Posun vjel do cesty rychlíku, dělilo je 67 metrů. Provoz v Jihlavě stál
Posunový díl vjel do cesty rychlíku, Jihlava 13. 1. 2025. Pramen: Drážní inspekce
Posunový díl projel návěstidlo a rozřízl výhybku.
Posunový díl projel návěstidlo a rozřízl výhybku.
Dobry den, mohl byste mi, prosím, někdo vysvetlit, kde se vzalo pojmenování ,,posunový díl’’? Přijde mi to děsný… 🤕 vždyť to muže být vlak, souprava, lokomotiva, vagon… ale DÍL?!
Minimálně v předpisech SŽ, možná i v Zákoně o drahách.
Nemůže.
Odborné názvosloví, v předpisech. S tím nikdo nic neudělá. Alternativy, co jste vyjmenoval, nelze použít, protože nejsou dost obecné.
Dekuju za vysvětlení. Hezky den.
Jak byste to chtěl jinak nazvat? Může to být víc než jeden vůz a nemusí to být celý vlak. Já si to podle toho názvu představím naprosto jednoduše.
Tomu říkám zkrácení vyšetřování
On je celkem div, že k těm MU tam nedochází častěji. Ač stanice není moc vytížená, tak v době onoho taktového „rozstřelu“ se tam sjíždí a rozjíždí poměrně dost vlaků, do toho posun lokomotiv na R a to vše se děje na velmi malém počtu kolejí. Nevím, jestli je vůbec někde něco podobného….
https://medium.seznam.cz/clanek/naturally-v-jihoafricke-republice-zamestnali-opicaka-jako-signalistu-za-celou-karieru-se-ani-jednou-nezmylil-79699
Mohl by prosím pan autor textu sdělit, z jakého důvodu jsou v galerii fotky z obou jihlavských nádraží a ne jen z toho, kde k události došlo?
Budí to dojem, že někdo neví, že v Jihlavě jsou nádraží dvě a že to, které prochází v článku zmiňovanou rekonstrukcí je pro osobní dopravu mimo provoz – vlaky jím pouze projíždějí.
Pane Šindelář,pokud k MU došlo ve stanici Jihlava,tak ta rozhodně neprochází žádnou rekonstrukcí. Asi jste myslel přestavbu stanice Jihlava město, ale to je o cca 2 km jinde.
Rozřízl výhybku. To je opravdu možné? Jsme už na novinkách?
Tomu se ale fakt tak říká. Násilné přestavení vlivem vjetí soupravy… „říznutí“🙂
Ano, je to možné. Výpravčí má v kanceláři dokonce i zvonek rozřezu (a o ženskou nejde).
A co tam dělá plecháč, když se ČD dušovaly, že budou esa? K 843 žádné řidičáky, však proč si nezaposunovat v téhle dispozičně pitomé stanici.
Taky mě to napadlo – kdyby ČD v devadesátkách zaregistrovaly, že všude jinde už se 20 let nakupují ucelené motorové jednotky, případně vlaky s řídicími vozy (resp. ty se tehdy poprvé objednaly, ale ne dostatek), nemusel by se ještě o dalších 30 let později na jihlavské stanici objíždět přívěšák.
A ono tenkrát bylo za co je nakupovat?
Proč by ne, taková pevně spojená dvoudílná jednotka by měla být levnější než 843+043, když by se některé systémy obou vozů daly sloučit a mezi vozy by nemuselo být plnohodnotné spřahovací ústrojí. A jako bonus by to mělo stanoviště na obou koncích, a ne jedno uprostřed…
Přesně. Nedej bože použít podvozek typu Jakobs. Levnější, lehčí. Mohly to být dvě identické poloviny, což by přineslo i snížení výrobních nákladů.
ŽE jsi nedělal u drah není škoda
Tak řidičáky jsou známé někdy od 30.let. Po válce už to bylo celkem běžné. ČSD v tomto byly dost pozadu to je fakt.
