Doprava ve městě

Praha chystá zdražení jízdného v MHD i parkovného

Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Praha se chystá zdražit jízdné v městské hromadné dopravě a parkovné v modrých zónách. Důvodem jsou důsledky koronavirové pandemie, při které se hlavnímu městu výrazně propadly příjmy z jízdného hlavně od turistů. Podle pražské radní Hany Marvanové (za STAN) na jednání tento týden padly návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného, roční kupon by zdražil z nynějších 3650 korun na zhruba 5500 Kč. Uvedl to dnes server E15.cz.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravní podnikem (DPP) o různých variantách a scénářích. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl webu náměstek bez bližších informací.

Podle informací ČTK je mezi opatřeními, o kterých se jedná, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

Náměstek Scheinherr dnes pro ČTK nechtěl žádné z opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy. Diskutujeme všechna možná opatření, jak se vypořádat s následky pandemie koronaviru,“ řekl Scheinherr. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy by tak případně mohlo jízdné zdražit, není jasné.

Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi pražského dopravního podniku (DPP). Podle předsedy Odborů DPP Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.

O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web. Koaliční Piráti podle něj chtějí návrh Prahy sobě doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení dopravního podniku.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), v opozici jsou ODS a ANO.

Vývoj ceny ročního jízdného v pražské MHD:

do roku 1990 780
1991 až 1992 1100
1993 1700
1994 až 1995 2200
1996 až 1997 2700
1998 až 1999 3400
2000 až 2005 3800
2006 až 2007 4150
2008 až červen 2015 4750
od července 2015 3650

ČTK

292 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pozorovatel

Zamyslel se už aspoň někdo také nad tím, jak pražskému Dopravnímu podniku konečně zatrhnout to nehorázné plýtvání, které vidí dnes a denně všichni, kdo se aspoň trochu orientují v organizování provozu VHD? Největší úsporoubylo vzdycky neplýtvat – a to, co předvádí DPP, navíc zaštítěn ROPIDem, kteerý by sice měl kontrolovat účelné vynakládání financí města, ale ve skutečnosti lotroviny DPP kryje, a obě ty instituce fungující stylem „ruka ruku myje“ přitom mnoho nešvarů svádějí na odboráře a jejich nechuť k zavedení opatření vedoucích k opravdovým úsporám, to je naprosto nestydaté. Kdy už se konečně přejde od bolševických neprůhledných ukazatelů typu cena… Číst vice »

Eduard

No to by rozhodně nešlo. Jaké úspory. Samy manažeři mají málo a jejich spřátelené firmy ještě míň. Přeci si kapři samy nevypustí rybník a nezastaví si své penězovody. Je třeba najít argumenty, jak všechno zařídit tak, aby to fungovalo jak má.
Máte samozřejmě pravdu, že spousta úspor by se našla, kdyby se opravdu chtělo. Jenže z pochopitelných důvodů se nechce. Pro mnohé je DPP slepice snášející zlaté vejce. Ono při tom objemu peněz když se nějaká ta kačka správně odkloní, tak si toho nikdo nevšimne zvláště pokud platí pořekadlo ruka ruku myje.

Antonín

Budu srovnávat nesrovnatelné: výrazně méně turisticky atraktivní Ženeva oproti Praze ale s výrazně bohatšími obyvateli: Ženeva – po příletu si na letišti zdarma vyzvednete lístek, na který dojedete na ubytování a pokud toto má smlouvu s městem, dostanete zdarma cestovné po celé Ženevě, tak jako ho mají rezidenti – právě, aby využívali MHD a neničili ovzduší a přírodu auty, pokud tuto možnost nemáte, platíte a dost (2,70 €, resp. 3 CHF (2018)). Praha: přesný opak, i lkdyž se jedná o jeden z nejbohatších regionů EU (viz Eurostat), dostat lidi z MHD a zdražovat – Čechovi nevysvětlíte, že cestovné je oproti… Číst vice »

robert

Přesně tohle má i Basel. Když jsme se na 6 nocí ubytovali v hotelu v Birsfeldenu, dostal jsem s manželem SwissPas, který byl v ceně ubytování. A nejen že jsme mohli jezdit po celém kantonu čímkoliv, ale mohli jsme mít vybrané vstupenky za poloviční cenu.

Eduard

Za mě je to jen další vytahování z kapes lidí. V situaci, kdy jsou dotace do DPP cca 12 mld. Kč a na tržbách se získává jen 3,5 mld. Rozumím tomu, že každá koruna dobrá, ale čím bude MHD dražší, tím bude pro spoustu lidí méně atraktivní. Navíc by hodně pomohlo pokud by lidi mohli dostávat od svého zaměstnavatele jako bonus. Bohužel na něco takového není legislativa připravena. Co se týče zdražování parkovného, tak to nemá smysl komentovat. Každému je jasné, že motoristé jsou nejen dojnou krávou, ale v hlavách některých konšelů něco jako škodná, kterou je třeba likvidovat. Snad… Číst vice »

Ondra L.

Bem nechal v centru mesta postavit dalnici za 40 miliard, ktera ani nejde zkolaudovat a vy ho za to jeste pochvalite.

Eduard

Osobně mi nevadí, že nejde zkolaudovat. Hlavní je, že stojí, že se po ní jezdí. Lepší nezkolaudovaná dálnice než žádná.

Ondra L.

V dobe, kdy mesta bojuji za stavby obchvatu se v praze prosadila stavba dalnice v centru mesta. Za tech 40 miliard mohl byt postaven podstatny kus prazskeho okruhu nebo cela trasa metra. Hlavni funkci mesta je, ze tam ziji lide, nestavelo se jen kvuli autum.

Leinad

Vnější okruh ať si postaví vláda. A na vnitřní patří zákaz tranzitu.

Eduard

Jasně a „hodná“ Praha by jej tak chtěla, jenže ta „zlá“ vláda to prostě ne a ne postavit. Je to trest za to, že Praha nevítá pana |Prezidenta i pana premiéra s otevřenou náručí.
Je to tak? Tak nějak to máme chápat?

Eduard

Ono lidé auta nepoužívají? Nějak si nejsem vědom toho, že by Bém stavěl dálnici v centru města. Když tak mě poučte. Vím, že díky němu se mj. postavila Blanka a spousta dalších tolik nejen pro Prahu důležitých a užitečných staveb.

kreketuše

extremni a zbytecne navyseni vydaju prislo s prodlouzenim metra A za dejvickou: snadno zjistite ze pro mnoho relaci ktere zacinaji na tramvaji a nikoliv na novych stanicich metra se cestovani v prumeru prodlouzilo (nyni jsou vetsi ntervaly na tratich od petrin a divoke sarky, pritom tyto trate jsou velmi rychle). Jediny prinos je predsunuty miniterminal veleslavin. ta zbytecnost vynikne v momente po otevreni rekonstruoavne bustehradky-nekolik paralelnich kolejovych systemu rovnobezne, procemz nejvic nadbytecne bude metro. proto je taky snaha nikdy tuto trať nepozvednout. pokud se melo z dejvicke nekam prodluzovat metro, tak na Bohnice atd-bylo by pasmove vyvazene-velka cast pasazeru ze… Číst vice »

kreketuše

samozrejme ty bohnice jsou spis takovy modelovy priklad. kdyz vsak srovname pomerne ridce osidlenou prahu sest s nekolika paralelnimi kolejovymi systemy s huste zalidnenou oblasti na jih od Kacerova, kde neni nic, vyjde zcela jasne ze acko se nemelo prodluzovat, zvlast kdyz velky zdroj pasazeru Kladno je optimalni pro S-bahn, nikoliv pro kodrcani k terminalu na kraji mesta nutnym prestupem.

Romanero

Osobně bych raději uvažoval zpátky o pásmovém provozu metra. A to mluvím sám proti sobě neb jezdím na periferii, nicméně proto můžu pozorovat očividný lom frekvence ve stanici Smíchovské nádraží a další v Butovicích. A že metro dokáže sežrat peněz..

MichalN.

Opakovat stejnou chybu? Pásmováním akorát přetížíte „dlouhé spoje“ tak, že v centrální části nepoberou. A to se zkoušelo i nějaké to předsazení intervalu, stejně to přinášelo velké problémy. Dále bych doporučil podívat se na vytíženost linky B. Ještě za Butovicemi je tam profilově více lidí než za Dejvickou. Nastávají evidentně krizové časy, lidi bych raději moc nenasíral, zvláště teď, kdy spousta z nich (a hlavně příměsto!) kvůli rouškám nebo obavám přešla na auto. Je třeba, aby se co nejrychleji obnovila důvěra v MHD, jinak příjmy budou padat a nic na tom nezmění ani případné napálení ceny nahoru, jelikož si kupon… Číst vice »

Romanero

Aha, takže radši zdražit všem kupón. Ok. Já třeba tím skončím s předplaceným jízdným, jezdím párkrát týdně a už se mi to nevyplatí..

