Pošumavské lokálky lákají nejméně dva dopravce. Plzeňský kraj tají, kdo se přihlásil
Dopravce vybraný v soutěži má vyjet v prosinci 2022.. Jde o kontrakt za 2,8 miliardy korun.
Společnosti České dráhy a GW Train Regio podaly nabídky Plzeňskému kraji na zajištění provozu železniční dopravy ve dvou provozních souborech v oblasti Jihozápad. Zájemců může být více. Kraj ale nechce uvést jakékoliv detaily vzhledem k mlčenlivosti členů hodnotící komise.
Podání nabídky do soutěže s odhadovanou cenou 2,8 miliardy korun potvrdili zástupci obou firem. „Přihlásili jsme se do soutěže na oba provozní soubory. Vzhledem k tomu, že soutěž není uzavřená, bližší detaily v tuto chvíli zveřejňovat nebudeme,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Konkrétní detaily nabídky, zejména typ vozidel, nechce uvést ani předseda představenstva GW Train Regio Peter Bosáček.
V případě dalších dopravců působících v Česku v závazkové dopravě je jasné, že se nepřihlásily RegioJet a Leo Express. Arriva vlaky se k soutěži vyjádřit nechtěla. „Soutěžení výkonů na železnici sledujeme, v rámci naší obchodní strategie ale není v tuto chvíli co komentovat,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.
Podle mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešové není možné zatím detaily k nabídkám zveřejnit. „Členové pověření otevíráním obálek a rovněž členové hodnotící komise jsou vázáni povinností mlčenlivosti a informace o nabídkách, tedy jak o ceně, tak o tom, kdo podal nabídku, jsou v této fázi zadávacího řízení v souladu se zákonem důvěrné,“ vysvětlila Marešová.
Pošumaví a Český les
Kraj posouval termín nabídek o několik týdnů kvůli velkému počtu dotazů k zadávací dokumentaci. V soutěži hledá provozovatele vlaků ve dvou souborech: pošumavské lokálky a tratě v Českém lese. Plzeňský kraj je jedním z mála, který soutěží dopravce ve veřejné soutěži.
Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci.
V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a wi-fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.
V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.
Kraj počítá s objednáním 13,36 milionu kilometrů za deset let, z toho 7,56 připadá na Pošumaví. Podle dokumentace se objem zadaných kilometrů může zvýšit až o 50 %. V takovém případě je odhadovaná cena u Pošumaví 1,59 miliardy korun, u Českého lesa 1,21 miliardy korun.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde k prodloužení smlouvy s Českými drahami.