Vdevadesátých letech ČD nakoupily vlaky s řídícími vozy 843+943
Ano to jsem tam napsal, jen jich nebylo dostatek, jen třetina 943 na počet 843. Navíc 043 a 943 se vyrobily úplně zbytečně krátké, prý aby to bylo jako Bix.
843 ideálně vůbec žádné.
Těch vysokých zpoždění či úplných odřeknutí vlaků mezi Zastávkou a Jihlavou bylo poslední 4 týdny (co tam jezdí 843) ažaž.
Tak tak. Zgarby jsou zpět. Nejputovnější řada v tuzemských drážních dějinách. To bude zase chvilku trvat než z toho udělají v Heršpicích alespoň přiměřeně spolehlivé vozidlo. Přecejenom tu měly zůstat katry a k nim řidičáky na dotrhání Míň motorů méně problémů. Pro cestujícího je to stejné. Nepozná rozdílu. I když v tom starším je méně kraválu …
843 jsou nejlepší motorová vozidla, s kterými jsem jezdil. Pokud z toho nevytekla komplet voda, tak jsem s tím vždy dojel. Právě, že to má 2 motory, tak je mnohem menší šance, že se něco pokazí na obou zároveň. Pokud je závada na jednom SM, tak jde na ten zbývající připojit všechny 4 TM a jede to celkem slušně i na jeden SM s minimálním protahováním jízdních dob. Perfektní technicky dokonalý stroj. V Olomouci spolupráce s dílnou výborná. Ale je fakt, že tu máme na dílně chlapy, co na tom dělají od výroby. A koukám do Sapu na ex-olomouckou 843… Číst vice »
Předání funkčních motoráků a za pár týdnů spousta problémů není vinou správkárny. To jen potvrzuje, že to je jen další továrna na práci. A myslím, že tam pánové budou s láskou ještě vzpomínat na kredence a krokouše. Ty tam taky byly imrvére.
To možná platilo tak před dvaceti lety. Do Brna to přišlo teprve před měsícem v nějakém větším počtu a od grafikonu se to začalo nasazovat a není dne, aby nějaká rakev někde nechcípla a nejelo se pro ni. Mohly to být super stroje, když byly nové. I teď, když to funguje, jede se s tím pěkně, jenže ono už to bohužel nefunguje. I když to náhodou jede, tak to ten displej je jako náhodný generátor poruch, pořád tam něco píská, bliká a člověk to musí ignorovat, jinak by se z toho zbláznil. Dokud se točí kola a jdou otevírat/zavírat dveře,… Číst vice »
V Olomouci jsem jezdil na 843 ještě loni a bylo to prima. Jinak měl jsem na zácvik dva kolegy, co jezdili i na 842 a mluvili opačně, že 842 je líný zgarg. O 854 ani nemluvě.
Však v posledních dnech už několik 854 namísto 843 jezdí – a hned je to zase spolehlivější.
Asi tak. Nikdy bych nečekal, že budu s láskou vzpomínat na 854 🙂 Ale ta mě nikdy nevypekla. Pokud se nevysype převodovka nebo nesletí klíňáky, tak se s tím vždycky dá dojet. S 843 ne, to houfně kleká na trati a nikdo neví co s tím. Obvykle se pak jede s 854 to odtáhnout.
jezdím 843 a 842 nedám na ně dopustit
No když Vás nikdy na nic lepšího neposadili, tak budiž 😁
A na co ty 843 tak klekají na trati? Pokud z toho nevyteče voda, případně nezadře se kompresor, tak to má přepínač SV8, kterým se přepne regulátor do poruchy a je to schopné dojet skoro vždy. Výhoda 843 je, že má právě 2 trakční skupiny a při poruše na jedné se pořád dá někam dojet. Kór pokud tam jezdíte jen s jedním vozem. A aby se něco pokazilo na obou jsem v provozu moc nezažil. Ale zažil jsem jízdu z Ostravy přes Krnov do Olomouce na jeden SM, přepnuté na Bobo, tedy na 4 TM a v Olomouci zpoždění jen… Číst vice »
Ono bude trvat, než se s tím správkárna sžije. V Brodě udržují nová vozidla a žijí s nimi a učí se. I po 30 letech budou okamžitě vědět, kde je problém a ten odstraní. Do Heršpic ovšem dorazila putovní výstavka výkvětu tuzemského inženýrství, protože ČD rády zasmluvní kdejakej krám za vyšší peníze od objednavatele, tedy kraje. Teď těm technikům v HH cpou něco, co tam bylo kdysi dávno a někteří to vidí poprvé. Je jasné, že úspěšnost údržby bude tristní. Prostě staré řady na dojetí se mají dislokovat na omezené množství míst a hlavně s nimi nikam nešoupat. Vždy je… Číst vice »
Jojo, 854 buď se zlobícím chlazením, nebo s věčně zlobícími převodovkami, to je opravdu etalon spolehlivosti.
