Poslední úsek jihočeské D3 postaví česko-slovensko-maďarské sdružení, začne za dva měsíce
Pro stavbaře půjde o zřejmě nejnáročnější úsek D3 na jih od Českých Budějovic.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozseklo téměř absurdní zápletku kolem zakázky na zbudování posledního nerozestavěného úseku jihočeské D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Vítězem vlekoucího se tendru vyhlásilo česko-slovensko-maďarské sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt.
ŘSD výběrem vítěze završilo tendr, u kterého termín pro podání nabídek vypršel už loni v září. Vítězné sdružení šlo do tendru s cenou 4,296 miliardy korun, což je 69,5 procenta odhadované ceny, se kterou ŘSD tendr vypisovalo (6,2 mld. Kč).
ŘSD proto následně zkoumalo, zda nejde o příliš nízkou (tedy nerealistickou) cenu. Tento postup se firmám nelíbil, takže si stěžovaly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). A ačkoliv ŘSD došlo posléze k závěru, že cena je odůvodněná, nemohlo kvůli řízení u ÚOHS vítěze vyhlásit. Na to došlo až poté, co ÚOHS rozhodl, že si firmy nemohou stěžovat. Stavba přitom měla běžet už od minulého roku.
„Zahájení realizace stavby plánujeme zhruba za dva měsíce,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl. Stavba má stavební povolení v právní moci, vykoupeny jsou i všechny pozemky. Pro stavbaře půjde o zřejmě nejnáročnější úsek D3 na jih od Českých Budějovic. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru.
Letos v březnu uplynulo 21 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě. Po zahájení stavby bude rozestavěná dálnice D3 sahat od severního okraje Českých Budějovic až na hranice.
V jižních Čechách má být hotovo v roce 2026, celá dálnice Praha – Linec pak v roce 2031.