Praha souhlasí s rozšířením ruzyňského letiště, zastupitelé přehlasovali radní
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Rozšíření přinese větší omezení provozu v noci.
Rozšíření přinese větší omezení provozu v noci.
Opravdu by mě zajímalo, kdo přišel s argumentem „bude moc turistů“. Ještě prosím zrušme metro, protože jinak by by bylo moc lidí pod zemí. A zakažme supermarkety, aby se omezilo vyhazování potravin.
Jestli pak také radní uvažovali, že bude v podstatě odříznut přetah letadel z Jihu, kde sídlí technické zázemí Smartwings. Živě vidím ten prostátý čas při čekání až se dráha uvolní pro přetah na plochu Sever.
Horší je to ted pokud se létá z 30. Pak se skoro nedá dostat na TWY L.
S novou drahou vzniknou i nove twy. Křižování pak už není z časového hlediska až takový problém
No z 30 se lítalo snad jen když se dělala údržba, gumování na 24.
Protest Pirátů proti nové dráze jsem chápal v tom smyslu, že nárůst počtu turistů bude „vytlačovat“ z bytů Pražany (Airbnb). Rozšíření letiště je tedy krok A, ale je třeba i krok B – rozšíření ploch pro bydlení – čemuž nejvíce brání politici, úřady a různé spolky. Zrychluje se tempo výstavby nových bytů a ubytovacích kapacit?
Z hlediska vyvoje letecke dopravy v CR je to vse velka neznama Na jednu starnu je Praha atraktivnim mistem pro leteckou dopravu ,na druhou stranu prim dneska hraji low costy a modernizace jakehokoliv letiste znamena zvysenni poplatku a to nemusi byt pro low cos leteckou dopravu zajimave Jestli to pak Praha bude chtit kompenzovat vyssimi poplatky muze se stat ze low costy budou hledat treba nahradu v Pardublicich a pri modernezaci zeleznicniho koridoru a blizkosti letetiste Pardubice vuci nadrazi muze byt zajimavejsi litat do Pradubic A co si Praha bez low costu pocne uz nikdo nevi ,,, Dalsi vec je… Číst vice »
Mikire, ty Budejovice jsou od Tebe vtip, ze jo? Coz tak se primluvit u FR, at tam privedou neco z jejich rodne zeme. 🙂
Jinak Berlin je extrem, zrovna se tam chystam, musim vzit powerbanku, pry tam nemaji moc zasuvek, resp asi jako v roce 2005.
Máte o LC dopravcích trošku zkreslenou představu. Např. Easyjet vždy preferoval velká letiště, kde se většinou platí vyšší poplatky. Ultra LCC, jako Ryanair, v poslednich letech na tato letiště expandují. To je odrazem toho, že náklady jsou pro tyto společnosti sice velmi důležité, ale mnohem důležitější je potenciál výnosu, skladba klientely, atraktivita destinace.
Nevím, jestli to nechápu špatně, ale vnímám to tak, že zastupitelstvo nerozhoduje o tom, jestli se runway bude stavět, ale jestli bude v územním plánu a může se vůbec postavit. Spousta lidí tu nechápe, že taková investice není na 10 let dopředu, ale klidně na 50 a víc let dopředu. Kdo z vás ví, jak bude vypadat letectví za několik desetiletí? Třeba přijdou nějaké regulace nebo daně na palivo a bude se létat menšími letadly, takže cestujících ubyde, ale bude potřeba zvládnout více pohybů. Nebo přijdou letadla s pohonem na vodík, tišší a lokálně bezemisní, takže nebude takový problém mít… Číst vice »
Menší letadlo – vyšší náklady na sedačku.
Tak, neví to nikdo. Pokud budou tichá letadla, nebude problém dráhu dostavět, když nebudou potřeba ochranná hluková pásma.
Letadla budou na baterky. Což má víc významů.
Chodej ke mne na pohovory lidi vyhozeny z Letiste a vykladaj, jak jsou radi, ze uz jsou vyhozeny s odstupnym, protoze tem zbejvajicim menej smlouvy, aby nemeli ani pidipadacek. V tom svetle je umysl teto krachujici firmy proinvestovat desitky miliard dost mimo ekonomickej ramec. Zrejme, podobe jako CSA/Smartwings maj spadeno na penize danovejch poplatniku.
Dobrá zpráva. A správný pohled na desítky let dopředu. Více takových Vánočních dárků 🙂
Moje řeč! 55 miliard je 55 miliard!
Tak to presuneme do rezervy a odtud investujeme do runway. Pak uz musi byt spokojene oba tabory.
Už jen čekám, že po novém spojení se bude také smět jezdit jen přes den 😀
Pokud to nemyslíte jako recesi, tak srovnáváte nesrovnatelné.
No pokud NS ještě nemá kolaudaci, tak by to bylo klidně možné.
Už jsem to tu napsal – paralelní runway není primárně o kapacitě, ale o spolehlivosti, plynulosti a bezpečnosti provozu.
