Jen takové čtyři postřehy: – „poloprázdniny“ na B v sobotu v době výluky tramvajového provozu v Nádražní ul. znamenaly na Smíchovském nádr. ve směru centrum téměř nepobírání soupravy, obecně o těch víkendech to jezdilo hodně našlapané, int. 7,5 min. prostě nestačí – 191 v některé časy jela v režimu obsazenosti „až po střechu“ (a to se omezovala méně drakonicky) – na IPP jednoznačné doporučení nervat se do tramvaje, která přijela po větší díře a počkat si chytře na tu, co teprve se blížila – 139+150 nárazově taky masakr V plošných číslech vychází 15 %, což nerozporuju, ale plošnost a téměř… Číst vice »
Na tohle je potřeba mít automatické sčítače cestujících, aby DP i Ropid měli aktuální data z provozu a mohli reagovat na konkrétní poptávky z týdne na týden a nečekat na průzkum pomocí studentů jednou za rok na vybraných místech nebo jak často se provádí.
O víkendu bývá metro slušně narvané i při „plném provozu“, když se to občas sejde. Navíc jezdí jiná sorta lidí, kteří tahají batohy, kufry, kola, tak zaberou víc místa.
A to nemá technologická omezení, prostě se lidem nechce platit, tak jsou delší intervaly, dobře jim tak.
Petr
1 měsíc
Teď ještě kdyby s poloprázdninovým provozem,který začal za covidu skončilo Brno, jelikož mít ve špičce přilepený obličej na dveřích není nic příjemného.
No, však už od trasy té lanovky i plašením vyhánějí havrany a kavky, aby se na jejich hnízdění nemohl nikdo vymlouvat …
Pavel
1 měsíc
Poloprázdninový provoz možná končí, ovšem jízdní řády platí až do 16.3. dobře, tak v práci budu stále o pět minut později a na autobus po práci budu stále čekat půl hodiny…
Co tedy zdražit jízdné, ale mít stále jízdní řády? Protože autobusy do a z práce jsou stejně narvané po celý rok, ne všichni pracují v centru.
Nebo lépe, opět přesedlat do auta.👍🏻
Jsem zvědav, jestli se někdy opět dočkáme toho, že toto omezení bude trvat jen po dobu jarních prázdnin (2 týdny), jako tomu bylo dříve, a ne dva měsíce (nebo déle, pokud by jarní prázdniny Prahy byly třeba až v březnu). Nezaznamenal jsem podobné omezení v žádném jiném městě ani IDS.
Třeba žádné další české město nemá v těchto měsících takový “ výpadek studentů a turistů, údajně je zhruba o 15 procent nižší poptávka . Popravdě nějak jsem si těch omezení poslední dva měsíce nevšiml
Ono hlavně v minulých letech došlo k rekordnímu posílení, zejména povrchu. Takže tyhle poloprázdniny se dost objemově blíží tomu, co bylo před pár lety trvalým stavem.
Byl bych rozhodně opatrný se slovními obraty „směšná“, a úplně bych do toho netahal jídlo.
To, že je cena nízká je fakt, a dle mého je to vlastně i více, či méně dobře. Jasně… Kdyby se roční kupón zdražil třeba na 4.500, asi by to byl logický a smysluplný krok… Ale asi nikdo by už nechtěl platit za roční kupón MHD třeba 7-10 tisíc korun ročně…
No já třeba jsem jen občasný uživatel pražské mhd, ale roční kupon si platím, protože jsem línej myslet na lístky. Ale za těch 7-10k už by mě ta lenost asi přešla. A v mý sociální bublině je nás takových celkem dost…
V roce 2015 stál roční kupon 4750 Kč (tehdy došlo ke zlevnění na dnešní cenu). Tehdy byla mediánová mzda v ČR cca 22,5 tisíce, v loňském roce cca 40 tisíc. Tedy při pouhé valorizaci podle mezd by dnes měl stát cc 6,5 tisíce, při přepočtu ceny před zlevněním cca 8,5 tisíce. Pražské mzdy rostly ještě víc, ale beru tu méně příznivou variantu, protože nejen Pražáci využívají pražskou MHD. A jinak samozřejmě nikdo by nechtěl platit víc, optimálně by člověk chtěl platit co nejmíň nebo vůbec nic.
