Praha dostala pokutu za zvýhodnění hybridů při parkování podle výkonu

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: ToyotaParkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyměřil hlavnímu městu pokutu za to, jakým způsobem zvýhodnilo hybridní auta při parkování v modrých

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyměřil hlavnímu městu pokutu za to, jakým způsobem zvýhodnilo hybridní auta při parkování v modrých zónách. Pokuta 984 tisíc korun ještě není pravomocná, jde o rozhodnutí v první instanci. Praha může podat rozklad.

Město podle úřadu porušovalo zákon od dubna 2018 do dubna 2019, kdy na bezplatné parkování měla nárok jen hybridní auta s výkonem spalovacího motoru do 135 kW. Podle rozhodnutí úřadu bylo takové pravidlo „způsobilé narušit hospodářskou soutěž na území hlavního města Prahy, neboť zvýhodňovalo prodejce hybridních vozidel se spalovacími motory do výkonu 135 kW, když koncoví zákazníci mohli možnost bezplatného parkování reálně zohledňovat při výběru nového vozidla. Obdobně zvýhodňovalo také podnikatele využívající ke své činnosti hybridní vozidla s výkonem spalovacího motoru do 135 kW. Ti mohli být díky bezplatnému parkování zvýhodněni úsporou svých podnikatelských nákladů v řádu desítek tisíc korun oproti svým konkurentům, kteří také provozovali hybridní vozidlo, nicméně se spalovacím motorem nad 135 kW.“

Úřad přitom uznává, že město bylo vedeno legitimní snahou o omezení emisí, i tak ale považuje kritérium za diskriminační. „Výkon instalovaného spalovacího motoru totiž není spolehlivým ukazatelem hodnoty emisí hybridního vozidla,“ napsal úřad v rozhodnutí. K tomuto závěru nakonec dospělo i hlavní město, když uvedené kritérium v průběhu roku 2019 změnilo na limit hodnoty emisí CO2 ve výši 50 g/km, který vychází ze zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Tagy modré zóny parkování v Praze pokuta ÚOHS
22 komentářů