Ano, v posledních dnech jsem hodně slyšel bezpečnostní argument, ale jako „amatér“ (podle některých zde) jsem se rozhodl zeptat se profesionálů na tento argument. Profesionálové, kterým na bezpečném přistání na LVH a jinde záleží nejvíce … piloti. A tady jsou jejich odpovědi. Je to v angličtině, ale Překladač Google je váš přítel (určitě je můj: -), omlouvám se)
https://www.pprune.org/spectators-balcony-spotters-corner/637526-how-dangerous-single-runway-major-airport.html#post10949515
Tak jasně, TOP09 je v pražské radě jediná strana napojená na klasické kmotry. Piráti a soběsisti jsou jen takoví naivní aktivisté, kteří budují antracitově černá zábradlí, zachraňují rozpadlé kubistické mosty a vyměňují tabule s názvy náměstí, ale do těch kšeftíků nevidí a na dění na magistrátu nemají faktický vliv.
Je zajimave kolik lidi si mysli ze letecka doprava je na ustupu. Ano, ted je pokles jasny a navrat do doby pred pandemii potrva 2-3 roky. Ale v dlouhodobem horizontu proste jina alternativa neni a jestli si nekdo mysli ze se ted lidi naucili necestovat a budou sedet doma na zadku az pandemie skonci, tak by mel zvazit navstevu u Chocholouska. Navic ta nova runway nebude stat za 3 roky, ale spis tak za 10 let – i v clanku mate napsano ze jeji vystavba je podminena zeleznicnim napojenim. Nejsem horlivym zastancem paralelni drahy, ale pokud nebude, je potreba odpovedet… Číst vice »
Do vlaků a na internet, ideálně. Nic nemůže růst donekonečna. Myslím si, že stávající rozsah je tak akorát, a jestli bude trochu volněji od davů v pražském centru, jen dobře.
Třeba na jiné módy dopravy? Nebo nikam?
Praha ostatně nemá problém s kapacitou dráhy, ale kapacitou terminálů. EIA nedovoluje ten váš růst.
Hodně lidi pro a hodně proti. Ale nejvíce co mě zaráží je, názor který by někdo rad prosadil aby se rozvíjely regionální letiště. Ale proč, vždyť když budu turista a chci vidět Prahu tak nebudu chtít letět do Pardubic a pak jet vlakem abych byl v Praze to bych si radši vybral jinou destinaci.
Z Pardubic jezdí do Prahy rychlý vlak, z kněževeského letiště nikoliv.
Z Pardubic ano, ale pokud vím, tak ne z pardubického letiště. Z něj se k tomu vlaku také nejdřív musíte nějak dostat. Asi jako se potřebujete dostat z Havletiště na Veleslavín – odtamtud už „vlak“ dál do Prahy jede taky a přeci jenom je v tom centru o něco rychleji a jezdí také o něco častěji, než ty vlaky z Pardubic…
Tak si ji vyberte. Anebo sem z bližších míst přijeďte vlakem, noční spoje teď chtějí rozvíjet. Pobuďte také déle a nechtějte přiletět jen na Královskou cestu a Hrad.
Divím se, že Praha neblokuje i vysokorychlostní železnici, i ta přece může být dopravním prostředkem pro nadměrný turismus v metropoli, po kterém se jim v současné době stýská a ze kterého Praha z nemlé části žije.
A co treba takovy silnicni provoz! Pak by se mohlo stat, ze jedina cesta bude po vode. Mozna bysme meli zavrit celou metropoli a stejne jako jsou nyni pocitadla do obchodu, tak by mela mit Praha omezeny pocet lidi, co mohou vstoupit do Prahy. Pak by se delali fronty turistu pred Prahou a to by se zas nemuselo libit stredoceskymu kraji, tak udelat poradnik i tam. Jenomze to by se zas nelibilo okolnim krajum. Takze bysme vlastne melil udelat poradnik na vstup do CR a to se nebude libit pohranicnim oblastem v zahranici, ale to nas uz netrapi, to je… Číst vice »
Souhlas, množství aut nikomu nevadí. A ještě něco, těm obcím které byly proti bych zakázal cestovat letadlem z Ruzyně.
Ale vadí. Nenamlouvejte si opak. Cílem by měl být šetrnější turismus, ne zlatý důl s vykastrovaným centrem a zdecimovaným životním prostředím.
Me vadi jednoválece…
Absurdní argumenty vám nepomohou. O to víc, že stojí na vodě.
Auta v Praze jsou postupně omezována, jestli jste si nevšiml.
A z Ruzyně stejně nelítám, tak si klidně trhněte nohou.
K čemu bude dobrá dvojice 24/06, když bude jediná 12/30?
Rozdají se sloty a při otočení vítru se bude štosovat?
myslím že 12/30 se má poté zrušit
Dráha 12/30 bude po zprovoznění paralelní dráhy zrušena. Přistávání s bočním větrem pak příliš příjemné nebude, ale jinde v Evropě to funguje docela dobře (LHR, MUC), tak proč ne u nás.