To sem ale nikdy nepsal ani si to nemyslím. Kouknu do kalendáře a je rok 2025 nikoliv 1969. A u konce této řady budou objednavatelé, protože je nebudou chtít a ne ČD, kterým by přišlo divné, že provozovat skoro 60ti leté stroje nebude to pravé ořechové.
Na východě jezdily dobře, jezdil jsem s nimi pravidelně. Že to v Brně neumí udržovat, to není chybou motoráků…
Žst. Jihlava modernizací neprochází – na rozdíl od žst. Jihlava město.
Celkově je žst. Jihlava řešena dost nevhodně. A R měl odjet v 9:40 h, načež Os vlak směr Třebíč v 9:43 h. Ale nechápu, proč nebyl přistaven na 1/4P, kam by mohl přijet i při pobytu rychlíku ve stanici.
No já bych řekl, že právě kvůli tomu rychlíku. Odjíždějící rychlík by přejížděl lidi jdoucí na ten osobní, pokud by stál na 1/4p
Jedna věc je nasunout k nástupišti, druhá věc je vyhlásit vlak na displejích. Nicméně i tak – kdyby byl chybně nasunut k nástupišti 1/4P, tak by aspoň neříznul tu nejdůležitější výhybku, jaká v žst. Jihlava je (a mmch. v létě 2023 na ní několik měsíců byla pomalá jízda 10 km/h, to byla „chuť“).
Rychlost na most je tuším 30 km/h. Nedovedu si představit, že by tam došlo ke srážce. To by musel ten posun do něj najet. Na místo sepsání protokolu s viníkem a pořízením pár fotek a následným vyjetím R, se tu dělá divadlo s inspektory na celej den. Rozes… doprava od Brna po Plzeň kvůli banalitě.
To je bohužel velká železnice, aneb vždycky se to tak dělalo a zmařený čas cestujících nikoho nezajímá.
Jestli on ten postup vyšetřovatelů SŽ a DI není daný zkušenostmi … pokud „nenaberete“ všemožné nebo i nemožné sktečnosti, data, důkazy a nezměříte vše myslitelné i nemyslitelné, tak riskujete, že viník své prvotní přiznání odvolá, na radu právníků zpochybní kdeco a „vymáchá“ vás za jakékoliv i nelogické mezery v dokumentaci k nehodě
A má vůbec cenu toto vyšetřovat? Stejně co se stane fírovi. Udělá se bububu a seberou se mu prémie. Nikdo jeho pochybením poškozen nebyl. A pokud se s ním bude někdo hádat, může říct, že soukolí byla obalená vrstvou ledu a že souprava špatně brzdila. U těchto vozidel nic nového. DI nepřijela hned. Naprosto neprokazatelná, ale pravděpodobná věc. Takže nakonec největší ztrátu mají pasažéři za rozvrtanej den od Brna až po Plzeň s přilehlým okolím a nákladní doprava.
Možná ti to nedochází, ale tam došlo k celkem zásadnímu ohrožení. Když někde vlak nedobrzí a přejede stůj o pár metrů, aniž by vjel do cesty jinému vlaku, tak se to tolik neřeší, ale tady posun vjel do postavené cesty jinému vlaku s cestujícími a to se prostě vyšetřit musí. Musí se na místě a hne sesbírat veškeré okolnosti a důkazy na místě, protože dodatečně už se neseženou. A ty důkazy se budou hodit, až si za měsíc bude například někdo z toho rychlíku stěžovat, že se mu vlivem rychlobrzdy hnula krční páteř a bude chtít odškodnění.
