Posedlost kopci. S Horobraním chceme více do zahraničí, říkají autoři netradiční aplikace
Aplikaci v Česku užívá 15 tisíc lidí aktivně, v databázi je už přes 16 tisíc vrcholů.
Pokud jste na kopci a potkáte na něm osobu koukající do svého mobilu, může to být jeden z více než patnácti tisíc lidí, který nepřišel na vrchol jen kvůli výšlapu a výhledům. Na displeji mu v aplikaci Horobraní právě svítí výzva Ulož návštěvu. Horobraník právě zdolal další vrchol.
Byla to původně jen zábava pro kamarády, dnes je z Horobraní aplikace, která se stala „vrcholovým deníčkem“ i svým způsobem sociální sítí pro tisíce lidí. I s ambicí expandovat pod značkou Hory.app více do zahraničí. Příští rok oslaví pět let existence. O historii, současnosti i budoucnosti jsme si povídali s Věrou a Patrikem Drhlíkovými, kteří Horobraní zakládali společně se Stanislavem Vašátkem.
Kde vznikl nápad na takovou aplikaci?
Pořádali jsme pro kamarády různé outdoorové akce, především šifrovací. Většinou to byla setkání na víkend. Vždy to byly striktně offline akce. Děláme je dosud. Ale při jedné takové akci vznikl nápad, zda neudělat i něco, co by zaměstnávalo soutěžící celoročně a to byl první impuls ke vzniku Horobraní.
Za jak dlouho jste dali aplikaci dohromady?
Zhruba tři měsíce. První verze byla hlavně pro kamarády. Měla to být taková celoroční stopovačka.
Jak jste dostali do aplikace data o vrcholech?
Český úřad zeměměřický a katastrální má skvělý geoportál, kde jsou všechny výškové kóty. To je základ, který jsme propojili nejprve s Openstreetmaps.org, později jsme se spojili s mapy.cz. Takhle dobře dostupný online geoportál není zrovna obvyklý, v tom je Česko výjimkou.
Kolik kopců v databázi máte?
Přes šestnáct tisíc v Česku, další tisíce v zahraničí.
Co je kopcem?
Překvapilo mě, co je vlastně vydáváno za kopec. Někdy to je spíše rovina…
Lidé často ani netuší, že to je kopec, ale je to vrcholová kóta. Základ je, aby byla na českém geoportálu. Kritérium kopce je, aby se z něj klesalo opravdu na čtyři strany. Ale uznáváme, že ne všechny vrcholy jsou atraktivní, i proto si je mohou lidé ohodnotit a vybírat si podle recenzí jiných uživatelů, na který půjdou.
Proto není například nová rozhledna na Hamštejně vrchol?
Ano. Není tam klesání na všechny čtyři strany, z jedné strany je ještě hřeben. Proto nejde o vrchol, ale takzvaný spočinek.
Kolik kopců máte vy sami navštívených?
Znáte to přísloví o kovářově kobyle… Zatím 450, po narození potomků je to ještě těžší, ale snažíme se alespoň jeden kopec měsíčně zdolat. A pak máme uživatele s více než sedmi tisíci vrcholy.
Které hory jsou nejnavštěvovanější podle vaší aplikace?
Vede Lysá hora a Ještěd. Souvisí to i s tím, kde máme nejvíce uživatelů. V Liberci jsme vznikli, Ještěd je tak logický, u Lysé hory máme také velmi početnou skupinu uživatelů, navíc je to oblíbená hora.
Hubnutí díky kopcům
Velký skok jste zaznamenali během covidu, čím si to vysvětlujete?
Chodit ven na výlety byla prakticky jediná zábava, která byla legální. Vymýšleli jsme i různé výzvy, například aby lidé chodili každý den na kopec za svým domem. Aplikace je motivovala se hýbat, chodit do přírody a mít radost z toho, že se hýbou. Ostatně, chodí nám často poděkování, že díky nám zhubli.
Kdo je nejčastějším uživatelem?
To nás dost překvapilo, čekali jsme naše vrstevníky. Těch je hodně, ale nejpočetnější je skupina lidí nad 50 let. Máme z toho radost, že se hýbou a pomáháme k tomu.
Dáváte je dohromady?
Organizujeme pravidelně srazy, ale už se potkávají i sami. Je to velká komunita, vzájemně si vyměňují tipy, radí si.
Jak se aplikace šířila?
Čistě organicky, lidé si o tom říkali, měli jsme takřka nulový rozpočet na marketing. Covid tomu hodně pomohl, jak se lidé začali více hýbat. Tím, že jsme trošku jako vrcholový deníček, tak lidé často chtějí zdolat jen vrcholy ve svém okolí.
Každý vrchol je uveden jako součást určité oblasti. Jak je pojmenováváte? Jen v Liberci mohu v podstatě nasbírat vrcholy tří různých oblastí…
Jsou to geomorfologické celky, laicky řečeno pohoří, přesně tak je celá země rozdělena. V Liberci je Ještědsko-kozákovský hřbet, Žitavská pánev a Jizerské hory.
Patnáct tisíc aktivních
Kolik uživatelů nyní máte?
Registrovaných je 30 tisíc, ale aktivních je zhruba 15 tisíc, z toho dva tisíce velmi aktivních, že mají nejméně deset vrcholů za měsíc.
Vznikli jste čistě bez reklam a nekomerčně, z čeho financujete provoz?
Začali jsme nabízet placenou verzi, kde se lidé mohou účastnit různých výzev nebo porovnávat své výkony. Zájem o to nás překvapil, postupně se tak profesionalizujeme.
Řada vrcholů je v aplikaci označena červeně, ale za zdolání se uživateli nepřipíše žádný bod. Proč?
Jsou to zakázané vrcholy, na které se nesmí chodit. Typově jde o přírodní rezervaci nebo nejvyšší stupeň ochrany v národním parku. Bereme to i jako osvětu, že ne vše je u nás přístupné.
Kdo má u vás placené členství, je součástí různých výzev, které spočívají v nasbírání určených vrcholů a následně odměny za nich od různých partnerů. Jak se vám tento model osvědčil?
Bereme to jako bonus pro ty, kteří mají placenou verzi. A současně vidíme, že je to zajímavý způsob podpory cestovního ruchu v některých oblastech. Proto máme například Středohorský Everest, kdy jsme se spojili s destinační agenturou Českého středohoří a lidé musejí pro splnění výzvy zdolat určené vrcholy. Je jich tolik, že pokud nejsou místní, musí přijet několikrát. Chystáme další podobné funkce, aby pro lidi bylo Horobraní ještě zábavnější.
Hory jako mezinárodní slovo
V aplikaci jsou i vrcholy v jiných zemích, chystáte expanzi i do zahraničí?
Zahraničí nám přišlo logické, jak jsme rostli a naši uživatelé nechodí jen po českých horách. Sami nám začali navrhovat vrcholy, nově jsme například doplnili díky jednomu z Horobraníků Madeiru. Máme už různé jazykové verze a lákají nás hlavně okolní země.
Nebude název Horobraní poněkud krkolomný?
Bude, používáme proto v zahraničí značku Hory.app. I když je slovo hory české, považujeme ho za mezinárodně univerzální. Inspirací je pro nás aplikace Strava, která znamená ve švédštině užívej si.
Neznáte aplikaci a chcete si její funkce v premium verzi vyzkoušet? Můžete využít speciální akce pro čtenáře Zdopravy.cz na měsíc zdarma. Autor rozhovoru ji může jen doporučit. Kromě pohybu odhalíte spousty vrcholů ve vašem okolí, o kterých jste často ani netušili.