Autobusy Doprava ve městě

Praha chrání řidiče. Přední dveře autobusů pro cestující zavře, omezí jízdní řád

Autobus IrisBus Citybus v ulicích Prahy. Foto: Harald / Wikimedia Commons
Autobus IrisBus Citybus v ulicích Prahy. Foto: Harald / Wikimedia Commons

Město Praha přistoupilo v MHD kvůli virové pandemii k podobným restrikcím jako například Berlín či Bratislava. Cestující v městských autobusech nebudou moci nadále využívat přední dveře a okolní prostor. První dveře budou určeny pouze řidičům, k jejichž ochraně má opatření sloužit.

Dopravní podnik hl. m. Prahy použije podobný nástroj jako například Berlín, kde jsou dveře opatřeny výstražnou páskou. „Cestují v autobusech budeme informovat prostřednictvím samolepek, které budou zvenčí na předních dveřích a také na kabině řidiče,“ uvedl zástupce DPP Daniel Šabík.

Zároveň se změní i jízdní řád autobusů v pražské MHD; prořídne na úroveň ledna, kdy dopravní podnik každoročně autobusovou dopravu redukuje. Metro a tramvaje budou jezdit beze změny.

Praha také počínaje pátkem ruší doplňkový prodej jízdenek v městských autobusech a na přívozech, v příměstských spojích doporučuje přechod pouze na bezhotovostní platby.

Nová samolepka v pražské MHD. Pramen: DPP
Nová samolepka v pražské MHD. Pramen: DPP

Od pátku 13. 3. 2020 hlavní město zavádí tato preventivní opatření v provozu autobusů:
• ruší doplňkový hotovostní prodej jízdenek v městských autobusech a na přívozech, kde o něj byl minimální zájem;
• u městských autobusů dojde k fyzickému uzavření předních dveří, které nebudou určeny pro nástup či výstup cestujících, ale pouze pro řidiče (vzhledem k počtu vozidel bude realizováno postupně);
• ve stálých zastávkách budou městské i příměstské autobusy otevírat všechny dveře bez nutnosti využívat tlačítka dveří (v zastávkách na znamení zůstává zatím stávající režim).

Od pondělí 16. 3. 2020 se zavádí tyto změny pro autobusy:
• na městských linkách nasazeny jízdní řády, které byly platné v letošním roce v lednu a únoru (na páteřních linkách to ve špičkách znamená prodloužení intervalu o 1,5–2,5 min.);
• na městských linkách svázaných s příměstskými spoji budou nasazeny upravené jízdní řády, a to na základě rozhodnutí Středočeského kraje o zavedení prázdninového provozu na příměstských a regionálních linkách PID od 14. 3. 2020);
• na příměstských linkách řady 300 a výše provoz dle upravených jízdních řádů.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beneš

Je naivní si myslet, že toto ochrání řidiče autobusu. Vše je pouze o disciplíně a ukázněnosti nás všech. Jen pro příklad uvádím zkušenost při dnešním cestování MHD po Praze do práce kdy 70% cestujících kašlalo bez jakéhokoliv ostychu či přiložení kapesníků k ústům tak aby potencionální přenašeči nikoho nenakazili. Předpokládám, že v pondělí 16.3.2020 se již nedostanu MHD do práce….

Y.K.

70 %, hmm aha. Jako kdyby chrlalo 70 % cestujících tak to by bylo opravdu děsivé, naštěstí to je ptákovina. Což samozřejmě nevylučuje, že se sem tam najdou jedinci co opravdu chrlají pěkně do prostoru, ale není to typický problém MHD. Třeba pěkně nad zeleninou v marketu. To potěší. 🙂

beneš

..ranní 22 kdy v jednom voze chrchlalo cca 20 lidí ze 30. Nepotřebuji přesvědčovat pouze uvádím napočítané číslo…

Y.K.

Tak to asi jezdíte jinou MHD než já. 🙂

Hanzi

Jediný účinný řešení je co nejvic hromadnou dopravu omezit. Hospody jsou sice hezký, ale oproti MHD je tam to riziko nakažení podstatně menší. V době kdy je valná část obyvatelstva doma, nebo pracuje z domova stejně pobývá smyslu jezdit jen že se jezdí, ve městech dochazkove vzdálenosti nejsou nijak extrémní a z vesnic stejně dnes lidi vesměs jezdí autem.

Dáda

Hospody je podle mně zbytedčný zavírat, páč všichni uvnitře se poctivě a vytrvale desinfikují.

...

