Doprava ve městě Parkování

Na žádost občanů rozšíří Praha 6 parkovací zóny do dalších částí

Parkování na Praze 6. Foto: Praha 6
Parkování na Praze 6. Foto: Praha 6
Městská část rozšíří zóny na základě žádostí občanů, na Malém Břevnově takové plány odmítli.

Prahu čeká další rozšiřování zón placeného stání. Nově se rozšíří v Praze 6 do Liboce a Baby. Zavedení lze očekávat na podzim nebo počátku příštího roku.

Na svých stránkách to oznámila Praha 6. Podle městské části jde o reakci na poptávku místních občanů po regulaci parkování i výsledek ankety mezi občany.

Zatímco v centrální části Prahy 6 se lidé vyslovovali jednoznačně ve prospěch zavedení zón placeného stání, v dalších částech je postoj rezidentů již rezervovanější, neboť tlak na parkování nepociťují tak intenzivně. „Proto jsme se rozhodli, že další rozšíření modrých zón budeme konzultovat s veřejností, a zorganizovali jsme anketu, neboť názory místních nemusí být zdaleka jednoznačně ve prospěch zavádění placeného parkování,“ řekl místostarosta pro oblast dopravy Jiří Lála.

Na Babě a v části Liboce se pro zavedení modrých zón vyslovilo přes 60 procent účastníků. Na Malém Břevnově měli obyvatelé opačný názor, zavedení zón odmítli. Praha 6 naposledy rozšířila parkovací zóny v listopadu na území Hanspaulky a Ořechovky.

V Praze se letos rozšíří parkovací zóny nově v Praze 10, kde se zavádí v Záběhlicích, na Zahradním Městě a Bohdalci.

Odebírat
Upozornit na
guest
161 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

V Praze na mnoha adresách (ale i v Brně či Ostravě) kvůli sídlem firem je nahlášených několik desítek tisíc osob. Občas kvůli FU občas kvůli parkování. Tázací se podívat na P1 máme 2 adresy, kde sídlí v jednom bytě asi 8 tis firem a zovnosti

jan

Praha nakonec ureguluje sama sebe.. Důležité je, aby ostatní města tyto nesmysly nezaváděly..

Miky

Zásadní je kapacita P+R parkovišť, která je naprosto nicotná, pak by mohla být jedna celopražská zóna, případně s omezením na těch nejzatíženějších místech v centru. Tohle lokální modrání je jen přesouvání horké brambory k hranicím města a ždímání peněz z lidí. (pozn. V zájmu zachování duševního zdraví jezdím po Praze autem výjimečně.)

mirek

Ne, zásadní je kvalita a kapacita městské a příměstské dopravy. Ta denně přepraví přes 1,5 milionu lidí, třikrát víc než všechny auta v regionu.

ABC

To se nevylučuje. VHD prostě nepokryje všechno všem. Příměstské vlaky jsou na hraně kapacit, přidávat není kde a autobusy čekají leda škrty….

Y.K.

Problém je, že ideálně kapacitní P+R víceméně vybudovat nejdou. To by musela být pro desetitisíce aut a to by byly sakra plochy. A pro Prahu je kontraproduktivní zabírat místo auty na okraji nad nějaký rozumný limit, aby nebyla v centrálnějším městě. Ideální je, když nepřijdeu do Prahy vůbec, pokud nemusí a dotyční využijí příměstskou dopravu.

Pražec

Ještě k předchozímu příspěvku:
Chápu, že to dřív nešlo. Ale při současném stupni digitalizace jednorázového parkování (v aplikaci zadám místo a SPZ) si dovedu představit následující řešení:
Každý smí parkovat s jedním autem v okruhu X metrů od hlášeného bydliště. Které „to jedno“ auto bude, na tom nezáleží, v systému stačí uvést aktuální SPZ.

Jenže tohle prostě néjde, protože proto, a basta. „A komu tím prospějete, co?!“

Pavel Bláha

Musíte prokázat vlastnický vztah k vozidlu, bez toho by to vedlo k podvodům – kšeftování s parkovacími oprávněními.

ABC

a jak když by každý člověk mohl nahlásit právě jedno vozidlo?

Jakub P

Spousta rodin v Praze má naštěstí míň aut, než dospělých členů (i než členů s ŘP). Tyhle „volné“ osoby by s těmi oprávněními kšeftovat mohly naprosto jednoduše.

Pražec

A co oprávnění vázané na bytovou jednotku?

Jakub P

To by byl asi méně problematickej počet, ale zůstaly by otázky typu jestli tím má disponovat spíš majitel bytu nebo nájemník. Co při spolubydlení ve velkých bytech. Furt by se s tím vyplatilo kšeftovat těm, kdo mají u domu/bytu parkování v garáži nebo na zahradě.

Bojím se, že by z toho byly horší problémy než to, že si nemůžu jen tak na pár dní prohodit auta s tátou, kterej bydlí za Prahou, aby mi přitom platila rezidenční karta. Což je sice nepříjemný, ale celkem snadno řešitelný nějakým placeným parkovištěm.

Pražec

Ono mě napadlo i pár dodatečných opatření, která by to „dořešila“.
Ale uznávám, že už by to bylo dost krkolomné a mohlo by to nadělat paseku zas jinde.

Jakub P

Jo, asi by se to nějakým velmi složitým systémem dalo, ale dost bych se divil, kdyby to stálo za to.

Gwann

na druhou stranu, někde (P7) je oprávnění více než míst. a zde nějakou další regulaci chtít bude. dokážu si představit, že pro být do 60 nebo 70m2 bude max jedno parkovací oprávnění, nad 70m2 třeba dvě. kde je ta hranice, nevim, ale katastr ví kolik a jak velkých bytů kde je.

s tím, že s parkováním disponuje vlastník bytu, který může oprávnění delegovat na nájemníka (který i doloží nájemní smlouvu) nebo příbuzného (otázka je okruh, doložit rodnym listem či prohlášením)

ano, bude to spousta administrativy, ale nic co by nešlo řešit elektronický…

Leinad

Při pronájmu celého bytu nájemník, při spolubydlení majitel.