J.Siváček

Se zdražením zcela souhlasím. A to proto, že jde o pro pražany lepší variantu, než omezit provoz. V případě omezení provozu to neodnesou turisti, ale zejména pražáci a to hlavně Ti, co nemají jinou možnost, než MHD. Neboli Ti kteří by to odnést měli nejméně. Neboť i když se mírně omezí metro a tramvaje, kde tvoří část poptávky turisti, kteří zde teď nejsou, tak to až tak bolet nebude, jde o delší intervaly v řádu minut. Ale omezení autobusů by se týkalo jen pražáků (autobusy jezdí turistů mizivé množství) a navíc by zásahy byly řádově jinde. Lidem z centra to… Číst vice »

Petr

Nějakých 16 Kč na den se zdá málo, ale stejně asi budu přemýšlet, jestli kupon prodloužit. Začal jsem pro pohyb po Praze ve větší míře využívat auto, skútr, kolo a chůzi z důvodu přeplněnosti spojů, které pravidelně využívám (metro C, tramvaj 5 a 9). A teď čtu, že služby se zhorší a přitom se bude zdražovat. Tak to se mi motivace k využívání MHD ještě sníží.

Zoran

Do Prahy je nejlepší auto. Nesmrdí tam bezdomovec, necpou se tam divný lidi, je tam klima, rádio a pohodlí. A uveze spoustu věcí hezky až před barák. A jede kdy si řeknete a kam si řeknete. A je dobrý mít pořád plný ostřikovače, když se vám cpe do pruhu nějakej pumpičkář, tak aby zbylo na jeho osvěžení 😀

...

A proto nám zavedli modrý zóny, aby nám to mohli zkazit a vnutili nám ten jejich sardinkový ersatzšmejd.

robert

Pred barak? Na sidlisti plnem stovkami takovych pekacu, jako mas ty??? 😀
O tom „kam a kdy si reknete“ se da s uspesnosti taky pochybovat. 🙂

Pavel

Ne každej je socka ze sídliště, existují i lidé, co mají vlastní dům a garáže. Takže ano, před barák

Poudy

Jo a přesně kvůli takovým hajizlíkům jako si ty přibývá lidí alergických na auta. Sám používám snad všechny možné druhy dopravy včetně auta, po Praze jezdím převážně MHD nebo na kole, podle podmínek a tak jednou za 14 dní to schytám vodou z ostřikovače a to naprosto bezdůvodně, často při jízdě v cyklopruhu. No neboj se, jsou lidé kteří si zapisují SPZ takových frajerů jako si ty a jednou se třeba budeš divit, jestli parkuješ na ulici 😉

Zdravý sluch

Bojím. 🤣

Nekdo

a pak se nekdo divi, ze jsou lide alergicti na pumpickare…. to je moc pekne, tohlencto skrabani laku a podobne. Ale alespon uz vim, ze nemam hledat viniky mezi znudenymi detmi.

robert

A pak se někdo diví, že jsou lidi alergičtí na auta. Všude to překáží, všude to vjede a někteří jsou tak drzí, že stojí i tam, kde nemají. O sprchování cyklistů pomocí ostřikovačů ani nemluvím.

zubozrout

Takže nejen, že MHD v Praze už půl roku jezdí citelně méně, ale navíc bude i výrazně dražší. To určitě lidé ocení. Zvláště v době krize, kdy sami mají ve větší míře existenční problémy. A pochybuji, že tak má pražská MHD vůbec nějakou naději na to být opět jednou z nejlepších na světě. Spíše se se svým modelem přiblíží světovému standardu :(. Individuální osobní dopravě v Praze to taky nepomůže. Pokud Praha nehodlá dotovat MHD tak, aby byla použitelná, pak ať přistaví pár dalších tunelů pod městem, dokončí D0 a jiné plánované projekty, preferují-li tuhle variantu. Nicméně to spíše dopadne… Číst vice »

MlB

Až bude kompletně dostavěný pražský okruh D0, ať si klidně řeknou o víc peněz. Do té doby by všichni kdo mají s dopravou v Praze něco společného měli zalézt někam do kouta a hluboce se stydět!

Hasler

Až na to, že investorem D0 je stát… Takže praha na to opravdu minimální vliv…

Asd

Copak některé pražské části neblokují D0?

Leinad

Nemají pravomoc. Jesenice, Modletice, Říčany… Nejsou pražský katastr.

gogo

Hlavně že tady neotravujou túristi.

Jiří Kocurek

Tak to bude v Praze roční kupon o 50 Kč dražší než roční tiket Ostrava XXL
https://www.dpo.cz/pro-cestujici/jizdne-dp/ceny-jizdenek/dlouhodobe.html

Petr

V podstatě se jenom narovnají ceny předplatného s ostatními velkými městy v ČR v poměru s průměrnými platy.

Nekdo

Zbohatlici z Prahé by meli mit rocni kupin minimlane za 10000,- Kc! Pak teprveuzeme zacit mluvit o narovnavani…

Petr766

On Zelených, pirátských nebo podobně přejmenovaných aktivistů (nejen) z (ne)ziskovek nemůže nikdy vzejít nic dobrého. To už je mnohokrát ověřeno a stejně si pořád nedá někdo říct. Brno se vzpamatovává dosud z něčeho podobného (přikořeněné tím, že aktivistům pod rukama kradlo ANO, ale Zelení byli spokojeni s tím, že tam není „zlá“ ODS), Praha si to teď bude muset bolestně ještě vytrpět.

Juraj

Žádný argument, žádná fakta – takové komentáře jsou nejlepší.
Když na to přijde, zlevnění ročních kuponů prosadilo ANO. Nebo je snad pointa to, že stávající koalice může za koronavirus?

gogo

Korunavírus může i za váš průjem.
Túristy a jejich peníze nepotřebujete. Tak se přání konečně splnilo.

Gwann

To jako banda kolem Dona Pabla a všech těch Hosu, Richardu Svobodu aj je jako lepší než exot Hollan? Pravda Fanynek boys to rozjeli hezky…Ale myslím, že spíš dle standardu brněnských modrých ptaku

Hřebíček

Jen pro porovnání – Ostrava město (zóna 77) dnes 3999 Kč, Ostrava a okolí (zóna 78) dnes 5700 Kč. Porovnejte průměrný plat a kupní sílu Ostrava vs. Praha a pak Pražáci brečte.

MlB

Jinými slovy nevadí že to mám drahé já, hlavně ať to mají drahé i Pražáci… ach jo.

Veřejná doprava by měla být podporována na úkor IAD, zvyšováním cen si Praha akorát na*ere do bot, protože lidi přejdou do aut a díky chybějící infrastruktuře včetně dvou nedokončených okruhů se v tom městě z dopravy udusí.

Jan Ruzek

Akorat ze podporovat verejnou dopravu by znamenalo nestavet zbytek mestskeho okruhu a misto toho postavit Nove spojeni 2.

...

Blbost. Je nutné postavit obojí.

Gwann

Vystrčit nos z Prahe, třeba do GB. A pak zvatlejte o ceně dopravy.

Dale – Když může lístek stát 32/24 Kč, v Brně stojí 27/25/20 Kč, tak nechapu proc roční je v Praze levněji než v Brně…

Švestka

Jako, že když je jízdné nehorázně předražené v Ostravě, tak musí být i v Praze?

Ondra L.

Myslim si, ze by praha mohla vytvorit takovy system predplaceneho jizdneho, aby si ho chudi lide mohli kupovat za nizsi cenu.

Lemmy

Kdo je podle vás „chudý“ a kolik takových lidí je?

Ondra L.

Chudy je podle me ten, kdo ma malo penez. Podobne to definuje i statni sprava, ta to definuje zhruba tak, ze secte prijmy cloveka (mzda, duchod, rodicovsky prispevek apod.) a odecte od toho nezbytne vydaje (najem, energie, skolkovne apod.), vydeli poctem lidi v domacnosti a vyjde urcita castka, ze ktere by clovek mel nadale vyzit (opatrovat si potraviny, obleceni, vybaveni do skoly pro deti apod. nebo jizdenky), je-li castka nizsi, nez urcita stanovena hodnota (jejiz vyse je politickym rozhodnutim vlady a lze o ni diskutovat) je clovek pak definovan zjednodusene receno jako „chudy“ a ma pak narok na urcitou socialni… Číst vice »

Gwann

Tohle máte odněkud načtené, že?

Pronajimam být rodince co ji na na nájem dává město…a tam to je rozhodně kombinace volby (zenska prostě makat nepůjde) a nedaneni (chlap taxikáři)

...

Chudý je Ondra L. Duchem.

Jirka

To už v nějaké podobě existuje

Ondra L.

To ani nevim, kazdopadne by to bylo dobre, pokud to tedy neni prilis slozite se k takove forme podpory dostat, jak je u nas bohuzel zvykem.

Petr766

Praha by neměla blbnout, zachovat současnou výši jízdného pro roční „lítačku“ a holt počkat, až se vrátí turisti, protože jednorázové jízdenky už o moc dražší být nemůžou, protože to odradí zase lidi, co jezdí občas. Raději pojedou pak autem. Turisté jsou vítaný zdroj příjmů, ale není to (jen) o nich.

Ondra L.

V tom mate dost mozna pravdu. Preci jen propad prijmu mesta se pocita v miliardach a zdrazeni jizdneho to asi moc nevyrovna.

Jiří Kocurek

V porovnání s velikostí sítě je roční jízdenka v Praze velice levná. Nově to bude 13 kč za jízdu při 10 jízdých týdně po celý rok. 26 Kč denně za dojíždění do práce.

Juraj

Cenová diskriminace je problematická.
Co by nicméně udělat šlo, je rozložit cenu ročního kuponu do měsíčních splátek, nebo zavést strop v Oyster-stylu, takže když si člověk koupí několik měsíčních kuponů za sebou, tak po dosažení ceny ročního se kupon automaticky převede na roční.

Ostatně v tomto duchu už podniká nejmenovaná firma, tak proč by to DPP/PID nemohl dělat přímo?

