Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Praha prověří možnost zakrytí budoucí Radlické radiály, zadá studii

Rozvadovská spojka. Pramen: Aktron/Wikimedia Commons.
Rozvadovská spojka. Pramen: Aktron/Wikimedia Commons.

Město Praha přehodnotí podobu budoucí Radlické radiály, která má být na západě města pokračováním takzvané Rozvadovské spojky dokončené před 40 lety. Městská rada dnes schválila vypsání veřejné zakázky na technickou studii, ze které má vzejít nová podoba budoucí spojky vnějšího a vnitřního okruhu.

Studie se má zaměřit na úsek mezi mimoúrovňovou křižovatkou Bucharova, kde dnes Rozvadovská spojka provizorně končí, a mimoúrovňovou křižovatkou u stanice metra Nové Butovice. Bude řešit především možnosti zakrytí radiály a možnost jejího vedení bez uvažované estakády, tedy její umístění na úroveň terénu. Tím by se musela změnit i podoba mimoúrovňové křižovatky s Řeporyjskou ulicí.

„Studie bude pracovat s požadavky místních občanských iniciativ a zároveň zohlední snahu hlavního města Prahy, které chce koncepčně a moderně řešit okolí dopravních staveb podobně jako tomu bude například u nové podoby Městského okruhu. Významné dopravní uzly nemusí ve městě způsobovat nepropustné krátery. Studie ukáže, jak se k tomuto výsledku dostaneme. Původní varianta nebyla projednatelná. Svou podobou a funkčností zapadala do 90. let a zvedla se proti ní vlna nevole ze strany místních. Tímto celému projektu dáváme novou šanci,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Ze studie má vzejít několik variant, které nebudou bránit urbanistickému rozvoji místa“. Zhruba 5,5 kilometru dlouhá Radlická radiála má podle původního projektu zahrnovat pět mimoúrovňových křižovatek a tři tunely, polovina trasy má podle dřívějších plánů vést pod zemí. Původní odhad nákladů byl 14 miliard korun, zvažované úpravy by však stavbu prodražily. Projekt je v územním řízení, které se ale kvůli námitkám stále protahuje.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Studie = odložíme věc na neurčito.

pkajetan

Jak naši politici řekli, tak udělali: Ekonomiku musíme rozhýbat! Musíme začít stavět! A zadali studii…
Prachy mají kudy téci.

Tomas

Nezdržujte a stsvějte. Dusí se Smíchov, Košíře i Barrandov a vy pořád ekoterorizujete.

Bram

Klid a radši šoupej nohama. Osobně budu rád, když Radlická radiála zmizí v tunelu celá. Vést ji po povrchu je brutální a hlavně NEPROJEDNATELNÝ projekt, takže pokud má vůbec radiála vzniknout, musí celá pod zem. A dále je třeba řádně vyřešit její napojení na vnitřní okruh, aby mezi Zlíchovem a Barrandovským mostem nenadělala více škody, než užitku. S tím souvisí i úpravy na Barrandovském mostě, na které se vždy zapomínalo, respektive se dělalo, že nejsou potřeba. Takže je vše potřeba řešit v celku, uvažovat všechny dopady stavby nejen na dané území a pak je šance, že to půjde i projednat.… Číst vice »

Suchdolák

A totéž platí samozřejmě i pro severní část D0, jejíž současná trasa v nyní předpokládané niveletě (s obřím vysokým mostem přes Vltavu) také nemá příliš mnoho nadějí na realizaci, i když si někteří myslí opak.

Urban Transport Lover

Velkej omyl – ten projekt je na stole už zhruba 50 let – všichni tom věděli – to, že se tam v 70. a 80 letech nastavěly rodinné domy je blbost daných jedinců – o projektu věděli/mohli se zeptat, navíc je tam jasně vidět chráněný koridor, kde zástavba nebyla povolena a jsou tam jen zahrádky. Z logiky věci když chci někde stavět, tak se informuju, co se zde bude stavět a jaký je výhled a budoucí úvahy… To že to daní jedinci neudělali je jejich vlastní nezodpovědnost…

Urban Transport Lover

omyl – problém je jen a pouze v tom, že v okolí se postavilo sídliště Botanica – a všichni si zvykli na to, že tam ta nedostavěná dálnice není – no a jak se dali věci do pohybu tak najednou řvou… To je na pár pohlavků – všichni přeci věděli že je to v plánu a jednou se to postaví a že to bude jedna z tepen města s vysokou intenzitou dopravy – jejich blbost, že se tam stěhovali do bytů 50 m od budoucí dálnice a brali si na to celoživotní hypotéky – nikdo je nenutil, aby se tam… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Nihil novum sub sole. V šalingradu to je ještě dokonalejší – tam kus dálnice v Bastru od Hitlera už stojí, akorát nemá napojení na D1 a místní se toho bojí, jako čert kříže.

