Praha má nové memorandum o sdílených kolech, koloběžky chce zpoplatnit

Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: LimeElektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime

Jedním z nových požadavků je definování lokalit, kde hlavní město Praha po provozovatelích požaduje neumožňovat parkování jejich kol.

Pražský magistrát připravil nové znění memoranda, které chce vedení metropole uzavřít s poskytovateli sdílených kol. Jeho znění dnes schválili městští radní. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zahrnuje řadu přísnějších podmínek pro provozování kol v pražských ulicích. Memorandum se netýká elektrokoloběžek, u nich chce podle náměstka magistrát usilovat o to, aby provozovatelé museli městu platit.

Město již memorandum s poskytovateli sdílených dopravních prostředků uzavřelo v minulém volebním období. Současná koalice ho v roce 2019 vypověděla firmě Lime, která provozuje v ulicích metropole sdílené elektrokoloběžky a která podle vedení magistrátu porušovala podmínky dohody.

Magistrát zároveň na základě ohlasů veřejnosti a městských částí připravil obsáhlejší znění memoranda, které má nahradit to původní. „Jedním z nových požadavků je definování lokalit, kde hlavní město Praha po provozovatelích požaduje neumožňovat parkování jejich kol,“ stojí ve schváleném dokumentu. Místa zahrnují okolí některých ministerstev a jiných budov se zvláštní ochranou a také parky, konkrétně Stromovku, Letenské sady, Petřín, Vítkov a oboru Hvězda.

Scheinherr zmínil další zpřísnění podmínek pro provozovatele, jako je požadavek na rychlé odstranění špatně zaparkovaných kol, infolinku v českém jazyce či povinnost mít pojištění zodpovědnosti za škody způsobené uživateli sdílených kol. Náměstek dodal, že největší provozovatelé sdílených kol v Praze, firmy Rekola a Nextbike, již předběžně vyjádřily ochotu dokument podepsat.

Provozovatelé koloběžek memorandum odmítají

Memorandum se naopak netýká sdílených elektrokoloběžek, jejichž největší provozovatel Lime čelí v metropoli dlouhodobě kritice samospráv. Podle Scheinherra provozovatelé koloběžek nechtějí na memorandum přistoupit. „Jednáme s nimi, ale bohužel nemáme na ně žádnou páku, takže v podstatě s nimi nic nezmůžeme,“ řekl Scheinherr. Praha se chce podle něj inspirovat v Hradci Králové. Město nedávno schválilo vyhlášku, podle které musí provozovatelé za kola a koloběžky s přídavným elektromotorem platit za každý zabraný metr čtvereční denně tři koruny.

Praha v minulosti podle Scheinherra usilovalo ve vztahu k elektrokoloběžkám o něco podobného. Narazila ale u ministerstva financí, které se vyjádřilo v tom smyslu, že to není možné. Platnost postupu nicméně nyní Hradci Králové potvrdilo ministerstvo vnitra, které chce Praha oslovit a v případě kladného stanoviska jít stejnou cestou. „Očekávám, že v tomto týdnu odešleme dotaz na ministerstvo vnitra a bude záležet, jak rychle nám odpoví,“ řekl náměstek.

ČTK

Tagy Bolt Lime Nexbike praha Rekola sdílená kola sdílené elektrokoloběžky
36 komentářů