Vlastnit svou garáž přeci nebere nárok na stání na obecním, když je moje auto v garáži proč by na obecním nemohlo stát auto moji návštěvy? A kdybych kartu nakrásně pronajal sousedovi za prachy, co je na tom kšeftu špatného, pořád na obecním před mým barákem je jedno auto na mou kartu.

Jakub P

Průšvih by byl, že by těch karet a tedy i aut na ně v Praze parkujících, silně narostl. V podstatě bychom přišli o značnou část regulačního účinku těch zón. Což je zkrátka a jednoduše neudržitelné, takže asi jediný, co by se dalo dělat, by bylo zrušit slevy pro rezidenty úplně a za parkovací karty chtít tolik, kolik se dneska chce po nerezidentech.

Což je samozřejmě teoreticky možné, ale byl by to dost šok a nedá se čekat, že by to nemělo dost vážné negativní důsledky na velkou část obyvatel, kteří nemají možnost si u baráku parkování zařídit.

Leinad

A to by vadilo? Je rezident, tak má místo na stání na obecním.

Jakub P

Vadil by na tom ten drobnej detail, že by se město ještě daleko víc zahltilo auty, což by životní podmínky v něm silně zhoršilo pro všechny…

Pražec

Problém je v tom, že aspoň v širším centru bývá v ulici násobně víc bytů než parkovacích míst.

mirek

Nejen v centru. Velký problém je to i na sídlištích, kam sice nemíří tolik dojížděčů, ale zase je osídlení mnohem hustší a rodiny mívají i několik aut.

Pražec

A jak je tohle ošetřené v případě carsharingu? Jestli se nepletu, tady si taky každý může zaparkovat někde, kde nebydlí, na oprávnění třetí osoby.
Nebo to vyřešili nějak líp?

123

Když je auto „volné“, tak může stát grátis kde chce, jakmile je „zadané“, musí klient za parkování v zóně normálně platit.

Nehodnotím, jen popisuji stávající stav.

Tomáš Poledný

U nás v ulici to je problém. Stojí tu 4 taková auta a nikdo s nimi nejezdí. Při čištění komunikací tam samozřejmě zůstala stát.

Prazak

A proč by každý neměl mít právo kšeftovat se svými právy, respektive se svým přídělem? A proč bych musel být vlastníkem vozidla, které provozuji nebo používám?

Jakub P

Teoreticky by to samozřejmě šlo, každý by dostal třeba 15 % parkovacího místa a kšeftovalo by se s tím, včetně prodeje dojíždějícím nebo pronájmu turistům. Kdo by chtěl parkovat celý auto, ten by si musel 85 % dokoupit od těch, kdo těch svejch 15 % nevyužijou. Já bych od takovýho systému čekal ve výsledku téměř nemožnost mít auto pro kohokoliv, kdo má byt nebo dům zřízení vlastního parkování mimo ten městskej systém neumožňující. Ne, že by ten stávající neměl nevýhody, ale furt bych mu dal jednoznačně přednost. Jinak vlastníkem být nemusíte, klidně ho můžete mít na leasing a podobně, jen… Číst vice »

Pražec

Všichni tu řeší, jestli omezení parkování ano/ne. Já sice jsem pro zpoplatnění stání pro všechny. Ale v žádném případě pražským systémem, pro který nemůžu najít dost příkré slovo. Dám dva konkrétní příklady hlouposti: 1) Mám od známého dlouhodobě zapůjčené auto (na pár měsíců). Neexistuje způsob, jak na tuto SPZ vypapírovat rezidenční stání (leda by mě známý zaměstnal). Mohlo by přece být úplně jedno, jestli to jedno místo v zóně, které si platím, obsazuje červené nebo modré auto, když je to druhé zrovna někde úplně jinde. Ale ne, na to zaplacené místo se musí vracet stále stejný exemplář. 2)Ulice Dykova na… Číst vice »

Pavel Bláha

Musíte prokázat vlastnický vztah k vozidlu, z důvodu zamezení podvodům.

Leinad

Jakým podvodům, kdyby na jeho kartu v jeden okamžik mohlo parkovat jedno auto?

Pavel Bláha

Už to bylo zmíněno, kšeftování s parkovacím oprávněním a umožnění parkování cizích aut, bez vztahu k rezidentovi.

Jakub P

Bod 2) je v pravidlech zón řešenej tzv. průnikovou oblastí, kde platí karty obou sousedících městských částí. Takže ideálně podnět na radnici P10 (a možná i P3, aby to podpořila, případně nabídla desítce nějakou vhodnou reciprocitu), aby v Dykově tohle použili, pokud je tam situace taková, aby to bylo vhodný.

Leoš Konečný

Nejabsurdnější systém všech dob. Jen pro výběr poplatků do kasy ÚMČ, nekonceptnost, nevím proč má každý obvod svou zónu, ještě bych pochopil, kdyby byla jednotná zóna pro celu Prahu, ale takto rozkouskované, to máme jezdit třeba jen po Žižkově nebo jen po Holešovicích? Co když někdo potřebuje přijet na návštěvu? Řemeslníci apod… Celou hovadilost bych zrušil. Možná bych nechal jen v Praze 1 ale jinak děs.

Pavel Bláha

Důvod proč není oprávnění pro celou Prahu už byl x krát argumentován, popíralo by to samotný regulační charakter parkovacích zón.

Viktor Šedivý

Nepochopil jste to. Nemáte jezdit vůbec. Takže čekejte samá „vylepšení“, jejichž cílem bude znechutit Vám individuální dopravu.
Levice má jasno, ideálem je zrušení mobility. Takřka k ideálu to dovedl Pol Pot.