Tomas

Váš návrh na tykaní nepřijímám. To je vyhrazeno jen přátelům.
Napojení na okruh je vyřešeno dobře, demagogové z velké radnice se snažili potopiv radiálu srovnáním předpokládané dopravní zátěže za desítky let s dnešním napojením na MO. Tato demagogie byla mediálně dobře odhalena, měl jste si to přečíst.
Brutální povrchová varianta už existuje, K Barrandovu, té se právě Radlickou radiálou Praha chce zbavit. Radlická radiála je navržena a na odboru výstavby projednávána jako převážně tunelová. Chtít ještě víc je ekoteroristická drzost.

Bram

Tykání nebylo navrženo, nýbrž provedeno. Tak se s tím nějak srovnej, demagogu.

Pavel

Tohle vedení Prahy už je jako noční můra. Takže RR, která se diskutovala a upravovala kontinuálně tuším cca předchozích 10 let, je najednou „neprojednatelná“, „z 90. let“ a je proti ní nevole? Z řad jeho aktivistických kámošů, hádám? Tyhle lži už snad nemůže myslet vážně.

Otto

Jako kdyby se dalo jezdit autem po studiích, co byly za posledních 30 let zadány, tak máme dálnici kolem celé republiky

Jiří Kocurek

A hned vedle dvojkolenou železnici. Jen ten kanál, ten by končil v Hodoníně. Bez účasti zaoceánských lodí. Na Dunaj je nepustí malá hloubka v deltě – max ponor 5,5 metru.
https://en.wikipedia.org/wiki/Danube%E2%80%93Black_Sea_Canal

Bob

A delta by se nedala zkanalizovat?

Greta

Dala, ale Rumunům se asi nechce.

Démon

pro boha … dokončete páteřní síť a pak řešte ostatní, protože každý den, kdy není nás stojí obrovské peníze, nehledě na ekologii. všude jenom poskakují auta.

Frantisek

Ekologie začíná především volbou přiměřeného dopravního prostředku, jímž pro větší přepravní proudy rozhodně nemá být auto, a potom teprve dimenzováním sítí pro jednotlivé formy nezbytné dopravy.

Jiří Kocurek

S tím utíkejte na Prahu P6, ať přestanou blokovat železnici do Kladna. Ta by mohla tvořit pateř příměstské dopravy.

realista

A můžete nám vysvětlit, jak souvisí železniční trať na letiště a Praha 6 s Radlickou radiálou?
Já vím, z Brna je to daleko, tak se občas „chybička vloudí“ …

Jiří Kocurek

Démon psal o páteřní síti. Tak jsem si jednu její část dovolil vyzdvihnout, ač není silniční.
Dokud bude příměstská železnice vypadat jako ta na Kladno, tak holt pojedou autem i ti, co by jinak uvažovali o vlaku.

Urban Transport Lover

Kocourku – zamyslete se než zas vyplodíte nějaké svoje moudro…
Ta trať vede přes prvorepublikové vilové čtvrti a navíc ještě na Praze 6 – tedy jedny z nejdražších nemovitostí v ČR. A rozhodně nemají zájem na tom, aby jejich čtvrtí jezdily staré rozhrkané a velmi hlučné „muzeální“ vlaky od velmi brzkého rána – které je budí – vozící kladenské dělnictvo… To tedy vážně ne!
Ruku na srdce – jste slušný a vzdělaný člověk, máte vilu za několik desítek milionů korun – ale denně Vás to budí, díky tomu je to neprodejné – protože dělnictvo z Kladna…
Odpověď je jasná 🙂

Démon

… a proto tam nechcete tiché moderní elektrické vlaky. A upřímně, trochu urážlivé pro vzdělané moderní kladenské obyvatelstvo, které jezdí dělat do Prahy HDP.

