Železnice Železniční průmysl

Potvrzeno: Čínský CRRC přebírá od pondělí výrobu německých lokomotiv Vossloh

Lokomotivy Vossloh. Foto: Vossloh
Lokomotivy Vossloh. Foto: Vossloh

Čínský výrobce CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd., Zhuzhou, China (CRRC ZELC) patřící největšímu výrobci kolejové techniky na světě China Railway Rolling Stock Corporation Ltd. (CRRC) ovládl prvního železničního výrobce v Evropě. Od pondělí přebírá výrobu lokomotiv společnosti Vossloh v německém Kielu.

Dokončení transakce oznámil Vossloh v tiskové zprávě. Obě firmy čekaly několik měsíců na souhlas německého antimonopolního úřadu, ten obdržely na konci dubna.

Vossloh lokomotivku prodává podle svých slov kvůli tomu, že se chce více soustředit na hlavní činnost společnosti, tedy výrobu pro železniční infrastrukturu, například zabezpečovací zařízení.

Jde o první kapitálovou akvizici CRRC v Evropě, v minulosti se spekulovalo o vstupu čínské společnosti do Škody Transportation, tu nakonec ovládla PPF. Číňané kupují firmu s bohatou historií a vozidly schválenými v Evropské unii.

Lokomotivní část Vosslohu je ztrátová, navíc závod je koncipovaný na mnohonásobně vyšší produkci než kolik aktuálně firma prodává. Firma patřila kdysi k jedničce v evropském byznysu posunovacích lokomotiv, z velké části trhů ji ale vytlačilo české CZ LOKO a švýcarský Stadler. CZ LOKO bylo mezi oslovenými firmami, kterým Vossloh majitelé nabídli.

Čínský výrobce se dlouhodobě snaží dostat na trhy Evropské unie, prvním průnikem mají být nové jednotky pro Leo Express, které se aktuálně schvalují v Česku na zkušebním okruhu ve Velimi.

„V CRRC jsme našli silného, spolehlivého a dlouhodobého majitele. Věříme, že se výrobě lokomotiv bude pod novým vlastníkem dařit,“ uvedl šéf Vossloh Oliver Schuster.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Trochu skoda, ze zavod nekoupilo CZ-Loko, jestli se jim bude darit, tak by vyrobni kapacity mohli pomoct… ale je to otazka nakladu a ceny…

hedonism.bot

CZ Loko by koupi ziskalo a) schvalene lokomotivy, kterym sami konkuruji b) nekolik vyrobnich zavodu s nasobne vyssimi naklady na provoz nez maji sami navic v zemi s velmi dlouhou tradici odboru a zavodnich vyboru, ktere znamenaji jen problemy… takze ve vysledku jen cernou diru. Naopak pro Cinany to je brana do Evropy a zminene naklady proste berou jako soucast dealu, navic ve srovnani s celou spolecnosti spis zanedbatelne, jim jde hlavne o know-how a razitka, ktera sami nemaji jen tak sanci v dohledne dobe ziskat a tohle jim proste usetri par let prace.

Martin

Ja to chapu, souhlasim, ale to mate jako Skoda Tr., taktez koupili Transtech… ale je faktem, ze ten zavod nema krome znacky Made in Germany co nabidnout…
Pro Cinu je to jasne, nema know-how pro evropsky trh, zadne razitka a povoleni, tedy pro ne je to nutnost neco koupit, aby se dostali na trh…

Nováček

Co se může stát nejhoršího? Nikdo, kdo si nebude chtít koupit čínský „šunt“, to neudělá ani k tomu nebude nucen. Možná si díky toho bude dokonce časem možné koupit evropskou kvalitu za menší cenu. Takže jediné reálné škody bude pár prasklých odborářských žilek, což je myslím více než přijatelné.

Kazan53

Asi neumíte číst. Čínsky výrobce lokomotiv je nejlepší na světě. Máte zafixsovane v hlavě Made in China. Kdysy se kupovali Made in japan.

Martin

Cinsky vyrobce by bez japonskych a evropskych technologii nemel co nabidnout, rozlisujte vyrobu/montaz a kapacitu od know-how a technologii, jez maji zalicencovane evropske a japonske firmy…
Je to jako cinske telefony, ale bez korejskych cipu namaji sanci konkurovat…

Kirak

Kéž by někdo znovu zprovoznil ČKD

Kubrt

To životaschopné z ČKD pokračuje v Jihlavě a České Třebové.