Jakub P

Problém není individuální doprava, problém je, když spousta individuí v hustě osídlené oblasti trvá na tom, že na transport svého ctěného pozadí a případně drobného nákupu nutně potřebuje dvě tuny plechu, množství energie odpovídající opakovanému rozhýbávání těch dvou tun plechu, a zabrat prostor několik desítek metrů čtverečních. Nejlépe když potom ještě přebytečnou tělesnou energii, kterou individua nespotřebovala úsporným bipedálním pohybem, považujíc jej za něco pod svou úroveň, následně vybíjí na motorizovaném gumovém pochozím povrchu v kontrolované atmosféře. Protože výsledek je ten, že se pak v ucpaném městě nepohne prakticky nikdo nikam. Pokud si individua nechají dvoutunové kusy plechu na cesty,… Číst vice »

robert

Perfektní!

Ondrej Malat

Ondreji, pochopte ze ne vsichni maji 100m na MHD, ne vsichni mohou bezbolestne chodit pesky, tak proste po Praze jezdi autem. Nejsem invalida, ale auto me pomaha zit plnohodnotny zivot. A verte ze lidi po Praze nejezdi pro zabavu, ale maji k tomu nejaky duvod

Jakub P

Chápu, ale lidem, kteří auto z jakéhokoliv důvodu nutně potřebují, by nejspíš nejvíc pomohlo, kdyby auta ve městě výrazně ubyla. Důvod k cestě po Praze lidi samozřejmě většinou maj, s pádným důvodem, proč danou konkrétní cestu absolvovat autem, je to o dost jinak – v řadě případů je jedinej důvod „takhle to dělám vždycky / takhle to dělaj všichni“… A to město podle toho vypadá. Mimochodem, když se někde podaří vytvořit dostatečně dobrou a bezpečnou infrastrukturu pro kola, takovou, která je dostatečně oddělená od aut tam, kde auta jezdí rychle, která auta účinně zpomaluje tam, kde není oddělená, která nenutí… Číst vice »

robert

Tak ať jezdí. Ale ať si pak nestěžují, že od Florence na I.P.Pavlova jedou hodinu. Protože všichni chtějí taky jezdit autem. A všichni chtějí parkovat. Proto ti ostatní krouží sídlištěm i půl hodiny a hledají prázdné místo. Jakub to píše dobře. Místa v takto omezeném prostoru opravdu není nazbyt. A je škoda ho vyplývat pro nějaké parkování, které autíčkářům stejně za chvíli nebude stačit.

Gwann

nádherné povedeno.

ABC

Levice má jasno, ideálem je zrušení mobility

Ovšem samozřejmě ne pro sebe, že 🙂 Přece nebudou rezidenti jezdit sockou když jim budou v ulicích parkovat auta buranů….

Jaaa

Jj, většina obyvatel Prahy jsou podle vás prostě šmejdi, že?

Jestli ono to nebude jinak.

Jaaa

Jj, hlavně si kopnout do oponentů a onálepkovat je všechny darebáky. Co na tom, že jde o 60 % vašich spoluobčanů a jejich podíl vytrvale narůstá, že?

Neprojevujete respekt k druhému, tak se vám ho taktéž nedostane.

mirek

Můžete jezdit kamkoli, jen musíte zaplatit za parkování. Jedna zóna by nijak neomezila zbytečné cesty autem po Praze.

Gwann

řemeslníci pokud mají kšefty delší si se slevou vyžádají parkování na dobu smlouvy. tuším asi za 600 Kc/mesic nebo tak. nic zásadního…

jan

Tak tady jde o to abyste platil platil a platil.

jan

Úřední mor EU. Čím více a déle jsou u moci. Tím horší stav v EU obecně je. Neustálé další biro nesmysly. Daně. Zdanění. Poplatky. Klacky pod nohy. Regulace. Nejhorší je to v Itálii. Tam už jsou modré zony i v zcela malých vesnicích. A blokuje to jejich obchod. Služby. Historické centra upadají. Benzín stojí 50 Kč. Všude jsou kruháče. 50 ky. A stacionární radary.
A dluh k hdp k 200%? To nás zdá se čeká volby nevolby.

devnull

Obec se zeptala občanů a tam kde chtěli, zavedla zóny. Kde ten vidíte EU?

jan

Otázka jakým způsobem. Referendum to nejspíš nebylo.

Jan

A proč máme udržovat socialistické praktiky bezplatného záboru komunikace nebo parkování kdekoliv skoro zadarmo? I ty 3 koruny denně pro rezidenta jsou naprostý výsměch.

Leoš Konečný

Nejde jen o rezidenty že

jan

Jo, nejspíš první auto co..

jan

Jo, jenže to auto je jaksi, k ježděním. A tedy jakmile s ním vyjedete kamkoliv budete platit. Mimo supermarkety. Protože ty mají chytře pozemek svůj. Tedy úpadek všeho kromě supermarketů.
A návštěva co? Hází do kasičky? 30 za hodinu? Rodiče…

Jakub P

JJ, když někam vyjedete autem, nemůžete tamním obyvatelům jen tak zabrat parkovací místo bez ničeho jako by bylo vaše, takové pokusy, že bude všechno všech, končí průšvihem…

Civilizovaný člověk počítá s tím, že když chce někde mimo svůj pozemek odložit pár tun plechu, zaplatí za to majiteli příslušného pozemku příslušné nájemné. A má radost, když taková odkládací místa někdo staví a ať už za poplatek, nebo třeba jako součást jiné placené služby/nákupu mu ho na domluvenou dobu půjčí.

jan

Ale žádný průšvih. Před nima svět fungoval taky. Když vám přijedou rodiče na návštěvu nebo pohlídat děcka. Mají platit 30 za hodinu (obecná sazba v Praze)? 720 za den?
My máme v ČR nejdražší parkování defakto v EU. Ve Švýcarsku je levnější. V Itálii je levnější.
A kam tento přístup spěje je Itálie. A modré nesmysly i do nejmenších obcí..
A kdo se na tom napakovává.. Všechny ty firmy okolo..
Jako se vším v EU.

jan

Navíc zcela znemožňujete podnikání v této oblasti. Kanceláře. Klienti. Kteří se skvěle doplňují k noclehárně.. Noclehárna odjede na den. Komerční na den přijede..
A jak to končí? Jako v Itálii. Jediný byznys funguje na nových svých pozemcích a stavbách s parkovištěm. Kde tito šašci nemají dosah. A utřou. A centrum vylidněné..
Možná je načase se na Prahu vy..

