egoe-plus
Infrastruktura

Poslanci chtějí úpravou zákona posílit kontrolu fondu dopravy

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Poslanci Pirátů, ODS a ANO navrhli úpravu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), díky které by se členové dozorčí rady SFDI mohli účastnit všech jednání výboru fondu dopravy. V tiskové zprávě o tom informovali Piráti. Současné znění zákona podle navrhovatelů nespecifikuje formu, jakou má dozorčí rada na činnost a hospodaření SFDI dohlížet.

„Práce pětičlenné dozorčí rady SFDI nyní spočívá víceméně pouze v přijímání vybraných informací poskytnutých výborem nebo ředitelem fondu nebo pouze rozpravou nad zápisem z jednání výboru. Ten pak vezme na vědomí bez znalosti okolností a pozadí jednotlivých témat. Tento systém je ryze formální a dozorčí rada tak nemůže plnit svou kontrolní roli,“ uvedl pirátský poslanec Ondřej Polanský, místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu. Navrhne, aby tisk ve Sněmovně prošel v prvním čtení. Úpravu zákona podle něj podpořily všechny poslanecké kluby.

Výbor SFDI i dozorčí rada fondu se scházejí stejně často, jednou za dva měsíce, ale termíny zasedání se liší. Podle předkladatelů pro to není důvod.

Navrhovaná právní úprava doplňuje možnost členů dozorčí rady účastnit se jednání výboru, které je klíčem k porozumění aktivitám a činnosti fondu a tedy k tomu, aby dozorčí rada jmenovaná Poslaneckou sněmovnou mohla řádně vykonávat svou kontrolní funkci,“ píše se v důvodové zprávě. Na jednání výboru SFDI podle poslanců chodí zástupci správy železnic či Ředitelství silnic a dálnic diskutovat o projektech a zdrojích financování. „Ale výbor také rozhoduje například o podobě, obsahu a okolnostech vypsání veřejných zakázek, jakou je například systém elektronické dálniční známky,“ zmínili předkladatelé.

Právě zakázka na IT systém pro elektronické dálniční známky, ve které se SFDI původně na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe, podle Pirátů ukazuje nutnost legislativní změny.

ČTK

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Podle tohoto článku má SFDI dozorčí radu, která ze zákona pouze pasivně přijímá informace a za nic není zodpovědná. Není tedy jednodušší nezdržovat parlament legislativní změnou, ale pouze najít a potrestat viníky, dozorčí radu pro nefunkčnost zrušit a SFDI dát jako oddělení Ministerstva dopravy? Zajímalo by mně, kolik bylo za poslední roky vytvořeno struktur, ve kterých chybující jsou neodvolatelní a hlídají je ti, kteří nemají kompetenci. Kolik se tudy ztratilo peněz a kdo tyto struktury zřídil a udržoval …..otázek by asi bylo hodně.

pozorovatel

SFDI existuje podle zákona, takže k zodpovědnosti by měli být v tom případbráni jak jeho tvůrci, tak především schvalovatelé = Parlament ČR …ě

mgr.pavel

Mno Piráti také chtěli v PSP probrat bod o dozorčí radě SFDI. Ale ten byl zamítnut hlasy koalice plus ODS plus SPD. A hádejte, jaké strany mají své zástupce v dozorčí radě? Ano, přesně ty co byly proti projednání.. Pokrytci.

noerf

A nebylo by SFDI lepší zrušit a investice řešit v rámci MD na základě koncepčního plánu.

Haha

Po defenestraci ano.

David

A dopadne to jako na Slovensku. Tam se řeší investice na základě koncepčního plánu MD. A výsledek je, že se za 20 let podařilo za pomoci evropských fondů modernizovat pouze trať z Bratislavy do Púchova. Srovnejte kolik se za tu dobu u nás postavilo koridorů.

a8n

Důvodem zřízení SFDI bylo především odstínění financování staveb od příliš rigidního financování přímo ze státního rozpočtu. (Neboli nevyčerpané peníze zůstávají ve fondu a použijí se na stavby v dalších letech, místo aby znovu vstupovaly do porcování celého státního rozpočtu.)

noerf

a8n: jenže to lze řešit přesunem financí na ŘSD, SŽ, ŘVC a tuto nadbytečnou složku zrušit.

Tomáš

Daňové příjmy SFDI není možné přesunout na Státní (SŽ) nebo příspěvkovou (RSD) organizaci. Daně mohou být příjmem jen státu nebo státního fondu.

Octupus

Zakonem lze dane poslat kamkoliv. Tedy i primo do SZDC.

Luděk S.

To ne! Čím víc transferů, tím víc se po cestě zatoulá zlaťáků.

Jakub

A plní tuto funkci? Vůbec