Podle článku se jednalo o posun sunutím. Tam platí jiná ustanovení než při tažení.
Spocitat snehove vlocky chvili trva… Navic, vezmes ji do ruky a je fuc.
Super, to zas se budou večer noviny opírat, hlavně, že na stavbě dálnice, kde je rychlost omezená na 50 km/h a méně se najdou inteligenti co jedou 90 km/h a více a nejsou o tom tak barvité reportáže, nemám to rád, přímo bych se nebál říci, že tenhle dvojí metr nenávidím, ach jo…
Já s autem že 100kmh zastavím do 40m, tedy bohatě na vzdálenosti, na kterou vidím. Jak je na tom takový rychlík?
Osobně se rád nechám překvapit, kdo všechno tam nadýchá.
Rychlík řítící se při vjezdu do stanice rychlostí 40 km/h je na tom podstatně hůře.
Rychlík odjíždějící na trať s traťovou rychlostí 30 km/h na tom bude podobně jako pan David, který trošičku ubírá, protože zcela jistě nemá F1. První vteřina na reakci je 27 metrů a pak je to extrémním brzděním na suchu cca 50 metrů. Dohromady cca 80 metrů, což je dvojnásobek toho, čím nám tady „krmí ouška“ 🙂
Co vy víte, třeba má formuli (a jezdí s ní na D4) 🙂
Pokud má autopilota, tak je reakce podstatně rychlejší, což je jedna z jeho hlavních výhod.
Ja ho mam a jeho reakce neni nijak brutalni prave proto, ze to nepotrebuje. Vidi dostatecne dopredu.
Reakční doba rychlobrzdy je až šest sekund. A součinitel tření ocelového kola na ocelové kolejnici je podobný jako součinitel tření gumového kola ne ledě. Tudíž vlak brzdí zhruba stejné intenzivně jako auto na ledě. Tolik k dotazu jak intenzivně brzdí vlak
Závěrečná zpráva: kdyby bylo ETCS, tak by k téhle situaci nedošlo…..haha
To by ta teať taky musela vypadat jinak a sám víte, že tomu tak nebude
ETCS nezabezpečuje posun
Ano, nefunguje v tom super vision módu
myslím, že to pán myslel jako ironii
Spousta závěrečných zpráv z minulosti končilo “kdyby bylo ETCS”, ale pořád je tam spousta pastí, kde ETCS prostě nepomůže. Viz přechod NTC-L2
To sotva, posun ETCS moc nehlídá.
Četl jste můj příspěvek až do konce? Je tam na konci “haha”….
došlo by k tomu ale etcs by automaticky zastavilo rychlík
Otazka zni. Az bude ETCS vsude co budou delat drazni inspektori? 🙂
Totéž co dneska, jen nebudou tak přetížení a vydání závěrečné zprávy nebude trvat rok, ale jen půl rok.
Budou nadále jezdit k vybraným střetům na přejezdech a k přejetým osobám, velkým „hromadám“ vlivem vykolejení atd
Vyšetřovat nehody ve výluce ETCS.
ETCS posun nehlídá, ale při vjetí do vlakové cesty zastaví přijíždějící vlak. Takže „haha“.
však je to pravda – nebyl by tam ani posunující díl ani rychlík 😉
(aneb poetické kouzlo nulového grafikonu)
ETCS se dá dvojicí tlačítek potlačit. Musí se to udělat v rychlosti do 40km/h a platí to buď na 90 sekund, nebo 350 metrů. Podle toho co nastane dřív. Pak projedete i návěstidlo v poloze stůj. Například při jeho neobsluhování, na což musíte mít rozkaz.
S tím, že potlačení lze opakovat za sebou.
Po dosažení limitu ale pokračujete na Odpovědnost Strojvedoucího (SR) tak kde chcete dávat další Override? Jedině že máte dvě PN za sebou ale to jsou dvě rozdílné situace a ne jedna dohromady