Ondřej

Pane UTL, jste trochu pokrytec – na straně jedné nadáváte lidem, kteří blokují radlickou radiálu a na straně druhé nechcete moderní tichou trať vedoucí kolem vilové čtvrti. A říkáte si přitom Urban Transport Lover 😀

Mimochodem, já jsem z Prahy 6, v dotyčné čtvrti bydlím a tuto trať bych vzhledem k dennímu dojíždění do centra dost uvítal.

Paja

Krásná představa, jak si každý sám doma ráno popřemýšlí jestli bude součástí velkého přepravního proudu a proto nepojede autem nebo naopak malého a proto autem pojede 🙂

Jakub P

No v některých částech Prahy je to už teď celkem běžné, protože ve špičkách se z nich nebo do nich člověk autem prostě nedostane (respektive „rychlostí“ pár set metrů za hodinu), takže nezbývá, než a) použít jiný dopravní prostředek, pokud to charakter plánované cesty a nákladu umožňuje, tento prostředek je k dispozici a neuvízne v téže zácpě b) přeházet program tak, aby se dalo vyjet mimo špičku. c) vyjet s dostatečným předstihem a aspoň hodinovou rezervou a odskákat si to s ostatními. Čím lepší podmínky budou pro řešení a), tím líp i pro ty, kdo musí volit varianty b) a… Číst vice »

Jakub P

Samozřejmě toto platí pro trasy, kde je auto mimo špičku výrazně rychlejší a pohodlnější než alternativy. Tam, kde tomu tak není, má většina lidí řešení a) jako výchozí možnost a k tomuto uvažování není důvod. Když třeba v Amsterodamu nebo Kodani dělaj průzkumy, proč lidi jezdí na kole, odpoví jich dvě třetiny, že je to nejrychlejší, dvacet procent, že maj díky tomu potřebnej pohyb, pod deset procent uvádí jako důvod, že je to levnější a zanedbatelný procento ekologii. Výsledek toho, jak ten systém nastavili (člověk se na kole, pěšky nebo MHD pohybuje po nejkratších trasách, autem to musí brát oklikou)… Číst vice »

Démon

Pro některé natvrdlé ekology: páteřní síť je silniční, železniční, vodní a letecká. Pokud má fungovat ekonomika, tak musí proudit zboží, lidské zdroje a kapitál. Tím, že není hotového nic, nemůžeme efektivně investovat do ekologie, protože to provaříme v kongescích.

MlB

Přesně tak. Hlavně že D0 mezi D1 a D11 nechají zdržovat nějaký zaprděný úřad městské části, místo aby napnuli všechny síly aspoň k tomuto potřebnému úseku – když už se úseků na severu přes všemožné obstrukce nikdo z nás nedožije.

Jakub P

A dokud nebude dostatečně funkční síť pro všechny alternativy k autům, tak všude poskakovat budou, i kdyby byly nakrásně oba okruhy i všechny radiály dokončený. Protože pokud bude dál auto nejrychlejší na většinu cest po městě včetně centra i přes poskakování (protože významná část tras MHD bude poskakovat s nima, cyklisti budou muset používat dlouhý objížďky a nebudou mít v centru kde bezpečně nechat drahý kolo), zaplněj auta libovolný množství ulic, který by se do města mohlo teoreticky vejít…

Jakub P

Nemyslím to tak, že by se okruhy a většina radiál neměly dodělat. Jen už na ně dávno nespoléhám jako na spásu, která situaci ve městě sama o sobě zázračně vyřeší. Větší pokrok („paradoxně“ i pro IAD) bych si sliboval od rozšiřování sítě MHD plně oddělený od aut, aspoň základní infrastruktury pro kola (bezpečně oddělený pruhy na hlavních tazích, bezpečný a ideálně krytý parkování v centru a u stanic metra, třicítka pro auta mimo hlavní tahy v širším centru, daná nejen značkama, ale i charakterem ulic (zpomalovací prahy a vyvýšené křižovatky, žádné dlouhé nepřerušované rovinky, křižovatky bez rozlišení předností, atd.) a… Číst vice »

Tomas

Jen doufám, že víte, že Radlická radiála na nejpáteřnější ze všech staveb, které se v Praze připravují. Východozápadním směrem není ani jedna kapacitní cesta. Radlickou radiálu suplují ulice v K Barrandovu, která vede na jihozápad do polí k okruhu.
Jsou potřeba nové volby a rychle tu současnou radu zrušit i s jejích ekoterorismem.

