Automobily Doprava ve městě Parkování

Praha dostala pokutu za zvýhodnění hybridů při parkování podle výkonu

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota
Parkování hybridů na zónách placeného stání, ilustrační foto. Foto: Toyota

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyměřil hlavnímu městu pokutu za to, jakým způsobem zvýhodnilo hybridní auta při parkování v modrých zónách. Pokuta 984 tisíc korun ještě není pravomocná, jde o rozhodnutí v první instanci. Praha může podat rozklad.

Město podle úřadu porušovalo zákon od dubna 2018 do dubna 2019, kdy na bezplatné parkování měla nárok jen hybridní auta s výkonem spalovacího motoru do 135 kW. Podle rozhodnutí úřadu bylo takové pravidlo „způsobilé narušit hospodářskou soutěž na území hlavního města Prahy, neboť zvýhodňovalo prodejce hybridních vozidel se spalovacími motory do výkonu 135 kW, když koncoví zákazníci mohli možnost bezplatného parkování reálně zohledňovat při výběru nového vozidla. Obdobně zvýhodňovalo také podnikatele využívající ke své činnosti hybridní vozidla s výkonem spalovacího motoru do 135 kW. Ti mohli být díky bezplatnému parkování zvýhodněni úsporou svých podnikatelských nákladů v řádu desítek tisíc korun oproti svým konkurentům, kteří také provozovali hybridní vozidlo, nicméně se spalovacím motorem nad 135 kW.“

Úřad přitom uznává, že město bylo vedeno legitimní snahou o omezení emisí, i tak ale považuje kritérium za diskriminační. „Výkon instalovaného spalovacího motoru totiž není spolehlivým ukazatelem hodnoty emisí hybridního vozidla,“ napsal úřad v rozhodnutí. K tomuto závěru nakonec dospělo i hlavní město, když uvedené kritérium v průběhu roku 2019 změnilo na limit hodnoty emisí CO2 ve výši 50 g/km, který vychází ze zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip

Rozdělil bych prahu na dvě zony centrum a širší centrum a at si v něm parkují kde chtějí v dané zoně. Ale ne jsme v česku, každá pražská vesnice musí mít vlastní zonu.

Eduard

Ono tak svého času bylo. Že modrá zóna byla jen na Praze 1. Tam, kde opravdu dávala smysl. Stejně jako v mnoha centrech měst je zóna placeného parkování. Je přirozené a přínosné, že se na takových místech volné parkování reguluje i eliminuje. Ale to co se děje v Praze a v mnoha dalších městech je jen šikanování řidičů a snaha co nejvíce je obrat. Byť se to děje pod krásnými slovy o zlepšení situace s parkováním a poslední době a v neposlední řadě i ekokecy.

František

V podstatě placení modrých parkovacích zón je jitrnice, kterou ještě nikdo nikdy neviděl, protože i když mám zaplaceno pro celou Prahu 6 tak mi to nikde nezaručí volné místo k parkování a dále nechápu, když mám narození a bydliště Praha, tak proč mi to neplatí na všechny městské části když je to vše Praha. Je to další veřejné okrádání obyvatel Prahy.

Jakub P

Ono vás to má motivovat k tomu, abyste víc používal veřejnou dopravu a míň jezdil autem, třeba se i obešel úplně bez něj. Zejména po městě, kde má veřejná doprava nejhustší síť a je nejvíc pravděpodobné, že se bez auta v pohodě obejdete… Ony ty parkovací místa ne ulicích taky nejsou zadarmo a takhle za ně platíte aspoň trochu.

milanek

Ano, mám domek a nařízeno, že musím mít parkovací stání na pozemku, ale tady se musím zastat těch měšťáků. V tom centru Prahy prostě to auto někam na noc zaparkovat musí a těžko si představit, že budou všichni mít při hustotě městské zástavby místo na dvoře nebo v průjezdu. To je prostě nesmysl a to právo zaparkovat auto v souladu s předpisy bych místním neupíral ani nezpoplatňoval. Konečně toto pouze povede k vylidňování centra Prahy. Oni zase spotřebují třeba méně elektřiny za VO, protože já mám jednu lampu na jeden domek, oni mají jednu lampu třeba na 8 bytů.