Osobně jsem si zcela jistý, že díky tomu zlevnění došlo určitě k dost značnému poklesu počtu „černých“ jízd, takže ve výsledku se to podle mě muselo vyplatit: ne nadarmo přece obchodníci (a nejen židovští) ctili pravidlo, že se nevyydělává cenou, ale obratem, a vysoké ceny nikdo platit nebude.
Zlevnění ze 4750 na 3650 se možná vyplatilo. Ale těch tehdejších 3650 už je dneska fakticky jen asi 2000. Když se zanedbala pravidelná valorizace, mělo by se to začít korigovat aspoň teď, ať se nezvětšuje propad, který se musí kompenzovat buď nárůstem dotace nebo snižováním nákladů (a tedy omezováním nebo zhoršováním služeb).
Vyplatilo se to možná chvíli po zlevnění kuponu, nicméně za tu cenu byste nesměl nakupovat nová nízkopodlažní vozidla s klimatizací, protože to jsou výrazně vyšší náklady za stejnou cenu jízdenky. Není udržitelné mít takto hodně dotované jízdné na furt.
Nevyplatilo. Na to jsou data. Jediné, co se stalo, byl mírný přesun z měsíčních jízdenek na roční, ale i na tom město prodělalo, když se to vyplatilo uživatelům.
A samozřejmě hlavní prodělek je dán tím, že ta stejná masa lidí kupujících roční kupon zaplatila prostě méně.
Zajímavé, že vaší teorií „zlevněním k většímu zisku“ se nikdo jiný neřídí.
Cca přes 4 tisíce stála lítačka už před 25 lety, kupodivu to lidé platili.
Kdyby mi kupon za 10 000 korun zaručil moderní, klimatizovaná a umytá vozidla, ve kterých nebude vidět rez(!) tak to s klidem zaplatím. A začal bych MHD používat ještě víc než teď, abych si ten kupon „projezdil“.
Zaručit 100% možné není, nicméně za posledních 10 let se pořídilo nějakých 300+ nových tramvají, ty nejvější s klimatizací, komplet se obměnil vozový park u autobusů, nejnovější opět s klimatizací, odstranila se u nich vysoká podlaha, nakupují se konečně nové vlaky, staví se nová linka metra, nové tramvajové tratě, rozšiřuje integrovaný systém mimo město. Takže modernizace probíhá, ale všechno se bohužel musí dotovat nepřímo.
Tyhle opatření musí jít ruku v ruce, ale vedení města se to bojí zavést i na začátku svého volebního období. Podle mě je minimum, aby parkovné stálo tolik co lítačka.
V obou případech (parkovné i jízdné v MHD) chybí nízká sazba za využití na opravdu jen velmi krátkou dobu = cca 10 – 15 minut: platit půlhodinovou sazbu za zastavení pro rychlý nákup svačiny ani za cestu v délce 2 – 3 zastávek MHD nikdo pochopitelně akceptovat nechce a bude se tomu vždy snažit vyhnout.
Osobně bych rád viděl zdražení na ty 4000, ale to chce udělat nejpozději po prázdninách, pak už to bude moc blízko voleb příští rok a to se nikdo neodváží.
Až na jednotlivé jízdné. I když to by mohlo i zůstat jak je, možná s přidáním levnějšího lístku na velmi krátké cesty (výměnou za odbourání nepřehledných výjimek z tarifu, třeba).
Správně – ale to nechce DPP ani ROPID, protože by to vedlo zejména k častému zneužívání, ale i k většímu množství konfliktů při zpožděních působících překračování dob platnosti jízdenek, takže to je asi neprůchodné.
Ano, osobně bych preferoval zdražení jízdného (hlavně časového), s tím, že se peníze použijí na navýšení mezd (aby se získalo víc řidičů a dalších potřebných zaměstnanců) a pořízení více vozidel. Nižší cena oproti dnešku prakticky nikomu/ničemu nepomůže, vyšší umožní zajistit lepší služby a tedy získat další i cestující, kteří dnes jezdí autem. Další peníze na veřejnou dopravu by se daly získat zavedením mýtného a zdražením rezidentního parkování.
Jak vysoké jízdné je podle vás ještě únosné, aby vámi navrhované řešení nevedlo nakonec k opačnému efektu?
Vysoké jízdné = menší počet cestujících + větší počet jízd bez platných jízdenek = nutnost většího množství kontrol (a kontroilorů) = vyšší náklady na kontrolu = do mezd řidičů se cena jízdného nakonec stejně téměř nepromítne, ale jen přibude naštvaných lidí.