Ondra L.

O mesicnich splatkach na rocni kupon uz se kdysi myslim jednalo, ale nedoresilo.

Peeetr

Anebo to nechat jak to je, a pokračovat v naší tisícileté tradici, podporovat na českém území ty inteligentnější, co dokáží myslet aspoň rok dopředu, aby přežili zimu, díky čemuž nejspíš mají všeobecně Evropani vyšší IQ než Afričani.

Gwann

Treba jako živnostníci, co stejně furt nepriznavaji příjmy a (nebo) odecitaji paušální náklady, že?

Filias

Nevadí mi zdražení na „normální cenu“. Vadí mi, kolik lidí jezdí zadarmo. Připadám si jak debil, když jedu v tramvaji plné důchodců, jsem tam skoro jediný kdo to platí, a přitom si ani nesednu.

Xyz

a ako inak si predstavujete ze maju obehat vsetky supermarkety, aby usetrili 5 korun?

Petr766

Sdíleným autem nebo bicyklem, tak jak ti komedianti na radnici všem doporučují, jak je to úžasně cool a levné.

Bob

Jakákoliv alternativa se začne uplatňovat, tak ji rychle taky zakážou.

Kamui

Já už dávno říkám, že důchodci by měli mít nárok na ježdění zdarma pouze mimo špičku (tj. mimo časy 6:00 – 9:00 a 15:00 až 18:00).

...

V Praze je ranní špička spíš 7:00 – 10:00.

ušatá

Spíš 7 – 20.

Gwann

Co ta zášť ke starým lidem?

Peeetr

Ono všeobecně nemá cenu dotovat větší životní náklady nepracujícím na úrovni nejdražšího města v republice.
A pokud má být hlavní úloha peněz regulační (a ne pouze snadnější podvody či obří mezigenerační a mezikontinentální krádeže) tak se musí měnit ceny podle špičky a poptávky.

Asd

Tak nějak. Všichni jednou budeme staří. Tedy jenom ti co se toho dožijí.

idk123

„Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti.“
Odkdy mají studenti po Praze jízdné zadarmo? Mají pouze levnější předplatné (do 19 všichni, od 19 jen studenti). Zdarma jezdí jen děti do 15 let…

Xyz

deti 6-15 su studenti

Petr766

No, to nejsou. Minimálně ne na ZŠ

Xyz

preco by neboli, co robia na ZS, nestuduju?

Jiří Kocurek

Ne, do ŽS se dochází/dojíždí. Studium povinné není, ZŠ ano.

Bob

A co se tam dochází/dojíždí dělat? Sedět a čučet do prázdna? A na vyšší typy škol se podle vás nedochází/nedojíždí?

Peeetr

Tady jde o povinnou školní docházku, když už musí děti povinně na určitý počet hodin týdně do státního „vězení“, tak musí mít i cestu dostupnou zdarma.
V případě ostatních to tak nutné není.

Prikryl

Za nas se rikalo zaci

Xyz

studenti studuju, co robia ziaci?

Bob

Paří na mobilech a čučí na jůtub.

Mirek Zv.

Myslím, že Tvoje názory vychází z toho, že neumíš česky. Napřed se to, prosím Tě, douč a pak se zapojuj do diskuze. Zdá se, že narcismus některých lidí překračuje všechny meze. Já bych teda fakt neměl žaludek na to, napsat Slovákům po sobě 4 nesmyslné příspěvky, kde jim budu vysvětlovat, co znamená nějaké slovo ve slovenštině.

Pavel

Neztrapňuj se

Bob

Vtipné, když se šotouši se svými oblouky a návěstidly začnou pouštět do jazykovědy. „Řecké slovo scholé znamená odpočinek, váhavost, zahálku. Dativ scholé pak liknavě, zdlouhavě.“ V antické době se této činnosti věnovali jen ti, kteří měli čas na zahálku, respektive navštěvovali ji v době odpočinku. Gymnázium je ze slova gymnos neboli nahý. Slovo „žák“ se odvozuje od výrazu diakonos, které v předkřesťanských časech znamenalo „sluha“. Tímto slovem se již ve středověku začali označovat studenti obecně. Se slovem student je to mnohem snadnější a také poněkud nudnější: Jde o slovo latinské a znamená „snažící se“. https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/1894796-jak-vznikla-slova-spojena-se-skolou-zak-znamenalo-slouha-gymnazium-bylo-pro-nahace Není důvod, proč by žák… Číst vice »

Liboros

Tady jde o zažitý úzus, ne o nějaké hledání původu slov.

Liboros

Žák (přechýlená podoba žákyně nebo žačka, hromadně žactvo) je osoba, která se v rámci organizovaného procesu vzdělává v rámci základního (hovorové synonymum školák) nebo středního školství, ačkoli v druhém případě se často neformálně používá i pojem student

Zdeněk

Děti 6-15 jsou žáci

Peeetr

Termíny se propletly, ale původně ZŠ byli určitě oficiálně žáci a studenti bývali jen vysokoškoláci.

Petr766

Automati náměstek dal Praze mat. A pak bude řvát že lidi jezdí autama….

MaT

Co má aktuální náměstek pro dopravu společného s Automatem? Tuhle lež tu opakujete už po několikáté…

Zbyněk

Je fakt, že pro střední třídu v Praze je cena za kupóny přiměřená a nastavená tak, aby se vyplatilo cestovat veřejnou dopravou, ale vzhledm k tomu, že třeba lidé v důchodu, matky s dětmi a lidé s malými příjmy to zase odnesou mi přijde to zdražení enormě vysoké a nesystematické. V mnohých krajích navyšují jízdné postupně o inflaci jednou za dva roky, což je dle mě asi nejschůdnější řešení. Chápu, že Praha je odlišná od regionů, je třeba zde velké motivace k přesednutí lidí z aut. Každopádně rozvrtat systém jízdného a spojů může znamat úbytek lidí a následnou ještě vyšší… Číst vice »

Ondra L.

S temi auty je to spis naopak, lide v praze vic pouzivaji verejnou dopravu nez lide na venkove. A ne jen kvuli cene, ale kvuli kombinaci obtizneho parkovani a nabidky spoju.

Zbyněk

Ano, přesně, lidé v regionech tolik parkování neřeší a nabídka a rychlost některých spojů je také vyšší, to je tou hlavní motivací.

Zbyněk

Především by mělo zdražit parkovné ne veřejná doprava.

Petr766

Parkovné je drahé dostatečně.

...

Vždyť je to jedno. Parkovné platí v Praze jenom plebs, který nemá zajištěné parkování na soukromých pozemcích.

Gwann

A parkování pro bohaté na těch soukromých pozemcích je zadarmo, nikdo ho neplatí, že?

Lemmy

Tady je třeba především vrátit zpět to nesmyslné zlevnění, pak se můžeme bavit o srovnání s inflací…

Xyz

v pomere k priemernemu platu je aktualna cena na urovni rocneho kuponu vo Viedni, po zdrazeni na viac ako 4000Kc bude rocny kupon v pomere k platu v Prahe drahsi ako vo Viedni, zaujimave ze tam to ide aj s vyrazne menej turistami ako v Prahe…

Nekdo

V tomhle ve vidni panuje ciry komunismus…

Bob

Za situace, kdy jízdné tvoří jen poměrně malou část z nákladů na dopravní systém, má opravdu smysl spíš jen regulační. Pokud motivuje lidi, aby si kratší vzdálenost (řekněme do 5 km) došli radši pěšky, tak to jistě smysl mít může, ale pak je zase otázka, proč by na to všichni měli doplácet ze svých daní, pokud by to byla jen luxusní služba pro zhýčkance. To ať si tedy dopravce hradí ze svého a ještě bych jeho zisk důkladně zdanil.

Tomáš Záruba

Furt lepší zdražit, než začít bezhlavě škrtat provoz.

JirKa

Tady se krásně ukazuje, kolik ve skutečnosti tyhle populistické kroky stojí. Někdo, kdo už je dnes x let od válu se rozhodl naprosto nesystémově snížit cenu. Dnes, kdy se kupon vrací na cenu, která dejme tomu odpovídá přirozenému vývoji je z toho spousta lidí na větvi. Ani si nechci představit, jaká bude reakce, až se někdo pokusí dostat na alepoň trochu udržitelnou cenu jízdenky pro studenty a důchodce po celé ČR. A zase se ve výsledku kvůli pár korunám, které se ale hrozně jednoduše počítají a jsou vidět v peněžence při každé platbě, schová naprosto neekonomické a neudržitelné chování v… Číst vice »

Xyz

to je dost divna logika, sankcionujme dennych pouzivatelov ktori DPP financuju z dani kvoli tomu, ze tu nemame turistov a ludi tak jazdi menej nebolo by v tom pripade rozumnejsie obmedzit frekvenciu spojov aby zodpovedala znizenemu poctu cestujucich (usetrit tak na platoch), eventualne aj zrusit niektore zastavky (hustota elektrickovych zastavok je absurdna) a hlavne zvysit ceny jednorazovych listkov ktore vyuzivaju turisti ktorym je jedno ci si ten denny listok kupia za 110 alebo 200Kc alebo jednorazovy za 50 miesto 32Kc (a domacich tak motivovat ku kupe rocneho kuponu), stale je to pre turistu co je tu na 1-3 dni bagatel… Číst vice »

Petr766

Nevidím důvod zdražovat jednodenní jizdenky

Xyz

argumentuju ze kvoli mensiemu poctu turistov musia zdrazovat, jednorazove a 24-72h listky vyuzivaju prevazne turisti

Vít Jůza

To by člověk, když jede do Prahy k příbuzným, nebo na jakékoli jednání, raději došel z nádraží pěšky.