Jakub P

No uprimne receno, ten poplatek, kterej rocne platime jako rezidenti za prvni auto je v celkovych nakladech na jeho porizeni a provoz celkem zanedbatelna, spis symbolicka castka, to samy plati pro obcas potrebny stani v jinejch obvodech. U toho porizeni a provozu jde o statisice az v pripade rady aut v Praze miliony, to parkovny jsou nizsi desitky tisic za celou zivotnost auta. A je potreba smirit se s tim, ze ve meste proste neni dost mista na to, aby mel kazdej celorocne zaparkovany auto pred barakem. Pricemz cim vic do centra, tim vic to plati. Infrastruktura, ktera umozni co… Číst vice »

Eduard

Nejlepší by bylo, kdyby Praha zrušila modré zóny začala se zabývat opravdu podstatnými věcmi jako jsou budování nových tras tramvají, metra a hlavně dodělat Pražský okruh.

Jakub P

JJ, zrušení modrých zón, s tím spojená ještě větší míra každodenního užívání aut uvnitř města a MHD poskakující v ještě horších zácpách, to je přesně to, co by Praze pomohlo… Akorát pak nechápu, proč budovat ty nové trasy tramvají a metra, když vyženeme z MHD všechny, kdo maj jinou možnost.

Eduard

Pane Jakube P. V mém světě nejsou zlá auta a hodná MHD. Když se občas pohybuji po Praze, tak používám obojí, podle toho co je výhodnější. To že někde bude zdarma parkování, tak přece neznamená, že tam lidé nebudou požívat MHD. Když někde jede metro a budete tam mnohem dříve jak autem, tak pojedete metrem, pokud nebudete potřebovat pak jet jinam nebo něco těžkého převážet. Uvědomte si, že lidé nejezdí proto, že chtějí, ale proto, že musí. I když výjimky se najdou. Z mého pohledu se pražští konšelé snaží motoristy co nejvíce odrbat i znepříjemnit jim život a halí to… Číst vice »

Jakub P

Taky v Praze používám auto i veřejnou dopravu podle situace a potřeby. Jen mi čím dál víc připadá, že těm autům dáváme ve městě (a to i v nejužším centru) prostoru až moc a věnujeme neúměrně prostředků na to, aby se pokud možno všude rychle a pohodlně dostala. A děláme to na úkor ostatních typů dopravy. Důsledkem je pak to, že aut je daleko víc, než by nutně muselo být, v jejich zácpách stojí i významná část MHD a situace je na houby pro všechny (Metra máme relativně málo, tramvaje a busy mají oddělené „pruhy“ jen někde a v centru… Číst vice »

Karel Brno

Tak nevím. Jestli chce město Praha „omezit auta s vysokými emisemi“, tak přes poplatek za parkování je to špatně. Je jedno, jestli máte auto na benzín, auto, hybrid, plyn či na něco jiného, parkovací místo auto zabere tak i tak. A právě placené parkovací místo je na to určeno. Může být určeno, jestli chce parkovat rezident, dodávka či turista, ale ne, s jakým spalovacím či alternativním motorem tam parkuje…
Takže podle mě je rozsudek ÚOHS rozumný.

Jaroslav

Neplatíte si vlastní parkovací místo, ale možnost zaparkovat v zóně placeného stání. Jablka a hrušky.

Adam H

Jo třeba takové BMW X5 45e… biturbo, šestiválec, benzin … ale podle papírů je čisté jak slovo Boží a dostane EL značku.

František

Já nechápu, proč bych měl hybridní auta zvýhodňovat jako taková, ničí silnice jako ostatní a zabírají naprosto stejně místa, o jejich ekologii se dá silně pochybovat. A když zahoří baterie u všech těch elektrosráčů, kam to budou sypat, Do Vltavy?

Hanzi

Konečně rozumný verdikt.

Jiří Kocurek

To si takhle městské firmy v Praze napukují hybridy: https://ezak.ropid.cz/contract_display_63.html

petr 5

UOHS je prazvláštní organizace. Nejen v tomto případě.

V. K.

Tak ono se stačí podívat na jeho šéfa, který figuruje v nemálo korupčních kauzách.

Greta

V tomto případě právě zafungoval logicky, proč má být kritériem výkon motoru, když jde o emise CO2 a jejich výše je typově udávaná výrobcem?

Tomáš

Je to logičtější, než podle výkonu motoru, ale stejně… Proč by mělo být ve městě kritérium emise CO2, které ovlivňuje „jen“ celoplanetární klima? Na úrovni města je to neškodný plyn… Daleko víc by mě zajímaly emise NOX, SOx nebo prachových částic PMx, vč. těch nejmenších PM 10!

Jiří Kocurek

Emise SOx jsou dány sirnatostí paliva. Když bude v palivu 0,5 % síry, tak budou emise SOx 10x nižší, než když bude v palivu 5 % síry. A to platí i pro uhlí/mazut v parní lokomotivě.

...

PM 10 nejsou zdaleka nejmenší. Klidně můžete mít PM 0.1 i menší.