Martin

U tramvaji je to CKD Pragoimex…

Asd

Jak vidno tak opravdu platí přísloví že optimista se učí anglicky pesimista čínsky a realista střílet.
Obávám se že z výprodeje evropských firem nic dobrého nevzejde.

pája

EU potřebuje Trumpa jako prase drbání. Se asi zbláznili i sem nathat Číňany. Podívejte se, co dělají Čínani v Hong Kongu, u hranic s Indií, v Africe. Jsou to nebezpeční hegemoni. Unie a zvláště Německo z nich jsou p0sraní, protože Volkswagen a další automobilky a navázaný průmysl tam měl zně. Teď ale automotive padá a je na čase dát Číňanům stopku.

Jiří Kocurek

Firmy jsou na prodej a občané Evropského Svazu Socialistických Republik (ESSR) již nemají na to, aby si je mohli koupit. Někteří totiž musejí odvádět až 75 % daň ze zisku – aby se uživil přebujelý byrokratický aparát.

Guláš

Trump je idiot !!!

kakov

ano Trump je orpavdu idiot a ještě k tomu korunovanej, jeho politika se hodí spíše do doby před padesáti lety, navíc je to opravdu idiot, sorry jako, ale aby prezident USA tvrdil, že mají lékaři dávat injekce desinfekce…….. ten nemá všech pět pohromadě, ještě větší blbec než jsme doufali

Kirak

Kakov, souhlas.

Kazan53

Co tu pletete politiku

Radiátor

Tyhle skupování Čínou mi fakt hodně nevoní..

Adam H

Tak tak. Proto jsem rád, že Škoda Transportation je nakonec v rukách PPF.

Radiátor

Byť PPF nemám úplně v lásce tak musím říct ,že za tohle jsem rád.

Martin

Mno, PPF je tak trochu svym businessem take spise zavisle na Cine a Rusku… ale take jsem rad, ze jej nekoupila CRRC…
Bohuzel nejvice me mrzi prodej jadernych technologii a firem s tim souvisejicich rusum…

Nekdo

Taky by mne to mrzelo a rusum nefandim, ale jednak to s jadrovymi vecmi umi a druhak, kde budou hledats pojence proti Cine? Verim ze az skonci primitivni putinizmus, tak i Rusko bude mit osvicenejsi vedeni a bude hledat cesticky k blizsi spolupraci ze zapadem. Kdyz ne kvuli necemu jinemu, tak kvuli cinanum za dvermi – bude to otazka zivota a smrti…

Martin

To je samozrejme otazkou….
PS: ty jaderne technologie rusum hodne pomohli s vyvojem, nebyly jsme v tom spatni, navic s tim souviseji i jine strojirenske firmy, ktere u nas skoupili, napr. MSA… a to posvecene vladou… I dnes v tom uspesne pokracujeme napr. s vyvojem reaktoru IV generace…

Martin z Moravy

Proč je nekoupilo CZ Loko?

Adam H

Pro CZ Loko by to muselo dávat ekonomický smysl (a asi nedávalo). Čína koupí vše jen pro už platné certifikace a obsahy archivů.

Kubrt

Nemám nic společného s CZLOKO, nemůžu odpovídat za ně, ale dovolím si pár poznámek. Ta dnešní lokomotivka v Kielu-Suchsdorfu byla postavená před třemi lety, jako provozně efektivnější, menší, náhrada lokomotivky v Kielu-Fridrichsortu (to byla klasická stará fabrika na produkci velkých sérií, asi jako ČKD lokomotivka). Vossloh do ní investoval už v době, kdy koketoval s opuštěním lokomotivního byznysu (Valencie – nyní Stadler, Kiel – nyní tedy CRRC) s tím, že se bude soustředit na železniční infrastrukturu. V té době už byl evropský trh motorových lokomotiv nasycen, po letech, kdy uvolňování evropských kolejí pro soukromé dopravce generovalo velkou poptávku. Rozhodnutí investovat… Číst vice »

Martin z Moravy

A nebylo by to zajímavé tím, že by CZLOKO převzalo západní trh a prodávalo na něm lokomotivy z české produkce pod německou značkou? Např. jako Opel prodává svoje vozy v UK pod značkou Vauxhall?

Kubrt

Tak jasně, to je svým způsobem lákavá predstava. Ale- ta prodávaná továrna jistě nebyla levná- Vossloh jako celek vydělává, lokomotivek se chtěl zbavit, ale nemusel jit pod cenu, celý prodej obou lokomotivek se táhl asi šest let. Zřejmě by to bylo nad sily CZLOKO a s řadou rizik a nejistou budoucností (zakázky, němečtí zamestnanci se svými mzdami a jistotami).