Xyz

a kolkokrat mesacne k tym pribuznym chodite, aby to predstavovalo nejako zaujimavu ciastku rocne? kdezto oni navrhuju pre 4-clennu rodinu s 2 skolopovinnymi detmi rocne zdrazenie o cca 9000Kc za situacie, ked ekonomika spadla a kopec ludi stratil pracu

Martin

Omeeni spoju uz nastalo, jsou delsi intervaly a vice nez je obvykle…

Xyz

nemal som ten pocit ked som naposledy pouzil viackrat metro, to bolo pravda pred letnymi prazdninami, prazdninove intervaly mi pridu take ako inokedy

Juraj

Naopak toto je veľmi divná logika:
„Nie sú turisti, a tak zhoršímu službu rezidentom tým, že predĺžime interval/zrušíme zastávky, aby sme zachovali nízku cenu“.

To vôbec nedáva zmysel. Realita je taká, že turisti holt na krátkodobých lístkoch čiastočne „dotujú“ rezidentov, a tento zdroj príjmu teraz vypadol. Rezidenti tento výpadok buď čiastočne vyrovnajú na vyššej cene kupónu, alebo sa im výrazne zhorší služba.

Z praxe pritom vieme, že obmedzenie MHD vedie k zníženiu atraktivity, a teda poklesu počtu cestujúcich, a teda nižšiemu príjmu z cestovného. Indukčný efekt funguje.

Gwann

A víte, že jízdné obvykle uhradí max. 30% nákladů MHD? A že je u nás nebývale laciné? Už před 15 lety jsem jako student v Římě platil za měsíční lupen 30 EUR… A v Manchesteru za snad pět stanic primesta 8 GBP/jizda… zde…15 Kč / den za dospělého a můžeme se po****

Pavel

A to jsou argumenty! A co jako? Co města, kde je jízdné levnější? Nebo dokonce zdarma?

Anonym ze severu

Když vláda řeší pomocné programy pro hotely, restaurace, …, je nějaká podpora i pro dopravce typu DPP? Zkoušel vůbec DPP zažádat o nějakou finanční podporu od státu, když je stát (údajně všem) nabízí?

Martin

Praha je v nevyhodnem postaveni, je zaroven krajem a krajum vlada penize jeste zkratila svymi rozhodnutimi,…

Martin

Navic Praha mela mnohem vetsi podil prijmu z turismu, ktery jaksi je dnes defacto zmrazen… Prostredky proste nebudou na vse…

Bob

Jasně, stát by mohl sám sebe požádat o svoji podporu, a město by si samo taky nějakou mohlo udělit. Takové perpetuum mobile.
Prostě pokud na tři měsíce utnete společnost a ekonomiku, tak to má svoje následky. Když tři měsíce nebudete zalévat květinku ve svém květináči, tak vám prostě zvadne a pojde. Můžete jí dávat podporu jako chcete.

Divočák

Přitom dávají „skoro každýmu“, třeba tomu týpkovi, co našel/sebral doklady a hned čerpal snad něco pod čtyřicet tisíc, tak aby nedali na „mastnou tyč“..

robert

Velice špatné a neprozíravé řešení. Ale lidi zkousnou zdražení (i když asi ne v jakékoliv míře) než omezování spojů.

Lemmy

Naprostý souhlas.

Panda

V Praze je kde omezovat, obzvlášť bez turistů, studentů a tak. U nás na Praze 6 je předimenzovaná většina linek, včetně metra. A většina lidí podle mě lehké navýšení intervalu (alá prázdninový provoz) akceptuje, pokud jsou spoje poloprázdné. Naopak nadává, když se zvedá interval u plnějších linek (metro B/C, tramvaje v Nuslích/ na Vinohradech/ na Žižkově, vybrané bus linky)…

Xyz

uplny suhlas, metro jazdi mimo spicku uplne prazdne, v spicke stale prazdne oproti elektrickam, tam by som videl najvacsie rezervy na zmenu intervalov

osobne by som aj zrusil kopec zastavok elektriciek, nie je normalne aby elektricka stala kazdych 200-300m, napriklad vzdialenost Vozovna strasnice – krematorium 200m, vsetko pod 500m by malo byt zrusene

Gwann

Máte spocteno kolik tím reálné ušetříte? 0,5%? Nebo tak něco? A kolik nastvete lidí…?

ušatá

Jezdíte tím vůbec. proč mám tedy kliku na to, že kdykoliv jedu, tak je vše narvané, ať je špička nebo sedlo. Ano, u konců linek na okrajích města je to volnější, ale to je zcela logické. A vzdálenost stanic? Ty mají být tam, kde to lidi potřebují a ne podle nějaké normy. Navíc, co tím chcete ušetřit?

kreketuse

acko za dejvickou byvalo mi spicku uplne prazdne i pred covidem, natoz ted

Panda

– Vysvětlení propadem příjmů je velmi nefér, když lidem příjmy propadly také
– Míra zdražení je neprojednatelná (možná je to jen výkop a skončí to zdražením třeba o 5-10%)
– Komunikace na venek je samozřejmě totálně amatérská
– Velmi nekonzistentní politika, když se zároveň snažím dostat auta z centra
– Mýto na centra měst bohužel pohřbilo zejména MD volbou bran místo satelitu
– Kecy o pražských platech jsou mimo – průměrnému Pražákovi po zaplacení nájmu/hypotéky/jídla/léků zbyde pár tisíc (tzn. 2 tisíce navíc mohou znamenat několik procent ročního „zbytkového“ budgetu)

Petr766

Tak co není u současné koaly amatérská práce…

Panda

Souhlas, že většina projektů je vedena amatérsky. Ale některé věci se aspoň snaží dobře marketingově prodat své cílovce (zachování Libeňáku, cyklopruhy, nábřeží atd.) a jsou jakžtakž v souladu s předvolebními sliby. Některé projetky se dokonce po spící Krndě pohnuly (byť to není zásluha pouze magistrátu) – chodník z Muzea na Hl.n., podchod z Hl.n. na Žižkov, Václavák, Metro D…). Ale pak do toho vrazí kůl tímto návrhem, navíc tak skvěle odkomunikovaným.

Bob

Zásluha magistrátu to asi nebude, magistrát o takových věcech nerozhodnuje a nejspíš je ani nepřipravuje. Rada města není magistrát.

ušatá

Magistrát je jen úřad. Vše řeší zastupitelstvo složené z politických stran. Rada pak vykonává.

Bob

Popravdě, zastupitelstvo obvykle nic neřeší. To jenom odmávne, co mu rada nachystá.

Nekdo

Tak kdyz maji v Praze tak mizerne platy, proc tam bydli?

Eduard

Tak tomu říkám podpora hromadné dopravy v Pražském pojetí. Zdražíme jízdné a aby snad lidi nenapadlo používat auta, tak jim zdražíme i parkování a jako bonus zavedeme zóny všude tam, kde ještě nebyly. Navíc pro to zdražení není zas tak důvod. Příjmy Dopravního podniku hlavního města Prahy tvoří cca 3,5 mld. Kč. Kdežto na dotacích dostává nějakých 12 mld. Kč ročně. Takže i kdyby MHD v Praze bylo zadarmo, tak to na ekonomice podniku nebude zas tak moc znát. Protože co se vybere na jízdném tak to se utratí za za revizory, turnikety, prodejní kanály atd. Co se týče parkování,… Číst vice »

Gwann

Tak nic moc…3,5mld…mno…vy jste asi upadl, že?

Parkovací místa si laskavě pronajměte sami. Vybrali jste si levnější bydlení mimo město. Ja mam dražší ve městě. A ještě mám cuchat vaší smradlavou plechovku a dotovat její ustavení?

Eduard

Ne neupadl. Jsem jsem chtěl říci, že ty příjmy z prodeje lístků nejsou tak velké. Zvláště pokud započítáme všechny náklady.
Co se týče parkování, tak pokud dojde ke zrušení nesmyslných modrých zón, tak se situace z parkováním podstatně zlepší. A MP se může věnovat podstatně užitečnějším činnostem než výběru výpalného, tedy pardon parkovného.

Vít Jůza

Jistě by stála za úvahu bezplatná MHD – odpadly by náklady na celý tarifní systém, zatímco výnosy z jízdného jsou stejně takové, že se z nich nezaplatí ani ti průvodčí a všechno kolem a dokola, ale když už se platí, tak v Praze jsou jednoznačně lítačky za cenu nesmyslně pouze symbolickou, a jednotlivé jízdenky na krátké vzdálenosti předražené.

Jirka

Jenže jak potom vyhodit bezdomovce.

Xyz

uplne rovnako ako teraz, vy si snad myslite ze bezdaci cestuju s listkom a pokuty ich nejako trapia?

Jirka

A jak vyhodíte bezdomovce, pokud lístek mít nemusí? V současné době ho vyhodíte, protože nemá lístek.

Paja

Jenže on ho často má. Vyhodíte ho za porušení přepravních podmínek. Třeba že je nalitej, nebo obtěžuje své okolí, například zápachem.

