Praha chystá stavbu severního vestibulu metra Vltavská. Původní projekt s ním počítal
Umístění budoucího severního vestibulu metra Vltavská. Foto: Zdopravy.cz
Vestibul má zlepšit přístup k dokončované nové budově nádraží Praha-Bubny.
A co další stanice? Staroměstská, Hradčanská, I. P. Pavlova, Pražského povstání, Chodov, kdy dostavějí tam východy na druhou stranu?
druhý vestibul Hradčanské je v plánu (i s výtahem) spolu s výstavbou nové železniční stanice, Staroměstská je nerealizovatelná, o ostatních nevím, že by se uvažovalo
sice jsem to říkal už 3 roky dozadu, mohl se vybudovat druhý vestibul dřív než dojde k demolici stávajícího a tím pádem k uzavření stanice na několik let, ale co… A.S. problém nepochopil a současný Aktivista č.1 má politické priority jinde…
Myslím, že pro IPP i pro Muzeum(C) by bylo rozumné kompromisní řešení na konce, kde je dnes jen výtah, provrtat svislou štolu o průměru třeba pět metrů a do ní umístit točité schodiště. Nebyl by to vrchol komfortu, ale zato by to bylo o hodně lepší než zacházka cca 200m přes současné vestibuly.
Svislá díra by snad mohla být poměrně levná na tvorbu a nemusela vyžadovat žádné velké bourání. Podobné točité schodiště má třeba Londýnská stanice Elephant & Castle
Zde je akorát nevýhoda, že při uzavření vestibulu s eskalátory je kvůli omezené kapacitě výtahů (u točitého schodiště by to asi bylo podobné) zavřena celá stanice, což by eskalátory někam pod dvůr s výlezem do Légerovy řešily.
Stanice Elephant & Castle je z roku 1890. V době jejího otevření ještě nebyl eskalátor vynalezen. Jsme o 135 let dál…
Jsme o 135 let dál a tak radši nebudeme mít nic
Co je to za úvahu? Přece nemůžeme stavět řešení dlouhé desítky let zastaralé a nikde na světě stavěné. To už opravdu raději nic.
A co schody z Nemocnice Motol na Vypich? Taky radši nic, než obyčejné pevné schody?
Když už něco netechnickýho, tak stokrát radši zpevnit, osvětlit a vylepšit nějaký ty pěšiny tam, než schodiště. Je to převýšení jak od řeky na Letnou.
1) Schody ze stanice Nemocnice Motol ke Kauflandu by měly převýšení 45 metrů. To je celkem hodně. To je výška 16poschoďového domu. 2) Takové schodiště se těžko udržuje, tzn. bude na něm cedule, že se za sněhu a náledí schodiště neudržuje a vstup na vlastní nebezpečí. Pěšina by byla lepší, tam se dá jet aspoň s malou mechanizací. 3) Pozemky pod těmi případnými schody nebo jiným přístupem nejsou ve vlastnictví ani správě DPP, ale hl. m. Prahy, takže výstavba i údržba půjde spíše za TSK nebo za nějakou údržbovou firmou Prahy 6. 4) Vybudování takového pozemního přístupu je nesrovnatelně levnější… Číst vice »
To je v pořádku, ale to přece nejsou schody vedoucí z nástupišť pod zemí! To by šlo o normální chodník od metra někam, jak můžete tyhle dvě věci srovnávat? 😅
Ano, než stavět něco takového, tak raději nic. Kolik metrů by to kolika lidem ušetřilo? Vzdálenost toho výtahu od výlezu s eskalátory je 150 metrů po rovině. To není nic nepřekonatelného. Je to metro. Nedá se předpokládat, že to bude mít vstupy každých 100 metrů. Buďme rádi, že se DPP snaží ty stanice ze 70. – 90. let zpřístupňovat bezbariérově a že to stojí peněz. To je důležitější než ušetřit pár kroků těm, co bezbariérový přístup nepotřebují.
A když do té šachty dáte místo točitého schodiště archimédův šroub, tak můžete lidi z vestibulu vyvážet na povrch elektricky.
Pripomína mi to staré „dobré“ Stodůlky, kde stála v poli zavretá oceľovo-sklenená konštrukcia až do výstavby novej štvrte, keď sa zbúrala a postavil sa vestibul nový.
Letňany majú skoro hotový juhozápadný vestibul od roku 2008. Nikdy nebol otvorený.
Syslové (jestli tam ještě nějaký zbyl?), zajíci a srny z okolních polí MHD zpravidla nepoužívají, tudíž druhý vestibul metra nepotřebují a nikdo jiný také ne.
