Praha chystá stavbu severního vestibulu metra Vltavská. Původní projekt s ním počítal

Umístění budoucího severního vestibulu metra Vltavská. Foto: Zdopravy.czUmístění budoucího severního vestibulu metra Vltavská. Foto: Zdopravy.cz

Vestibul má zlepšit přístup k dokončované nové budově nádraží Praha-Bubny.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Super! Držím palce pro zdárnou realizaci. Doufám, že po studii proveditelnosti proběhne i kvalitní architektonická soutěž.

jirka

Bylo by hezke prilozit nejakou mapku.

Noname

Až bude tramvajová trať přesunuta do nového podjezdu, jak bude vypadat její vedení východně od železnice a jak bude napojena na současnou trať na Bubenském nábřeží?

MK

Však to je v tom nakresu, který je v článku uvedeny, zřetelně zakresleno

M 474 003

Co je na Vltavské připravené? Na druhé straně jsou garáže a technické prostory.

MP22

No a nejsou právě ty garáže v prostorech pro metro?

Adam Ř

Jsou v porostech, co zbyly v jámě, ve které se stavěla stanice (je to nejhlubší hloubená stanice v celé síti metra, takže mezi ní a povrchem je hodně prostor, část z nich garáže)

Tom

A to zmíněné garáže před dvěma/třemi roky rekonstruovaly.
Jsem zvědav, jaký to bude mít dopad na uvedené prostory…
Pokud velké, byly by to slušně zmařené veřejné prostředky…

jirka

Tohle je jedna z věcí, co se měla dělat souběžně se stavbou toho nádraží… fakt nechápu, proč vedení města je tak liknavé…

Márty

Takhle by se na sebe mohla řetězit výstavba celé Prahy, zrovna tady nějak obrovskou nutnost koordinace nevidím. Důležité je, že se to dělá před výstavbou nové čtvrti.

Marek

A co další stanice? Staroměstská, Hradčanská, I. P. Pavlova, Pražského povstání, Chodov, kdy dostavějí tam východy na druhou stranu?

q89

druhý vestibul Hradčanské je v plánu (i s výtahem) spolu s výstavbou nové železniční stanice, Staroměstská je nerealizovatelná, o ostatních nevím, že by se uvažovalo

jirka

staroměstská realizovatelná je. Otázka je, jestli by se to vyplatilo za tak enormní peníze…

Jakub P

Ono to tam není z toho jednoho vestibulu na Staromák až tak daleko, problém je, že většinu šířky Kaprovky zabíraj auta a tím pádem je tolik lidí na těch relativně užších chodnících už často moc.

Ale samozřejmě by její aspoň vyparkování vyšlo nesrovnatelně levněji než druhej vestibul metra.

jirka

Ano. To parkování tam je šílený a totální ohyzdnost. Ta ulice má být pěší zóna a ne odkladiště soukromého majetku

Tomáš Záruba

No ale měřeno casem cestujících je ten druhý vestibul jasná volba…

Juraj

Druhý vestibul na Hradčanské se realizovat nemá, neboť nové nádraží bude ve skutečnosti blíž tomu stávajícímu, takže tam vznikne společný přístup.

MartinS.

Vždy je potřeba zvažovat, jestli to vůbec jde, kolik by to stálo a jestli to má význam? Ono totiž postavit druhý vestibul a dát do něj eskalátory je jednorázový investiční náklad a potom je také trvalý provozní, že ty eskalátory žerou proud, že je potřeba úklid, údržba a dohled. A potom je potřeba, aby to používalo dost lidí. Hradčanská význam dává, vzhledem k Dejvické ulici. Staroměstská by znamenala na několik let stavební jámu někde na náměstí F. Kafky a počet cestujících zase není tak enormní, aby to vyžadovalo 2 vestibuly. Na IPP by to znamenalo zabrat na několik let půlku… Číst vice »

MP22

Můstek by se měl také zrealizovat. Tam by byl ten průchod cestujících do B z Příkop vyšší než dneska z Jungmaňáku.

MartinS.

To souhlasím, ale na Můstku se z Příkop dá použít vstup přes A. Bylo by to sice pěkné, ale opět velmi drahé už jenom tím, jak je B hluboko. Navíc několikaletý zábor v pěší zóně, nehledě na nákladní dopravu na/ze staveniště.