David

Děkuji za pěkný ilustrativní obrázek (bez ironie). Tenhle vizuální smog, který vidí každý člověk přijíždějící autem odkudkoli ze západu do Prahy, je skutečně do očí bijící. Kolik billboardů napočítáte vy? Já 31. Doufám, že nějaká politická garnitura proti této zrůdnosti někdy zakročí. Minimálně v tomhle má tunel nespornou výhodu, tam billboard nikdo nenacpe.

Jiří Kocurek

Mno zákaz Billova prkna u dálnice už máme. Jeho vymáhání poněkud usnulo, maká se asi na jiných věcech.

JiZe

Zákaz v obcích neplatí.

JiZe

Otázka, kolik jich tam je oboustranných. Možná bychom se dostali na ještě větší číslo.

Vojta

Největší absurdistán je to, že na ni má navazovat Dvorecký most, který bude logickou alternativou k Barrandovskému, a zavede polotranzitní dopravu z Jižní spojky do rezidenční oblasti Podolí kolem Jeremenkovy ulice. To vymysleli koumáci v metropolitním plánu…

Patrik P.

Dvorecký most je plánován jen pro MHD, chodce, cyklisty a IZS.

Radek

Dvorecký most je určen jen pro MHD.

Jiří Kocurek

Byl bych rád, kdyby byl umožněn průjezd také jednostopých vozidel. Elektroskůtry a podobná drobná vozidla, smožřejmě také na kole. Ač cykloaktivisty nemám rád, spousta normálních lidí jezdí na kole, jezdí na něm normálně a nedělají z našlapaných kilometrů modlu a měřítko člověka.

ene bene

U normálních lidí by se postavil normální most městského typu pro všechno. Ale já budu vděčnej i za to, co se v obstrukční Praze plánuje, konec konců nejvíc bych využil ty tramvaje, pokud se to ovšem vůbec někdy podaří postavit.

Kubrt

Přes Dvorecký most nee, radlická radiála má končit u Lihovaru napojením na MO.

Frantisek

Dvorecký most má sloužit především místní dopravě mezi Smíchovem a Podolím, nikoli řešit nadmíru aut ve městě a přetěžování sousedního dálničního mostu. To, že proti němu nejvíce protestují lidé z Jeremenovky, toužíce přitom především po zachování parkovacích míst, aby sami mohli tvořit ve městě zátěž auty, je bohužel pro současnost příznačné. A ještě ho uděláme užší, abychom tam jednou s velkou slávou mohli povolit jízdu aut po kolejích…

realista

Správně jste použil představu, že „Dvorecký most má sloužit především místní dopravě mezi Smíchovem a Podolím“ – a všichni včetně vás samozřejmě vědí, že ve skutečnosti tomu tak nebude.

Jakub P

To je otázka, pokud by se ho podařilo opravdu prosadit bez IAD, tak by tomu tak + – bylo. Pokud tam auta budou smět, začne okamžitě sloužit jako objížďka Barranďáku a ucpe se podobně, to je jasný.

Butrusik

Největší absurdistan je, kdyz nekdo bez znalosti problematiky začne nadávat na koumaky, co nic neumi a sam si přitom nedokáže zjistit základní veci o projektech, které zmiňuje 😎

ene bene

Ony samozřejmě stále existují i návrhy jiné, než je ten poloschválený tramvajový most posunutý na sever od Jeremenkovy, možná se o nich doslechnete, až budete zjišťovat „základní věci o projektech“, ale asi není třeba se jich obávat, kdoví jestli se dočekáme vůbec něčeho.

Panoramix

Radlická radiála má zaúsťovat do městského okruhu v oblasti zlíchovského tunelu, už jsou tam připraveny odbočovací a propojovací pruhy a krátké náznaky tunelových přípojek. RR má být vůbec dost schovaná pod zemí, což je v tak hustě zastavěné oblasti logické. Napojeni na plánovaný Dvorecký most je tedy nesmysl.

Bram

Nic takového se v případě Dvoreckého mostu nechystá.

Kalanis

A KUDY má ta doprava z Radlické radiály na Dvorecký most projet?! V lepším případě se bude plácat přes Smíchov, v horším na otočku až do Chuchle a běžný lid to projedou přes stávající Barrandovský.
Pokud si tu někdo nevšiml, tak napojení na Radlickou radiálu je již založeno. A nevím nic o tom, že by se měla dělat větev pro napojení Hlubočep.

bkp

Tomu se říká obstrukce