Butrusik

Biro nesmysly vypoustite akorát vy po těch pivech😎

Pražec

Biro nesmysly je třeba odbirikritizovat!

(Míla Rozner, https://www.youtube.com/watch?v=7ZQUOAKYupE)

Gwann

tak za tohle EU nemůže. ale italský stát aka bordel který ten náš extrémně připomíná, a od babise a jeho nesmyslů se mu už prakticky rovná.

žil jsme v itálii, vím o čem mluvím…

Polobrňák

Tento trend se bude už jen prohlubovat, jelikož ten kdo volí zastupitele jsou domácí. Ti budou chtít zaparkovat u svého domu a nebudou chtít mít veškerý veřejný prostor zaskládaný autama a možná budou chtít širší chodníky nebo nějakou cyklostezku. Limitem IAD do budoucna nebudou zácpy, ale parkování. Často se všichni zaklínají chybějícími obchvaty, které sice dokáží vyřešit tranzitní dopravu, ale problém s parkováním prostě nevyřeší.

Kebab

Problém s parkováním obchvaty pochopitelně nevyřeší, zrovna tak jako VRT nevyřeší problém s kapacitou metra 🙂

Jaaaa

VRT nemá řešit kapacitu metra. 😉

Leinad

Obchvaty neřeší možnost přidání dalších parkovacích pruhů na magistrálu, Ječnou, Žitnou,… 😀

ABC

ty se přidají i bez obchvatu 🙂

robert

Tady je názorně vidět, jak IAD omezuje samu sebe. Rezidenti s auty zaparkují tam, kde bydlí, místo těch, kteří tam přijedou odjinud.
Prostě auta jsou zbytečně nadužívaná, prostoru moc není. Buď se poperete, nebo se dohodnete. Druhá možnost zřejmě není možná, takže jedni budou nadávat na druhé.

Viktor Šedivý

Auta vůbec nejsou nadužívaná. Pouze je (v zónách) nesmyslně preferováno dlouhodobé parkování před krátkodobým.

mirek

Zajeďte se někdy do té Prahy podívat, pak si povíme, co je a není nadužívané.

Paja

To by jistě mohla být nosná myšlenka. Jenže placené parkování se zavádí i tam, kde rezidenti nejsou.

ABC

a je nadužívání když někdo dojíždí za prací z vesnice nebo když si pražák musí vozit pozadí do práce do sousední čtvrti?

Y.K.

No ono, „ti z vesnice“ jsou často (ne vždy) rodiny co utekly z města do klidu s plným vědomím, že jsou odkázáni na dojíždění za prací do města autem – klid vykoupený děláním humbuku jinde. Takže u těch i u těch je to volba, u těch co odešli z města, ale jsou k němu přivázaní, poněkud těžší ke změně přístupu. Ale pořád volba, ne osud nebo úděl.

ABC

No a co. Tím zase uvolnili místo jiným. Všichni se do Prahy prostě nevejdou. Je to úplně normální že se do velkých měst dojízdí za prací.

Jakub P

Je. A je normální a bude stále častější, že se to dělá především VHD, protože na to, aby se to dělalo ve velké míře autama, zkrátka není ve městě a kolem něho dost prostoru.

ABC

VHD je přetížená už dnes (tam kde dává smysl) a nikdy nepokryje všechno všem. Pro ty je zde IAD a P+R. Tedy v normálním světě, kde si nemyslí že si ty p+r maj postavit vidláci sami, když chtěj dojíždět.

mirek

VHD se částečně uvolní s érou home officů, nárůstu cyklistiky a vůbec ekologické mobility. Kde je VHD přetížená, má se řešit její posílení. Místa, kam se nedá dostat, ve spádové oblasti Prahy nejsou.

ABC

Posilovat kapacitu vlaků už není kde z hlediska infrastruktury, kapacitu autobusů zase z hlediska řidičů a obojí z hlediska peněz. Jistě že nějak se dá dostat všude, ovšem plácat se víc než hodinu 30 km do Prahy když po dálnici je to 25 minut není úplně alternativa pro denní ježdění.

robert

Jaké „no a“? 😀 Pokud někdo svoje stěhování nedokáže domyslet do důsledku, tak trpí v kolonách. Ten levnější nájem a klid je pak vykoupen dlouhým dojížděním do města, kde nechal práci, lékaře, školu a tak dále. Tyhle problémy měl řešit dřív, než z Prahy zdrhnul.

Y.K.

No a nic. Volba je odkázat se plně na auto, poněkud nepočítá s možností, že jiným přeteče trpělivost s nezastavitelně rostoucím množstvím aut, také budou „ve svém městě“ chtít mít alespoň malinko klidu. To že jeden má potřebu neznamená, že ji druhý musí nekonečně tolerovat. Spousta lidí nad tím nepřemýšlí jinak než „do města dojedu autem, děti do města odvezu autem, manželka pojede do města svým autem“, někam to postavíme a nenapadne je že to nemusí být možné (tak libovolně) navždy.

mirek

Takže Pražák má trpět auta venkovanů ve svých ulicích, ale sám chodit pěšky? Jinak normální?