Bob

Jo, a budete mít na krku nějaké Homeless Lives Matter, Drunk Lives Matter, Stinker Lives Matter a podobně

Xyz

vyhodite ho pretoze pachne, chlasta a inak porusuje prepravny poriadok

a ak nepachne, nechlasta a cestuje ako normalny cestujuci, tak ho nie je dovod vyhadzovat

Eduard

Stačila by apka, kde vyfotíte nepřízpusobivou osobu, odešlete foto a do pár minut se objeví MP, která by takového cestujícího vyloučila z další přepravy. Chápu, že něco takového je utopie, protože MP se zaměřuje na „důležitější“ činnosti jako je měření rychlosti a hlavně dohled nad „správným“ parkováním.

Vít Jůza

1. Kdo bude posuzovat nepřizpůsobivost? 2. Nepřizpůsobivost obecně není důvodem k vyhození.

Eduard

ad 1 přivolaná policie ad 2 již dnes můžete být vyloučen z přepravy pokud jste pod vlivem alkoholu, zapácháte či jinak omezujete či ohrožujete své okolí

Bob

A co když ta osoba bude přizpůsobívá a přizpůsobí se všem ostatním smraďochům a opilcům ve voze? V nočních tramvajích už to tak často vypadá.

Vít Jůza

Pražským tramvajovým bezdomovcům právě nahrávají ty lítačky za symbolickou cenu … jinak to samotné, že je někdo bezdomovec, nedává důvod k vyhození.

Bob

Kolik znáte tramvajových bezdomovců, kteří investují každý rok tři a půl litru do leteckého lístku?

Eduard

Obávám se, že nejspíše žádného. I když není vyloučené, že nějaká bezdomovec má tu lítačku. Pravděpodobnost je stejná jako že narazíte na pravdomluvného politika.

Pampeliška

MHD je služba a za službu se platí.

Peeetr

Službou jsou i silnice a možnost je užívat, a docela dost lidí za to dlouhodobě neplatí.

Jan Pytela

Způsob, jakým se ne/platí za silnice rozhodně nepovažuji za ideální, ale poměrně zásadní rozdíl je, že u MHD tvoří většinu nákladů mzdy v provozu, zatímco u silnic investice do výstavby a čas si každý řidič započítává sám (nejčastěji tedy nulovou sazbou).

Petr766

Spotřební daň nic?

Vít Jůza

Ano, ze spotřební a jiných daní se může platit i hromadná doprava ze 100 a ne jako dosud z 90% …. těch 10% stejně padne na agendu výběru jízdného.

Vít Jůza

Pokud by se to bralo z této stránky, tak ať se platí za 1 stanici 50-700m přiměřeně a za tisíce kilometrů ročně zase přiměřeně. Současný ceník je parodií na platbu za službu!

Hanzi

socky budou mít ráj.

jkjk

V roce 2018 DPP na jízdném (a pokutách) utržil 4,6 mld. Kč, tj. nezanedbatelných cca 25 % rozpočtu. A ta „symbolická“ cena za „lítačky“ tvoří 56 % z tržeb za jízdné.

Tomáš

Klidně ať se jízdné zdraží, ale postupně až poté, co se zrealizují záchytná parkoviště. Někdy mi přijde, že si pan náměstek neuvědomuje, že do centra každodenně dojíždí opravdu i lidé, kteří nejsou obyvateli Prahy 1.

Dáda

Tak Praha má obecně nejvyšší výplaty v ČR, tak o co jde, mají na to. Takto zdražit třeba v Chomutoivě by byl větčí problém s dopady na nízkopříjmový lidi.

Pampeliška

Přirovnání dobrý, jen vědět, kolik tam stojí roční kupón…

Xyz

jj, vacsie nez vo Viedni, kde stoji rocny listok 365EUR

Panda

Víte, jaké jsou nájmy či splátky hypoték v Praze a jaké v Chomutově? Ano, pokud někdo v Praze a okolí zdědil nemovitost, tak si pak žije v průměru výrazně lépe než v Chomutově… Ale bytů/domů v os. vlastnictví, resp. nezatížených hypotékou, má v Praze a okolí nejmenší procento lidí z ČR…

Xyz

no hlavne v chomutove s rozlohou 4x4km nemusite MHD vobec jazdit, ked najdalej co sa musite dostat su 4km, realne vyrazne menej a to uz zvladnete aj peso, na bicykli ci s nejakou MHD s frekvenciou jeden spoj za 30min

bohyn

To nebyl uplne dobry priklad. Chomutov ma rocni (4 x 90 dni) za 6040,-

Nekdo

Taky proto ze v Praze jsou temer nejlevnejsi rocni kupony z cele republiky…

...

A pražská koalice zjistila, že se sluníčka, pravdy a lásky nenají… To je ale objev 🙂

Hanzi

Jen ať ho zdraží i třikrát tolik, alespoň se omezí ta rozcouranost naprosto zbytečná. Praha má beztak jednu z nejlevnějších MHD v Evropě.

thegrid

Cože se omezí?

Divočák

předvídám, pokud dojde ke zdražení v tomto rozsahu, že tržby půjdou dolů, páč ti „nerozhodnutí“ se vrátí zase do svých plechových miláčku s automatem nebo bez.. Co se týče EKO je to tedy krok na opačnou stranu.. chtělo by to hledat rezervy, rušit nebo omezit vození vzduchu, souběžné linky atd. Lidí, zde cestujících, kteří jsou ochotní si předplatit rok dopředu bych si vážil..

...
Jakub P

Víte jak poznáte ekonomického šarlatána 1. typu? Nebude mít ani potuchy o Lafferově křivce. A jak poznáte ekonomického šarlatána 2. typu? Bude trvat na tom, že přesně ví, kde se na Lafferově křivce zkoumaná situace nachází, protože ta jeho má na osách vypsaný hodnoty…

Lemmy

To je nesmysl, problém není v ceně, ale v diskomfortu MHD, nutnosti přestupovat, cestovat vestoje a v často nacpaném vozidle. A co asi vám pomůže tohle řešit? Nižší jízdné, nebo vyšší jízdné, hm?

Eduard

Ono jde o poměr cena výkon. Pokud je něco levné a kvalitní, tak to používáte velice rádi. Pokud je něco jen levné, tak většina lidí zatne zuby a používá to nadále. Pro spoustu lidí, pokud by bylo MHD řekněme za 1 Kč, tak by je ani nenapadlo startovat auto. Ale pokud lístek stojí zhruba jako litr či dva paliva, tak už si to rozmyslíte čím jet. Podle toho co je vaší prioritou.
Pokud by bylo MHD rychlé, levné a jezdilo všude tam, kam lidi potřebují, tak ti nebudou ztrácet čas a nervy v autech.

dopravak

Ano, jde o cenu a výkon. A zrovna v případě časových kupónů za zanedbatelnou cenu dostáváte služby hodně pěkné. Při 8km za cestu se nedostanete ani na korunu za km, což nepokryje ani náklady na benzín. Kde má ale Praha rezervy je spíše jednotlivé jízdné. Pokud někdo jezdí jenom někdy na kratší vzdálenost, tak tam už jízdné nějakou roli hrát může. Ale i tady jde spíše o pohodlí, někdy rychlost apod.

Eduard

Ta cena rozhodně není zanedbatelná. Ale souhlasím je relativně adekvátní. Tady jde mi spíše o to, že je zde snaha o zatraktivnění MHD, o to, aby ji používalo pokud možno co nejvíce lidí. Protože kdo jede v tramvaji nemusí jet autem. A to zdražení jde proti logice věci. Navíc nyní čím dál tím více lidí má hlouběji do kapsy a každé takové zdražení jim zkomplikuje život.

Radim

Například zrušit tu novou linku 249 Zličín – Nový Zličín.

Kalina

Přestat s prázdnými autobusy každých méně než 10 min na letiště.

dopravak

Pokud jde o časové kupóny, tak ty jsou v Praze extrémně levné. I po zdražení to bude zhruba třetinka piva denně za neomezené cestování ve dne v noci. To všechno v intervalech spojů, o kterých si ostatní města můžou nechat jenom zdát. Pokud někdo jezdí po Praze autem, tak to rozhodně není z finančních důvodů.

radim

Ani ne. Kamarádka dřív jezdila načerno (a vyplatilo se jí to, chytli ji max 2x za rok). Potom zlevnili noční tak si je kupuje. Jestli to zdraží, zase bude jezdit načerno.

Vít Jůza

Jenže od té doby, co zlevnili noční ze 3Kčs na 1, tak zase podražili …

Lemmy

Ten, kdo roční kupon zcela zbytečně zlevnil na současnou úroveň, byl opravdu korunovaný vůl.

Dáda

Já bych věděl!!!!

Olda

No…, chlapi není to přesně to přilehavé, ale vybavila se mi hvězdná hláška: „Ševče, zaplať daně…!!! Už jsem zaplatil, velkomožní pánové… A daně na příští rok zaplacené máš…?! Néééé…. Chopte se ho a do hladomorny s ním…“

Lemmy

A co tímhle žblebtem chcete říct? Vám přijde 458 Kč měsíčně za kompletní dopravu po městě „moc“? To jsou dneska tři obědy…

Supidio

Anom přijde nám to moc, i vzhledem k tomu, jakým způsobem aktuálně MHD (ne)funguje…Sorry,ale 20 minutové intervaly na páteřních linkách za takovou cenu, to si vetšina lidí raději vytáhne z garáže 15 let sterého diesla.At žije onja avizovaná podpora MHD ze strany soudruha Hřiba 🙂

j.Trojan

No ono když si k tomu připočtete další pásma, tak vám ta lítačka začne rychle naskakovat. Kolik lidí si podle Vás je ochotno koupit celoroční předplatné na pásma 0,1,2 ?

radim

Já si chtěl loni koupit 0+1. I se „směšnou“ Pražskou cenou by mi to vyšlo na 6.660,- a to se mi zdálo jednorázově prostě moc. Takže mám roční (3650) a 1 si kupuji každé 3 měsíce za 760.

