regio-vlak

Posun vjel do cesty rychlíku, dělilo je 67 metrů. Provoz v Jihlavě stál

Posunový díl vjel do cesty rychlíku, Jihlava 13. 1. 2025. Pramen: Drážní inspekcePosunový díl vjel do cesty rychlíku, Jihlava 13. 1. 2025. Pramen: Drážní inspekce

Posunový díl projel návěstidlo a rozřízl výhybku.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Dobry den, mohl byste mi, prosím, někdo vysvetlit, kde se vzalo pojmenování ,,posunový díl’’? Přijde mi to děsný… 🤕 vždyť to muže být vlak, souprava, lokomotiva, vagon… ale DÍL?!

Karel

Minimálně v předpisech SŽ, možná i v Zákoně o drahách.

Robert Pražák

Nemůže.

tarten

Odborné názvosloví, v předpisech. S tím nikdo nic neudělá. Alternativy, co jste vyjmenoval, nelze použít, protože nejsou dost obecné.

Daniel

Dekuju za vysvětlení. Hezky den.

hroch.obojzivelny

Jak byste to chtěl jinak nazvat? Může to být víc než jeden vůz a nemusí to být celý vlak. Já si to podle toho názvu představím naprosto jednoduše.

Marty

Tomu říkám zkrácení vyšetřování

Happy

On je celkem div, že k těm MU tam nedochází častěji. Ač stanice není moc vytížená, tak v době onoho taktového „rozstřelu“ se tam sjíždí a rozjíždí poměrně dost vlaků, do toho posun lokomotiv na R a to vše se děje na velmi malém počtu kolejí. Nevím, jestli je vůbec někde něco podobného….

Karl vB.

Mohl by prosím pan autor textu sdělit, z jakého důvodu jsou v galerii fotky z obou jihlavských nádraží a ne jen z toho, kde k události došlo?
Budí to dojem, že někdo neví, že v Jihlavě jsou nádraží dvě a že to, které prochází v článku zmiňovanou rekonstrukcí je pro osobní dopravu mimo provoz – vlaky jím pouze projíždějí.

cargo10

Pane Šindelář,pokud k MU došlo ve stanici Jihlava,tak ta rozhodně neprochází žádnou rekonstrukcí. Asi jste myslel přestavbu stanice Jihlava město, ale to je o cca 2 km jinde.

Sáček

Rozřízl výhybku. To je opravdu možné? Jsme už na novinkách?

Happy

Tomu se ale fakt tak říká. Násilné přestavení vlivem vjetí soupravy… „říznutí“🙂

Pavel Skládaný

Ano, je to možné. Výpravčí má v kanceláři dokonce i zvonek rozřezu (a o ženskou nejde).

Happy

A co tam dělá plecháč, když se ČD dušovaly, že budou esa? K 843 žádné řidičáky, však proč si nezaposunovat v téhle dispozičně pitomé stanici.

Twix

Taky mě to napadlo – kdyby ČD v devadesátkách zaregistrovaly, že všude jinde už se 20 let nakupují ucelené motorové jednotky, případně vlaky s řídicími vozy (resp. ty se tehdy poprvé objednaly, ale ne dostatek), nemusel by se ještě o dalších 30 let později na jihlavské stanici objíždět přívěšák.

F. K.

A ono tenkrát bylo za co je nakupovat?

Twix

Proč by ne, taková pevně spojená dvoudílná jednotka by měla být levnější než 843+043, když by se některé systémy obou vozů daly sloučit a mezi vozy by nemuselo být plnohodnotné spřahovací ústrojí. A jako bonus by to mělo stanoviště na obou koncích, a ne jedno uprostřed…

Happy

Přesně. Nedej bože použít podvozek typu Jakobs. Levnější, lehčí. Mohly to být dvě identické poloviny, což by přineslo i snížení výrobních nákladů.

perky

ŽE jsi nedělal u drah není škoda

Happy

Tak řidičáky jsou známé někdy od 30.let. Po válce už to bylo celkem běžné. ČSD v tomto byly dost pozadu to je fakt.

Muzeum

Vdevadesátých letech ČD nakoupily vlaky s řídícími vozy 843+943

Twix

Ano to jsem tam napsal, jen jich nebylo dostatek, jen třetina 943 na počet 843. Navíc 043 a 943 se vyrobily úplně zbytečně krátké, prý aby to bylo jako Bix.

xyz

843 ideálně vůbec žádné.