Jenom bych dodal, že ten vestibul není skoro hotový, ale úplně hotový včetně kukaní pro trafiky a pod. a včetně výlezů na povrch, jenom ta olympiáda se tam nakonec jaksi nekonala. Nicméně i tam je plánován velký rozvoj a nakonec se využije.
Letňany jsou stanice, která především nikdy neměla spatřit světlo světa.
Ta stanice především nikdy neměla být postavena.
Aha; já jsem si myslel, zjevně naivně, že akce severní vestibul je poněkud dál, když vlaky mají přes novou stanici začít jezdit v srpnu tohoto roku 🙂
Na stanici Bubny to zásadní vliv nemá. Ta je nově posunutá tak, že je opravdu kousíček od stávajícího jižního vestibulu, zhruba 100 m. Sverní bude o trochu blíže (jinému podchodu), ale ne drasticky, metro a železniční trať tady svírají poměrně malý úhel.
Ale na jak dlouho? A pak tam při rekonstrukci tratě Výstaviště – Dejvice budou zase jezdit jen osobáky z Kralup.
Což pořád není úplně bezvýznamné množství lidí
Ne všichni z toho vlaku přestupují na C. Takže je to bezvýznamné množství lidí, kterým ale není přestup na metro upřen, jen budou zatím chodit přes stávající vestibul.
To mi nepřijde jako úplně zanedbatelný benefit. Bude to výrazně lepší napojení S4 na metro C, než je dnešní Holešovice zastávka. Neříkám, že je to konce světa, jenom mě to překvapilo, když od dětství slýchám o tom, že ta Vltavská je na to připravena.
Benefit by to byl zajímavý, ale pro kolik lidí? Ve 2-3 vlacích tam S4 a R44 přijede asi 800-1000 lidí za hodinu ve špičce. Kolik přestupuje na Vltavské? Na to udržovat vestibul, to by byl drahý špás. Ze stanice Bubny bude navíc možné dojít na Vltavskou. Takže nikdo o přestup nepřijde. A až tam začnou jezdit vlaky od Kladna a z letiště natrvalo a přibydou cestující, tak se vestibul otevře.
Tak zatím to ničemu zas tak nevadí – nová obytná zástavba trochu vázne (Orco/CPI mělo jednu dobu problémy), prodloužená Dělnická zatím není, část parkovišť tam zanikla a původní nádraží Bubny je zavřené.
Jediný pohyb lidí v té oblasti je nová pěší spojka (ul. Nicholase Wintona), a ta zatím nutně přímý přístup do metra nepotřebuje. Akutnější to začne být, až se začne stavět filharmonie a obytné baráky.
Na západ od metra už ale baráky dávno jsou, a pro většinu z nich (od Heřmanovy na sever) je severní vestibul lepší než jižní
To nevázne kvůli problémům CPI, natož ORCO. Bubny nemají doteď schválenou změnu územního plánu, aby se mohlo začít s územkama a stavebkama. Všichni zainteresovaní developeři na to už netrpělivě čekají, co vím tak obchoďák CPI, který bude mezi Bubny a Argentinskou už je plně na projektovaný a čeká se fakt jen na tu změnu, tudíž na město.
K vlakům se dá pohodlně dostat ze stávajícího vestibulu i od tramvaje. Nový výstup je spíše určen díky nové zástavbě na druhé straně a také pro odlehčení stávajícího vestibulu po dostavbě filharmonie, což zvýší počet lidí v této oblasti. Zatím není důvod s tím spěchat. Otázkou zůstává, co bude realizováno dříve – přeložka tramvaje v souvislosti s filharmonií, nebo nová čtvrť a s tím spojená potřeba nového vstupu do metra. Tyto akce se nemusí vzájemně podmiňovat. Nicméně nový výstup by bylo lepší mít hotový dříve, protože při stavbě metra bude pravděpodobně stávající výstup úplně uzavřen.
Bohatě by stačily dva eskalátory nahoru na povrch se stříškou a hotovo
Ne, chtělo by to alespoň tři, aby se na to dalo spolehnout
Celé roky jsme na to čekali, vazba na nádraží byla mizerná, ale nešlo to. Teď se přebouralo nádraží a bude dobře přístupné od jižního vestibulu a najednou půjde postavit i ten severní. Nechci jeho užitečnost zpochybňovat, jen ty postupy v dopravní politice města jsou zaufalé.
Podobně v Dejvicích, severní vestibul se plánoval tak dlouho, až se dostupnost stanice (ta se bohužel jmenuje Hradčanská) vyřešila jinak – a vlastně taky docela dobře. Uvidíme, jestli se o severním vestibulu ještě někdy bude uvažovat.
Akorát k tomu nádraží a okolní zástavbě je to pořád zbytečná oklika. Chápu, že teď už to asi budou chtít koordinovat s vývojem variant plánovaného zahloubení železnice (i když zde by to mohlo být fixováno alespoň tak, jako u Veleslavína).
