Postrach čoudících dieselů. „Kupkovy jednotky“ dostanou modré majáky a silné pravomoci
Vznikající Inspekce silniční dopravy bude moci nově zastavovat auta a pokutovat i bez asistence policistů.
Legislativní orgány vlády mají v současnosti na stole novelu zákona o silniční dopravě, ta následně zamíří ke schvalování do sněmovny.
Krom řady menších změn je jejím jádrem zřízení Inspekce silniční dopravy (INSID), jakožto nového správního úřadu s celostátní působností. Vznikne transformací současné státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu.
Zaměstnanci centra už v současnosti vykonávají kontrolní činnosti, které budou dělat i pod novou inspekcí, ovšem výrazně jim přibudou pravomoci a nebudou už se muset spoléhat na dosud nutnou asistenci policie.
„Dosud museli například při společných kontrolách policisté v případě potřeby od techniků odjíždět k zásahům, což bylo neefektivní,“ uvedl ve středu na jednání v Senátu ministr dopravy Martin Kupka.
Co se bude kontrolovat
Inspekce bude v první řadě provádět státní odborný dozor – tedy například v kritizovaných STK či SME.
Dále ji čeká nízkorychlostní kontrolní vážení vozidel či technické silniční kontroly včetně měření emisí přímo v provozu. Vzniknou dvě nové jednotky primárně na měření emisí a další dvě jednotky na technický stav aut.
Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií
Mezi další činnosti patří kontroly umístění, upevnění a zajištění nákladu a kontroly dodržování omezení jízdy.
„Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly jak v provozovnách dopravců, tak přímo na pozemních komunikacích, proto budou moct zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky příkazem na místě,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Inspektoři dostanou i další nástroje a oprávnění, kterými dnes disponují policisté. Půjde například o možnost vybírat kauce nebo zabránit vozidlům v jízdě sundáním registrační značky. Budou také moci ukládat pokuty příkazem na místě.
Snižte váhu kamionů, volá Senát. Nejdřív se naučme ji vymáhat, oponoval Kupka a ukázal plán
Stát také podle Kupky plánuje zvýšení kauce v nákladní dopravě ze současných 100 000 na 200 000 korun.
Kvůli oprávnění zastavit vozidlo dostanou inspektoři majáky modré barvy. „Vznik INSID šel nad rámec toho, co se vůbec na ministerstvu plánovalo,“ neskrýval spokojenost s jejím chystaným vznikem ministr Kupka.
Ministra podle jeho slov inspirovala dobře fungující polská inspekce i ekvivalenty v Německu a dalších státech.