Pouze pro ženy. Berlínští Zelení navrhují oddělená místa v metru, podle AfD je to absurdní

Oddělená sekce pro ženy ve voze metra v íránském Teheránu. Foto: Jan NevyhoštěnýOddělená sekce pro ženy ve voze metra v íránském Teheránu. Foto: Jan Nevyhoštěný

Dopravní podnik BVG je k návrhu skeptický, současná opatření považuje za dostatečná.

Berlínská městská organizace strany Zelených navrhuje, aby byly některé vagóny tamního metra v určitých časech vyhrazeny pouze pro ženy. Chtějí tak zvýšit bezpečnost cestujících, jelikož v tamní městské dopravě stoupá počet napadených žen a dokonce znásilnění.

Za návrhem stojí zastupitelka za berlínské Zelené Antje Kapeková. „Existuje velmi pěkný nápad, který jsem okopírovala z Tokia, kde jsou ve večerních hodinách zřízeny zvláštní oddíly pro ženy,“ uvedla politička pro Berliner Zeitung.

Mají zde bezpečný prostor, který jim umožňuje cestovat metrem, aniž by se jich někdo dotýkal nebo je napadal, a to i v době dopravní špičky a v přeplněných prostorách,“ zdůraznila Kapeková.

Obrazem: Sto let páteře berlínské dopravy. Nejstarší S-Bahn přepraví 1,5 milionu lidí a chystá další expanzi

Zejména ve večerních hodinách, kdy je metro obzvlášť přeplněné, je to podle ní pro ženy často obzvlášť nepříjemné. Počet napadení žen se zvyšuje i v noci.

Podnětem k návrhu se stal případ znásilnění ve vlaku metra na jaře letošního roku. Třiatřicetiletý muž je podezřelý, že nejprve sexuálně napadl a poté znásilnil ženu na lince U3 ve čtvrti Zehlendorf. Násilník byl po několika týdnech dopaden.

Počet případů sexuálního napadení ve stanicích berlínského metra v roce 2023 podle webu Tagesspiegel.de:

Dispečink hlídá tísňová volání

Dopravní podnik Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) je však podle německých médií k návrhu skeptický a stávající bezpečnostní opatření ve svých vozidlech považuje za dostatečná.

Každý, kdo se necítí dobře nebo potřebuje pomoc, se může kdykoliv ve dne i v noci obrátit na naše zaměstnance a přímo na bezpečnostní dispečink v kterékoliv stanici prostřednictvím tísňového volání a informačních sloupů,“ uvedl BVG na dotaz agentury DPA.

Odkázal také na přibližně 250 bezpečnostních pracovníků, kteří jsou v nepřetržité službě. „Prioritní stanice jsou trvale obsazeny ve dne i v noci, stejně jako všechny koncové stanice mezi 20. a 5. hodinou ranní,“ dodal podnik.

Proti návrhu je podle týdeníku Der Spiegel i strana AfD.

Politik AfD Rolf Wiedenhaupt označil nápad za absurdní. „Bezpečí se nevytváří rozdělením kategorií obětí, ale spíše důsledným postihem pachatelů a rychlejším využíváním trestů,“ cituje Wiedenhaupta Der Spiegel.

Oddělená sekce pro ženy ve voze metra v íránském Teheránu. Foto: Jan Nevyhoštěný

Oddělená sekce pro ženy ve voze metra v íránském Teheránu. Foto: Jan Nevyhoštěný

Vyhrazené vozy či oddělené sekce v metru pro ženy jsou kromě Japonska běžné ve veřejné dopravě hlavně v muslimských zemích na Blízkém východě či v Indonésii. Obvykle jsou zařazovány na začátku či na konci soupravy.

Tagy Berlín BVG ženy v dopravě
129 komentářů