Únosné je nezdražovat skokově, ale mít pevně nstaveno třeba zvýšení 10-15% ročně až do předem daného procenta pokrytí nákladů na celou MHD. Výhoda je, že toto zdražení bude předem známé, s jasnými pravidly a nebude příliš zatěžující pro peněženku cestujícího. Ale hlavně musíte zdražit parkovné na úroveň ceny lítačky, ale MHD byla cenově konkurenceschopná. Když rezident parkuje za tři koruny denně (někde i za půlku v menší zóně), tak má menší motivaci se vzdát auta ve prospěch MHD, která by nemusela poskakovat v kolonách za pár desítkami řidičů.
V tuto chvíli bych viděl optimum okolo 6 tisíc, což je aktuální reálná hodnota těch původních 3650. Ale vím, že velké skoky bolí, takže by bylo asi vhodnější jít po menších, tedy třeba po 20-25 % každý rok (čili teď třeba na 4400 Kč, další rok 5200…) a po dorovnání pak automaticky valorizovat každý rok nebo dva.
Ono v žádné jiné evropské metropoli není tak levné jízdné. A jestli zase někdo vytáhne Tallin nebo Lucembursko, kde se jezdí zdarma, tak upozorňuji, že u nás jezdí zadarmo polovina cestujících (děti do 15 let a důchodci, to zdaleka není samozřejmost).
A v Tallinnu a Lucembursku mají prázdninový provoz MHD stále.
Nevím, kam bych to napsal. Ale proč mě obtěžují reklamy, když mám zaplaceno bez reklam?
Asi jste zaplatil málo. 🙂
Jen takové čtyři postřehy: – „poloprázdniny“ na B v sobotu v době výluky tramvajového provozu v Nádražní ul. znamenaly na Smíchovském nádr. ve směru centrum téměř nepobírání soupravy, obecně o těch víkendech to jezdilo hodně našlapané, int. 7,5 min. prostě nestačí – 191 v některé časy jela v režimu obsazenosti „až po střechu“ (a to se omezovala méně drakonicky) – na IPP jednoznačné doporučení nervat se do tramvaje, která přijela po větší díře a počkat si chytře na tu, co teprve se blížila – 139+150 nárazově taky masakr V plošných číslech vychází 15 %, což nerozporuju, ale plošnost a téměř… Číst vice »
Na tohle je potřeba mít automatické sčítače cestujících, aby DP i Ropid měli aktuální data z provozu a mohli reagovat na konkrétní poptávky z týdne na týden a nečekat na průzkum pomocí studentů jednou za rok na vybraných místech nebo jak často se provádí.
O víkendu bývá metro slušně narvané i při „plném provozu“, když se to občas sejde. Navíc jezdí jiná sorta lidí, kteří tahají batohy, kufry, kola, tak zaberou víc místa.
A to nemá technologická omezení, prostě se lidem nechce platit, tak jsou delší intervaly, dobře jim tak.
Teď ještě kdyby s poloprázdninovým provozem,který začal za covidu skončilo Brno, jelikož mít ve špičce přilepený obličej na dveřích není nic příjemného.
No, však už od trasy té lanovky i plašením vyhánějí havrany a kavky, aby se na jejich hnízdění nemohl nikdo vymlouvat …
Poloprázdninový provoz možná končí, ovšem jízdní řády platí až do 16.3. dobře, tak v práci budu stále o pět minut později a na autobus po práci budu stále čekat půl hodiny…
Co tedy zdražit jízdné, ale mít stále jízdní řády? Protože autobusy do a z práce jsou stejně narvané po celý rok, ne všichni pracují v centru.
Nebo lépe, opět přesedlat do auta.👍🏻
O které linky se jedná?
Tak nám (po)vánoční doba skončila už i v MHD 😀
Jsem zvědav, jestli se někdy opět dočkáme toho, že toto omezení bude trvat jen po dobu jarních prázdnin (2 týdny), jako tomu bylo dříve, a ne dva měsíce (nebo déle, pokud by jarní prázdniny Prahy byly třeba až v březnu). Nezaznamenal jsem podobné omezení v žádném jiném městě ani IDS.
Třeba žádné další české město nemá v těchto měsících takový “ výpadek studentů a turistů, údajně je zhruba o 15 procent nižší poptávka . Popravdě nějak jsem si těch omezení poslední dva měsíce nevšiml
Ono hlavně v minulých letech došlo k rekordnímu posílení, zejména povrchu. Takže tyhle poloprázdniny se dost objemově blíží tomu, co bylo před pár lety trvalým stavem.
