Doprava ve městě Metro

Praha schválila zahájení stavby metra D. Kopne se 20. června, průzkum vyjde o polovinu dráž

Stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP

Radní hlavního města Prahy dnes schválili uzavření smluv v souhrnné hodnotě téměř 1,6 miliardy korun na geologický průzkum v trase metra D z Pankráce do Písnice. Šachty, které se při průzkumu použijí, už budou sloužit nové trase metra. Průzkum má začít slavnostně 20. června.

Rozhodnutí radních zveřejnil na svém facebookovém profilu náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Geologický průzkum zrychlí a zlevní celou stavbu. Původně se ale měly šachty nesmyslně zasypat. Nyní využijeme 90 % prací průzkumu. Nebyla možná varianta, aby se udělala díra do země, zasypala se a udělala se znovu další. Kde skončí šachty a štoly geologického průzkumu, tam budou pokračovat razící zařízení na samotné tunely metra a stanic,“ uvedl Scheinherr. Na dnešním zasedání radní schválil i financování metra.

‼ METRO D JE TADY ‼Na radě jsme dnes rozhodli o výstavbě metra D! Je to obrovský krok a přesně za měsíc zahájíme…

Gepostet von Adam Scheinherr am Montag, 20. Mai 2019

Průzkum ale vyjde podstatně dráž, než Dopravní podnik hl. města Prahy očekával. Původní odhadovaná cena byla lehce pod miliardou korun, nakonec vyjdou čtyři zakázky na 1,6 miliardy korun. Dvě z nich získal Metrostav, po jedné Strabag a Hochtief. Detaily k jednotlivým soutěžím zatím DPP nezveřejnil. Praha považuje zahájení průzkumu za začátek stavby metra, slavnostní termín zahájení plánuje na 20. června. K podpisu smluv má dojít příští týden.

Aktuální harmonogram počítá s tím, že žádost o stavební povolení na variantu VI umožňující výstavbu a zprovoznění pěti stanic najednou s možností dostavby dalších třech stanic v nezávislém časovém horizontu podá v prosinci, stavět by se tak mělo dle aktuálního harmonogramu v létě příštího roku.

Trasa metra je plánována tak, aby se ideálně podařilo zprovoznit celý úsek najednou, tedy z Pankráce do Depa Písnice. Na trase jsou plánovány stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Metro D má podle aktualizovaných odhadů vyjít na 72 miliard korun. DPP a Praha pokročily i ve výkupech pozemků. Za posledních 5 měsíců došlo k dohodě kromě jiných s Českou poštou, SŽDC, Českými drahami, OC Arkády nebo vlastníky pozemků v obou lokalitách Krče. Stanice mají dostat také novou podobu. Návrhy bude vybírat komise složená například ze zástupců IPR nebo Národní galerie, libreto připravuje David Vávra. Praha připravuje i další část metra z Pankráce na Náměstí Míru, kde není projekt ještě tak daleko.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP
Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Stojí to vůbec za ty neskutečný peníze?

železničář v důchodu

Nic jiného asi nezbývá: v dost hustě zastavěné oblasti jen těžko vybudujete nějaký jiný rychlý a kapacitní systém veřejné hromadné dopravy osob – jen by to aspoň v částech mimo hustou obytnou zástavbu mělo být budováno jako jakési „mělké“ metro, aby to vyšlo co nejlevněji.

Jarda

Tož rozpočet si dejme trojnásobný a dobu dvojnásobnou. Ale jak se začne stavět, už jsem většinou v klidu.

Railanalytik

Neznám lepšího specialistu na tunely než Magistrát v roli primárního investora 😂

Marek Sourak

Ze to vyjde draz me ani neprekvapuje 😀

Poudy

To je síla, původní odhady o 50 miliardách se týkaly celé trasy až na Vinohrady. Dnes je to 72 miliard za nějaké nevím, dvě třetiny trasy? Takže nakonec kolik, takových 100?! To mi přijde dost silné kafe, takové zdražení ještě než se kopne. Celkově kolem toho prosakují informace dosti zmatené. Hlavně od pana Scheinherra, ten se stará jen o to, jestli proběhne výtvarná soutěž a má z toho radost jako nějaký idiot, ale že se nedokáže vyblekotat o tom, kdy přijde řada na pokračování a jednou při tiskové konferenci prohlásí cenu za celou trasu, podruhé vyšší cenu jen za úsek… Číst vice »

Poudy

Chápu minusy za moji mluvu na jeho osobu, ale když pominu pár povedených předem nachystaných rozhovorů a budu brát jen ty, ve kterých se ukazují jeho priority a celkový přehled o pražské dopravně, tak se nemůžu zbavit dojmu, že tam má sedět někdo úplně jiný a tento pán z dreamteamu okolo Čižínského by se hodil spíš k Třešňákové na kulturu.