ABC

Má jezdit tou nejlepší MHD na světě za 10 Kč denně.

robert

Tady výjimečně souhlasím. Pokud Pražáci opravdu mají tu nejlepší MHD, pak by ji měli využívat. Pokud ji nevyužívají nebo jim nevyhovuje, pak nemůže být nejlepší.

Y.K.

Máte pocit že MHD v Praze není využívaná?

Gwann

opatření proti každodenním dojížděcum v praxi

ABC

Ano, dojížděče postřílet, aby rezidenti mohli v klidu zaparkovat když odpoledne přijedou z práce. Omezování IAD v praxi.

Pavel Bláha

To ať si každý rozhodne sám, kde bude bydlet a řešit jak dojíždět. Slušná nabídka Prahy, že auta se značkou EL mohou parkovat volně.

ABC

jasně, každý se může svobodně rozhodnout že bude bydlet třeba na Václaváku

Gwann

může. aktuálně to je i celkem levne

Leoš Konečný

No a to je strašný, začíná mě to v Praze pěkně srát, miloval jsem ji, ale teď uvažuju, že se přestěhuji mimo Prahu.

Jakub P

Jen do toho, na jinej statek, někam hodně daleko. Budem rádi.

devnull

To přece není žádné omezování. Kdo chce jet autem si buď pořídí parkování v kancelářské budově, při krátké návštěvě (doktor apod) zaplatí pár desetikorun přes aplikaci/automat nebo zaplatí celodenní stání (tuším cca 100 Kč na Hradčanské). Pokud mu ani ta stovka nestojí za to, pojede MHD nebo na kole.

Jan

Souhlasím, snad už nám brzo skončí ten socialismus, díky kterému si řidiči myslí, že koupí auta končí veškeré náklady a budou si svůj vůz odstavovat kdekoliv uznají za vhodné, často za pakatel. Ať si platí tržní cenu za zábor veřejného prostranství nebo za pronajímané parkovací místo, které má často náklady na vybudování vyšší než cena samotného auta. Za pár korun denně se to nezaplatí nikdy.

ABC

za MHD se bude taky platit tržní cena nebo to socialismus není?

Jakub P

Pokud by byla ve městě opravdu tržní cena za IAD i MHD, znamenalo by to cestujícím v MHD za každou jízdu doplácet. To bych bral. Akorát by byl průšvih, že by se vykukové určitě vozili sem tam MHD jen tak, aby si přivydělali.

Takže smůla, tržní cena nebude, maximálně se třeba v budoucnu dočkáme toho, že MHD bude zdarma.

Vít Jůza

Tržní cena při konkurenci několika MHD asi úplně reálná ani rozumná není, možné a záhodné by bylo tržní nastavení cen v MHD nebo IDS tak, aby byla pro naprostou většinu případů výhodnější než použití individuální automobilové dopravy. Někde pak by bylo možné i netržní stanovení cen prostě tak, aby pokryly náklady.

Viktor Šedivý

„tržní nastavení cen v MHD“ by znamenalo několikanásobné zvýšení jízdného. Hrubým odhadem jednorázová jízdenka za stovku, roční předplatné za nízké desítky tisíc.

mirek

Platíte za průjezd městem? Ne.
Platíte za způsobený hluk? Ne.
Platíte za znečištění vzduchu? Ne.
Platíte plnou cenu za zábor při parkování? Ne.
Platíte plnou cenu za náklady na stavbu a údržbu silnic? Ne.

ABC

Platíte v jízdném v MHD alespoň plat řidiče? Ne.

Jakub P

Necháváme si na ní řidiči aut přispívat za to, že jim ve městě uvolňujeme daleko víc prostoru a infrastruktury, než na kolik maj svým počtem nárok… Kdybysme do aut přesedli taky, i na těch cestách, kde doteď používáme MHD nebo jinej způsob dopravy, nehnuli by se nikam…

Pokud jedete po městě autem, buďte vděčnej za každýho, kdo jede jinak a netvoří kolonu přímo před váma.

ABC

a kdyby do ní z aut přesedli všichni, tak se jednak zhroutí, druhak nevim kdo na ní bude přispívat potom

Jakub P

Kdyby přesedli okamžitě, tak jo, ale to se nestane. Když budou přesedat postupně, bude možný ji taky postupně posilovat v prostoru těmi auty uvolněným. Ono k nějakýmu posílení stačí to, když ji auta přestanou na důležitých místech blokovat a zdržovat.

Potom, co by přešli všichni, by se dala platit z peněz, který se dneska cpou do přebujelý infrastruktury pro auta. A nápravy škod, který ve městě nadělaj. Nebo z nájmu za část pozemků tou najednou nadbytečnou infra pro auta uvolněnejch. Nebo, pokud by to nestačilo, holt by na ten zbytek trochu zdražila jízdný.

robert

To je argument jak noha. Nic takového v absolutním měřítku není možné.

Leoš Konečný

Jo socialismus jo, tak prosím jen abyste si uvědomili, tak už jen vysoká spotřební daň z PHM je velký přínos do státní kasy, potom pojištění, amortizace apod. Takže koupí auta určitě nic nekončí a potom – já jako majitel auta připívám na tu vaši socialistickou MHD, která by se sama neuživila, to je socialismus, tak držte raději hubu než budete blbě blábolit nesmysly

Jakub P

Jenže ve skutečnosti je to naopak. Ti, kdo jedou tramvají, šetří prostor, kterej je ve velkým městě pekelně drahej. Takže ti v autech, kteří ho využívají neúměrně víc, by ho měli těm ostatním kompenzovat. Nemluvě o stavbě a opravách povrchu silnic, ulic a parkovišť, parkovacích domech, atd. Když se tohle, plus negativní vlivy aut jako zácpy, znečištění, následky nehod atd. vyčíslí, daně z aut, z paliv do aut, pojistky, poplatky za parkování, atd. to ani zdaleka nezaplatí.