MP22

Proto čím dřív, tím lépe.

Frantisek X

No, ono chodit ze Staroměstského náměstí až téměř k Palachovu a pak zase zpět pod zemí, pokud potřebujete na druhou stranu stanice, je jednou z nevýhod metra, zvláště v hlubokém provedení. Nikdo netvrdí, že je metro levné…

U Chodova by byl takový problém vytáhnout ty výstupy až za kruhový objezd? Zvláště, když byla cesta od stávajícího výstupu k sídlišti zastavěna předimenzovaným obchodním střediskem, by ten výlez přímo do sídlišť smysl dával. U Národní třídy jdete také delší kus podél tunelů, a nepohoršuje to skoro nikoho.

Marek

Jde to vždycky, když se chce. Na Staroměstské by bylo napojeno Staroměstské náměstí a přes den tam chodí lidí dost a dost.
Na Pražského povstání chodí nemálo lidí směrem k Vyšehradu a stávající východ nemá ani eskalátory. Takže pro rodiče s kočárky dost hrůza.

Tomáš Záruba

Na tom Chodově by vyústění do křižáku bylo super, busy pak mohly jezdit od Volhy kolem Jedenáctky dále do Hostivare po logické trase.

q89

sice jsem to říkal už 3 roky dozadu, mohl se vybudovat druhý vestibul dřív než dojde k demolici stávajícího a tím pádem k uzavření stanice na několik let, ale co… A.S. problém nepochopil a současný Aktivista č.1 má politické priority jinde…

David 814-047

Vy jste čekal něco rozumného do Šajnhéra ?

MP22

Davídku, běž si hrát s vláčkama radši ju? A pokud nechodíš do školky, tak promiň, ale tvůj projev je jako od pětiletého dítěte, tak promiň za nedorozumění, tvoje chyba.

Juraj

Tak on je naštěstí ten stávající vestibul pod zemí, a ta část se demolovat nebude. Odstraní se pouze ta nadzemní část, a na provoz to nemusí mít dlouhodobý dopad.

Takže toto není zase tak tragické. Ostatně mít severní vestibul, ale žádný přístup od tramvaje, by bylo stejně nanic.

q89

ten vestibul je celý uprostřed budoucí stavební jámy, ihned za koncem eskalátorů bude čára demolice a následně nové řešení. Na provoz na trase nemá uzavřená stanice moc velký dopad…

Adam Ř

Myslím, že pro IPP i pro Muzeum(C) by bylo rozumné kompromisní řešení na konce, kde je dnes jen výtah, provrtat svislou štolu o průměru třeba pět metrů a do ní umístit točité schodiště. Nebyl by to vrchol komfortu, ale zato by to bylo o hodně lepší než zacházka cca 200m přes současné vestibuly.
Svislá díra by snad mohla být poměrně levná na tvorbu a nemusela vyžadovat žádné velké bourání. Podobné točité schodiště má třeba Londýnská stanice Elephant & Castle

Frantisek X

Zde je akorát nevýhoda, že při uzavření vestibulu s eskalátory je kvůli omezené kapacitě výtahů (u točitého schodiště by to asi bylo podobné) zavřena celá stanice, což by eskalátory někam pod dvůr s výlezem do Légerovy řešily.

MartinS.

Stanice Elephant & Castle je z roku 1890. V době jejího otevření ještě nebyl eskalátor vynalezen. Jsme o 135 let dál…

Adam Ř

Jsme o 135 let dál a tak radši nebudeme mít nic

MP22

Co je to za úvahu? Přece nemůžeme stavět řešení dlouhé desítky let zastaralé a nikde na světě stavěné. To už opravdu raději nic.

Adam Ř

A co schody z Nemocnice Motol na Vypich? Taky radši nic, než obyčejné pevné schody?

Jakub P

Když už něco netechnickýho, tak stokrát radši zpevnit, osvětlit a vylepšit nějaký ty pěšiny tam, než schodiště. Je to převýšení jak od řeky na Letnou.

MaT

No to není. Jsem si myslel, že menší, ale jak teď koukám do mapy, tak je to přesně naopak. Od metra v Motole ke Kauflandu výškový rozdíl 63 metrů, z té plošiny na úrovni Čehova mostu nahoru na pláň jen 33 metrů…

Adam Ř

Kde jste přišel na 63 metrů? Jak mapy cz, tak 3D mapa ipr říkají 50m.