Poudy

Praha potřebuje někoho, kdo dá městu už jasnou koncepci a nějaké stálé a zároveň brzké harmonogramy výstavby důležitých dopravních staveb a za vlády této koalice se toho určitě nedočkáme. S déčkem zatím předvádějí docela slušnou práci, ale zbytek nic moc. A abych pořád jen nenadával, tak co se netýká dopravy, tak jsem s tímto vedením docela spokojený, hlavně s piráty a Hřibem, ale z Prahy sobě občas vypadne slušný úlet. Konec hlášení.

Honza D.

Jen malá poznámka – co vypadlo z dílny Krnáčová & Dolínek, jinak též ANO 2011 & ČSSD a kolik času uběhlo od voleb? Neříkám že se vším nyní souhlasím (třeba reko Libeňského mostu považuji za úlet), ale proti minulému vedení města vidím dost slušný kvalitativní pokrok.

železničář v důchodu

Soudím, že Krnda byla svým způsobem určitým „bohémem“ a škodit asi nechtěla, ale ambiciózní arogantní rádoby „politik“ Dolínek, to bylo to pravé „dílo zkázy“.
A naopak Scheinherrovi docela fandím – to, co nešlo mnoho roků (a o čem bylo lépe ani nemluvit), jako třeba návrat tramvají na Václavské náměstí, má najednou velkou naději na realizaci – já se sice výsledku už možná nedožiji, ale může mě aspoň těšit, že se konečně pověstné „ledy“ aspoň pohnuly.

Juraj

V tom případě by to chtělo podívat se, jaký pokrok nastal právě s výkupy pozemků a při domluvě s vlastníky. Nějaká výtvarná soutěž je oproti tomu nic; hlavní přínos nového vedení je právě v pokroku projektové přípravy a odstranění dlouholetých překážek.
Lidi v Praze si prostě neumí vážit, když se na magistrát dostane někdo, kdo má skutečně snahu a energii.

VRT

Největší tragédie je neinformovaný… volič, který má jasno.

Poudy

Tak arkády ustoupily za tramvaj, u Thomayerky za slib schválení obchodního komplexu, dál je tam co? Informovaný celkem jsem, třeba s přípravou odblokování bytové výstavby skáčou mílovími kroky, v dalších oblastech taky odvádějí skvělou práci. Jen u nich prostě ta snaha prosadit dopravní stavby, hlavně ty silniční není tak veliká jak vy se hodilo..

Jen tak

to je průser všech těhto „velkých“ věcí. smetanu slíznou nuly, které neudělaly lautr nic.

vliv pirátů na tuhle zakázku byl dodnes v podstatě nulový. jen jejich voliči jsou jako piráti – nemají tušení, jak jsou věci komplexní, a hýkaj radostí, jak všechno piráti zařídili.

Souprava

Presne to jsou Pirati.

Souprava

Piraty fakt neuznavam. Banda arogantnich mladych namyslencu,co si akorat dela dovolenou za erarni penize, smiruje lidi v bytech,pripravili Prahu o pandu a dosazuje svoje kamose do funkci a oduvodnuji to tim,ze jim vic veri. Je mi jedno zda povladnou ODS, Lidovci a jejich odnoze nebo Babis, ale Piraty nikdy. Magistrat pod nimi je katastrofa. A rikam to jako rodily Prazak, ne jako naplava.

Daniel Mach

No jo, panda, ta bude Praze chybět. Určitě se kvůli tomu spousta Pražáků odstěhuje do Vídně nebo do Berlína :). Ostuda je spíš to memorandum o pandě, které podepsala paní Krnáčová. Tahle vlezořitní politika nikam nevede.

Asdf

Kdyby v Praze dále kradlo ANO, tak snad spadne všechno. Orloj, chlouba Prahy je po drahé rekonstrukci tak sprasené, že ho musi opravit. Doporucil bych zfanatizovaným babišovcům, ať se na to složí, kdyż jsou tak skvělí.