12/30 zanikne
Dobrá zpráva. Nyní začít rychle stavět, než do toho někdo zase hodí vidle. Blbů je stále dostatek.
To bude ještě větší tunel než tunel Blanka.
Jakožeby se letiste Praha samo sebe vytunelovalo? :))
Podtunelovalo. Týká se to té VRT, co navrhuje Eman Šíp.
Podtunel má být i na trati do Kladna. 😉
Fandím paralelní ranveji a kdokoliv, kdo je proti, je se svým smýšlením o x desítek let zpět. Ale co Čech, to kritik a odmítač, takže se nedivím.
Naopak, kdo fandí ranveji, je svým smýšlením o x desítek let zpět. Co Čech, to propagátor stylu konzumního socialismu 70. let 20. století.
Neuveritelny jak i ty zapadni mocnosti jsou desitky let zpet… mozna se LHR a BER u nas inspirovali a nyni je PRG vzorem zapadniho sveta, konecne jsme to dokazali a predbehli zapad!!
https://www.bbc.com/news/business-55322340
A takoví by vůbec neměli mít hlasovací právo, protože někdo, kdo si velmi duchaplně říká „Jááá“, ví mnohem lépe než oni, co je pro ně dobré… To už tu ovšem bylo a nedopadlo to vůbec dobře.
Poznámka: Nebyla to jen reakce na příspěvek v podobném duchu?
Ano, byla.
Jj, podle jména poznáte charakter, gratuluju. Takovej génius tu naopak asi ještě nebyl, zatím všichni zůstávali u ksichtu.
Ha 😀 Konzumní socialismus 70. let. Tady je někdo zkouřenej.
Jen někdo vidí, že konzumní ničení pokračuje i v nových mezích, nic víc. 🙂
Nj pane, to že neznáte dějiny, za to já nemůžu. Ostatně úplně stejnou politiku teď provozují v Číně – obyvateli do ničeho se nemontuj a budeš se mít materiálně „dobře“. I na tu dovolenou v Jugošce budeš moct jet, když necháš jedno dítě doma.
Jo jo, díky za poučení, já to jen zažil a asi ten konzumní způsob života tenkrát špatně pochopil. Mimochodem v Číně není socialismus, ani nejmenším náznakem.
Pardon, ale takto diskutuje jenom hlupák. Si pletete diskuzi s fotbalem. Myslím, že ptát se, jak se bude letectví vyvíjet v příštích dekádách, je oprávněné, ikdyz odpověď nikdo nezná. Ale s ohledem na všechno ostatní, co se v EU děje, mám obavy, že boom to nebude.
Podobné otázky a názory se vyskytovaly i po neblahých událostech v září 2001. Lidé ale rychle zapomínají a nemám pochyb o tom, že se letectví po nějakém čase vrátí do starých kolejí, byť možná v jiném režimu, který bude vycházet z poučení z doby současné. Myslím, že je bláhové očekávat, že v příští dekádě dojde k výraznější změně smýšlení lidí a náhradě letecké dopravy nějakou alternativou. Jakmile se podaří rozjet vakcinaci proti Covidu, lidé budou chtít zase cestovat za poznáním cizích krajů. U business klientely by se ovšem změna chování do jisté míry očekávat dala – současná situace byla značným… Číst vice »
Dekuju za názor a souhlasil bych, kdyby šlo ciste o nás. Ale když se podíváte, s jakou vervou se třeba Němci pustili do likvidace vlastního automobilového průmyslu, tak pochybuji, ze se to za pár let nedotkne ve větší míře i letectví. Treba pouhým zdaněním.
Někdy to vypadá, jako by důvod regulace spotřeby benzínu byl loby leteckých společností.
Auta budou elektrická = bude více ropy pro letadla.
Jen nebude ta elektrika do aut.
Ona se časem projeví i v tom Německu zpětná vazba… Je jen otázka, jak dlouho to bude trvat a jaké to způsobí škody.
Nepochybuji o tom, že lidé budou chtít opět cestovat. Letošní propad je prostě exces, který přejde. Jenže vývoj se nepohybuje v kruhu, ale spíš ve spirále, takže se nevrátíme zpátky „před covid“, ale do nové reality let budoucích. Jen bych stručně připomenul jak cyklovalo v posledních 20 letech Letiště Praha: Nejprve prudký růst z 5,6 mil. cestujících a 94 tis. pohybů letadel v roce 2000 na 12,6 mi. cestujících a dodnes rekordních 179 tis. pohybů v roce 2008. Potom propad na 10,8 mil. cest. v roce 2012, resp. 124 tis. pohybů v roce 2014, následované růstem na rekordních 17,8 mil.… Číst vice »
Souhlasím, že dnes předvídat další vývoj je složité, i s tím, že se určitě nevrátíme do pre-covid doby. Myslím, že se letecká doprava bude pár let vzpamatovávat. Uvidíme, co EU, těch, podle mého názoru, sebepoškozujících procesů je spuštěno několik. Ti bojovníci za EU se svými nevybíravými útoky na nositele jiné pravdy, jsou jedním z nich.