Takže jako automobilista na ty, kdo jedou jinak, nejen nedoplácíte, naopak, oni stále doplácí na vás, i když si to očividně neuvědomujete.

Luke

K negativnim vlivum automobilismu pridejte jeste skody vznikle na zdravi – at primo (nehody) ci neprimo (choroby ze znecisteni vyfukovymi plyny,poletavym prachem atd.) a v extremnim pripade i na samotnem zdravi majitelu aut z nedostatku pohybu…Na tom vsem se ve vysledku prostrednictvim zdravotniho pojisteni podili i ti nemajitele aut…takze se obavam,ze tu MHD,Leosi,skutecne nedotujete..o)) PS take vlastnim auto.

ABC

No jak by tady bylo krásně bez té zlé IAD, že. Myslím že do měsíce by se v celé slavné Praze zase vylévaly splašky z oken jako ve středověku.

Jakub P

Ne bez ní. K velkýmu zlepšení by bohatě stačilo, kdyby její používání spadlo třeba o čtvrtinu. Pokles o půlku by znamenal, že to město nepoznáte. Pokles na čtvrtinu potom to, že vám bude připadat, jako by vůbec neexistovala, ale těhotné babičky své pytle cementu v pohodě autem na místo určení dovezou, dokonce ještě rychleji a pohodlněji než teď…

ABC

seberte rezidentům parkování prakticky zadarmo a pokles o půlku máte hned 🙂

Jakub P

Jo, zdražit rezidentský i nerezidentský parkování by nebylo od věci, aktuální ceníky opravdu jsou příliš nízký. Prakticky zadarmo nejsou jen rezidentský karty, ale třeba i P+R a mnohde i parkovný v zónách. A ideálně zavést i mýto do centra a širšího centra. Ale jsem celkem smířenej s tím, že to neprojde jinak než postupně (ono je to i lepší, na přizpůsobení měnícím se podmínkám je třeba nějakej čas). Navíc předpokládám, že pokud byste zdražil bez dalších opatření rezidentský parkování tak drasticky, že by to okamžitě způsobilo pokles IAD v Praze o půlku, klesla by rovnou na nulu, protože ti, kterých… Číst vice »

Y.K.

Ten váš příspěvek na obří a značně přetíženou infrastrukturu pro IAD vůbec nestačí. Také je dotovaná, jestli jste si nevšiml. Zjevně nevšiml. Ke všemu jen za zahrádky restaurací se platí desetitisíce ročně, jakou hodnotu má plocha vašeho bytu asi tušíte, takovou cenu mají pozemky v Praze, ale auto může stejný prostor zabírat zadarmo nebo za pár stovek.

Mluvit o amortizaci a pojištění je v tomto kontextu trapné faux pax, vlastníte stroj, ten má náklady. Vlastníte byt, ten má náklady.

Zvláštní, že máte pocit, že lidi co jezdí MHD neplatí daně nebo co.

ABC

no spotřební daně z MHD cestující fakt asi neplatí.

Y.K.

No to jistě. Ona neexistuje jiná daň než spotřební?

ABC

a pozemky na které se nedá dojet IAD, ty zase až takovou hodnotu nemají 🙂

Gwann

kdyby nebyla dotována MHD tak po praze jedete 2km dvě hodiny.

pokud je tato Djakarta vás sen, tam zmizte do té reálné a tam pilně inhalujte

G700

Jak je na tom Sídliště na Dědině? Tam to byl vždycky marast lidí dojíždějících do Prahy, mixlej s dovolenkářema… A lidi, co na sídláku bydleli, neměli kde parkovat.

Butrusik

Když se zóny zavedly, bylo tam volno i večer. Přes den je to teď úplně OK, večer se to ale zase nějak zaplnilo.

Klondajk

Praha 6, u Kulaťáku: jo, jde to, ale… Počet aut, která tam parkují bez povolení je přes den velký, risknou to, že kameráč 2×okolo nepojede, a taky že ne.

Pavel Bláha

Jak poznáte, kdo parkuje bez povolení, když známky už se nevylepují?

Hasler

Zřejmě žije v bludu, že aby mohl parkovat na modré musí tam bydlet 😉

ABC

Podpora MHD v praxi 🙂

Dorota

Toto parkovné v modrých zónách je v podstatě jitrnice kterou nikdy nikdo neviděl, protože to , že bydlím v Praze 6 a zaplatím si, tak ještě nemám zajištěno, že budu parkovat u svého domu. Dále nechápu, když jsem Pražák a mám bydliště v Praze proč musím platit další parkovné pokud jedu do jiné části Prahy. Je to státní zlodějna.

Koro

Ja ziju na Praze 6. Nedalo se zaparkovat nikdy a nikde. Po zavedeni si muzu vybrat kde chci.

mikiqex

Mám dost podobnou zkušenost jak z Prahy 6, tak z Prahy 4.

Bergham

Mám úplně stejnou zkušenost z Prahy 10.

Paja

To ano, třeba u Hadovky po zavedení zón je místa k parkování habakuk. Ale kolem Kulaťáku je situace změnila jen v tom, že nehledáte místo 20 minut, ale třeba jen 10.

Jakub P

Což je docela významné zlepšení. Ostatně platí to od zavedení zón i u nás, furt občas najdu místo až půl kiláku od bytu, ale je to méně často než předtím, většinou se chytnu v okruhu čtvrt km.

ABC

a to jsou jen ty zcela nezastupitelné případy?

Jakub P

Nepsal jsem zcela nezastupitelné, psal jsem obtížně zastupitelné.

Ale jinak jo, nejsem blázen, abych jezdil autem po Praze, pokud k tomu nemám silnej důvod.

ABC

jo, to bude říkat každej.

