Potíže Ryanairu se prohlubují. Piloti odmítli bonus, aby létali místo dovolené
Největší letecký dopravce v Evropě Ryanair musí dál rušit desítky letů. Nepodařilo se mu přesvědčit piloty, aby se za mimořádný
Největší letecký dopravce v Evropě Ryanair musí dál rušit desítky letů. Nepodařilo se mu přesvědčit piloty, aby se za mimořádný bonus vzdali části dovolené.
Horší načasování problémů si přitom nemohl šéf Ryanairu Michael O’Leary představit. Kromě naštvaných zákazníků i zaměstnanců ho dnes čeká další střet s další skupinou nespokojenců: akcionáři. Dlouho naplánovaná řádná valná hromada měla být spíše formalita a řešit rekordní zisky za uplynulý finanční rok, místo toho se dá očekávat vysvětlování stávající situace.
Ryanair se pokusil situaci uklidnit nabídnou mimořádných bonusů pro piloty. Ti ale bonus ve výši 12 tisíc euro za zřeknutí se části dovolené většinou odmítli. Firma se tím pokusila alespoň částečně zachránit část letů, na které kvůli novému systému dovolených i fluktuaci nemá piloty.
Deník Irish Times uvedl, že většina zaměstnaneckých rad, které zastupují většinu pilotů u 17 bází Ryanairu nabídku odmítli s tím, že „není odpovídající a setkala se s velkým odporem.“
Vztahy vedení firmy a pilotů nejsou dlouhodobě ideální, nepřispěly k ním ani dřívější nepříliš diplomatické výroky O’Learyho na adresu pilotů, kdy je přirovnával k řidičům autobusu či taxíku.
Piloti teď mají výhodu: Ryanair jich má málo a ještě mu utíkají a na celosvětovém trhu práce jich je nedostatek.
Například Norwegian přišel s informací, že letos už zaměstnal 140 pilotů od irského dopravce, celkem podle dat irského sdružení pilotů firmu opustilo za poslední rok 700 pilotů. Navíc trh se mění: pilotů je málo a pryč jsou časy, kdy pomalu museli platit za to, aby mohli někde létat a nepřišli o licenci. Zástupci pilotů proto chtějí novou dohodu, v které chtějí dosáhnout stejné pracovní podmínky v celé síti Ryanairu.
Ryanair se má k požadavkům pilotů vyjádřit dnes na valné hromadě. O’Leary ale už v pondělí v rozhovoru s analytiky přiznal, že firmu bude stát zhruba 20-30 milionů euro navíc najmout další piloty pro příští rok a že v některých zemích bude muset zvýšit platy.