Souprava

Nastesti republika neni Praha.

Jos.

Tak smiřování lidí by nebylo špatné, ale vysvětlete mně neinformovanému, co měli se smiřováním?

Kuzma Kuzmič

On jistě myslel „šmírování“ (přes elektroměry), ne smiřování. 😉

Radek

72 je až na Náměstí Míru.

Pavel

Už se staví 30 let, ale ještě se nekoplo, ale už vědí, že průzkum se jedou tolik prodraží, tuneláři, Kocourkov.

Občan

Budu se opakovat, ale nevíte někdo, jestli bude z déčka na N. Bratří Synků i nějaký přímý výstup na nádraží do Vršovic? Přijde mi dost nekoncepční na dnešní dobu postavit stanici metra vedle nádraží, u kterého se počítá se zvýšením významnosti, a nepropojit ji. Hledal jsem a nic jsem bohužel nenašel. :-/

Kubrt

Ze stanice NBS bude výstup do Otrakarovy k tramvajím a pak přímo na náměstí. V žst Vršovice bude nově podchod na nuselskou stranu, takže pěšky Čestmírovou ulicí to půjde celkem přímo. Přímý výstup – myslíte přímo tunel zvící cca 400 m z metra na nástupiště žst?

Fedexak

Obcan/Kubrt/Sura:
v tom případě to bude průser jak ve Vídni z Nového nádraží na metro Sudtirollerplatz – to je tim podchodem takova daaaaaaaaalka, ze jsem myslel ze zdechnu nez jsem tam dosel…

Tady byla udelana kolosalni chyba v tom , ze nove opravovane nadrazi vrsovice neposunuly az k železničnímu mostu u zastávka Otakarova/Nám bří Synků – to by ale musel někdo koncepcne premyslet…

Jan

Opravdu máte problém ujít 400 m (5 minut chůze)??? Myslím, že situování stanice na náměstí Bratří Synků je dobře zvoleno s ohledem na další linky MHD. K přestupu na vlak bude využívána stanice Hlavní nádraží.

železničář v důchodu

„K přestupu na vlak bude využívána stanice Hlavní nádraží.“
Zbytečný závlek pro všechny, kdo nesměřují z benešovské trati do centra či na sever a opačně, navíc s neodtížením nejfrekventovanějších úseků trasy metra „C“, kvůli čemuž je vlastně tato část trasy „D“ budována především.

Fedexak

Proč to dělat jednoduše, logicky a pro lidi, když to jde dělat složitě, bez přemýšlení a bez ohledu třeba na starší lidi. Navíc těch cca 400 metrů je u tramvajové křižovatky s hustým provozem, železnice to kříží mimoúrovňově (stačilo postavit za mostem nástupiště z prefabrikátů a eskalátory a zároveň u budoucí stanice metra… Takhle to zůstane proti zdravýmu rozumu ve vzdálenosti 1 zastávky tramvají/busem… Naproti tomu se na té stejné trase v rámci stejné stavby právě takhle staví zcela nová vlaková zastávka Praha-Eden (hned za mostem přímo u fotbalového stadionu Eden a zase uplně stejně hned za budoucím rozšířeným mostem… Číst vice »

železničář v důchodu

Konce perónů nádraží přisunout co nejblíže ke stanici metra a udělat z nich co nejkratší přístup do ní by bylo samozřejmě vhodné, ale teď už s tím zjevně stejně nikdo nic neudělá – to mělo být řešeno na úrovni maximálně nějakého úvodního projektu. Ale záleží i na požadavcích dopravy, protože tím by se peróny mohly dostat do kolize se zhlavím: víte třeba, ze kterých kolejí je požadováno napojení na spojovací oblouk do Vyšehradu? Bez toho je těžko zvolené řešení hodnotit – a já to například nevím.

Jos.

Tváříte se, jako by se to nezvažovalo. Necítím se natolik znalý, abych posoudil důvody, proč je výsledek takový, jaký je, ale opatrně s tvrzením, že nikdo koncepčně nepřemýšlel.

Poudy

Tak D se s tratí potká časem o kus dál na hlavním nádraží, tak to by asi mohlo stačit, přestup na tramvaje je důležitější a celkově to asi bude ta z méně vytížených stanic na d.

Kubrt

Ono už je rozhodnuto, že to na to HLN půjde?

Poudy

A kam jinam?

