Praha vybrala nová místa, kde bude odstavovat vozidla ke kontrolám. Tachograf tam přečtou i na dálku
![Silniční kontroly nákladních aut. Foto: MHMP](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/20240418_132817.jpg)
V ostrém provozu se letos nasadí systém DSRC, který dokáže odhalit hříšníky bez zastavení.
Praha se chystá více zaměřit na speciální silniční dohled u nákladních aut a autobusů. Vzhledem k tomu, že ke kontrolám kamionů a jejich odstavování je potřeba více místa než u osobních aut, vytipoval si magistrát dvě nové lokality, kde bude dostatek prostoru pro kontrolní úkony i bezpečný pohyb kontrolorů.
„Stanoviště vzniknou v ulici Nová Povltavská a v rámci nevyužívaného parkoviště P+R Praha Běchovice,“ upřesnil na dotaz Zdopravy.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.
V obou případech podle něj dojde k zachování parkovacích míst pro osobní auta. „Bude pouze redukován počet parkovacích míst s ohledem na kapacity kontrolního stanoviště, přičemž plochy budou od kontrolních stanovišť odděleny a provozovány v odlišném režimu,“ uvedl Hofman.
Praha je podle mluvčího extrémně zatížená velkou nákladní i autobusovou dopravou a plochy vhodné k provádění bezpečné kontrolní činnosti zde dlouhodobě chybějí.
V rámci nových parkovišť se bude provádět třeba i nízkorychlostní vážení nebo odstavení závadových vozidel. Součástí bude i technické a sociální zázemí pro inspektory, kteří v lokalitě budou trávit nepřetržitě většinu pracovní doby.
Investice se zaplatí na pokutách
Vozidla se budou na stanoviště navádět stahováním ze silničního provozu v rámci vzdálenostních limitů daných právními předpisy.
V obou případech nových kontrolních stanovišť dojde podle mluvčího pouze k dílčím stavebním úpravám vzhledem k nutnosti vjezdu, výjezdu a odstavení velkých návěsových souprav. “Náklady vzhledem k vytíženosti a návratnosti investic by tak měly být minimalizovány,” dodal s tím, že konkrétní rozpočet bude jasný až po doprojektování.
S návratností investice nebude mít magistrát podle výše dosavadních pokut problém. Jen za uplynulý rok odbor dopravy v přestupkových řízeních uložil sankce v celkové výši 19 362 000 korun.
Kontroly se zaměřují zejména na dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, dále na kontrolu vedení záznamů o dodržování těchto režimů, ale i na kontrolu zakázaných instalací manipulujících s tachografy.
Prověřuje se i technický stav vozidel, zónová omezení vjezdu nebo průjezdu tunelovým komplexem, způsob nakládky i upoutání nákladu a provádí se také zmíněné nízkorychlostní kontrolní vážení a měření vozidel včetně kontroly nadrozměrných přeprav.
Nepředvídatelně, elektronicky
Kontroly se podle magistrátu konají v různou denní i noční hodinu na vhodných místech tak, aby byly co nejméně předvídatelné. Samotná kontrola vozidla při podezření například na zmanipulovaný tachograf může trvat i několik hodin.
S vytipováním vozidel pomáhá kontrolorům systém DSRC, který umožňuje dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení vozidla. „Pražští kontroloři tímto způsobem uskutečnili v roce 2024 už několik testovacích kontrolních akcí, využití této technologie je tak připraveno pro ostrý provoz v průběhu letošního roku,“ dodal Hofman.