Adam Ř

Já teda radši půjdu po schodech a uprostřed si dám pauzu, než chodit sem tam po šikmé rovině. Převýšení i délka je srovnatelná s cestou od Dvorců na Kavčáky (50m výškových, 200, respektive 300 délkových)

MartinS.

1) Schody ze stanice Nemocnice Motol ke Kauflandu by měly převýšení 45 metrů. To je celkem hodně. To je výška 16poschoďového domu. 2) Takové schodiště se těžko udržuje, tzn. bude na něm cedule, že se za sněhu a náledí schodiště neudržuje a vstup na vlastní nebezpečí. Pěšina by byla lepší, tam se dá jet aspoň s malou mechanizací. 3) Pozemky pod těmi případnými schody nebo jiným přístupem nejsou ve vlastnictví ani správě DPP, ale hl. m. Prahy, takže výstavba i údržba půjde spíše za TSK nebo za nějakou údržbovou firmou Prahy 6. 4) Vybudování takového pozemního přístupu je nesrovnatelně levnější… Číst vice »

MP22

To je v pořádku, ale to přece nejsou schody vedoucí z nástupišť pod zemí! To by šlo o normální chodník od metra někam, jak můžete tyhle dvě věci srovnávat? 😅

Adam Ř

V obou případech jde o schody, které jsou poměrně náročné (jsou jen pro zdravé a mladé), a které by i tak měli existovat, protože alternativou je zacházka

MartinS.

Ano, než stavět něco takového, tak raději nic. Kolik metrů by to kolika lidem ušetřilo? Vzdálenost toho výtahu od výlezu s eskalátory je 150 metrů po rovině. To není nic nepřekonatelného. Je to metro. Nedá se předpokládat, že to bude mít vstupy každých 100 metrů. Buďme rádi, že se DPP snaží ty stanice ze 70. – 90. let zpřístupňovat bezbariérově a že to stojí peněz. To je důležitější než ušetřit pár kroků těm, co bezbariérový přístup nepotřebují.

Adam Ř

Chápu, že metro musí mít málo stanic. Ale když už někde stanice je, je škoda neumožnit alespoň 90% cestujících z ní vystoupit na obě strany.

MartinS.

Každá stanice metra musí mít výstup/vestibul o tom žádná. Ale druhý vestibul tu stanici hodně prodražuje, proto je logické, že se staví jenom tam, kde ho bude využívat dost lidí. Narozdíl od bezbariérových přístupů, které by se měly vybudovat všude.

Adam Ř

Proto navrhuj pro ten druhý výstup lowcost řešení. V rámci ceny stanice by to ino prodražil jen minimálně

hroch.obojzivelny

A když do té šachty dáte místo točitého schodiště archimédův šroub, tak můžete lidi z vestibulu vyvážet na povrch elektricky.

Mysel

A co treba paternoster? ;o)

MaT

Já jsem pro, rád bych viděl i nově zřizované, mnohde by to dost urychlilo pohyb lidí… Třeba zrovna v motolské nemocnici na tom uzlu, kde je zároveň jídelna, tak v době obědů, když se někdo chce vozit výtahem, tak si sakra počká a to jsou tam tři výtahy. Ve dvou šachtách udělat pater noster, jeden výtah nechat klasický kvůli různým vozíkům a určitě by se ta propustnost výrazně zvětšila a čekání ve většině případů zkrátilo. 🙂

Jeffer

Pripomína mi to staré „dobré“ Stodůlky, kde stála v poli zavretá oceľovo-sklenená konštrukcia až do výstavby novej štvrte, keď sa zbúrala a postavil sa vestibul nový.

Juraj

Letňany majú skoro hotový juhozápadný vestibul od roku 2008. Nikdy nebol otvorený.

MartinS.

Syslové (jestli tam ještě nějaký zbyl?), zajíci a srny z okolních polí MHD zpravidla nepoužívají, tudíž druhý vestibul metra nepotřebují a nikdo jiný také ne.

Tomáš Jirák

Jenom bych dodal, že ten vestibul není skoro hotový, ale úplně hotový včetně kukaní pro trafiky a pod. a včetně výlezů na povrch, jenom ta olympiáda se tam nakonec jaksi nekonala. Nicméně i tam je plánován velký rozvoj a nakonec se využije.