Kubrt

Ještě byl ve hře Žižkov.

Franta

Ano, ale na nej to melo jit pres Hlavni nadrazi. Tj. z Namesti Miru nekam na mezi Hln a Churchilovo namesti, a pak ostra zatacka smerem nahoru. Myslim ze dalsi stanice pak byla nekde na Husitske, pak Basilejske namesti a Trebesin. Proste mimo trasy tramvaji. Ale to jsou studie. Druha varianta byla ukoncit Decko pres hlavni nadrazi, Namesti Republiky na Letenskem namesti.

Martin V.

Na Letenském náměstí? Ta varianta „ne-Žižkov“ vždycky na malůvkách končila na náměstí Republiky. Ještě přidat jednu zastávku na sever a mohli by končit Troja-ZOO.

železničář v důchodu

Ale určitě i se stanicí někde u Stromovky = u Výstaviště, kde má být i železniční zastávka na „buštěhradce“.

Fedexak

… a pak ze ZOO směr nádraží Podbaba a nahoru na Suchdol k univerzitnímu kampusu a dál na rozvojová území směr Horoměřice, Únětice aj. – nebo v horší variantě Roztoky (tam by ale musel bejt drahej most přes velmi hluboky Vltavsky udoli..

železničář v důchodu

Dál než na Suchdol je to už příliš přehnané: dokud Praha nebude umět metro vést i na povrchu terénu (nebo jen lehce zakryté), tak by to bylo nesmyslně drahé. Ale v případě zřízení nějakého obřího parkoviště „P+R“ u koncové stanice by to možná až na Suchdol jakýsi smysl mělo, protože na rozdíl od tramvají je metro kapacitnější, a tedy pro využití k dopravě z okrajových parkovišť „P+R“ do města dobře použitelné – u konečných zastávek tramvají žádná větší parkoviště „P+R“ rozhodně „nebrat“ ani náhodou (což se snadno prokáže ve Slivenci i ve Zdibech).

Jarek

Jestli by nebylo lepší Muzeum, Hl.n. a dál na Žižkov někam na Spojovací.

Poudy

V aktuálním územním plánu je, nebo alespoň před rokem byla zakreslena trasa k hlavnímu někam pod 7 nástupiště a poměrně ostrý oblouk na žižkov a tam pokračovala přes Jarov na Vysočanskou. V návrhu nového plánu je zakreslena přes hlavní do míst okolo petrského náměstí, snad s propojením s náměstím republiky, stačí se jen podívat 🙂

Poudy

Jen doplním že na tom Petrském je konec, tahat to někam na Letnou asi nedává moc smysl, dole je Vltavská a na západě Dejvická, obojí tramvají za pár minut. Obávám se že náklady na výstavbu plus budoucí využití by hodně kulhalo. Navíc by ta stanice byla asi hodně hluboko. Petrské má smysl, jako spojení centra s jižním předměstím je to fajn, od žižkova by mohla vést jiná linka taky přes hlavní s ukončením třeba na můstku.

Franta

Souhlasim, ze tahat to na Letnou je to nesmysl, ale nekde jsem to videl. Podle me je nesmysl to tahat i na to Petrske namesti. Spis tu D stanici udelat nekam do idealniho mista tak, aby se daly udelat vylezy na 7. nastupiste hlavaku, na Churchilovo namesti k Ekonomce a do Hybernske smerem k Bulharu, kde ma byt vstup na zastreseni Masarycky. A pak to tahnout na to Basilejske namesti, kde se ma stavet domy pro radove desetititisice lidi.

Poudy

Budou se tam stavět domy řádově pro tisíce lidí, ale i tak to samozřejmě udělá s přetíženou tram v oblasti žižkova své. To metro by se tam hodilo jako sůl, už jen pro směr centrum, Vinohrady, Žižkov》Libeň, Vysočany a všechny směry z těchto míst a zpět, pomohlo by to i B které bude taky mít co dělat po zastavění Vysočan. To co popisujete je přesně v aktuálním územním plánu, ale já si stejně v myslím že by bylo lepší D ukončit na té republice a na tento směr vytvořit linku novou, ukončenou třeba na tom můstku. Tom by praha získala… Číst vice »

Jarek

Ještě možná jedna věc – tramvaj je hodně přetížená mezi Hl. n. a zastávkou Husinecká. Pokud bude průlez z Hl.n. na druhou stranu, část této frekvence zmizí.