Jakub P

Zcela upřímně, já vím, jestli píšu pravdu, nebo ne. Pokud mě někdo zná osobně, taky to ví. Dokázat to někomu v internetové diskusi je v tomto případě vyloučené, tak se nebudu trápit tím, že bych se o to marně pokoušel.

Co se v takové diskusi dá poznat, je jestli píšu k určitému tématu konzistentně, nebo si protiřečím, případně jestli píšu zjevné nesmysly nebo ne. Jestli konkrétní detail je nebo není pravdivej, se na dálku v řadě případů zjistit nedá, takže takový detaily beru s rezervou a nijak se mě nedotkne, když k těm, které napíšu já, přistupujou lidi podobně.

Petr Bernard

Modré zóny Praha 6 ?, nedám na ně dopustit, konečně mohu parkovat bez omezení u svého domu, mohu jezdit na nákupy/lékař po Pze 6 a pod.

Paja

To se máte, že nemusíte na nákupy nebo k lékaři na jinou Prahu.

Leoš Konečný

Mám úplně jinou zkušenost z Prahy 3, to se nebojte, dlouho vám to nevydrží

MaT

Praha 2 – Vinohrady. Tady ty zóny máme už hodně dlouho, myslím, že jsme tu byli asi druzí po Praze 1. A to jsem byl taky dost proti a říkal jsem, že to nic neřeší, jen další platba navíc, nárok na místo to stejně není… Ale po těch letech – většinou se dá zaparkovat v rámci bloku, často rovnou u domu. Před zavedením to nešlo, to jsem musel nechávat auto o pár bloků dál. Když bylo čištění ulic, tak to najít něco v okruhu aspoň kilometru byl taky dost problém… Takže objektivně vzato – jestli to mělo místním usnadnit parkování,… Číst vice »

Y.K.

Popravdě, s těmi parkovacími domy to byla jeden čas taková silná slova, ale nemyslím si dnes, že to je obecně dobrý nápad ve vnitřním městě a asi i proto se po hlubším zkoumání nerealizují, protože z parkovného se obvykle nezaplatí, to by byly ceny nájmu jak za byt a to řidiči nedají, kumuluje to dopravu do bodů, podobně jako nákupní centra, což má dost negativní efekty na intenzitu dopravy a většina stejně bude chtít zaparkovat před vchodem. Možná kdyby začali omezovat parkování na ulici by se využitelnost zlepšila, ale k tomu zatím nedošlo.

123

Možná dole v Dejvicích … no, tam ne možná, ale zcela určitě, tam je to fakt smrt … ale zrovna ta Baba i celá Hanspaulka a Ořechovka úplně v klidu i před zónami. Konec konců, na řadě míst dřív neparkoval skoro nikdo a teď tam jen straší modré čáry na asfaltu.

A když se rozšiřovaly ony o Hanspaulku, tak se nás nikdo na nic neptal a prostě je sem flákli a bylo.
By mne zajímalo, kolik lidí z Baby se té ankety zúčastnilo.

Jakub P

Dejvice, Petřiny, Břevnov, atd. jsou jasný, tam je to hustý i se zónama a před nima to byl velkej průšvih. Ořechovka byla pro zaparkování v klidu i předtím, Babu a Hanspaulku tak dobře neznám, ale nemám důvod nevěřit, že to bylo podobně. Ovšem mít tam „neoficiální P+R“ mohlo být problematický i přesto, že parkování samotný problém nebyl – kvůli zatížení příjezdovejch cest (Bělohorská/Patočkova, Na Petřinách/Střešovická, Evropská, Horoměřická), který tam je obrovskej problém.

Olda

Omyl… Je to městská zlodějna 🙂 .

dejf

tak že to je celkem slušná možnost přivýdělku pro městský části a spřátelený firmy je asi jasný. že by se to takhle tlačilo pro blaho občanů je asi naivita. ale bohužel nic lepšího nikdo zatím nevymyslel, na spolupráci jednotlivejch zón se dlabe. přitom teoreticky by neměl bejt problém parkovat kdekoliv v praze, to auto sice někde místo zabere, ale někde zase uvolní. ale to by znamenalo, že se nějak tak přirozeně ty auta „zdrcnou“ blíž centru, kde už je to teď zóny nezóny tragédie. jako vtipný mi přijde, že někde ty zóny odmítli. pokud se dostanou na hranu zóny, tak… Číst vice »

Jakub P

Jenže přesně jak píšete, prakticky by při celopražským povolení parkující auta dál každej den totálně přecpávaly centrum. Furt je jich tam daleko víc, než by bylo dobře, ale i tak se tam dá daleko líp než dřív zaparkovat, když tam člověk výjimečně autem potřebuje. Nemluvě o tom, že se tam dá líp pohybovat bez auta.

Navíc ta auta se mezi tím místem, co uvolněj a tím, co obsaděj, furt neteleportujou, takže by každej den ve špičce ještě daleko víc ucpávaly ulice.

Proto je celopražská parkovací zóna nebezpečnej nesmysl, kterej by situaci ve městě silně zhoršil.

Gwann

ale na druhou stranu…nějaký „kredit“ na parkování v jiných zónách by být mohl. např desítky hodin ročně.

Jakub P

Teoreticky jo, ale na druhou stranu, pokud tam člověk opravdu autem jede výjimečně (takže by mu ten rozumný kredit stačil), jsou peníze za parkování v ostatních nákladech na auto drobné. Asi bych nebyl vysloveně proti, kdyby to někdo chtěl zavést, ale nepřijde mi to jako nic podstatnýho a důležitýho.