Těch vysokých zpoždění či úplných odřeknutí vlaků mezi Zastávkou a Jihlavou bylo poslední 4 týdny (co tam jezdí 843) ažaž.

Happy

Tak tak. Zgarby jsou zpět. Nejputovnější řada v tuzemských drážních dějinách. To bude zase chvilku trvat než z toho udělají v Heršpicích alespoň přiměřeně spolehlivé vozidlo. Přecejenom tu měly zůstat katry a k nim řidičáky na dotrhání Míň motorů méně problémů. Pro cestujícího je to stejné. Nepozná rozdílu. I když v tom starším je méně kraválu …

Vid

843 jsou nejlepší motorová vozidla, s kterými jsem jezdil. Pokud z toho nevytekla komplet voda, tak jsem s tím vždy dojel. Právě, že to má 2 motory, tak je mnohem menší šance, že se něco pokazí na obou zároveň. Pokud je závada na jednom SM, tak jde na ten zbývající připojit všechny 4 TM a jede to celkem slušně i na jeden SM s minimálním protahováním jízdních dob. Perfektní technicky dokonalý stroj. V Olomouci spolupráce s dílnou výborná. Ale je fakt, že tu máme na dílně chlapy, co na tom dělají od výroby. A koukám do Sapu na ex-olomouckou 843… Číst vice »

Happy

Předání funkčních motoráků a za pár týdnů spousta problémů není vinou správkárny. To jen potvrzuje, že to je jen další továrna na práci. A myslím, že tam pánové budou s láskou ještě vzpomínat na kredence a krokouše. Ty tam taky byly imrvére.

jackbrno

To možná platilo tak před dvaceti lety. Do Brna to přišlo teprve před měsícem v nějakém větším počtu a od grafikonu se to začalo nasazovat a není dne, aby nějaká rakev někde nechcípla a nejelo se pro ni. Mohly to být super stroje, když byly nové. I teď, když to funguje, jede se s tím pěkně, jenže ono už to bohužel nefunguje. I když to náhodou jede, tak to ten displej je jako náhodný generátor poruch, pořád tam něco píská, bliká a člověk to musí ignorovat, jinak by se z toho zbláznil. Dokud se točí kola a jdou otevírat/zavírat dveře,… Číst vice »

Vid

V Olomouci jsem jezdil na 843 ještě loni a bylo to prima. Jinak měl jsem na zácvik dva kolegy, co jezdili i na 842 a mluvili opačně, že 842 je líný zgarg. O 854 ani nemluvě.

xyz

Však v posledních dnech už několik 854 namísto 843 jezdí – a hned je to zase spolehlivější.

jackbrno

Asi tak. Nikdy bych nečekal, že budu s láskou vzpomínat na 854 🙂 Ale ta mě nikdy nevypekla. Pokud se nevysype převodovka nebo nesletí klíňáky, tak se s tím vždycky dá dojet. S 843 ne, to houfně kleká na trati a nikdo neví co s tím. Obvykle se pak jede s 854 to odtáhnout.

perky

jezdím 843 a 842 nedám na ně dopustit

Happy

No když Vás nikdy na nic lepšího neposadili, tak budiž 😁

Vid

A na co ty 843 tak klekají na trati? Pokud z toho nevyteče voda, případně nezadře se kompresor, tak to má přepínač SV8, kterým se přepne regulátor do poruchy a je to schopné dojet skoro vždy. Výhoda 843 je, že má právě 2 trakční skupiny a při poruše na jedné se pořád dá někam dojet. Kór pokud tam jezdíte jen s jedním vozem. A aby se něco pokazilo na obou jsem v provozu moc nezažil. Ale zažil jsem jízdu z Ostravy přes Krnov do Olomouce na jeden SM, přepnuté na Bobo, tedy na 4 TM a v Olomouci zpoždění jen… Číst vice »

Happy

Ono bude trvat, než se s tím správkárna sžije. V Brodě udržují nová vozidla a žijí s nimi a učí se. I po 30 letech budou okamžitě vědět, kde je problém a ten odstraní. Do Heršpic ovšem dorazila putovní výstavka výkvětu tuzemského inženýrství, protože ČD rády zasmluvní kdejakej krám za vyšší peníze od objednavatele, tedy kraje. Teď těm technikům v HH cpou něco, co tam bylo kdysi dávno a někteří to vidí poprvé. Je jasné, že úspěšnost údržby bude tristní. Prostě staré řady na dojetí se mají dislokovat na omezené množství míst a hlavně s nimi nikam nešoupat. Vždy je… Číst vice »

Libor

Jojo, 854 buď se zlobícím chlazením, nebo s věčně zlobícími převodovkami, to je opravdu etalon spolehlivosti.

