Poslední Jumbo Qatar Airways Cargo končí. „Zaměřujeme se na ekologičtější létání,“ vysvětluje dopravce
Boeing 747-8F společnosti Qatar Airways Cargo v Paříži. Foto: Petr Juriš
Akvizicí dvou Boeingů 747-8F před sedmi lety reagoval katarský dopravce na prudký nárůst poptávky.
Docela to ale nechápu, vždyť to jsou ty nejmodernější 747 které by neměly mit zas tak velkou spotřebu
Dva motory navíc….
A jen dva nákladní éra.. to se moc z
ekomonické stánky neslučuje. i šejkové dovedou dobře počítat.
Oproti dvoumotorákům mají.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Long-haul_flights
těžko se to srovnává, protože velikostně jde o dvě různá letadla, ale tak pro srovnání – prázdná 747-8 bude mít na letu LKPR-KJFK uskutečněném ted (čili při dnešním směru a rychlosti větru, a nastavení CI 100) spotřebu cca 7,5t / hod, zatímco prázdná 777-300ER bude mít na stejném letu spotřebu cca 6t/hod. Pokud bychom srovnali při plné zátěži, tak v případě 747-8 to bude někde nad 10t / hodina, zatímco u 777-300ER to bude cca 8,2t/hod. Do tý 747-8 naložíte maximálně cca 75 tun , do 777-300ER cca 70t. No, a když to podělíme, tak u tý 747 je to… Číst vice »
Ale z toho mi vychází úspora paliva jen 15,4%.
Jak potom Qatar Airways došel na úsporu 30%? Nejspíš cifršpioni pro výpočet volili jiná čísla, aby to vypadalo na prezentaci pěkněji.
V článku je ale ta cifra u budoucího éra 777-8F, což je schvalovaná verze nové 777X, kterou ještě nikdo nemá.
Pokud budete lépe číst, co srovnávám, tak zjistíte, že srovnávám 747-8 a 777-300ER.
Chlápek z Qataru srovnává 747-8 s 777-8F.
777-8 bude palivově úspornější, než 777-300ER, takže se finální srovnání mezi 747-8 a 777-8 může na těch 30% klidně dostat.
Pro tuhle část srovnání si můžeme vystačit třeba s tabulema na wikipedii, kde rozdíly ve spotřebe (na jednotku nákladu) jsou docela výrazně nižší třeba mezi 350 a 330 nebo i třeba mezi 737NG a 737MAX či třeba A320ceo vs A320neo.
Jenom 75 tun? Nebude to víc?
srovnani je pax verzi. tam je to opravdu 75 tun.
Zajímavý… Zdá se, že je to letadlo necelých 7 let starý, poslední verze 747, ocenil bych informaci, jestli to letadlo hodlají prodat, nebo poslat do šmelcu.. Pokud to druhý, tak argument ekologie je dost lichý..
Udělají to, za co dostanou více peněz. Pokud je tak moc neekonomické jak uvádí, tak kdo ví jak to dopadne.
Neekonomické je to pro ně, protože mají jen dvě, jinak samé triplsedmy (27 kusů 777F). Jiní Cargo dopravci na 747 stojí.
Cargo 747-8 zatím prodají jedna dvě si myslím. Po světě létá v cargu pořád odvozeniny 747-400, „dash eight“ má mnohem lepší parametry a už se nevyrábí.
Musim se Mudiho na ty Jumba zeptat..
Mudi – tedy Mohamed Elasheg, CEO Qatar Airways tady v ČR je muj příbuznej, bydli o 2 ulice vedle a má celkem pěkný auto..
Má za manželku máminou sestřenici přes jedno koleno, je to kluk původem z Lybie a umí perfektně česky.
Jasný 😂😂😂 CEO 😂😂😂
Ty si ale Jarda, zeptej se budeme radi za sdileni co ti odpovi.
Jardo, ty nás zde nikdy nezklameš. Ty uličníku jeden!
Klidně se ho zeptej, ale od minulého roku je CEO QA pan Badr Mohammed Al Meer, tak nevím jestli ti opravdu správně odpoví… 😉
A ani nikdo ze zástupců pro EU není tohoto jména aktuálně ve vedení….tvůj příbuzný je Regional Cargo Operations Manager – tedy beru zpět, vědět by o tom něco mohl (a tímto se omlouvám), nicméně není CEO… 😉
Ekologie na prvním místě? Opravdu?
Tak ono by vypadalo hůř, kdyby napsal, že chce vyřadit z flotily cokoliv, co má víc než dva motory.
Máte tam jen drobnou chybičku, nejde o ekologii, ale o ekonomii.
Jistě, nechtějí provozovat dvě 747 se čtyřmi motory, když jinak na cargo mají 777. Neekonomické. Nicméně úkolem PR oddělení je to přetavit na ryze pozitivní zprávu, silná aerolinka ze zálivu přeci nemusí šetřit. 🙂