Jakože by dopravní podnik začal lidem ve c platit, aby to nemusel tahat přesčasy?
Co mít v tomto období i levnější jízdné ? 😉
To už ani nejde, ne?
Možná tak jednotlivé…
Už teď je to skoro zadarmo. 3650 Kč ročně je směšná cena, to jsou cca 3 suché rohlíky nebo 1 malá suchá bagetka denně.
Byl bych rozhodně opatrný se slovními obraty „směšná“, a úplně bych do toho netahal jídlo.
To, že je cena nízká je fakt, a dle mého je to vlastně i více, či méně dobře. Jasně… Kdyby se roční kupón zdražil třeba na 4.500, asi by to byl logický a smysluplný krok… Ale asi nikdo by už nechtěl platit za roční kupón MHD třeba 7-10 tisíc korun ročně…
No já třeba jsem jen občasný uživatel pražské mhd, ale roční kupon si platím, protože jsem línej myslet na lístky. Ale za těch 7-10k už by mě ta lenost asi přešla. A v mý sociální bublině je nás takových celkem dost…
V roce 2015 stál roční kupon 4750 Kč (tehdy došlo ke zlevnění na dnešní cenu). Tehdy byla mediánová mzda v ČR cca 22,5 tisíce, v loňském roce cca 40 tisíc. Tedy při pouhé valorizaci podle mezd by dnes měl stát cc 6,5 tisíce, při přepočtu ceny před zlevněním cca 8,5 tisíce. Pražské mzdy rostly ještě víc, ale beru tu méně příznivou variantu, protože nejen Pražáci využívají pražskou MHD. A jinak samozřejmě nikdo by nechtěl platit víc, optimálně by člověk chtěl platit co nejmíň nebo vůbec nic.
Osobně jsem si zcela jistý, že díky tomu zlevnění došlo určitě k dost značnému poklesu počtu „černých“ jízd, takže ve výsledku se to podle mě muselo vyplatit: ne nadarmo přece obchodníci (a nejen židovští) ctili pravidlo, že se nevyydělává cenou, ale obratem, a vysoké ceny nikdo platit nebude.
Zlevnění ze 4750 na 3650 se možná vyplatilo. Ale těch tehdejších 3650 už je dneska fakticky jen asi 2000. Když se zanedbala pravidelná valorizace, mělo by se to začít korigovat aspoň teď, ať se nezvětšuje propad, který se musí kompenzovat buď nárůstem dotace nebo snižováním nákladů (a tedy omezováním nebo zhoršováním služeb).
Vyplatilo se to možná chvíli po zlevnění kuponu, nicméně za tu cenu byste nesměl nakupovat nová nízkopodlažní vozidla s klimatizací, protože to jsou výrazně vyšší náklady za stejnou cenu jízdenky. Není udržitelné mít takto hodně dotované jízdné na furt.
Nevyplatilo. Na to jsou data. Jediné, co se stalo, byl mírný přesun z měsíčních jízdenek na roční, ale i na tom město prodělalo, když se to vyplatilo uživatelům.
A samozřejmě hlavní prodělek je dán tím, že ta stejná masa lidí kupujících roční kupon zaplatila prostě méně.
Zajímavé, že vaší teorií „zlevněním k většímu zisku“ se nikdo jiný neřídí.
Cca přes 4 tisíce stála lítačka už před 25 lety, kupodivu to lidé platili.
Kdyby mi kupon za 10 000 korun zaručil moderní, klimatizovaná a umytá vozidla, ve kterých nebude vidět rez(!) tak to s klidem zaplatím. A začal bych MHD používat ještě víc než teď, abych si ten kupon „projezdil“.
Zaručit 100% možné není, nicméně za posledních 10 let se pořídilo nějakých 300+ nových tramvají, ty nejvější s klimatizací, komplet se obměnil vozový park u autobusů, nejnovější opět s klimatizací, odstranila se u nich vysoká podlaha, nakupují se konečně nové vlaky, staví se nová linka metra, nové tramvajové tratě, rozšiřuje integrovaný systém mimo město. Takže modernizace probíhá, ale všechno se bohužel musí dotovat nepřímo.