Lemmy

A když si k tomu přidáte letenku do New Yorku… ne, co má s cenou kuponu v Praze společného cena vnějších kuponů?
Středočeský kraj nedotuje tak masivně jako Praha, takže ano, je to vidět v cenách kuponů. A je snad každého volba, jestli bydlí za levno na venkově s nutností dojíždět, nebo v Praze…

Dáda

Bacha, oběd se může prodražit!

Lemmy

Oběd za Boženku jen když to platí šéf. 🙂

Paja

Co je kompletní? Když vezete materiál na rekonstrukci ze stavebnin jedete MHD? Když jedete na pohotovost s dítětem v noci jedete MHD? Jako jo, mě to přijde dost. A rozkošný je, že zdraží i midrý zóny. Prostě kdo chce žít v Praze ať chodí pěšky nebo jezdí na kole, jinak ho skásnem a ještě budem za hrdiny.

Lemmy

Tak mohl jste uvést radši rodinný nákup než tyhle extrémy, ale bohužel to tak je – použití auta je poměrně okrajové, ale je těžké se bez něj obejít úplně.

Nekdo

Nakupy resi rohlik.cz a dalsi. Stavebniny taky umi dorucovat. Co tam mate dal?

Rajče

V rychlosti. Vídeň – 365 EURO – cca 10 000,– Kč za roční lítačku. Vím, není to úplně srovnatelné, ale i tak mi přijde pražská cena nízká.

Jan Pytela

V rychlosti. Vídeň – nástupní plat v Bille 1700€ Brutto. Řidič tramvaje cca od 2200€ (samozřejmě za 38,5h týdně, ne s 50h přeščasů měsíčně).

Rajče

V rychlosti. Praha – nástupní plat v Bille 1000EUR brutto. Řidič tramvaje cca od 1500 EUR. Cenový a platový poměr Prahy k Vídni je tak cca 0,6.

Martin V.

Čemuž by odpovídalo 6000 Kč za roční pražskou lítačku.

Dáda

Pokud bych so měl vybírat, tak Vídeň u mne by vyhrála.

Xyz

jo, aj ten pocet stanic metra v Prahe tomu zodpoveda… 51 vs 80

Tomas

nezapomente do toho zapéčtíat celkovou cenovou úroveň v rakousku … a u nás.

ono to pak zas tak úžasně nevychází.

Jan Pytela

Hlavně po odečtení nákladů za bydlení 🙂

Tomáš V.

Ve Vídni jsou trochu jiné mzdy než v Praze. Ano, jsou také vyšší náklady, to ví každý, ale v poměru to bude docela podobné. Spíše by mě zajímalo, jestli bude Praha nadále citelně dělit mezi měsíčním a ročním kuponem. Pokud má roční zdražit přes 5 tisíc, čtvtleťáci/měsíčňáci docela zapláčou. Opak by tedy bylo, že by se stávající měsíční tarif ponechal a rozšířil na delší časová období (odpadla by tedy výhoda nákupu ročního). Víc než bůra za roční mi připadá docela dost, vezmeme-li v potaz, že se platí za službu, která je v případě autobusů vykonávána naprostým technologickým odpadem (ano, narážím… Číst vice »

Rajče

Přesně vaše výhrady odráží problematiku. Podfinancování DP, z toho vyplývající horší/neudržovaný vozový park, kvalita personálu atd.
V nějaké studii ohledně hromadné dopravy ve městech/aglomeracích jsem četl, že doporučená cena ročního kupónu na MHD je 1% průměrné hrubé roční mzdy v daném městě/aglomeraci. To při řádném hospodaření umožní rozumný provoz MHD a dotyčnému zajistí mobilitu.

Marek

Myslím že by bylo praktické ještě udělat mýto pro cyklisty, vhodně nastavit daň za provoz elektrokoloběžky a na frekventovaných místech postavit výběrčí poplatků za průchod a tak nějak by to mohlo být pokryté kompletně.. Jen přeplavání Vltavy bych nechal -zkušebně během zimního období – bez poplatku

Radim

Zapoměl jste na daň za vzdušný kyslík potřebný pro dýchání chodců a běžců, z toho by taky něco káplo.

XXXD

Mýto pro cyklisty??? Co to je za blbost? Moc nechápu, proč by se mělo platit za pro občany zdravý a pro město ekologický způsob přepravy, když mýto neplatí ani auta (platí pouze za dálnice a parkování).

Jiří Šrámek

Protože nechápete ironii

Paja

Já zase nechápu co je přesně ekologického na cyklodopravě. To že přijedete do práce v dresu, jdete se vysprchovat a tím se vyplejtvá ohromný množství vody, která je stále více ceněná?

Jakub P

To je náhoda, víte, jak poznáte město s použitelnou infrastrukturou pro cyklisty? Právě podle toho, že většina lidí na kole má oblečení podle místa, kam jedou, ne podle druhu dopravy, kterej zvolili. Kolo tam není záležitost pro pár nadšenců, kteří se rádi vybavěj všemožnejma doplňkama, ale normální dopravní prostředek na krátký trasy, kterej se díky snadnýmu a bezpečnýmu parkování u přestupních uzlů dá snadno kombinovat s kapacitní veřejnou dopravou typu metra nebo příměstských vlaků. Takže žádný extra pocení oproti např. chůzi není třeba.

Bob

Podle toho poznáte rovinaté město od kopcovitého města. Nějaká infrastruktura je až druhotná.

Jakub P

Naopak, infrastruktura je klíčová, nějaké přírodní podmínky, které jízdu na kole ztěžují se najdou i v řadě měst, kde se kolo běžně používá jako dopravní prostředek. Ale když je bezpečná infrastruktura, lidi přesto na kolech jezdí. Když to nejsou kopce, je to třeba deštivé a větrné počasí. A zrovna ty kopce v dnešní době velmi slušně řeší elektrokola. Když je na nich kudy jet a kde je bezpečně zaparkovat…

Bob

Než byly vynalezeny evropské dotace, tak ta infrastruktura logicky vznikala hlavně tam, kde byla potřeba. Koloběžky, segveje, elektrokola, pivní kola či koňské povozy většinou na infrastrukturu nečekají.

Jakub P

Pivni kola a konske povozy maj velikost auta, a jsou to furt relativne masivni konstrukce, ke kterym se ridici aut chovaj s vetsim respektem. Kolobezky a segwaye zpusobujou problemy prave tim, ze na vozovku mezi auta si vetsinou netroufnou a jezdej po chodnicich. Co se tyce elektrokol, jsou i nadsenci, kteri si koupej nejaky levnejsi nechaj ho klidne na ulici zamceny treba ke znacce, ale zabezpeceny parkovani by rozsireni jejich pouzivani do mesta hodne pomohlo.

Nekdo

Protoze omezuji a ohrozuji chodce?

Jan Pytela

Co to je za kupecké počty? Cena ročního kuponu má snad vliv na počet prodaných jízdenek. Těch 5500 je naprostý nesmysl se sociálními dopady i vlivem na používání IAD, s modrými zónami si můžou hýbat, jak chtějí. Ať zruší nesmyslně vysoké slevy, v dopravě můžou seškrtat silniční stavby, které sežerou řádově více než je výběr z modrých zón.
Jinak mezi jednotlivými jízdenkami jsou i kandidáti na zlevnění, obzvláště třídenní lístky, jejichž cena je naprosto nesmyslná (turistická).

petr 5

Pražský kolotoč: 1) Zvýšíme jízdné MHD. 2) Lidé začnou více jezdit auty. 3) Zvýšíme poplatky za parkování. Uděláme další cyklopruhy odnikud nikam, hlavně ať vytlačíme auta. 4) Lidé se vrátí do MHD. Pokračování – viz 1).
Nakonec Defenestrace 2022.

Radim

Češi nikdy defenestraci dělat nebudou (bohužel) na to nemají koule.

Peeetr

Defenestrace je naopak typicky česká specialitka.
Jinak Češi koule na revoluce, prevraty a konečné očištění od nepřátel samozřejmě mají, jen jsou dostatečně rozumní na to, aby to nedělali každou chvilku polovičatě, když je daleko účinnější to dělat jen ve výjimečných případech, ale pak jako v případě namyšlených zrádcovských Němců jich i přez miliónové počty vykopnout přez 90%.

Bob

Jo jasně, Češi nejsou polovičatí. Když už si zvolí komunismus, tak stalinismus, a když do čela oligarchu, tak toho nejprolhanějšího.

Lemmy

A o kolik se zvýšilo využití MHD po posledním velkém zlevnění?

radim

Nevím, ale třeba vlak na lince A byl (před koronou) ve špičce narvaný ve směru do centra už z Bořislavky. Teď tam sem-tam stojí člověk a ostatní sedí.

Jakub

Takhle vypadá podpora MHD v hlavním městě… No tak hlavně že má Praha peníze na nový design PID… To je totiž v tomto období strašně důležitá věc.

Radim

Taky má peníze na zbytečnou tramvaj na Dědinu, kterou nejenže z místních vůbec nikdo nechce, ale která vůbec nevyřeší dopravní problémy této části Prahy! Budou to jenom samé další náklady, na výstavbu na údržbu.