Navazování obchodních kontaktů je třeba řešit osobně. Nejde o to vybrat produkt/dodavatele a dojednat smlouvu, ale i o to vědět, jak to u dodavatele vypadá a jestli to odpovídá politice zákazníka a jestli se dá dodavatel považovat za použitelného. To přes kameru nejde. Na papír či do mailu nablije leckdo leccos.
Částečně s Vámi musím nesouhlasit. Samozřejmě některé schůzky jinak než osobně nelze udělat, byť zrovna projednávání smluv a jejich podepisování již dnes můžeme zvládnout zcela elektronicky. Ale zrovna Vámi zmíněná kontrola dodavatelů a kvality je realizovatelná i tím videem. Není nic snazšího, než použít např. současného partnera, který má v lokalitě své zastoupení. Sám jsem se účastnil dvou projektů pro velkého globálního zákazníka, který si nás (kvůli své nemožnosti účastnit se v současné Covid situaci kontrol kvality osobně) najal jako technického garanta kvality. Asi je to nevyšlo levněji, ale měli 100% jistotu, že bude vše v naprostém pořádku a dle… Číst vice »
Jako vždycky. Není to černobílé buď to nebo to. Jasně, některé osobní schůzky jsou nenahraditelné a kdo tvrdí opak, je těžce mimo. Na druhou stranu kdo tvrdí, že všechny osobní schůzky z doby před pandemií byly nutné a nešly vyřídit přes video/po mejlu, je mimo úplně stejně. Realita je někde mezi – část osobních schůzek nutná je, část se ukázala jako velmi zbytečná a sfouknout jejich agendu na dálku všem ušetřilo dost času a prostředků. I u těch navazování obchodních kontaktů je to případ od případu – u náročné výroby přesně na míru bude určitě lepší tam jet osobně, u… Číst vice »
Jako mimopražskému mi dopady na Prahu můžou být asi jedno, takže z pohledu cestujícího jsem rád. Mám ale další důvod ke stovce současných, proč se do Prahy nikdy nestěhovat a jezdit tam jen v nutných případech.
Jako obyvatel Prahy vám děkuji, že zůstanete, kde jste. Kéž by vás takových bylo víc.
Že zrovna ještě větším letištěm to vytrhnete…
Dobrá zpráva, dobrou noc!
Praha Sobě a Piráti by z té kolalice měli co nejdřív odejít.
Z koalice ANO a ODS? Tam naštěstí nejsou…
Jsem docela zvědavý, kdy na paralelní dráhu dojde. Jak se píše o článek vedle – https://zdopravy.cz/letiste-praha-musi-kvuli-vypadku-trzeb-zrusit-velkou-zakazku-stoku-zacne-stavet-az-v-roce-2022-69021/ – Letiště není schopné postavit ani páteřní stoku a opravit pojížděčky. Přitom v rekordním roce 2019 (míněno množství cestujících) mělo problém s kapacitou terminálů, nikoli s dráhovou kapacitou! Tam dosahovalo rekordních čísel při minulém maximu v roce 2008. Od té doby se průměrná velikost letadel v Ruzyni (a jejich vytížení) zvýšila natolik, že kapacita dráhy dnes není limitující. I pořadí investic prezentované ředitelem Řehořem loni tomu odpovídalo. Jeho vize byla 30 mil. cestujících ročně, a ne 21 mil. o nichž mluvil Hlaváček (a které… Číst vice »
Konečně dobrá zpráva, Hlubuček a piráti utřeli nos.
O Suchdole se si nemá cenu bavit, ta čtvrť blokuje ze zásady všechno.
Tam neposílat z rozpočtu Prahy ani korunu a omezit MHD na nejnutnější spoje.
Suchdol je zlo.
Pokud si myslíte, že jedinými soupeři jsou „NIMBY“ a „zelení“, čeká vás šok.
Taky bych vám postavil přes dvorek dálnici a vedle letiště, jak byste byl nadšen. 🙂 Čímž nechci hájit zájmy Suchdola, kde ta silnice žel logicky vést asi musí, aby to sloužilo, čemu má, jen si nemyslím, že by se k tomu ještě mělo zvětšovat letiště za současného potlačování šetrnějších forem dopravy. Suchdol není zlo, jen se brání zvůli. K čemu je územní plán, který se neustále přizpůsobuje dalším a dalším komerční zájmům?
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale kdo nevidí růst letecké dopravy (který samozřejmě bude pokračovat po koronavirové době), tak buď musí být slepý a neorientuje se v současném světě, a nebo bydlí v Lysolajích. Samozřejmě mi je líto lidí, kterých se to přímo dotýká líto, na druhou stranu musí pochopit, že jsou v menšině a pouze kvůli nim se nemůže brzdit rozvoj největšího českého letiště, který je pro budoucí provoz potřeba.