Ingip

Úplně hotový není, nikdy se tam nenamontovaly výtahy. Šachty jsou postavené.

Franta Chcípák

Letňany jsou stanice, která především nikdy neměla spatřit světlo světa.

Jeffer

A centrálny prestupný bod na autobusy na severozápad mal vzniknúť uprostred sídliska? Letňany vzniknúť mali, len sa malo pokračovať ešte tak 2–3 stanice cez Letňany až do Čakovic (čo ešte zabité nie je).

Podobne by bolo pekné, keby Černý Most bol uprostred sídliska, ale aj tam, kde je, dáva zmysel. A Zličín je v podobnej prdeli ako Letňany, len už okolo neho tie ďalšie ciele vznikli. Snáď jediná konečná rozumne v zástavbe sú Háje (a že to je tam skvelé na sídlisku so všetkými tými autobusmi od Petrovic, Uhříněvsi, Kostelce a čo ja viem kde všade ešte).

Tomáš Záruba

Tím logickým bodem byl vždy Prosek, kde je dotyk s hlavní tangentou, a směrem do centra to pro Kbely atd bylo primo.

tarten

Ale ano, jen později a trochu jinak. Teď se to území rozvíjet bude.

Franta Chcípák

Ta stanice především nikdy neměla být postavena.

MaT

Tak Letňany, to je takové metro co končí v polích. Na sídliště daleko, na výstaviště taky. Prostě ostuda. No a dva výlezy z takové stanice, to by byla jen dvojitá ostuda. 🙂 Jako ano, souhlasím i s dalšími komentáři, že snad to marné nebylo, ono se to časem zastaví a určitě lepší, že se příprava udělala tehdy, později by to bylo i násobně dražší. Ale jen je divné, že to trvá tak dlouho. To tam ty pozemky jsou pořád nějak zablokované? Kdysi tam chtěl Andrej stavit vládní čtvrť, pak se asi podíval na mapu a zjistil, že je to na… Číst vice »

Kubrt

Aha; já jsem si myslel, zjevně naivně, že akce severní vestibul je poněkud dál, když vlaky mají přes novou stanici začít jezdit v srpnu tohoto roku 🙂

Y.K.

Na stanici Bubny to zásadní vliv nemá. Ta je nově posunutá tak, že je opravdu kousíček od stávajícího jižního vestibulu, zhruba 100 m. Sverní bude o trochu blíže (jinému podchodu), ale ne drasticky, metro a železniční trať tady svírají poměrně malý úhel.

MartinS.

Ale na jak dlouho? A pak tam při rekonstrukci tratě Výstaviště – Dejvice budou zase jezdit jen osobáky z Kralup.

Adam Ř

Což pořád není úplně bezvýznamné množství lidí

MartinS.

Ne všichni z toho vlaku přestupují na C. Takže je to bezvýznamné množství lidí, kterým ale není přestup na metro upřen, jen budou zatím chodit přes stávající vestibul.

Kubrt

To mi nepřijde jako úplně zanedbatelný benefit. Bude to výrazně lepší napojení S4 na metro C, než je dnešní Holešovice zastávka. Neříkám, že je to konce světa, jenom mě to překvapilo, když od dětství slýchám o tom, že ta Vltavská je na to připravena.

MartinS.

Benefit by to byl zajímavý, ale pro kolik lidí? Ve 2-3 vlacích tam S4 a R44 přijede asi 800-1000 lidí za hodinu ve špičce. Kolik přestupuje na Vltavské? Na to udržovat vestibul, to by byl drahý špás. Ze stanice Bubny bude navíc možné dojít na Vltavskou. Takže nikdo o přestup nepřijde. A až tam začnou jezdit vlaky od Kladna a z letiště natrvalo a přibydou cestující, tak se vestibul otevře.

tarten

Možná i pendl Výstaviště – Bubny – Masaryčka. Koneckonců poroste tu nová čtvrť.

Juraj

Tak zatím to ničemu zas tak nevadí – nová obytná zástavba trochu vázne (Orco/CPI mělo jednu dobu problémy), prodloužená Dělnická zatím není, část parkovišť tam zanikla a původní nádraží Bubny je zavřené.

Jediný pohyb lidí v té oblasti je nová pěší spojka (ul. Nicholase Wintona), a ta zatím nutně přímý přístup do metra nepotřebuje. Akutnější to začne být, až se začne stavět filharmonie a obytné baráky.