Nebo českým plačkám ještě pochopitelnější příklad, jedno pivo za cenu pěti dní roční lítačky ( 73 žejdlíků za roční jízdenku) .
Spíš bych se připravil na zdražení lítačky přes 4000, zdražení pražského parkovného na dvojnásobek a zavedení mýta.
Tyhle opatření musí jít ruku v ruce, ale vedení města se to bojí zavést i na začátku svého volebního období. Podle mě je minimum, aby parkovné stálo tolik co lítačka.
V obou případech (parkovné i jízdné v MHD) chybí nízká sazba za využití na opravdu jen velmi krátkou dobu = cca 10 – 15 minut: platit půlhodinovou sazbu za zastavení pro rychlý nákup svačiny ani za cestu v délce 2 – 3 zastávek MHD nikdo pochopitelně akceptovat nechce a bude se tomu vždy snažit vyhnout.
U parkování je fakticky prvních 15 minut zdarma, protože musí projet dva kontrolní vozy a ty jezdí právě po 15 minutách.
Tedy chtěl jsem říct 15 minut zdarma, ne prvních 15 minut.
Osobně bych rád viděl zdražení na ty 4000, ale to chce udělat nejpozději po prázdninách, pak už to bude moc blízko voleb příští rok a to se nikdo neodváží.
a to jako proc? uz ted je prazska mhd prakticky zadarmo. neni duvod cenu jakkoli upravovat smerem dolu.
Až na jednotlivé jízdné. I když to by mohlo i zůstat jak je, možná s přidáním levnějšího lístku na velmi krátké cesty (výměnou za odbourání nepřehledných výjimek z tarifu, třeba).
Správně – ale to nechce DPP ani ROPID, protože by to vedlo zejména k častému zneužívání, ale i k většímu množství konfliktů při zpožděních působících překračování dob platnosti jízdenek, takže to je asi neprůchodné.
Co mít vyšší jízdné a normální provoz
Ano, osobně bych preferoval zdražení jízdného (hlavně časového), s tím, že se peníze použijí na navýšení mezd (aby se získalo víc řidičů a dalších potřebných zaměstnanců) a pořízení více vozidel. Nižší cena oproti dnešku prakticky nikomu/ničemu nepomůže, vyšší umožní zajistit lepší služby a tedy získat další i cestující, kteří dnes jezdí autem. Další peníze na veřejnou dopravu by se daly získat zavedením mýtného a zdražením rezidentního parkování.
Jak vysoké jízdné je podle vás ještě únosné, aby vámi navrhované řešení nevedlo nakonec k opačnému efektu?
Vysoké jízdné = menší počet cestujících + větší počet jízd bez platných jízdenek = nutnost většího množství kontrol (a kontroilorů) = vyšší náklady na kontrolu = do mezd řidičů se cena jízdného nakonec stejně téměř nepromítne, ale jen přibude naštvaných lidí.
Únosné je nezdražovat skokově, ale mít pevně nstaveno třeba zvýšení 10-15% ročně až do předem daného procenta pokrytí nákladů na celou MHD. Výhoda je, že toto zdražení bude předem známé, s jasnými pravidly a nebude příliš zatěžující pro peněženku cestujícího. Ale hlavně musíte zdražit parkovné na úroveň ceny lítačky, ale MHD byla cenově konkurenceschopná. Když rezident parkuje za tři koruny denně (někde i za půlku v menší zóně), tak má menší motivaci se vzdát auta ve prospěch MHD, která by nemusela poskakovat v kolonách za pár desítkami řidičů.
V tuto chvíli bych viděl optimum okolo 6 tisíc, což je aktuální reálná hodnota těch původních 3650. Ale vím, že velké skoky bolí, takže by bylo asi vhodnější jít po menších, tedy třeba po 20-25 % každý rok (čili teď třeba na 4400 Kč, další rok 5200…) a po dorovnání pak automaticky valorizovat každý rok nebo dva.
Nebo tak. Zajímalo by mě, jak je to v jiných Evropských metropolích. Jestli tento „výpadek“ také mají. Možná námět pro redakci..
Ono v žádné jiné evropské metropoli není tak levné jízdné. A jestli zase někdo vytáhne Tallin nebo Lucembursko, kde se jezdí zdarma, tak upozorňuji, že u nás jezdí zadarmo polovina cestujících (děti do 15 let a důchodci, to zdaleka není samozřejmost).
A v Tallinnu a Lucembursku mají prázdninový provoz MHD stále.