Navrhuji, abyste se podívali mimo Českou republiku a zjistili, jak Covid trvale změnil leteckou dopravu (a mnoho dalších věcí). Řehoř připouští, že stát by nyní musel za novou dráhu platit. Stát však bude mít na cokoli méně peněz. Ano, máte pravdu, že bychom měli myslet na celou zemi; letiště jako Brno a Ostrava, která přicházejí o peníze; zelezniční infrastruktura, které se ostatní země EU vyhýbají při plánování nových služeb; Pražske okruh, která bude dokončena .. kdy přesně? A nezapomeňme na skutečné spojení z centra Prahy na letiště. Dokonce i Sofie to má lepší. Předpovědi letiště byly ještě před Covidem mokrým… Číst vice »
V Číne je aktuálne letecká doprava na úrovni minulého roku takže čo zmenil, kde zmenil ?
Obchodní lety v rámci Evropy. bude výrazně snížena. Finanční ředitelé velkých společností si myslí, že Covid je skvělý, protože díky Teams a Zoom mohou konečně snížit extravagantní cestovní výdaje. V západní Evropě stále více vysokorychlostních vlaků poskytuje alternativní způsob cestování. Nakonec zejména mladí lidé požadují dopravní politiky, které se zabývají změnou klimatu. Počkejte na další předpovědi Eurocontrol …
Letecká doprava má vysoké negativní dopady, je drahá a má neoprávněně mnoho výhod, není tedy ekonomicky ani ekologicky žádoucí. Samozřejmě se nebude rušit, ale musí se zrovnoprávnit podmínky v celém dopravním systému, cena za leteckou dopravu (stejně jako u silniční) musí odpovídat nákladům a škodám. Tedy bude provoz výrazně nižší do budoucna. Čili investice do toho se musí řešit omezeně a s rozumem a znalostmi. Laické názory, které i zde zaznívají, nelze brát vážně.
Emise CO2 vycházejí na sedačku lépe než u automobilové dopravy. A ta je na mnoha trasách tou jedinou použitelnou alternativou.
Auta jako alternativa letadla? Jako kde? Praha – Ostrava? Praha – Berlín? Nebo vy autem jezdíte do Milána?
Ale je trochu rozdíl, jestli násobíte počtem km na Macháč nebo na Jadran, nebo někam na druhý konec světa.
Vy nemáte ani na to, abyste to prezentoval jako svůj názor, a tak se místo třeba „přál bych si“ zásadně ve všech diskuzích schovávate za „musí se“. Musí se jenom zemřít.
To, že odmítáte nutné předpoklady, je ale váš problém.
Stačí studovat odbornou literaturu a budete vědět víc. Já tu nikomu nebudu dělat přednášky ani seznamy odborných dokumentů. A co se musí, je jednoznačně dáno zajištěním podmínek pro život. A kdo o tom chce vědět víc, musí zapojit selský rozum a opět studovat, studovat. Přírodní zákony platí a co si kdo myslí nebo chce, je úplně přírodě i vesmíru jedno. Ale důsledky dopadnou na všechny.
ušatá:Navíc v jejím mezinárodním omezování, naprosto postrádá smysl rozšiřovaní o další dráhu, je to stejné jako se nyní rozhodnout pro stavbu uhelné elektrárny.
Když je třeba prosadit nějakou prasárnu, tak se spojí ODS, ANO a TOP…
To je u nich pravidlem a proto je také i řada spojenců volí. Prachy jsou prachy.
Když byla asi před 5ti roky dráha 06/24 v rekonstrukci a provoz byl výhradně na dráze 12/30 (možná nesla v té době vedlejší dráha staré označení 13/31) tak se nesměla používat v noci, vyjma divertů, nouzáků a ZPOŽDĚNÝCH letů. A to je možná ten problém proč s tím má někdo problém při tom schvalování, protože se v noci stejně létat bude. Hlavně ten kdo uplatí toho kdo schaluje letový řád. Který byl tak nalhaný, že večerní spoje přistávali v noci jako zpožděné. A to tolik, že ve 2 ráno byla šnůra letadel TVS/SW na přiblížení přes celou Prahu na tu… Číst vice »
I o te paralelní draze se ví desítky let. Jejich problém, že si tam postavili barák. Můžou ho prodat a jit jinám.
Přesně tak. A ceny domů v té lokalitě už tu budoucí dráhu dávno zohledňují, takže ceny nijak neklesnou.
Mimochodem z vlastní zkušenosti vím, že hluk aut z ulice bývá daleko nepříjemnější než hluk z letadel nad barákem.