Adam Ř

Na západ od metra už ale baráky dávno jsou, a pro většinu z nich (od Heřmanovy na sever) je severní vestibul lepší než jižní

MartinS.

Ten vestibul s největší pravděpodobností bude, ale kolik v těch 16 blocích teď bydlí lidí, aby se to muselo upřednostnit? Druhý vestibul se vyplatí při obratu tipuji minimálně 10 – 15 tisíc cestujících za den a i tak by to byl jeden z nejméně využívaných vestibulů na C. Tolik lidí tam teď není. Až bude železniční stanice s vlaky od Kladna, letiště, Kralup a až bude zastavěné okolí, bude situace jiná.

Adam Ř

No, asi tak stejně, jako tam lidí přibude v nové zástavbě. Situace je symetrická dle severojižní osy. Výstavba nové čtvrti poptávku po severním vestibulu „jen“ zdvojnásobí (za předpokladu stejně husté zástavby jako je ta existují, což je im rozumný předpoklad)

MartinS.

No v nové zástavbě jich možná přibude víc než tam bydlí teď. Ale dohromady to možná 20-25 tisíc obyvatel dá. Plus cestující z vlaků. Potom určitě ten druhý vestibul bude mít význam.

MP22

To nevázne kvůli problémům CPI, natož ORCO. Bubny nemají doteď schválenou změnu územního plánu, aby se mohlo začít s územkama a stavebkama. Všichni zainteresovaní developeři na to už netrpělivě čekají, co vím tak obchoďák CPI, který bude mezi Bubny a Argentinskou už je plně na projektovaný a čeká se fakt jen na tu změnu, tudíž na město.

Juraj

Díky za vyjasnění.

Petr

K vlakům se dá pohodlně dostat ze stávajícího vestibulu i od tramvaje. Nový výstup je spíše určen díky nové zástavbě na druhé straně a také pro odlehčení stávajícího vestibulu po dostavbě filharmonie, což zvýší počet lidí v této oblasti. Zatím není důvod s tím spěchat. Otázkou zůstává, co bude realizováno dříve – přeložka tramvaje v souvislosti s filharmonií, nebo nová čtvrť a s tím spojená potřeba nového vstupu do metra. Tyto akce se nemusí vzájemně podmiňovat. Nicméně nový výstup by bylo lepší mít hotový dříve, protože při stavbě metra bude pravděpodobně stávající výstup úplně uzavřen.

Petr

Bohatě by stačily dva eskalátory nahoru na povrch se stříškou a hotovo

Adam Ř

Ne, chtělo by to alespoň tři, aby se na to dalo spolehnout

Kyz

Celé roky jsme na to čekali, vazba na nádraží byla mizerná, ale nešlo to. Teď se přebouralo nádraží a bude dobře přístupné od jižního vestibulu a najednou půjde postavit i ten severní. Nechci jeho užitečnost zpochybňovat, jen ty postupy v dopravní politice města jsou zaufalé.

Podobně v Dejvicích, severní vestibul se plánoval tak dlouho, až se dostupnost stanice (ta se bohužel jmenuje Hradčanská) vyřešila jinak – a vlastně taky docela dobře. Uvidíme, jestli se o severním vestibulu ještě někdy bude uvažovat.

Frantisek X

Akorát k tomu nádraží a okolní zástavbě je to pořád zbytečná oklika. Chápu, že teď už to asi budou chtít koordinovat s vývojem variant plánovaného zahloubení železnice (i když zde by to mohlo být fixováno alespoň tak, jako u Veleslavína).

Jakub P

Uvažuje se o něm AFAIK jako o výtahovém (pro metro) a společném pro nové podzemní nádraží.

Lukáš Novák

2. vestibul na Hradčanské budou výtahy.

Adam Ř

Konečně. I z hlediska stávající zástavby mezi Bubenskou a Duklhrdinama fakt dost chybí

Tomáš

Teď ještě Staroměstská (obsluha náměstí), Můstek B, Florenc B, I.P. Pavlova, Národní třída.

Jan Novák

Národní třída má na druhé straně výtah k Lazarské. Dělat eskalátory někam na Karlovo náměstí nedává smysl. Můstek B vede přes A na Václavské náměstí, druhý výstup je na Národní. Co tam chcete tvořit dalšího?

