Praha přebarví veřejnou dopravu do šedočervené, radní schválili nový design pro PID
Praha poprvé odhalila budoucí podobu vozidel v systému Pražské integrované dopravy. Přemalování potrvá 15 let. Šedá bude podle šéfa Ropidu působit čistějším dojmem.
Pražští radní schválili změnu zbarvení vozidel Pražské integrované dopravy, která přinese postupně sjednocení barev všech vozidel veřejné dopravy. Proti plánu už dříve vystoupila opozice, Středočeský kraj nebo architekt Patrik Kotas, který stál za podobou například některých tramvají či metra.
Radní vybrali návrh grafického studia superlative.works. Jeho členové se v minulosti podíleli ještě pro Studio Najbrt na současné barevné podobě vlaků Českých drah. Poprvé ho oficiálně prezentovali i veřejnosti. Náměstek primátora Adam Scheinherr už dříve uvedl, že postup, kdy oslovili jen pár firem do neveřejné soutěže, je standardní.
Praha nepočítá s plošným přelakováním všech vozidel, půjde jen o nově pořizovaná vozidla nebo opravy či výměnu polepů. „Toto je pouze jeden z mnoha projektů, jehož cílem je modernější a atraktivnější podoba veřejné dopravy. Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, a proto je ten pravý čas na modernizaci a sjednocení vizuální prezentace celého systému tak, aby jeho uživatel na první pohled jasně identifikoval, že v daném vozidle mu platí jízdenka PID. Doposud byla podoba dopravních prostředků řešena ad hoc při jejich pořízení a nebylo k dispozici systémové řešení – nejedná se jen o vnější podobu, ale třeba i jednotný systém piktogramů uvnitř vozů,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Proti změnám barevného schématu se už dříve vyslovil Středočeský kraj. Praha zatím počítá, že změna barev se bude týkat autobusů, vybraných typů tramvají a výhledově i vlaků. Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů.
Praha v tiskové zprávě uvedla, že designéři navrhli velmi moderní, čisté grafické řešení celého systému, které svou barevností odkazuje také k ikonické tramvaji T3. „Důležitým kritériem byla zejména přehlednost systému, komfortní čitelnost písma a bezpečnost. Bez nutnosti zvýšených nákladů budou nově pořizovaná vozidla pražské MHD v moderním a jednotném barevném provedení, které vzešlo poprvé v historii z designérské soutěže,“ uvedla Praha v tiskové zprávě. Od nového grafického manuálu si slibuje sjednocení městských a příměstských autobusů.
Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou ikonické tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více), nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků). Manuál zahrnuje i jednotící prvky pro systém PID a organizátora dopravy Ropid. To se má projevit v podobě jednotných logotypů institucí i veškeré komunikaci.
Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře.
„Zvolený odstín šedé navíc podpoří dojem celkově čistějších vozidel, na dosud používaných bílých lacích bylo znečištění způsobené běžným provozem více patrné. Výraznější použití nového loga PID posílí povědomí o jednotnosti systému napříč všemi druhy dopravy,” doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.
Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo “integrovaná” ve značkách PID nebo ROPID. Písmo PID Grotesk, které na míru vytvořil přední český typograf Tomáš Brousil, splňuje požadavky na bezproblémovou čitelnost v tisku i na displejích.
Přemalování na 15 let
První vozidla by měla v novém designu jezdit už v průběhu roku 2020. „Ke sjednocení grafiky dojde postupně v horizontu 15 let. Podobnou vizuální údržbu vozů nyní chystají České dráhy na všech vlacích CityElefant, které jezdí na pomezí Prahy a Středočeského kraje. Jsem rád, že vítězný návrh vizuální identity je moderní, originální a zapamatovatelný, se silným a funkčním konceptem. Nová vizuální identita zajistí jednotné schéma označování dopravních prostředků tak, jako tomu je v předních evropských metropolích,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.
Na základě dnešního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje. Plán kromě opozice kritizoval i koaliční partner Spojené síly pro Prahu. „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Scheinherr ale tvrdí, že Praha naopak změnou barev ušetří. „Projekt nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 Kč, další realizace nebude stát nic navíc,“ oponuje Scheinherr.
Na spolupráci s Prahou si stěžoval před dvěma týdny Středočeský kraj. „Zajištění shody s hlavním městem Prahou je v této záležitosti poměrně obtížné. K jednání bylo vedení hl. města Prahy opakovaně vyzýváno, a to naposledy prostřednictvím dopisu adresovaného primátorovi hl. města Prahy. I přes naši snahu jsme se neshodli na názvu společného integrovaného dopravního systému, který by odrážel fakt, že podle řady parametrů doprava ve Středočeském kraji převyšuje tu pražskou,“ uvedl Jan Denemark Nováček z tiskového oddělení kraje. Nové barevné schéma lze podle něj použít jen pro linky po Praze.
Se změnou barevného schématu vystoupil veřejně architekt a designér Patrik Kotas, který je autorem tramvají 15T či metra. Městu pohrozil soudním sporem kvůli porušení duševního vlastnictví. „Jde mi hlavně o princip. Zásadně změní mé dílo novými barvami, ale ani se nikdo na mě kvůli tomu neobrátil,“ řekl Kotas. Upozorňuje, že změna barev například povede i k porušení bezpečnostních norem. „Neřeší například výstražné barvy u dveří,“ řekl Kotas. Upozorňuje i na další problém: i když město tvrdí, že nepůjde o náklady navíc a nové barevné schéma bude hlavně pro nová vozidla nebo se použije při rekonstrukci, u některých změna prý není možná. „Životnost laku na metru M1 je po celou dobu jeho provozu, v případě tramvají 15T je velká část dílů karoserie vytvořena z materiálů ve hmotě probarvených, tudíž je nemá smysl dále lakovat či přebarvovat,“ dodal Kotas.
Podle ČTK materiál schválený radou obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.