Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Poučení z „kalamitního sněhu“. Kolem D1 přibude odstavných ploch, přibude sypačů

Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic společně s Krajem Vysočina oznámily sérii opatření, která mají zabránit podobným kolapsům na dálnici D1, jaké nastaly loni v závěru roku. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok vysvětloval přes půl dne neprůjezdnou dálnici na Vysočině mimo jiné kalamitním sněhem.

Ministerstvo dopravy informovalo, že na D1 přibude do konce roku 130 parkovacích míst pro kamiony, celkem jich bude 850. Dalších 213 míst vznikne pro mimořádné události. V rámci zimní údržby budou také po celou zimu stát na exitu 90 dva posypové vozy, které v případě potřeby okamžitě vyjedou a ošetří vozovku. Po jednání s hejtmanem Vysočiny Jiřím Běhounkem to uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

První odstavná plocha bude na kilometru 70, poslední na kilometru 174,5. V příštím roce by k nim měly přibýt plochy s až 250 místy pro kamiony. Využívat je podle Kremlíka bude možné jen při mimořádných událostech, které budou znamenat minimálně tříhodinové kolony.

Ředitelství silnici a dálnic navíc v rámci pilotního provozu nainstaluje na území Vysočiny proměnné dopravní značení, které reaguje na situaci na dálnici, pracuje s dopravními a meteorologickými daty. „Snažíme se co možná nejlépe připravit na zimní období a s využitím zkušeností ze zásahů všech složek integrovaného záchranného systému na D1 maximálně zmírnit dopady nepříznivého počasí ovlivňující provoz dálnice i život nejen obyvatel našeho kraje,“ dodal Běhounek.

ŘSD současně slíbilo, že se bude snažit, aby modernizace některých úseků skončila ještě dříve než před plánovanou zimní přestávkou. Na Vysočině běží modernizace čtyř úseků, nejdříve by měly stavební práce skončit mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Opravdu po celou zimu?

Nestačilo by při předpovědi sněžení?

kanafasik

tak na to si koupím campingové křesílko a zamlouvám si první řadu….

Řepa

Všude plno žvejků o ekologii,emise na kotle,dešťovka zhůry, k tomu propojení tří potoků, Labe,Odra,Dunaj, které vyrobí nevím z čeho vodu,vyasfaltoval bych celou Evropu, nejlepší řešení, jak co nejrychleji přepravovat kamionama kdejakou prkotinu, jezdící pomalu se shodným výrobkem proti dálničnímu toku.Odtavná místa jsou dobrá jen aby zabrala půdu, kdy se už někdo zamyslí, co neuvidí všechno jen přez prachy, investovat do dopravy železniční , kde můžou odpočívat řidiči v lehátkových vozech, v případě kontejnerů, jen jezdit k terminálům a cuknout náklad kousek.Dráha se nebuduje, ta kolabuje, hlavně, že spodní vodu sůl ze silnic znehodnocuje.5 cm a kamion je v p….i,technicky po… Číst vice »

Jiří Kocurek

A co třeba zakázat pivovarům exportovat pivo dále než 20 kilomterů? To by bylo zle!

Honza D.

To už tady bylo a jmenovalo se to rajonizace pivovarů. Například ve Štěchovicích se prodávaly Velké Popovice a přes řeku na Brunšově měli Benešov. Tam jsme s babičkou chodili když bylo nejhůř, tehdy se ten Benešov skoro nedal pít (jako malý kluk jsem od dědy dostával k večeři zhruba velký panák piva)
Konec historické exkurze. 😁

zesp

Ale kdybyste přišel do svého supermarketu a tam na svém místě nenašel svoje oblíbené zboží, to by bylo řečí, že? A kdo to tam doveze? No jedině ten kamion. Takže tady ty řečičky, jak nahradí železnice silnici, to vždy vypusí někdo, kdo o té problematice nic neví. Ale bohužel se to dobře poslouchá. Ony ty kamiony nejezdí jen tak, že by na tom i řidiči a majitelé firem ujížděli, ale že je to pro ekonomiku naprostá nutnost. Ale to v těchto případech nemá cenu vysvětlovat….

HonzaX

Pokud se radikálně nezmění přístup policie k řidičům flagrantně porušujícím předpisy (rychlost pokutují místní úřady, zbytek nikdo), pořádek na D1 nikdy nebude. Desetitisícové kauce pro TIRáky, trestné stíhání za nejnebezpečnější přestupky. To je evropský trend, jen my jsme jako v Ugandě.

coolio

Fajn, 250 míst pro kamiony jen když bude aspoň 3hod kolona, protože i když místo pro ně je potřeba jako sůl, kamion zaplatí za cestu Praha – Brno 16 stovek, a nechá si od státu, jak je v článku výše, dát zavčas namontovat další orwellovskou krabici, tak nárok na zaparkování pro povinnou přestávku nemá, protože to by musel chtít Kremlík taky tu plochu občas zamést, a to by ho stálo moc peněz, poněvadž z těch kamionů, které ekonomika ČR potřebuje, mu kápne málo miliard. Socka nenažraná.

Hanzi

Nejlepší opatření jak zabránit kolapsu na D1 by byla urychlená dostavba D35, ovšem ty by v cestě nesměl stát Litomyšl a Mýto

VRT

No to je další mýtus. Jasně, trochu to uleví, ale ne moc. Problémem našich dálnic (obecně) je zoufalá neschopnost liniového řízení dopravy. Netřeba (opět) vymýšlet kolo. Stačí zajet k těm dvěma sousedům za Šumavou a celé to okopírovat.

Hanzi

Však ano, z Mnichova do Berlína se taky nechá jet třemi dálničními tahy.

Tomáš

Já si naopak myslím, že by to mohlo citelně pomoci. Celý MS a Olomoucký kraj by tímto směrem zcela jistě preferoval D35, Zlínský kraj by měl alternativu. D35 měla být už dávno hotová

Frantisek

Já bych začal alespoň trochu preferovat tu železnici. I na tomhle je totiž mimo jiné vidět, že ani silnice není zadarmo a sama od sebe.

Honza D.

Nechci zlehčovat, ale jak by ta preference měla vypadat? Už teď se na nejvytíženějších úsecích vlaky nevejdou na koleje a také koleje nevedou všude. Ono také než posílat třeba 742 se dvěma vozy, tak vyjde líp ekologicky i ekonomicky poslat čtyři kamiony kdy motory minimálně Euro 5 jsou již standardem.

VRT

Otázka je, co těch 20 let než to bude.

Medvěd

D35 souhlas (D11 potom D35 a dál D48). Všichni chvátají a tak jedou, kde je to rychlejší. A nemají na výběr, pořádných silnic je málo. Když ale za Humpolcem začne sněžit , tak je zle. Udržet D1 tam čistou, no klobouk dolů. Opravdu si myslí, že 2 sypače mezi 90 a 112 km to zvládnou – shrnout jeden směr najednou ? No nevím……….ale je to posun vpřed…….

Honza D.

Aby v Humpolci byl připravený sypač jsem navrhoval už loni. Než že střediska ve Velkém Beranově dojede do Humpolce může nasněžit i 10 cm a to je už na sněžný skútr, normální kamion je bez šance.
Jen doufám že je ve Velkém Beranově už jiná mluvčí, podle te loňské měly kamiony při kalamitě sjíždět na okolní komunikace.