Poslanci chtějí úpravou zákona posílit kontrolu fondu dopravy

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky RailModernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Poslanci Pirátů, ODS a ANO navrhli úpravu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), díky které by se členové dozorčí

Poslanci Pirátů, ODS a ANO navrhli úpravu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), díky které by se členové dozorčí rady SFDI mohli účastnit všech jednání výboru fondu dopravy. V tiskové zprávě o tom informovali Piráti. Současné znění zákona podle navrhovatelů nespecifikuje formu, jakou má dozorčí rada na činnost a hospodaření SFDI dohlížet.

„Práce pětičlenné dozorčí rady SFDI nyní spočívá víceméně pouze v přijímání vybraných informací poskytnutých výborem nebo ředitelem fondu nebo pouze rozpravou nad zápisem z jednání výboru. Ten pak vezme na vědomí bez znalosti okolností a pozadí jednotlivých témat. Tento systém je ryze formální a dozorčí rada tak nemůže plnit svou kontrolní roli,“ uvedl pirátský poslanec Ondřej Polanský, místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu. Navrhne, aby tisk ve Sněmovně prošel v prvním čtení. Úpravu zákona podle něj podpořily všechny poslanecké kluby.

Výbor SFDI i dozorčí rada fondu se scházejí stejně často, jednou za dva měsíce, ale termíny zasedání se liší. Podle předkladatelů pro to není důvod.

Navrhovaná právní úprava doplňuje možnost členů dozorčí rady účastnit se jednání výboru, které je klíčem k porozumění aktivitám a činnosti fondu a tedy k tomu, aby dozorčí rada jmenovaná Poslaneckou sněmovnou mohla řádně vykonávat svou kontrolní funkci,“ píše se v důvodové zprávě. Na jednání výboru SFDI podle poslanců chodí zástupci správy železnic či Ředitelství silnic a dálnic diskutovat o projektech a zdrojích financování. „Ale výbor také rozhoduje například o podobě, obsahu a okolnostech vypsání veřejných zakázek, jakou je například systém elektronické dálniční známky,“ zmínili předkladatelé.

Právě zakázka na IT systém pro elektronické dálniční známky, ve které se SFDI původně na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe, podle Pirátů ukazuje nutnost legislativní změny.

ČTK

Tagy SFDI Státní fond dopravní infrastruktury
12 komentářů