Poudy

To ano, zase na druhou stranu se ale nemalá část těch lidí co bude bydlet v tom „novém“ Žižkově bude tramvají přesunovat po celé délce Žižkova a tak si nemyslím že v budoucnu dojde k nějakému oslabení. Ještě je zajímavá skutečnost, že plánovači plánují areálem novou tramvajovou trať, zatím k červenému dvoru a dál nevím, znamená to ale další linku do už tak přetížené trasy.

Jarek

A nerozdělí se ještě obsluha lokality trochu mezi Palmovku a Želivského?

Poudy

To rozhodně, ale stačí se podívat teď na jaké směry kolik lidí ráno míří a odpoledne zpět a bude vám jasné, že minimálně polovina stálých obyvatel míří dolů do Prahy, u nichž i vyvážely to bude platit asi tak nějak stejně

Poudy

*u těch budoucích, pardon

Fedexak

na 6ižkov a dál jedině novou linku metra s pokračováním přes centrum bud na na Řepy (Tramvaje nestíhají už ted a po tom co se tam má po ceste na Andel všude stavět si to nedokážu představit – nebo nahoru na Bohnice.. tam je to taky masakr a ty autobusy nestíhaj..a nepomůze tomu nijak zásadne ani ubvazovana tramvaj kolem Bohnic..

R.L.m.

Novou trasu (D) jsem si představoval spíše jako okružní … https://mapy.cz/s/3sw59 … ale kudy by to bylo optimální?

DRABADURA

Okružní má být, jestli někdy bude, trasa E.

železničář v důchodu

Nezapomínejte na možnost trasovat nějakou linku i Vinohradskou ulicí na Václavské náměstí – ne vše musí nutně jezdit přes Žižkov. Já vím, křižovatka „Želivského“ …

Poudy

Ano, a Flora. Těch míst je tam víc a Žižkov by si rozhodně zasloužil metro.

železničář v důchodu

Problém křižovatek se výrazně zhoršil s enormním nárůstem automobilizace: jediným rozumným řešením by byla mimoúrovňová křížení s automobily pokud možno co nejvíce pod zemí a „na terénu“ pokud možno jen pěší a cyklistická doprava + VHD – ale bylo by to drahé a leckde (jako třeba právě na „Želivského“) dost obtížně realizovatelné i technicky (i když místa na to právě tam je relativně dost).

Poudy

To asi bohužel nikdy kvůli ceně neprojde, myslím ale že by nadávali i lidé, ono by to nebylo esteticky žádné terno. Na Želivského bych si to dokázal představit, ale křižovatky blíže centru by nebyli moc lahodící pro oko. Další věc je, že by tomu aktivisti daly takový kartáč, že by si to město honem rozmyslelo, pomohlo by to přece i IAD a to se nesmí, to ví každý aktivista.

železničář v důchodu

Nemyslím: stačí třeba vzpomenout na iniciativy typu „magistrálu pod zem“ …
V „užším“ centru se stísněnými poměry takové řešení samozřejmě použitelné většinou není, ale třeba Letenské náměstí je pro ně teoreticky „jako dělané“, a našlo by se jistě víc míst, kde by něco takového pomohlo.

Fedexak

Není to nesmysl – na Letenském náměstí to chybí a pak viz výše – Stromovka Zoo Nádraží Podbaba Suchdol/Univerzita a dál na rozvojová území Horoměřice/Únětice

Poudy

No možná, ale to se asi bavíme o 2050+, to tam bude asi hustější zástavba a to metro tam už asi bude potřeba, i proto že do toho směru chybí nějaká kapacitní čtyřproudá silnice a okruh to vyřeší jen z části. Proto by bylo fajn linku ukončit u té Republiky a jednou by se mohlo jet dál. Myslím že jednou vyhraje rozum a rozhodně se o lince E: centrum, žižkov, Jarov, nádraží Libeň, Vysočanská, Prosek. Tím by došlo ke skvělému propojení pro celý severovýchod města a i ta linka z Proseka by v daleké budoucnosti mohla pokračovat někam severním směrem.

železničář v důchodu

Popis různých úvah o okružní trase „E“, byť už asi 10 roků starý:
https://cs.wikipedia.org/wiki/E_(linka_metra_v_Praze)
a dost dobře popsaný historický vývoj asi do roku 2006:
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_metra_v_Praze .