Ale tam se spousta domů postavila koncem 30. let a pokračovalo se těsně po válce. V té době byl provoz letiště zcela jiný než po nástupu proudových letadel v 60. letech. Jak psal kulhán, problém je v tom, že Letiště a letecké společnosti na něm operující si vůbec nelámou hlavu s pravidly, která platí. A nejen v době rekonstrukce hlavní dráhy, ještě předloni v létě nebyl problém, aby se místo 48 letů za noc odbavil dvojnásobek. Stačí naplánovat denní sloty před 22:00 s vědomím, že ve skutečnosti to poletí kolem půlnoci. Přílety Číňanů uspíšené klidně i hodinu před šestou ráno… Číst vice »
Výborně, jediným funkčním řešením by byly povinné platby poškozeným domácnostem za každý přelet podle skutečné škody. A to je i v řádu stovek korun na poškozeného. To by si pak soudruzi rozmysleli.
Jó, za externality se nikomu platit nechce a všichni se tváří, že to neexistuje. Popřípadě, že vyšší zájem = máte smůlu.
A nejlepší je, ze když už někdo vidí externality, tak zásadně jen u tech ostatních. Protože on autem nejezdí, věci, co se vyrobily na opačné straně planety, zásadně nekupuje, letadlem na dovolenou nikdy neletel…
Mám pro vás překvapení, svět není úplně černobílý.
Někdo může o externalitách přemýšlet a přitom jezdit autem, lítat letadlem, kupovat věci z druhé strany zeměkoule. Už proto, že občas prostě rozumná alternativa není.
Co takový člověk zpravidla dělá je, že ty věci, u nichž vidí nekompenzované externality, dělá o dost míň než kdyby o tom nepřemýšlel. Úplně se jich vzdát, to dělá fakt jen minimum lidí a vlastně to ani není nutné. Naopak, čím víc llidí by se nad takovými věcmi zamýšleno a dopřálo by si je jen občas, s rozmyslem, tím míň by se musel každý z nich omezovat…
Pokud tvrdíte, že „není alternativa“, jste pokrytec. Vždy je tu možnost se příslušného statku vzdát. Letadlem létat nikam opravdu nemusíte, není to žádná povinnost a kupovat zboží z druhého konce světa také ne.
Ale vy chcete mít sice benefity tohoto světa, ale na druhou stranu proti němu protestovat, jak je hrozný. A to prostě s čistým svědomím nejde příliš dohromady.
V tom má máslo na hlavě Letiště. Je plně koordinované, tedy každý let má schválený slot na přílet a odlet. Že se to nijak nevymáhá, nepokutuje a možná ani pořádně nehlídá, resp. nehlídalo, není zcela správně. Pamatuji i případ, kdy přiletěl charter, který slot na přílet vůbec neměl a nikdo je tady nečekal (nemluvě o tom, že na letišti byli cestující, ale nebylo otevřené ani odbavení, protože s nimi ani samotný handling nepočítal). Pokud vím, žádná sankce jim udělena nebyla, byť jde o jednoznačné porušení koordinačních postupů.
Ale Letiště tvrdí, že je pokutovat nemůže. Nanejvýš jim vyhrožuje, že to předá ÚCL a ten že je bude pokutovat. Ale úplně tam chybí rychlá zpětná vazba, aby aerolinky nedělaly, co nemají. Přitom má letiště monitorovací systém hluku, který jede v reálném čase, takže ještě než letadlo přistane, už ví, jaký hluk během přiblížení kde udělalo. Ale neklepnou ho přes prsty hned (což by bylo výchovné), ale v polovině následujícího roku všechno sečtou a udělají z
toho zprávu, kterou někam pošlou…
Pokutovat je pochopitelně může. S tímto si Vás dovolím odkázat na AIP GEN 1.2.1.8, kde jsou všechny tyto informace o sankcích uvedeny. AIP je v elektronické podobě veřejně k dispozici na lis.rlp.cz
Díky bohu, že to prošlo. Terorista Hlubuček, který si levně koupil barák v Lysolajích, ačkoli věděl, že se plánuje rozšiřování letiště, nemá právo terorizovat statisíce Pražanů a omezovat rozvoj země jen kvůli svému osobnímu zájmu.
Nová ranvej bude pro většinu Pražanů přínosem. Sice bude znamenat větší hluk pro asi 20 tisíc obyvatel v oblasti Lysolají a Suchdola, zároveň ale bude znamenat menší hluk pro asi 200 tisíc Pražanů v oblasti Řep, Stodůlek, Jinonic, Radlic nebo Modřan.
Omezení nočního provozu je taky dobrá věc, byť s toho asi nebudou mít radost Smartwings, jejichž chartery létají často právě v noci.
Přes Řepy, Stodůlky, Jinonice, Radlice nebo Modřany se po generální rekonstrukci hlavní dráhy léta jen minimálně. To musí foukat silný severozápadní vítr (několik půldnů do roka, v součtu týden až dva) nebo když se odgumuje hlavní dráha. Nový beton větší rekonstrukce nepotřebuje. Jo, ještě když se odklízí z hlavní dráhy sníh. Ale to nejprve musí nějaký napadnout. Veškerý provoz jinak zvládne hlavní dráha buď ve směru 24, nebo řídčeji 06.