Dominic

Na Můstku B je to připraveno pro vytvoření eskalátorového výstupu směr ulice Na Příkopě

Jan Tichavský

I.P. Pavlova má taky výtah a kolik lidí použije výstup dál do hloubi magistrály? To spíš prokopnout Strašnickou na povrch, kde už je v metru připravena část vestibulu, ale schodiště je pořád zavřené.

Dominic

To už je víc logická ta I.P. Pavlova, protože tam žije víc lidí, druhý vestibul Strašnické měl vést k plánovanému sídlišti, kde je aktuálně jen pár domů a jeden vestibul pro obsluhu bohatě stačí.

pony

Druhy vychod na priblizne Rumunskou by se na IPP asi uzil. Nevytrhne to, ale kazda trocha dobra.

vlachjan

Ten výtah, nebo spíše série výtahů, je i teď dost hustě využívaný i nyní, a to i přesto, že nevíte, na koho v tom spojovacím úseku narazíte, a nemáte mu kam utéct. Ono by celkově možná nebylo špatné, kdyby na C postavili i novou stanici na Fügnerově náměstí, pro lepší přístup do Fakultní nemocnice a na Albertov, druhý výstup by pak mohl být na náměstí Boženy Němcové s přímým přestupem na tramvaj Pod Karlovem.

Adam Ř

To by se mi zdálo jako zbytečné prodloužení jízdních dob pro statisíce (!) lidí, kteří zde denně projíždí. IMO by rozumné a levné řešení obsluhy Karlova bylo přetrasovat linku 193 z Pražského povstání namísto Vršovic na Karlák či IPP. Díky tomu by si cestu z P4 na Karlov člověk nemusel dělat zajížďku na Pavlák

Jinak si chci zde postesknout, že obě fyzikální části matfyzu (Karlov a Troja) byly obsluhovány tramvají, ovšem nyní již (v souvislosti s výstavbou metra C, ale nejen proto) nejsou. Nachází se přímo nad metrem, ale uprostřed jeho dvou nejdelších úseků

Frantík

Taky by pomohlo trochu prodloužit ten podchod v metru pod magostrálou, aby se dalo vystoupit u autobusu.

Lukáš
Adam Ř

Ale jen část spojů, pročež není možné jí trasovat směr Vyšehrad a Karlov, leda by se zrušil provoz v úseku PP–Vrsovice

Dagmar

Jestli ta nová stanice vůbec technicky jde?

MartinS.

Tak zrovna úsek IPP – Vyšehrad je jeden z mála na I.C, kde je to vzdáleností stanic metro a ne podpovrchová tramvaj. Vzdálenost IPP – Fügnerovo náměstí je 400 metrů. To není vzdálenost pro stanice metra. A i když se to nezdá, tak od IPP k mostu je stoupání, oblouk a koleje se musí ze dvou samostatných tunelů dostat do jednoho, aby pak byly v mostu vedle sebe. Takže budovat tam stanici navíc mělce pod zástavbou by znamenalo víc problémů než užitku.

MaT

S Vaším závěrem nelze než souhlasit, jen bych se pozastavil u toho „400 metrů není vzdálenost pro stanice metra“. No jak jde. 🙂 Já když si vzpomenu na Paříž…

Ale je fakt, že tam taky kdysi úplně eliminovaly povrchové tramvaje a až v 21. století se k nim vrací a ještě jen někde na periferii…

Frantisek X

No, já bych to vzal: Nemocnice Motol (+ schodiště k Malému Břevnovu), tzv. Bořislavka (místo pouhého výtahu k sídlišti Červený Vrch), ‚Hradčanská‘ (nádraží a přilehlá zástavba Dejvic), ‚Staroměstská‘ (k náměstí), Želivského (k Hagiboru), Opatov (do sídliště), Chodov (do sídliště), I. P. Pavlova (do zástavby ke Karlovu), ‚Vltavská‘ (do zástavby kdysi obsloužené tramvají), možná ještě ‚Českomoravská‘ (k Balabence) či Radlická (k nové zástavbě). Další stanice v centru jsou si poměrně blízké a otázkou je, zda by druhé vestibuly stály za případné demolice. Někde možná ano, nevím.

libcha

Jo, mně třeba hlava nebere tu Hradčanskou, kde přímo naproti je nádraží i zástavba, tohle všechno tam bylo už při stavbě metra a východ nevznikl, přitom se to musí dost obcházet a donedávna i přes přejezd.