Happy

To sem ale nikdy nepsal ani si to nemyslím. Kouknu do kalendáře a je rok 2025 nikoliv 1969. A u konce této řady budou objednavatelé, protože je nebudou chtít a ne ČD, kterým by přišlo divné, že provozovat skoro 60ti leté stroje nebude to pravé ořechové.

Libor

Na východě jezdily dobře, jezdil jsem s nimi pravidelně. Že to v Brně neumí udržovat, to není chybou motoráků…

xyz

Žst. Jihlava modernizací neprochází – na rozdíl od žst. Jihlava město.

Celkově je žst. Jihlava řešena dost nevhodně. A R měl odjet v 9:40 h, načež Os vlak směr Třebíč v 9:43 h. Ale nechápu, proč nebyl přistaven na 1/4P, kam by mohl přijet i při pobytu rychlíku ve stanici.

Svoje jméno něřeknu

No já bych řekl, že právě kvůli tomu rychlíku. Odjíždějící rychlík by přejížděl lidi jdoucí na ten osobní, pokud by stál na 1/4p

xyz

Jedna věc je nasunout k nástupišti, druhá věc je vyhlásit vlak na displejích. Nicméně i tak – kdyby byl chybně nasunut k nástupišti 1/4P, tak by aspoň neříznul tu nejdůležitější výhybku, jaká v žst. Jihlava je (a mmch. v létě 2023 na ní několik měsíců byla pomalá jízda 10 km/h, to byla „chuť“).

Happy

Rychlost na most je tuším 30 km/h. Nedovedu si představit, že by tam došlo ke srážce. To by musel ten posun do něj najet. Na místo sepsání protokolu s viníkem a pořízením pár fotek a následným vyjetím R, se tu dělá divadlo s inspektory na celej den. Rozes… doprava od Brna po Plzeň kvůli banalitě.

Jan Tichavský

To je bohužel velká železnice, aneb vždycky se to tak dělalo a zmařený čas cestujících nikoho nezajímá.

diem72

Jestli on ten postup vyšetřovatelů SŽ a DI není daný zkušenostmi … pokud „nenaberete“ všemožné nebo i nemožné sktečnosti, data, důkazy a nezměříte vše myslitelné i nemyslitelné, tak riskujete, že viník své prvotní přiznání odvolá, na radu právníků zpochybní kdeco a „vymáchá“ vás za jakékoliv i nelogické mezery v dokumentaci k nehodě

Happy

A má vůbec cenu toto vyšetřovat? Stejně co se stane fírovi. Udělá se bububu a seberou se mu prémie. Nikdo jeho pochybením poškozen nebyl. A pokud se s ním bude někdo hádat, může říct, že soukolí byla obalená vrstvou ledu a že souprava špatně brzdila. U těchto vozidel nic nového. DI nepřijela hned. Naprosto neprokazatelná, ale pravděpodobná věc. Takže nakonec největší ztrátu mají pasažéři za rozvrtanej den od Brna až po Plzeň s přilehlým okolím a nákladní doprava.

jackbrno

Možná ti to nedochází, ale tam došlo k celkem zásadnímu ohrožení. Když někde vlak nedobrzí a přejede stůj o pár metrů, aniž by vjel do cesty jinému vlaku, tak se to tolik neřeší, ale tady posun vjel do postavené cesty jinému vlaku s cestujícími a to se prostě vyšetřit musí. Musí se na místě a hne sesbírat veškeré okolnosti a důkazy na místě, protože dodatečně už se neseženou. A ty důkazy se budou hodit, až si za měsíc bude například někdo z toho rychlíku stěžovat, že se mu vlivem rychlobrzdy hnula krční páteř a bude chtít odškodnění.

