

Roman Soudný

Tak snad si to nejdřív nasimulovali v počítači a mají nějakou představu co to udělá.

Facepalm

Ano, a ty předpoklady se teď ověřují…

asdfr

Pred par rokmi postavili obchodak na vypadovke z mesta. Pristup k nemu riesili svetelnou krizovatkou na dvojpruhovej ceste I. triedy s intenzitami okolo 28 000 aut za 24 hodin. Podla dopravne studie malo to byt bezproblemov. Po zapnuti semaforov skolabovala doprava v 100 000 krajskom meste. Takze momentalne riesenie je take, ze ten semafor je vypnuty pocas ranajsej a poobednajsiej spicky a caka sa, kym sa dokonci dialnica a poklesnu intenzity.

A. Mikulka

A kde to je?

Vojtaur

A co okruhy? A radialy? Uz mame vsechno dostaveno?
Nemuzu si pomoct, ale prijde mi, ze na magistratu jsou myslenim desitky let napred a maji uz pocit, ze je vse hotovo….

robert

Co to je pořád za nemožný argument??? Všechno dostavěno nebude nikdy. A to samozřejmě neznamená, že se některé problémy nemohou řešit souběžně. Některé věci, které mají větší prioritu, se prostě řeší déle už jen velikostí stavby a kvůli stavebnímu zákonu.

Jakub P

Nebo je na magoši konečně někdo, kdo pochopil, že dotahovat i zdánlivé drobnosti a prkotiny udělá ve městě velikosti Prahy v součtu daleko víc, než megalomanský velkoprojekty…

kanafasik

Jo, to udělá. Akorát bordel a problém v jednoho místa se jen přesune jinam. Problém vyřešen, že? Dopravu je třeba řešit komplexně. Dilčí kroky situaci nevyřeší.

Jakub P

Což platí i pro ty megalomanský projekty – viz Blanka, která za X desítek miliard a vyčerpání rozpočtu města na roky dopředu vyřešila Letnou za cenu obětování Břevnova a dalších čtvrtí …

Samozřejmě i ty drobnosti se musí ladit tak, aby fungovaly dohromady, ale jejich kouzlo je v tom, že jak jsou to detaily, mohou se ladit na víc místech najednou a spíš se dá použít iterace. Megaprojekt když je na první pokus blbě, tak je to v háji a náprava je na desítky let…

Jiří Kocurek

Jasně a pak si u magistrátu vyhradili parkoviště.

Maršál

Nikdy nebude dostavěno. Každá další stavba zvýší zatížení navazujících komunikací, které na to nebudou připraveny, a budou se tak muset posílit nebo rozšířit. A až se to udělá, bude problém u komunikací navazujících na ně…

Jiří Kocurek

Takže zakázat mosty. Už jen proto, aby dopravní indukce nebyla.

Facepalm

Na magistrátu mají myslím kalendář docela srovnanej, ten váš dojem je způsobenej čistě tím, že naopak vy jste myšlením desítky let pozadu.

MHD

Člověče, co příspěvek, urážka…

Facepalm

Tady si někdo plete urážky s konstatováním zjevných faktů.

Facepalm

A co děti? Mají si kde hrát?

medical_examiner

Jistě. Každé má minimálně mobil…😂

Jiří Kocurek

Jo, jezdí na kole. Jen si jeden stěžoval, že mu do cesty postavili potok a okolo kopřivy.