Kubrt

S tím Stadlerem je to trochu jinak- Stadler už před několika lety koupil od Vosslohu továrnu ve Valencii, čímž teprve výrazněji pronikl do segmentu motorových lokomotiv. S tím, že CZLOKO vytlačilo Vossloh – MaK z části trhu – no, to platí pro Itálii,ale ta nebyla pro MaK nějak velkým trhem – to je zejména Německo, Francie Benelux, tam zatím CZLOKO neproniklo.

Kalendar

velký špatný!

noerf

Kalendar: otázka zní, co můžou číňané získat? Samozřejmě přístup na evropský trh, ale nevěřím, že by se krátko a střednědobě změnil přístup dopravců, zejména když mají výrobci zajištěnou výrobu na rok až tři dopředu. A nevím o tom, že by Vossloh nějak intenzivně vyvíjel něco nového.

Bespi

„A nevím o tom, že by Vossloh nějak intenzivně vyvijel něco nového.“ O to vubec nejde. Ma zazemi, certifikace, vyrobni prostory atd. Zbytek doda Cina.

Nekdo

Kratkodobe certifikace. Dlouhodobe jenom to, ze si na ne v Evrope zvykneme. Cina nepremysli v jednotkach let, ale nejmene v dekadach. Proste jako plevel, etabluji se zde, vytvori predpoli pro dalsi expanzi. A pak bude teprve zle. Staci se podivat na jejich aktivity v Africe v poslednich 30 letech. Nebo v Srbsku. Neni potreba fantazirovat, staci se poucit z vyvoje jinde…

Dalibor

přesně tak. Číňani jsou v dlouhodobém plánování a vytrvalosti mistři. Teda na rozdíl od našich politiků, kteří dpoředu nemyslí vůbec.

Jiří Kocurek

Tak český politik se v posledních letech snaží blýsknout před voliči tím, jak zatočí s těmi, kteří si vydělají víc, než je průměr. A s firmami, které nepatří svěřeneckému fondu. Hurá, hýkají voliči, sousedovi bude hůř. A nedochází jim, že je to pomalá likvidace české ekonomiky.

Lukáš

Tak spousta voličů ani nechápe rozdíl mezí soukromé, české a státní. A hlavně, dřív bylo lépe….

czhunter

Kdyby byli Číňané v dlouhodobém plánování mistři, tak už by za ty tisíce let dynastií dominovali světu – což se ale nestalo.

Na(ne)štěstí svět funguje tak, že když si někdo začne myslet, že je „pupek světa“, tak stojí přesně na začátku pádu.
Stalo se to Evropě (někdy před cca před 80 lety), teď se to děje USA, a Číně už se to několikrát stalo taky.

Dalibor

číně se to stalo víckrát a vždy se zvedla a opět ůzvětšila“ do dominantní velikosti.

Nekdo

Presne! Na rozdil od vsech ostatnich. Zadna jina velka civilizace se po padu nedokazal zvednout a vratit na vysluni. Egyptane, Sumerove, Persane, Rekove, Rimani, Azteci, Inkove, Francouzi, Anglicani, Nemci, Rusove, nikdo krome Cinanu. A az zaberou Sibir – coz bude nejpozdeji do 50 let – pak nam teprve bude ouvej, a o to hur, ze diky oteplovani to bude jedno z tech lepsich mist pro zivot…

czhunter

Za 50 let bude mít Čína vlastních problémů dost – stárnutí populace, nízká porodnost, velká část území za hranicí ekologické katastrofy, nemoci způsobené smogem a těžkými kovy …

Kirak

0roto bychom si měli držet Škodovku. Byť je třeba na hovno jak někteří tvrdí… Možná proto že ji nemá stát který si má průmysl držet. Být tady ČKD tak máme vlaky po celym světě a tihle maňásci by jen čuměli. Pak až to tady bude jak s Čínským zbožim. Prostě na hovno to samé ty vlaky

Georg

skodovka neni uplne na hovno, ale je to na evropskem trhu zeleznicnich vozidel relativne maly hrac s ne uplne dotazenymi produkty (panter). v tramvajich jim to jde lip a lokomotiv se sami vzdali.
ale blouznenim o ckd jste ale pobavil. kde vidite poptavku po velkych dieselovych lokomotivach, ktere navic ckd ani neumelo? v roce 1989 byla veskera produkce sto let za opicema, to by uz nebral ani banglades.