Karel

Podle článku se jednalo o posun sunutím. Tam platí jiná ustanovení než při tažení.

none

Spocitat snehove vlocky chvili trva… Navic, vezmes ji do ruky a je fuc.

Mirek

Super, to zas se budou večer noviny opírat, hlavně, že na stavbě dálnice, kde je rychlost omezená na 50 km/h a méně se najdou inteligenti co jedou 90 km/h a více a nejsou o tom tak barvité reportáže, nemám to rád, přímo bych se nebál říci, že tenhle dvojí metr nenávidím, ach jo…

David

Já s autem že 100kmh zastavím do 40m, tedy bohatě na vzdálenosti, na kterou vidím. Jak je na tom takový rychlík?

Osobně se rád nechám překvapit, kdo všechno tam nadýchá.

Pavel Skládaný

Rychlík řítící se při vjezdu do stanice rychlostí 40 km/h je na tom podstatně hůře.

Petr Šimral

Rychlík odjíždějící na trať s traťovou rychlostí 30 km/h na tom bude podobně jako pan David, který trošičku ubírá, protože zcela jistě nemá F1. První vteřina na reakci je 27 metrů a pak je to extrémním brzděním na suchu cca 50 metrů. Dohromady cca 80 metrů, což je dvojnásobek toho, čím nám tady „krmí ouška“ 🙂

hroch.obojzivelny

Co vy víte, třeba má formuli (a jezdí s ní na D4) 🙂

Jan Tichavský

Pokud má autopilota, tak je reakce podstatně rychlejší, což je jedna z jeho hlavních výhod.

Petr Šimral

Ja ho mam a jeho reakce neni nijak brutalni prave proto, ze to nepotrebuje. Vidi dostatecne dopredu.

Martin Pražák

Reakční doba rychlobrzdy je až šest sekund. A součinitel tření ocelového kola na ocelové kolejnici je podobný jako součinitel tření gumového kola ne ledě. Tudíž vlak brzdí zhruba stejné intenzivně jako auto na ledě. Tolik k dotazu jak intenzivně brzdí vlak

Daddy

Závěrečná zpráva: kdyby bylo ETCS, tak by k téhle situaci nedošlo…..haha

Mirek

To by ta teať taky musela vypadat jinak a sám víte, že tomu tak nebude

Martin Zahrádka

ETCS nezabezpečuje posun

Mirek

Ano, nefunguje v tom super vision módu

richmond

myslím, že to pán myslel jako ironii

Daddy

Spousta závěrečných zpráv z minulosti končilo “kdyby bylo ETCS”, ale pořád je tam spousta pastí, kde ETCS prostě nepomůže. Viz přechod NTC-L2

Pavel Skládaný

To sotva, posun ETCS moc nehlídá.

Daddy

Četl jste můj příspěvek až do konce? Je tam na konci “haha”….

rtbk

došlo by k tomu ale etcs by automaticky zastavilo rychlík

Mengo

Otazka zni. Az bude ETCS vsude co budou delat drazni inspektori? 🙂

Pavel Skládaný

Totéž co dneska, jen nebudou tak přetížení a vydání závěrečné zprávy nebude trvat rok, ale jen půl rok.

diem72

Budou nadále jezdit k vybraným střetům na přejezdech a k přejetým osobám, velkým „hromadám“ vlivem vykolejení atd

Jaaa

Vyšetřovat nehody ve výluce ETCS.

Petr

ETCS posun nehlídá, ale při vjetí do vlakové cesty zastaví přijíždějící vlak. Takže „haha“.

Petr-666

však je to pravda – nebyl by tam ani posunující díl ani rychlík 😉
(aneb poetické kouzlo nulového grafikonu)

Martin Pražák

ETCS se dá dvojicí tlačítek potlačit. Musí se to udělat v rychlosti do 40km/h a platí to buď na 90 sekund, nebo 350 metrů. Podle toho co nastane dřív. Pak projedete i návěstidlo v poloze stůj. Například při jeho neobsluhování, na což musíte mít rozkaz.

Martin Pražák

S tím, že potlačení lze opakovat za sebou.

Péťa

Po dosažení limitu ale pokračujete na Odpovědnost Strojvedoucího (SR) tak kde chcete dávat další Override? Jedině že máte dvě PN za sebou ale to jsou dvě rozdílné situace a ne jedna dohromady