Kubrt

Ona taky v 70. letech, když se stavěla první část metra A, platila koncepce přestavby ŽUP, která předpokládala zrušení dnešního Masarykova nádraží včetně zaústěných tratí – tedy včetně tratě přes Dejvice. Osobní doprava od Kladna měla být vedena semeringem na hlavák a z dejvické tratě by zřejmě zůstal je úsek Hostivice – Ruzyně kvůli vlečce Potraviny, možná po teplárnu Veleslavín (tehdy uhelnou).

Lukáš Novák

Bolševik na místo Buštěhradky plánoval šestiproudou dálnici.

Ingip

Měl zůstat úsek Hostivice – Praha-Dejvice. Taky si ten plán tuším z roku 1975 pamatuju, bylo to jako sci-fi. Už tehdy se v něm počítalo např. s Libeňským přesmykem, s druhou kolejí přes Branický most a samozřejmě s Novým spojením z hlavního nádraží na východ. Bylo tam taky nerealizované Odstavné nádraží sever.

Hasler

Přes přejezd se nemuselo nikdy. Podchod na Dejvickou byl vždycky i před přestavbou. Dokonce byl podchod i na druhé straně silnice, ale ten byl zrušený, když se udělal výlez z metra před přejezdem.

Juraj

Na Hradčanské už je to nejspíš pasé, protože nové podzemní nádraží bude posunuto blíž ke stávajícímu vestibulu a bude tam přímý přestup pod zemí.

Frantisek X

Zástavba je tam ale pořád, ne? Když pominu, že tunel je – na rozdíl od aspoň jedné koleje s dráty po povrchu – na dost dlouho spíše sci-fi.

Hasler

Imho mi tam ten vestibul nechybí. Docházková vzdálenost do Václavkovy ul. je +- stejná z Dejvické i Hradčanské s tím, že mi vždycky přišlo lepší jít z Dejvické. Neříkám, že by to nebylo pohodlnější, ale není to asi ani nijak kruciální.

Jindřich

Bohužel ten Chodov už nepůjde, protože to tma zastavili obchodním centrem. Přitom každý výstup na obou stranách v podstatě za pár korun výrazně zlepšuje dostupnost metra.

Frantisek X

Podle mě by šlo pořád vyústit eskalátory někam pod ten kruhový objezd (odhaduji délku stanice zhruba na šířku toho šíleného monstra přes ulici na povrchu) a rozvést výstupy na severní i jižní stranu ulice Ryšavého.

Lukáš Novák

tohle byla veliká nedůslednost, výstavba 2.vestibulu měla být podmínkou pro stavbu OC.

Adam Ř

Ohledně schodů od Nemocnice Motol ke Kauflandu jsem si v uplynulém mesici psal s Hrubešem a Hřibem, ten o tom (dle slov jeho týmu) jedná s TSK a odborem INV MHMP.
Doufám, že se to podaří prosadit do rozpočtu, případně že se podaří přesvědčit Kaufland, aby to zaplatil (imo by se mu to vyplatilo, protože by se tím přesunul z „obchod na tramvaji“ na „obchod na metru“, navíc by přímo kolem něj vedla široko daleko jediná rozumná cesta na metro).

Jakub P

V ten Kaufland bych moc nedoufal, celá ta jejich centrála i obchod vedle v podstatě říká, že kdo nepřijede autem, není pro ně důležitej – stačí se podívat, jak vypadá přístup od té tramvaje, kde a jaký jsou tam stojany na kola, atd.