V roce 2019 však bylo použito pouze 5% letů v 12/30. Vzhledem k nové dráze bude mít 50% letů dopad na domy, které v současné době žijí v míru. Děláte matematiku. Nebo spíše jednoduchá aritmetika.
(a nezapomeňte přidat obyvatele Baba, Hanspaulka, Červený Vrch, Vokovice …)
Na Hanspaulce není nic slyšet z bėžného provozu letiště. Fakt.
Zatím. 😉
To je pravda, ale paralelka bude o 1,5 km blíže, takže letadla, která dnes přistávají přes Tiché údolí budou přistávat ve dne přímo přes rektorát ČZU. To je v poloviční vzdálenosti od Baby a Hanspaulky než dnes.
Sbližování ODS a ANO v rámci boje proti globálnímu neomarximsu pokračuje mílovými kroky. To budou voliči konzervativního bloku čumět, jací byli kaktusi a jak naletěli.
ODéeSáci zvládli opoziční smlouvu, zvládnou i tohle. Ostatně, peníze jsou přeci až na prvním místě!
Dobře, že dostali v tomto případě rozum.Proč ale totéž nezmiňujeme o TOP 09? Pospíšil u toho nebyl jako?
TOP jsou většinově dobroseři. ODS musí tu trojkoalici rozpustit a jít s ANO. Jedině tak se dá zabránit vlně neomarxismu.
Navzdory odporu občanů a blízkých obcí/MČ, snížení kvality života Pražanů, a to přímo i nepřímo, se tu zase hájí zájmy byznysu a několika vlivných. Prostě stále ta samá ODS a koaliční TOP, co kašlou na ty, které mají zastupovat a na prostředí, ve kterém Pražané žijou. Ostudné. Hlavně, že prachy do některých kapes tečou.
Peníze na 1. místě!
To jste úplně mimo. Letiště neslouží jen Praze, ale celé ČR včetně příhraničí. Pokud by dráhu neschválili a okolí zastavěli, bylo by časem nutné postavit nové letiště dál za městem, což by stálo desítky miliard…a trvalo desítky let. Do té doby by se z Prahy stalo provinční letiště bez dálkových linek a perspektivy.
Jedno takové vzdálenější už stojí v Pardubicích a je liduprazdne. Proč ho raději nenapojit na železnici a přesměrovat low cost lety tam?
Regionální letiště nemají žádnou perspektivu a jsou vhodné hlavně pro aerokluby. Trend je jedno velké letiště už kvůli přestupům a návaznosti linek. Viz. BER, MUC, VIE, …
Anno ty jako regionální ženská též nemáš význam a perspektivu.
To říká kdo? Vy? Dopravní koncepce je pro vás asi sprosté slovo.
A třeba to pardubické letiště nějakou koncepci má? 🤭🤭🤭
srovnavat PRG s VIE/MUC/BER? Kolik lidi tranzituje pres PRG?
Regionální? Nejsou náhodou Pardubice blíže středu republiky než Kněževes u Prahy?
A jaká je v tom středu republiky hustota osídlení oproti třeba… Praze?
Střed Spojených států, Ruska nebo třeba Číny je taky „in the middle of nowhere“, odkud není prakticky žádný provoz.
I jinde Jakube, například na severu Prahy jsou dvě další, v Hradci, Budějovicích, atd. Odpověď zní, že tam nikdo nechce lítat, neb je špatně spojení s Prahou. Co takhle otevřít Milovice?
Nikdo tam pochopitelne nechce, dokud se na Ruzyni vejde. Pokud (a. zdaleka mi to neprijde tak jiste, jako mnohym v teto diskusi) by kapacita Ruzyne nestacila, bude to o hodne jina situace.
Navic jak tu nekdo psal minule, co kdyz Ruzyne z nejakeho duvodu komplet vypadne. Cim vetsi disproporce mezi ni a okolnimi mensimi letisti, tim vetsi prusvih by to byl.
Prioritu bude hrát vždy Praha z několika důvodů. 1) poptávka byznysové třídě, která létá na pracovní cesty (většina centrál firem je v Praze). 2) přestupní uzel – kdy se vyplatí místo letů z lokality A do lokality B letět přes lokalitu C. 3) zázemí a servis letadel 4) parkování v okolí letiště a doprava na letiště Pardubice, Ostrava jsou příliš malé z hlediska byznysu, Karlovy Vary a České Budějovice jsou nebo budou závislé na zahraničních turistech (lázeňství, památky). A Brno může být v zisku, ale má poměrně blízko sebe významnější Vídeň a Bratislavu. Navíc první návrh s paralelní ramvejí je… Číst vice »
Byznysu nebude dělat problém, že pojede nejprve 20 minut vlakem, když se odbaví dopředu.