Lemmy

Ne, strašně důležitá věc je, aby ten PID byl v celém okolí Prahy a aby poskytoval rozumné služby.
Jako venkovana vás dva tisíce ročně asi rozhodí, protože je to plnej kufr buřtů z Kauflandu, ale i za novou cenu je to jedna z nejnižších položek mezi náklady na bydlení v Praze…

Paja

Což je prima argument. Takhle tam těch „jedněch z nejnižších položek“ narvete 20 a najednou nemáte na jídlo.

Lemmy

Ještě že vy komunisti máte tyhle příběhy o sociálním cítění naroubovatelné na cokoliv…

Bob

Ji mimochodem je zajímavé, že ten „nový design PID“ vypadá úplně přesně jako ta červenobíle pruhovaná zábradlí, která nám soběsisti s hlaváčkovci chtějí nahrazovat zábradlími maskovanými. Mně zase ty vozy v novém designu připadají, jako by unikly z bubenečského lunaparku.

Peter Sabol

Nenapísal by som, že „Praha chystá…,“ pretože to ešte nie je ani pretokované.
A inak nepomohlo by zdraženie len jednorázových a jednodenných lístkov pre turistov? Prečo to majú platiť rezidenti na ročných lístkoch?

thegrid

Nj a kdyz tu turisté nejsou a tak nepomohlo. A zatim to nevypada, ze by do konce roku melo prijit nějaké rozvolnění aby prijeli turisté z Číny nebi Ameriky. Nějaké úspory na straně výdajů bych si predatavit uměl.

Supidio

„Zrušit by e taky mohlo jízdné zdarma pro studenty“…Odkdy mají studenti jízdné v Praze zdrama?

Xyz

odkedy decka do 15 rokov neplatia

Asd

Opravdová podpora MHD. A bonus dáreček pro motoristy. Ne nadarmo se říká, že každé město má takové konšele jaké si zaslouží.

Pražák

Však také politický aktivismus a politika, tedy správa věcí veřejných jsou dvě zcela odlišné věci. A zkušenost je nepřenosná, vždyť se stačilo podívat jak to dopadlo v Brně. Snad to v Praze dopadne stejně.

...

Aktivisté uměli vždycky jenom ničit ekonomické zdroje a vytvářet nesmyslné náklady. Hlavně že bude dost

Hodně štěstí

Dle mě cena ročního kuponů byla neudržitelná i před koronavirem. A příště by k tomu dřív nebo později došlo. Prostě za malé vstupné velké divadlo neuděláte.

Xyz

FYI DPP hospodari so ziskom

Grossák

Protože 80 % nákladů doplácí město. Tedy daňový poplatník.

teddik

Ono se podle me budou zdrazovat vsechny MHD u nas, aby se udrzely, tak nizke ceny, tak by vsechny, nebo vetsina spoju museli byt ze 3/4 obsazene, coz nejsou a neda se jezdit pod naklady a nevydelat napr.: 20% zisku, coz je docela rozumny zisk. Ale na druhou stranu je misto zdrazeni i rozumna redukce spoju, tak nepojede tramvaj kazdych 5minut, ale kazdych 10 minut.

Greta

MHD nemá být provozována za účelem tvorby zisku, v Dánsku jsou dopravní podniky ze zákona neziskové organizace.

Bob

To by se dalo říct o každým podnikání. Nezavedeme zase komunismus?

Kalina

Mimo krajská města nemá MHD moc šancí zdražovat, v malých městech by ji po zdržení spousta lidí nahradilo vlastní dopravou.

Xyz

v malych mestach nepotrebujete ziadnu MHD, aby ste presli ten 1-2km

mikiqex

Levné roční kupóny motivovaly více využívat MHD. Jsem zvědav, co vymyslí s parkováním, protože po zdražení se nám finančně vyplatí začít jezdit do práce autem (máme společnou cestu) a občas zůstat na home office. Přijde mi, že zdražení citelně zasáhne rozpočty desetitisíců rodin, tím spíše v případném souběhu se zrušením studentů zdarma, zatímco kasa DPP si polepší „jen“ o cca desetinu. Jako jo, peněz je to hodně, ale takhle mi to přijde jako nepoměr. V první řadě bych zpřísnil postihy za jízdu na černo. Dále bych přestal vymýšlet nesmysly s nepoužitelnými cyklostezkami na silnicích, které typicky předvádí Praha 7. Omezil… Číst vice »

švestka

A až se zdraží, tak nám po vzoru naštěstí už ex-ministryně DataMarty Novákové poradí, že MHD je tak drahá, protože ji lidé málo používají.

Kalina

Pro většinu by myslím bylo akceptovatelné zdražení o čtvrtinu, ale zdražení o 50%, zvlášť nebude-li ničím kompenzováno (třeba rozšířením platnosti i na 1. vnější pásmo), je už příliš, hodně lidí od placení odradí.

dopravak

a kam byste za těch 15Kč denně chtěli dojet? Až do Pardubic, Plzně, nebo rovnou do Brna?

Paja

Tak je spousta dnů kdy MHD nejedu třeba nikam. A to už zase nevím jestli je tak výhodné jak se tu snažíte naznačovat.

dopravak

Většina lidí jezdí denně do práce, po práci ještě třeba na nákup, za zábavou, což jsou 2-4 jízdy denně za všední den. O víkendech je to třeba méně ale v průměru to za rok to i s odečtením nějaké dovolené 1,5-2 jízdy denně hodí. Při 8km na jízdu to není ani koruna za km. To mi opravdu přijde jako hodně dobrá cena. Pokud něco v Praze chybí, tak jsou to nějaké typy jízdenek pro občasné cestování.

Xyz

ale no tak, z niecoho sa predsa vsetky tie nove elektricky objednane v poslednych 10 rokoch musia zaplatit

dopravak

15Kč denně místo 10Kč denně. Už tedy nejezdíme za čtvrt piva denně, ale celou třetinu piva denně. Tohle opravdu lidi zruinuje ;-).

Lemmy

Asi tak…

Jakub P

Uvidíme, jak moc zdraží měsíční a čtvrtletní kupóny. Ti, kdo jsou s penězma opravdu na hraně dost pravděpodobně nemohli dát jednorázově ani těch 3650 za roční a i přes jejich velkou nevýhodnost jezdili na ty kratší. Takže pokud tím klesne to zvýhodnění ročních, bude to asi v pohodě, pokud zvýhodnění ročních zůstane a měsíční půjdou nahoru stejným tempem, bude to pro část lidí asi drsný.

Lemmy

Já musím říct, že většinou ty největší socky, co vídám jezdí všude autem a „s penězma opravdu na hraně“ jsou hlavně proto, že je rozhází za kraviny typu to auto, hulení, iPhone, alkohol a stopadesát půjček typu Provident.

Do MHD nelezou, protože to je zaprvý pod jejich úroveň a zadruhý potřebujou flexibilitu, kdybuy je napadlo někam jen tak odjet.

Jakub P

Že lidi, kteří jsou s penězma opravdu na hraně, aniž by se chovali popisovaným způsobem nepotkáváte, nebo to na nich nejspíš v řadě případů nepoznáte. Ale to neznamená, že neexistujou.

Xyz

skor 22Kc denne pre ludi co to pouzivaju do prace a to som odpocital len vikendy a sviatky, bez dovolenky cca 24Kc

dopravak

No ale o víkendu můžou jezdit také. I kdyby, tak pořád nejsme ani na průměrné ceně malého piva za neomezené cestování po celé Praze. Pokud průměrná cesta měří okolo 8km, tak to není ani koruna na km, což vám nestačí ani na benzín do auta.

Paja

Tak jistě, je-li to váš jediný výdaj, asi vás to nezruinuje. Já třeba fakt netuším co za těch 50% navíc dostanu navíc. Resp. tuším. Nic. V lepším případě, v horším se stejně budou škrtat spoje, v sobotu bude všechno jezdit v intervalu min. 20 minut a to si pak už člověk trochu rozmyslí, jestli se mu chce tou MHD jet, když mu cesta třeba do ZOO vyjde na 1:20 namísto 20 minut autem.

dopravak

A co byste jako za tuhle cenu ještě chtěl? Jezdit za třetinku piva denně neomezeně až do Brna? Jenom za dotace DPP Praha zaplatí skoro čtvrtinu svého rozpočtu. Přitom je zde celá řada důležitých věcí, do kterých je potřeba investovat – bydlení, školky, P+R parkoviště atd.

Martin V.

Já s ročním kupónem za 5500 Kč problém nemám a nemyslím si, že moje děti budou kvůli tomu o hladu. Sice jsem na jaře jezdil dva měsíce do práce autem (ročnímu kupónu navzdory), ale už jsem zase zpátky v MHD, protože ty zacpané ulice mě vážně nebaví (přitom s parkováním problém nemám ani na jednom konci cesty).

Xyz

o hlade asi nebudu, ale viem si predstavit kazdemu z deciek kupit za 2700Kc nieco lepsie nez rocny kupon na MHD s 50% zlavou, ktory mali doteraz zadarmo, za kazdeho rodica dalsich 1850Kc extra a sme na krasnych 9000Kc za rodinu extra vdaka Hribovi, povedal by som ze mat a nemat v penazenke 9000 je docela slusna polozka aj v Prahe

jkjk

No v Bratislavě to máte za 264 eur (tj. 7000 Kč).