Jakub P

A podle jiných poboček (jen co si vybavím z hlavy Voctářova, Podbaba, Lehovec) to není výjimka, ale pravidlo, že přístup jinak než autem je pro ně silně vedlejší a rozhodně se kvůli němu nepřetrhnou…

MaT

Stojany na kola sice před své prodejny staví, ale bohužel i před ty novější prodejny (třeba v Turnově), kde by člověk čekal, že už se poučili, tak stále jen takové ty pitomé kam strčíte přední kolo a nejde k nim kolo zamknout rámem. Takže takové ať si strčí za klobou… Taky pokud někdy před Kauflandem vídám kola, tak to často lidi raději zamykají třeba k zábradlí, které je třeba kolem vozíků. Ten pěší přístup z Motola by byl sice pro spoustu lidí vysokohorský výstup, ale tak zase s nákupem by už pak šli z kopce. 🙂 Já v Motole pracuji,… Číst vice »

Pavel

Ja by som este doplnil Hlavne nadrazi , schody na opacnu stranu na Spanelsku

MaT

Jak na opačnou stranu? Vždyť trať metra je rovnoběžná se železničními tratěmi a i s odbavovací halou. Z nástupišť metra jsou ta schodiště do odbavovací haly po každé straně myslím tři, na obou koncích nástupiště metra a ještě uprostřed. Jak jaký druhý vestibul? Nebo si pletete Hlavní nádraží (jako to železniční) se stanicí metra? A o tom, že severní podchod pod železničními nástupišti byl protažen a že se jím dá projít do Italské víte? Jako neříkám, že výlez z Hlaváku někde v úrovni i toho prostředního nebo jižního podchodu by se mi také nelíbil, ale hádám je tam problém velký… Číst vice »

Pavel

Nemyslel som novy vestibul ale to pesie prepojenie z podchodov na Zizkov.

Severny podchod bol sice dobudovany s vystupom na Italsku ale musite ist az do polovice tych novostavb co je skoro az na Seifertovej. Od Italskej k severnemu podchodu je to tak pesi 300m. Ked ste teraz na Spanelske rovno nad tym vychodom z severneho podchodu, tak realne musite ist pesi dookola takmer 1km.

Honza F.

Kačerov by si zasloužil rovněž – když přijede souprava, fronty u jediných schodů a 1 eskalátoru. Národní a Ípák mají aspoň výtah na druhou stranu, tam to není tak nutný.

Kyz

Kačerov po zprovoznění linky D ztratí význam, zbude tam přestup na vlaky, k tomu jen obsluha bezprostředního okolí – bude nadále stačit vestibul jeden.

Adam Ř

No, pořád tam budou

Adam Ř

autobusy směrem na severovýchod. Ale to je zlomek toho současného množství

Adam Ř

Kačerovu dost zásadně uleví metro D

Twix

Na Kačerově by to technicky šlo provést asi docela snadno (neveřejný výstup na povrch už tam je), akorát by to asi moc nepomohlo, protože většina cílů bude mít ten stávající výstup pořád blíž nebo stejně daleko.

Tomáš Záruba

…, Chodov, Křižíkova, Českomoravská,…

Frantisek X

A také třeba Jinonice směrem k sídlišti, aby si ušetřilo zacházku s krpálem do schodů či objížďku autobusem. Možná by se někomu hodila i Invalidovna, Flora či Jiřího z Poděbrad, akorát tam už není tolik volného prostoru, podobně jako u sobě bližších stanic v centru.

Honza F.

Jiřího z Poděbrad – velkým tempem probíhá rekonstrukce úplně celého náměstí, to je nyní skoro celé za ohradou – až vše dokončí, tak určitě hodně dlouho nikdo nic vrtat nebude (bezbariérové 2 nedávno dokončené výtahy hodně pomohly), tak tam určitě nyní ne.

MaT

Velkým tempem? To myslíte ty 3,5 roku? Mně by zajímalo, jestli pokud by se dobudovával vestibul z druhého konce nástupiště, jestli by to vyšlo ještě vůbec na náměstí, jestli by to spíš pak nevyšlo tak, že by výlez byl až někde na křížení Velehradské a Přemyslovské, to by se pak zrovna do náměstí ani moc hrabat nemuselo… Stanice prý měří 107 metrů, náměstí má na délku 220 metrů… Eskalátorové tunely jsou šikmé… Ale zase je fakt, že ty současné eskalátory nejdou z konce nástupiště (nebo ještě dál, jako je taková chodba myslím na Karláku nebo na Můstku), ale člověk se… Číst vice »

Roman

I.P. Pavlova má 5 výstupů. Kam byste ten váš nový nacpal? Na Rumunskou? Tam chodí tak málo lidí, že i ten výtah je tam zastrčenej a nikdo ho moc nepoužívá (oproti třeba Andělu nebo Můstku).

Tomáš Záruba

Fügnerovo náměstí, využití pro spoustu VŠ a částečně tamní nemocnici.