Hromadná doprava nyní představuje jedno z největších rizik a je žádoucí se jí maximálně vyhýbat. Bylo by rozumné, kdyby města nechala jen linky směřující ke zdravotnickým zařízením a velkým nákupním centrům, s řidiči v ochranných oblecích a pravidelnou dezinfekcí. Dále by bylo rozumné po dobu nouzového stavu pozastavit platnost modrých a jiných barevných parkovacích zón. Další riziko představují úřady. Všem osobním dokladům (možná kromě cestovních pasů), jejichž platnost končí mezi 15.2. a 1.7.2020, by měla být tato platnost vyhláškou či zákonem prodloužena o šest měsíců. O šest měsíců by také měla být prodloužena platnost STK všem vozidlům do 3.5 tuny,… Číst vice »

Vnejší pozorovatel

Česká pošta by neměla na požádání doručovat dopisy, ale mohla by je rozbalit a přečíst do telefonu, jídelní lístky v restauracích by měla předčítat servírka v plynové masce, případně by mělo být na výběr jen jedno jídlo, aby nebyl lístek potřeba, použité kovové příbory by měly být ihned roztaveny. V MHD by měla být preventivně odstraněna sedadla a tyče k držení, řidič by si měl do práce k autobusu přinést svůj vlastní volant. Pistole stojanu čerpací stanice by měly být dezinfikovány po každém tankování výlučně otevřeným ohněm. Máte ještě nápady?

Vnejší pozorovatel

Ne, teď vážně, jedno z největších rizik představují lidé s názory, jako máte vy. Bez ohledu na to, co si o těch opatřeních oba myslíme, česká vláda podceňuje podle mne zcela jednu zásadní věc, kterou v minulosti v krizových situacích řešili dost nesmlouvavě a to je boj proti panice. Věděli evidentně proč.

...

Panika vypadá výrazně jinak. Nicméně zdejší asociální šotoušstvo raději vidí nakažené, než to, že by IAD mohla pomoci vyřešit problém.

Vnejší pozorovatel

Myslíte, že panika vypadá jinak? Já myslím, že přistupovat k tomu Rusové za druhé světové války, když byl Wehrmacht před Moskvou, tak jako my teď, tak jsou dnes v Moskvě napevno Němci. Ale ten nápad se zónami jsem měl už taky a beru to, mohli by zrušit i parkovné v centru , dokud to neodezní, někteří by jeli autem, něčemu by to pomohlo…

...

Srovnáváte nesrovnatelné. Tady ty oběti žádný účel nemají.

Y.K.

MHD není o šotoušstvu, MHD je důležitý dopravní systém, který je potřeba aby se zachovala funkčnost měst. Jestli chcete vyřadit značnou část pracujících a ekonomiky velkých měst z provozu, tak to by zastavení MHD mohlo dokázat.

Jen tedy, IAD má tento týden v ČR na kontě už 9 mrtvých a 8 těžce raněných, koronavirus 0, v těžkém stavu jednoho, takže mi nějak nedává smysl cpát lidi silou do IAD kvůli ochraně zdraví.

...

To vyřazení značné části ekonomiky už udělala vláda, dovolil bych si podotknout.

Ondra

A jak bych se pak dostal do práce?

Vnejší pozorovatel

Do práce přece nemusíte, peníze Vám chodí na účet, tak co byste tam dělal… Navíc zdraví je nejvyšší hodnota a kdyby zrušení MHD zachránilo jen jeden lidský život, takt o za to stojí, ne? Jestli to nechápete, tak jste byl určitě lyžovat v Itálii a nedodržujete karanténu 😉

Karel

no nevim, ale to i doktori, sestricky, hasici zustanou doma? taky jim chodi penize na ucet a ne kazdy ma moznost pracovat z domova a jet autem…

...

Možnost jet autem, na motorce nebo třeba na kole má prakticky každý.

Miloš

zrušit MHD je nemožné, ale omezení veřejné dopravy by od věci rozhodně nebylo

...

„Nic platno, kamaráde,“ řekl desátník Palánek k Švejkovi, když vyšel z kanceláře, „musíš jít,
holenku, pěšky do Budějovic. Máme tam na vachcimře veku komisárku, tak ti ji dáme na cestu.“

Jo a taky můžete jet autem, na motocyklu, na kole, koloběžce, bruslích apod.

Vnější pozorovatel

To je nedostatečné!!! Řidič bude zcela ochranen jen v případě, že zůstanou zavreny všechny dvere.

Zapa

Prodavačka v potravinách také…. Jak to chcete řešit?

Vnější pozorovatel

Přestat vymýšlet kraviny?

LiborV

Nerozumím. Tím, že se nevymyslí kravina se zvýší ochrana řidičů před nákazou? Nebo jste pro okamžité zastavení celé VHD, když se z kontextu zdá, že opatření v podobě uzavření předních dveří pro cestující v autobusech po vzoru Berlína a Bratislavy je blbost.

Vnejší pozorovatel

Fakt nerozumíte??? Nevadí …

Tomáš V.

Typograficky správně by měl být název vozidla: „Irisbus“, nikoliv „IrisBus“. Píšu to spíš proto, že mě to zaujalo, tudíž předpokládám, že si někdo s těmito věcmi dá záležet, pokud si na to člověk zrovna náhodou vzpomene. 🙂

Ono to bude nakonec už stejně brzy jedno, vozy s delfínem pozvolna mizí ze silnic.

Alex

Pro dopravní podnik sužovaný chronickým nedostatkem řidičů je to boží dar! Nemusí tak podvádět s „vypraveností“ jednotlivých pořadí 😀