No s tou celou ČR to není nijak horký. Jižní Morava to má blíž do Vídně, Severní Morava a Slezsko do Katovic, Severozápadní pohraničí do Drážďan v podstatě stejně jako do Prahy, Jihočeši do Linze a Plzeňsko do Norimberku taky srovnatelně, navíc jen o kus dál maj Mnichov, kterej je a nejspíš vždycky bude nesrovnatelně větší než Ruzyně… Nemluvě o letištích přímo v Brně. Ostravě, Pardubicích, Českých Budějovicích, který by taky každý kousek toho provozu byly schopný převzít. Navíc nejde o žádný zastavování okolí letiště. Jde o rozšiřování letiště směrem k už stojícímu městu. Reálně by ČR ještě hodně dlouho… Číst vice »
To právě chápete špatně. Linec, Drážďany, Norimberk, ad. jsou typická provinční letiště ze kterých toho léta minimum a dálkové linky prakticky žádné. Ze všech českých letišť jedině to pražské má perspektivu. Ostatní mohou zavřít a ještě ušetří, protože dopravcům musí platit, aby tam vůbec létali. Navíc ranvej bude dostavěna až kdoví kdy a tou dobou bude ta stávající na hraně kapacity.
Jasne, rada tech letist neni plnohodnotna nahrada. Noa co? Furt jsou a budou vyuzitelny pro cast cestujicich z tech mist.
A kdyz ta ostatni letiste zavrete a na Ruzyni nastane prusvih, kterej ji na par hodin vyradi, treba totalne zasnezi nebo namrzne, tak letadla ve vzduchu kolem presmerujete kam? Neni lepsi mit jedno stredne velky a nekolik mensich pro mene narocnou klientelu a jako zalohu, nez jedno obri, s nejblizsi zalohou o dost dal?
Přesměrují se tam, kam vždycky – místní dopravci (Smartwings) PED až do kapacity, ostatní aerolinky poletí tam, kde mají handling – NUE, MUC, DRS, VIE, BTS
A co doteď bránilo nízkonákladovým aerolinkám létat do PED, BRQ nebo OSR déle než do momentu, kdy vyschly dotace? Že by chybějící poptávka?
Špatně napsané, že se letiště přibližuje k městu. To město jménem Praha se dostalo k letišti a samo se ví, že 50let je v plánu paralelní dráha… chyba se stala jinde než na letišti
To město se přiblížilo letišti dřív, než tam ta betonka vůbec byla. 😀
Tak to asi historii letiště a Prahy neznáte. Jinak by jste toto nenapsal. To že se v posledních dvaceti letech brutálním způsobem přiblížilo město k letišti je chyba radních, kteří toto dovolili. V plánech ze 70 let tam je druhá dráha zakreslena… a když už začaly litat proudové letouny, tak muselo být jasné, že bydlet u letiště nebude snadné a hlavně v ose dráze…
Jde o zastavování okolí letiště! Podívejte se na staré mapy okolí letiště a pak na vývoj za posledních 30 let… navíc, ta dráha se fyzicky nepřiblíží městu, bude postavena tam, kde už jednou dráha byla, jen bude jinak směřovat (místo 04/22 bude 06/24). Tak jaké rozšiřování letiště k městu??
Aha, vy nechápete, o čem se tu mluví. 😀
Je to hluk nad prodlouženou osou nové dráhy, a ta je rozhodně 10 km od letiště škodlivá.
No, tak trošku osobní zkušenosti. Já v prodloužené ose bydlím, 6 km od prahu dráhy a ubezpečuji vás, že od letadel vnímám ten hluk daleko méně, než když mi v ulici projede auto. Na přistání je to úplně v pohodě, na odlet je to pochopitelně slyšet víc, ale že by to bylo nějak škodlivé, to bych za těch cca 30 let asi už poznal. Zejména dnes, když moderní letadla jsou nesrovnatelně méně hlučná než ta na začátku 90 let. Takže velmi dobře vím, o čem mluvím.
Letadla ve Kbelích způsobují mnohem více obtíží mnohem více lídem, než letadla v Ruzyni. A to i přes to, že do Ruzyně toho létá mnohem víc.
To máte z nějakého politického školení mužstva?
Jj, kdo je proti jakémukoli byznysu, bez ohledu na jeho škodlivost, tak je komunista.
Krásný příklad zastydlého marxismu naruby.
zdravy rozum zvitezil.
Ten ještě zvítězí několikrát. 🙂 Pokaždé z jiné strany.
Tvrdá a zasloužená rána neomarxismu!
Ať žije příští koalice ANO a ODS!
ač je to smutné bylo by to logičtější než ODS a Topka. O lidovcích ani nemluvě.
Prahu si musíme vzít zpět!
Souhlas!!!
Já si skoro myslím, že by se takové příspěvky, které nijak nesouvisí s tématem, měly okamžitě mazat.