Uvažuje se o něm AFAIK jako o výtahovém (pro metro) a společném pro nové podzemní nádraží.
2. vestibul na Hradčanské budou výtahy.
Konečně. I z hlediska stávající zástavby mezi Bubenskou a Duklhrdinama fakt dost chybí
Teď ještě Staroměstská (obsluha náměstí), Můstek B, Florenc B, I.P. Pavlova, Národní třída.
Národní třída má na druhé straně výtah k Lazarské. Dělat eskalátory někam na Karlovo náměstí nedává smysl. Můstek B vede přes A na Václavské náměstí, druhý výstup je na Národní. Co tam chcete tvořit dalšího?
Na Můstku B je to připraveno pro vytvoření eskalátorového výstupu směr ulice Na Příkopě
I.P. Pavlova má taky výtah a kolik lidí použije výstup dál do hloubi magistrály? To spíš prokopnout Strašnickou na povrch, kde už je v metru připravena část vestibulu, ale schodiště je pořád zavřené.
To už je víc logická ta I.P. Pavlova, protože tam žije víc lidí, druhý vestibul Strašnické měl vést k plánovanému sídlišti, kde je aktuálně jen pár domů a jeden vestibul pro obsluhu bohatě stačí.
Druhy vychod na priblizne Rumunskou by se na IPP asi uzil. Nevytrhne to, ale kazda trocha dobra.
Ten výtah, nebo spíše série výtahů, je i teď dost hustě využívaný i nyní, a to i přesto, že nevíte, na koho v tom spojovacím úseku narazíte, a nemáte mu kam utéct. Ono by celkově možná nebylo špatné, kdyby na C postavili i novou stanici na Fügnerově náměstí, pro lepší přístup do Fakultní nemocnice a na Albertov, druhý výstup by pak mohl být na náměstí Boženy Němcové s přímým přestupem na tramvaj Pod Karlovem.
To by se mi zdálo jako zbytečné prodloužení jízdních dob pro statisíce (!) lidí, kteří zde denně projíždí. IMO by rozumné a levné řešení obsluhy Karlova bylo přetrasovat linku 193 z Pražského povstání namísto Vršovic na Karlák či IPP. Díky tomu by si cestu z P4 na Karlov člověk nemusel dělat zajížďku na Pavlák
Jinak si chci zde postesknout, že obě fyzikální části matfyzu (Karlov a Troja) byly obsluhovány tramvají, ovšem nyní již (v souvislosti s výstavbou metra C, ale nejen proto) nejsou. Nachází se přímo nad metrem, ale uprostřed jeho dvou nejdelších úseků
Taky by pomohlo trochu prodloužit ten podchod v metru pod magostrálou, aby se dalo vystoupit u autobusu.
Jestli ta nová stanice vůbec technicky jde?
Tak zrovna úsek IPP – Vyšehrad je jeden z mála na I.C, kde je to vzdáleností stanic metro a ne podpovrchová tramvaj. Vzdálenost IPP – Fügnerovo náměstí je 400 metrů. To není vzdálenost pro stanice metra. A i když se to nezdá, tak od IPP k mostu je stoupání, oblouk a koleje se musí ze dvou samostatných tunelů dostat do jednoho, aby pak byly v mostu vedle sebe. Takže budovat tam stanici navíc mělce pod zástavbou by znamenalo víc problémů než užitku.
No, já bych to vzal: Nemocnice Motol (+ schodiště k Malému Břevnovu), tzv. Bořislavka (místo pouhého výtahu k sídlišti Červený Vrch), ‚Hradčanská‘ (nádraží a přilehlá zástavba Dejvic), ‚Staroměstská‘ (k náměstí), Želivského (k Hagiboru), Opatov (do sídliště), Chodov (do sídliště), I. P. Pavlova (do zástavby ke Karlovu), ‚Vltavská‘ (do zástavby kdysi obsloužené tramvají), možná ještě ‚Českomoravská‘ (k Balabence) či Radlická (k nové zástavbě). Další stanice v centru jsou si poměrně blízké a otázkou je, zda by druhé vestibuly stály za případné demolice. Někde možná ano, nevím.
Jo, mně třeba hlava nebere tu Hradčanskou, kde přímo naproti je nádraží i zástavba, tohle všechno tam bylo už při stavbě metra a východ nevznikl, přitom se to musí dost obcházet a donedávna i přes přejezd.