Radim

Kdyby DPP uměl hospodařit, tak se jízdné nemusí zdražovat vůbec.

Lemmy

Jakože někde ušetří několik miliard? Ve Střešovicích narazí na ropu, nebo jak si to představujete?
Hospodské kecy troubů…

Radim

Zkuste se nechat zaměstnat v DPP a pokud máte pozorovací talent uvidíte, že to nejsou kecy, ale bohužel fakt. Pro začátek si projděte katastrální mapu Prahy a zjistíte kolik pozemků (které nepotřebuje pro svou činnost) DPP vlastní, pak si projděte provozní objekty a zaměřte se na energetickou náročnost staveb…..mám pokračovat?

JirKa

Ano, pokračujte, ještě máte k těm miliardám (rok co rok) opravdu daleko…

Lemmy

To je normální, on „prostý lid“ má s počty obecně problém a že různá moudra nesedí o jeden až čtyři řády většinou neřeší…

Kalina

Jako kompenzace zdražení a motivační prvek k většímu využívání by mohlo být rozšíření platnosti pražské Lítačky i na první vnější pásmo PID.

Jan

Kupony platné i vnější pásma si můžete kupovat už dost dlouho a samozřejmě budou dražší pro dojíždějící než pro obyvatele cestující jen po městě.

Kalina

To jistě, ale mám na mysli rozšíření základní Lítačky o první vnější pásmo, což by motivovalo dojíždějící k většímu využívání PID – odstavování aut u zastávek mimo Prahu.

Lemmy

A tohle je docela zajímavý nápad, protože 1. pásmo jsou satelity a ty potřebujete natahat do MHD. Zároveň 1. pásmo stojí cca. stejně jako celá Praha, což je z pohledu zákazníka paradox…

Jakub P

Nápad zajímavej, to jo, ale bohužel imho ztroskotá na tom, že Středočeskej kraj nebudou přesuny lidí do MHD pálit tolik a nebude na to ochotnej adekvátně přispět (za jeho současnýho vedení mi to přijde jako totální utopie, pokud se tam něco po krajskejch volbách výrazně zlepší, tak možná). Touto rozdílnou ochotou financovat MHD jinak než z jízdnýho u Prahy a Středočeskýho je nejspíš danej i ten silnej cenovej nepoměr kuponů na pásma P a 1.

radim

Kdyby se do „základního“ P+0+B (nebo jak to je) přidalo ještě pásmo 1, tak OK. Ještě bych ušetřil 🙂

-TR-

Ještě před pár lety, když byla ještě pražskou primátorkou Krnáčová, tak jsem jejím kritikům říkal – buďte rádi, může to být ještě horší. Bohužel, měl jsem pravdu.

Jan

Pravdu nemáte, horší to stále bylo za Krnáčové i za Béma. To že stranický tisk ANO pravidelně vydává zprávy co se zase magistrátu nepovedlo ale nereflektuje skutečnou situaci. Za dva roky si zkuste objektivně zhodnotit výsledky práce současných radních a rád bych viděl v čem budou horší. Doufám, že nebudete hodnotit hlavně podle toho, který rok se jízdné zlevnilo nebo zdražilo, ale třeba i cenu vzhledem k inflaci, koupěschopnosti obyvatel, počtu přepravených cestujích (počet dojíždějících se zvyšuje každým rokem) a kvalitě služeb (nákupy nových klimatizovaných vozidel).

Tomariero

Osobně bych řekl že nejvíce se právě postavilo za vládnutí Béma od té doby se v Praze neprosadilo vůbec nic. Na druhou stranu to asi všechno nebylo čisté, ale přesto se město nějak posinovalo dopravné dal, současně vedení města se bojí udělat nějaké zásadní rozhodnutí a dělají téměř jen projekty stejně jako za Krnacove.

Jakub P

Bohužel ovšem to, co se za Béma postavilo nebo začalo stavět, zejména v době, kdy už ho měli kmotři v hrsti (ze začátku jeho éry se ho spíš báli, až časem se to otočilo) 1) vysálo rozpočty nadlouho dopředu 2) je často dost problematické co se týče použitelnosti, o poměru cena/výkon radši vůbec nemluvit… To vlastně radši vidím snahu rozmýšlet a vylepšovat i malý, ale ve výsledku pro daný místo rozhodující detaily, než soustředění jen na megalomanský stavby, který slibujou vyřešit úplně všechno, ale nemaj dobře vyřešený fungování s okolím. Jasně, i ty velký stavby jsou potřeba, ale vlastně radši… Číst vice »

thegrid

Akorat ze co se otevřelo za Béma (jak kazdy rad vzpomina) se projektovalo před ním ne?

Tomariero

Za Béma jako takového se otevřelo C na Letňany což prosadil on kvůli olympiádě. Blanka a A se začalo nějak víc řešit až za Béma a otevřelo se to za Hudečka/Svobody. Přece jenom byl primátorem 8 let a za tu dobu se toho rozběhlo celkem dost.

Pody

Je to škoda, ale rozumím tomu, dnešní cena (zejména ročního kupónu) je asi neudržitelná, osobně nebudu mít problém zaplatit víc, ale mělo by se zodpovědně vyhodnotit, jaký případný vliv to může mít na jednotlivé skupiny uživatelů pražského MHD..

Jan

Proto je potřeba to závést spolu se zdražením parkovného aby zůstal nějaký motivující prvek pro ježdění MHD. K tomu propojit Lítačku s možností si půjčovat sdílená kola/koloběžky/auta za výhodný tarif. Tedy při zdražení by přibyly i zajímavé služby.

Jan Pytela

Pokud vám na ježdění MHD (2 dospělí) stoupnou výdaje o 4000 a na ježdění autem o 10000, tak sice bude furt výhodnější jezdit MHD, ale v reálu hlavně přijdete o 4000. Což u nízkopříjmových skupin, které nemají žádné úspory, je poměrně významná částka.

Lemmy

Levičácké floskule – takhle můžete požadovat, aby všechno stálo pětikorunu a zaplatil to někdo jiný, protože co kdyby se někde vyskytla nějaká nízkopříjmová skupina…

thegrid

Nj ty pravičáku, ono nejde o petikorunu. Ale zdražuje se prakticky všechno. Jidlo, hospody, bydlení atd. Tzn, kupní síla Čechů jde poslední dobou do kopru.

Paja

No taky pak můžete říct, že není důvod aby Praha na DPP něco doplácela a tudíž dáme roční kupon za 15000,- Hele co, stejně to nikoho nezabije ne. Necelý 50,- za den, tak si holt každej dá denně o jednu plzeň míň a jsme na svým.
A možná nejlepší by bylo tak 200,- na den, ať si není třeba půjčovat na Metro D tolik peněz 🙂

thegrid

Říkám, tady není problém dát o 30kč denně víc za kupon. Problém je, že na rozdíl od posledních let, kdy kupní síla Čechů rostla (teda určitě ne co se týče bydlení), tak teď prakticky klesá všem. Platy se tak rychle nezvyšují jako inflace.

Martin V.

Četl jsem váš příspěvek dvakrát, ale nepochopil jsem ho vůbec. 🙁 Teď sice zaplatím o 4 kCZK víc, ale celkově 6 kCZK ušetřím, takže stačí přemýšlet trochu do budoucna a ne jen v horizontu zítřejšího rána. To auto si přeci taky musím „předplatit“.

Paja

Co ušetříte? Zaplatíte minimálně o 4000 víc za stejnou službu. To jako ušetření moc nevidím.

Jan Pytela

Pokud už žádné auto nemáte (což by teda měl být hlavní cíl DPP, alespoň podle mě), tak nic neušetříte.

Xyz

stupnu o viac ako 4000, planuju zrusit aj bezplatnu prepravu ziakov skol a nechat zadarmo len male decka

dochodci 65-70 sa tiez potesia ich navrhu

Pavel P.

Nejezdí k nám turisté, tak zdražíme domorodcům.
A nejsou turisté náhodou ti fuj fuj, co dělají bordel v AirBNB bytech?

Jan

Turisté už zase jezdí, i když méně. I když jich budeme mít plné město tak nám pár jejich jízdenek dopravu nezaplatí a vytěžují spoje téměř výhradně v centru města a okolí, plus na letiště. Radši jich mít méně a cílit na ty, kteří nejedou se sem jen opíjet, kupovat předražené cetky z obchodů zahraničních podnikatelů, a dělat bordel po nocích kdy chtějí domorodci spát. Jsem Pražan, kupuji si jízdné už od žákovských let a se zdražením problém nemám. Za dennodenní využívání je roční kupon opravdu dost levný.

Pavel P.

Jenže většina lidí chce jen ty výhody. To že každá mince má 2 strany se už nenosí …
Taky raději preferuji klid a dražší jízdenky.

Pezos

No jasně, nejlépe jen ať pošlou peníze a neotravují, tak nějak?

Xyz

v tom pripade by mozno nebolo od veci vyrazne zoskrtat zastavky a spoje v turistickom centre, cim by sa mohlo nieco usetrit

ono zastavky elektriciek su beztak absurdne blizko seba, 300-500m uplne bezne, chcelo by to osekat plus znizit intervaly, naozaj nevidim dovod aby metro jazdilo poloprazdne kazde tri minuty

nabite metro som v prahe prakticky nikdy nezazil, vacsinou je poloprazdne a vozi vzduch, v spicke sa blizi tomu ako by malo vyzerat mimo spicku, elektricky su rozhodne plnsie