Praha chce zdražit parkování pro návštěvníky a majitele velkých vozů

Parkování na Praze 10. Foto: Praha 10Parkování na Praze 10. Foto: Praha 10

Hlavní město bude moci v budoucnu zdražit parkování v zónách placeného stání například pro návštěvníky centra nebo pro řidiče s

Hlavní město bude moci v budoucnu zdražit parkování v zónách placeného stání například pro návštěvníky centra nebo pro řidiče s velkými a pro ovzduší škodlivými vozy. Vyplývá to z koncepce rozvoje systému zón, kterou včera schválili radní. Navazovat by na ni měla konkrétní opatření a změny. Podle strategie by se měla také zlepšit kontrola a zóny by se měly rozšířit do okolí dopravních uzlů a lokálních center, což už je někde schváleno.

Jedním z cílů podle dokumentu je, aby ceny pro návštěvnické parkování reflektovaly vytíženost dané lokality. Na ulicích by podle koncepce mělo být vždy 15 procent volných parkovacích míst, čemuž má minimálně v centru napomoci zdražení. Vyšší parkovné pro návštěvníky by mělo podle autorů strategie, kterou připravil dopravní odbor magistrátu ve spolupráci s komisí pro dopravu, podpořit také využívání podzemních parkovišť místo stání na ulici.

Více by měli za parkování zaplatit i majitelé velkých a emisně škodlivějších vozidel. Strategie zahrnuje také rozšíření systému do okolí dopravních uzlů a frekventovaných center, jako je plánované zavedení zón kolem nádraží v Klánovicích a v Letňanech. Systém by měl zahrnovat také sdílené automobily, ale i kola či koloběžky a také místa pro zásobování, zdravotně postižené a motocykly. Zjednodušit by se mělo placení parkovného a vymáhání pravidel se má docílit pomocí posílení kontrol, zvýšení četnosti odtahů a podobně.

Dokument rovněž navrhuje připravit legislativní změny, které by například v případě opakovaných přestupků umožnily dávat vyšší pokuty, či naopak nižší v případě rychlého zaplacení. Navrhuje i zvážit změnu Pražských stavebních předpisů, aby v centru nevynucovaly budování tolika parkovacích míst. Magistrát by měl podle koncepce řešit i fakt, že lidé s pomocí fiktivních adres trvalého pobytu a fiktivních firem často obcházejí pravidla pro získávání parkovacích oprávnění.

Fungování systému chce magistrát co nejvíce zautomatizovat a propojit s registrem vozidel. Menšímu množství aut v centru má pomoci síť záchytných parkovišť na okrajích města a ve Středočeském kraji.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že strategie nastavuje obecný směr a o konkrétních opatřeních se bude teprve jednat. „Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný a jeho části do sebe musí zapadat. Nic konkrétního není na stole,“ řekl. Předseda výboru pro dopravu Pavel Richter (TOP 09) dodal, že město prověří například možnost řidičům poskytnout 100 volných hodin ročně pro návštěvy.

Dokument také navrhuje, aby zisky ze zón šly do speciálního fondu, který bude využíván pouze pro další dopravní opatření, například výstavbu P+R parkovišť. Peníze ze zón nyní získává z poloviny magistrát a z poloviny městské části, kterým jdou i příjmy z pokut. Na parkovném se podle posledních čísel z roku 2018 v Praze 1 až 8 vybralo přes 650,5 milionu korun.

První regulace parkování začala v 80. letech v Praze 1. Takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Nyní jsou do systému zapojeny Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16 a 22. Letos se rozšíří do Prahy 10. Parkovací karta pro rezidenty, tedy lidi s trvalým pobytem v dané zóně, nyní stojí 1200 korun ročně za první a 7000 korun za druhé auto.

ČTK

Tagy parkování praha
218 komentářů