Ona taky v 70. letech, když se stavěla první část metra A, platila koncepce přestavby ŽUP, která předpokládala zrušení dnešního Masarykova nádraží včetně zaústěných tratí – tedy včetně tratě přes Dejvice. Osobní doprava od Kladna měla být vedena semeringem na hlavák a z dejvické tratě by zřejmě zůstal je úsek Hostivice – Ruzyně kvůli vlečce Potraviny, možná po teplárnu Veleslavín (tehdy uhelnou).
Bolševik na místo Buštěhradky plánoval šestiproudou dálnici.
Přes přejezd se nemuselo nikdy. Podchod na Dejvickou byl vždycky i před přestavbou. Dokonce byl podchod i na druhé straně silnice, ale ten byl zrušený, když se udělal výlez z metra před přejezdem.
Na Hradčanské už je to nejspíš pasé, protože nové podzemní nádraží bude posunuto blíž ke stávajícímu vestibulu a bude tam přímý přestup pod zemí.
Zástavba je tam ale pořád, ne? Když pominu, že tunel je – na rozdíl od aspoň jedné koleje s dráty po povrchu – na dost dlouho spíše sci-fi.
Imho mi tam ten vestibul nechybí. Docházková vzdálenost do Václavkovy ul. je +- stejná z Dejvické i Hradčanské s tím, že mi vždycky přišlo lepší jít z Dejvické. Neříkám, že by to nebylo pohodlnější, ale není to asi ani nijak kruciální.
Bohužel ten Chodov už nepůjde, protože to tma zastavili obchodním centrem. Přitom každý výstup na obou stranách v podstatě za pár korun výrazně zlepšuje dostupnost metra.
Podle mě by šlo pořád vyústit eskalátory někam pod ten kruhový objezd (odhaduji délku stanice zhruba na šířku toho šíleného monstra přes ulici na povrchu) a rozvést výstupy na severní i jižní stranu ulice Ryšavého.
tohle byla veliká nedůslednost, výstavba 2.vestibulu měla být podmínkou pro stavbu OC.
Ohledně schodů od Nemocnice Motol ke Kauflandu jsem si v uplynulém mesici psal s Hrubešem a Hřibem, ten o tom (dle slov jeho týmu) jedná s TSK a odborem INV MHMP.
Doufám, že se to podaří prosadit do rozpočtu, případně že se podaří přesvědčit Kaufland, aby to zaplatil (imo by se mu to vyplatilo, protože by se tím přesunul z „obchod na tramvaji“ na „obchod na metru“, navíc by přímo kolem něj vedla široko daleko jediná rozumná cesta na metro).
V ten Kaufland bych moc nedoufal, celá ta jejich centrála i obchod vedle v podstatě říká, že kdo nepřijede autem, není pro ně důležitej – stačí se podívat, jak vypadá přístup od té tramvaje, kde a jaký jsou tam stojany na kola, atd.
A podle jiných poboček (jen co si vybavím z hlavy Voctářova, Podbaba, Lehovec) to není výjimka, ale pravidlo, že přístup jinak než autem je pro ně silně vedlejší a rozhodně se kvůli němu nepřetrhnou…
Kačerov by si zasloužil rovněž – když přijede souprava, fronty u jediných schodů a 1 eskalátoru. Národní a Ípák mají aspoň výtah na druhou stranu, tam to není tak nutný.
Kačerov po zprovoznění linky D ztratí význam, zbude tam přestup na vlaky, k tomu jen obsluha bezprostředního okolí – bude nadále stačit vestibul jeden.
No, pořád tam budou
autobusy směrem na severovýchod. Ale to je zlomek toho současného množství
Kačerovu dost zásadně uleví metro D
Na Kačerově by to technicky šlo provést asi docela snadno (neveřejný výstup na povrch už tam je), akorát by to asi moc nepomohlo, protože většina cílů bude mít ten stávající výstup pořád blíž nebo stejně daleko.
…, Chodov, Křižíkova, Českomoravská,…
A také třeba Jinonice směrem k sídlišti, aby si ušetřilo zacházku s krpálem do schodů či objížďku autobusem. Možná by se někomu hodila i Invalidovna, Flora či Jiřího z Poděbrad, akorát tam už není tolik volného prostoru, podobně jako u sobě bližších stanic v centru.
Jiřího z Poděbrad – velkým tempem probíhá rekonstrukce úplně celého náměstí, to je nyní skoro celé za ohradou – až vše dokončí, tak určitě hodně dlouho nikdo nic vrtat nebude (bezbariérové 2 nedávno dokončené výtahy hodně pomohly), tak tam určitě nyní ne.
I.P. Pavlova má 5 výstupů. Kam byste ten váš nový nacpal? Na Rumunskou? Tam chodí tak málo lidí, že i ten výtah je tam zastrčenej a nikdo ho moc nepoužívá (oproti třeba Andělu nebo Můstku).