Jakub P

Plus mě ještě napadla druhá věc – poplatky v zónách jsou diferencovaný podle místa a hodiny, což motivuje návštěvníky parkovat v ulicích, kde to není pro místní takovej problém a pokud možno se vyhýbat špičce. Systém volnejch hodin do ostatních zón ve městě by buď tuhle motivaci narušil, nebo by byl velmi složitej…

dejf

spíš by to stačilo řešit jednoduše tak, že třeba 5x do roka člověk s parkovací kartou nedostane pokutu za stání na jiný zóně. vždycky max na 1 den za jednu pokutu, pokud se auto nehlo z místa. realtivně jednoduchý na zpracování, prostě se ke každý RZ s parkovací kartou budou psát černý puntíky a až to přeleze těch 5, tak se to pošle. samozřejmě každá zóna zvlášť a do společný databáze zapsat RZ s kartou. udělat to fornou upuštění od potrestání, což by asi mohlo projít i v rámci vyhlášek města a mohlo teda fungovat celkem rychle.

Jakub P

Což je přesně ten případ jednoduchýho řešení, který rezignuje na motivaci využívat, když už autem do města musím, místa a doby, kdy to není pro místní takovej problém, a zkrátit dobu, po kterou tam parkovací místo zabírám, na minimum. Proveditelný by to nejspíš bylo, jestli by to přineslo víc užitku než problémů si jistej nejsem (spíš jsem toho názoru, že by to nestálo za to). Když už, přišel by mi užitečnější systém, kdy by volné hodiny/dny nedostávali provozovatelé aut, ale naopak lidi z domácností bez auta. Aby jim mohli v případě občasné potřeby něco autem odvézt, snáz pomoct kamarádi s… Číst vice »

123

Jenom někde.

Gwann

není to podstatné, ale zavře to ústa určitě skupině notorickych reptalu. kteří buď dají pokoj neboi se budou muset demasovat, za jim nejde o ježdění za starou babičkou ale parkování na Václaváku kdy si usmyslí. čímz se slušně znemozni

Jakub P

Takoví si spíš najdou jinou výmluvu, respektive ten počet volnejch hodin nikdy nebude dostatečnej, protože oni u tý babičky musej být 24/7 a auto před barákem, co kdyby náhodou.

Nehledě na to, že v případě péče o staršího příbuznýho (nad 80, nebo s příspěvkem na péči alespoň III. stupně, sám nemá parkovací oprávnění) je už teď možno vydat parkovací karty až třem autům blízkejch osob, se kterejma maj slevu 90%, takže hodina parkování pak stojí doslova pár korun. Akorát neplatěj v celý čtvrti, ale jen v max. pěti přilehlých ulicích.

Paja

To nechápu. Argumentem 1 při zavádění zón do Prahy s číslem > 2 bylo že zajistí parkování pro místní, protože mimopražští řidiči, kteří dojíždějí do Prahy tam už nebudou stát. A najednou je problém v pražských?

Jakub P

To se snad vylučuje? Je fakt tak nepředstavitelné, že by byl problém v obojím? Ten základní problém je ve skutečnosti neskutečná prostorová neefektivita aut, kdy na přepravu v průměru 1,3 člověka, nebo kolik je přesně průměrná obsazenost aut, potřebujete ve chvíli, kdy je auto v pohybu, s potřebnými bezpečnostními odstupy, několik desítek metrů čtverečních prostoru, a ve chvíli, kdy auto stojí, cca těch deset metrů čtverečních… To ve městě prostě a jednoduše pro každýho obyvatele a návštěvníka není. Takže s auty dojíždějících (pokud by všichni nebo moc velká část dojížděli autem) se do města nevejdem ani v době, kdy budou… Číst vice »

Pavel Bláha

Dle vlastní zkušenosti z několika MČ zavedení parkovacích zón vždy přispělo k snadnějšímu parkování pro místní a celkově k větší kultivovanosti stání aut na ulicích.

ABC

a neměli by místní jezdit MHD?

Pavel Bláha

Ano, právě tomu zóny přispívají – omezení dojížďěčů + méně přesunů po městě.

ABC

místní….

123

Ale zase o důvod víc jezdit po své MČ … když už tam to parkování platím, tak proč se nesvézt, že jo:-).

Jakub P

Na druhou stranu cesta v rámci čtvrti je většinou ten případ, kdy dojít k autu, vyjet z parkovacího místa, dojet do cíle, najít místo k zaparkování, zaparkovat, dojít od zaparkovaného auta ke skutečnému cíli, zabere násobně víc času, než sjet to MHD / na kole nebo dojít pěšky. Zejména v těch centrálnějších čtvrtích.

Jakub P

Měli, co možná nejvíc. To neznamená vždycky, furt jsou cesty, kdy je auto těžko zastupitelný. Po městě i (častěji) z města směrem ven. Je jich o dost míň, než si mnozí představují, ale jsou.

Franta Godet

Myslite jezdit na nakup MHD ? Nebo pro hure se pohybujici k lekari take MHD ?

ABC

nákup si přece můžete nechat dovézt a MHD je stále více bezbariérová.

Vít Jůza

Běžné nákupy se aspoň v Praze vždycky zvládaly pěšky.

Paja

A jak u toho lékaře zaparkujete, pokud je v jiném obvodu?

Jakub P

Jednoduše, prostě tu hodinu dvě parkování zaplatím. Jo, mám doktora v sousedním obvodu a jo, pokud mám podezření třeba na angínu nebo něco podobného, čím bych mohl v MHD někoho nakazit, jedu k němu autem a normálně těch pár desítek korun za parkování zaplatím. Pokud jedu jen na preventivní prohlídku nebo pro potvrzení, jedu MHD nebo na kole. Pokud je mi blbě a nemůžu řídit, požádám někoho z rodiny, aby mě odvezl. Parkování samozřejmě zaplatíme. Pokud by to bylo akutní, volal bych si rychlou (to se mi naštěstí zatím nestalo).

Jan

Jak jste přišel na to, že máte nárok parkovat přímo pod vaším oknem? Auta se mají rozprotřít po ulicích a využít všechna místa, ono vám těch pár minut chůze k auta vůbec neublíží. A pokud jste invalida, tak máte nárok na vyhrazené místo u vchodu.