Porto – Lisabon za 75 minut. Portugalsko začne stavět první vysokorychlostní trať

Vizualizace mostu pro vysokorychlostní trať v Portu. Foto: Infraestruturas de PortugalVizualizace mostu pro vysokorychlostní trať v Portu. Foto: Infraestruturas de Portugal

Do soutěže přišla jediná nabídka.

Portugalsko bude další evropskou zemí s vysokorychlostní železnicí, stavba prvních 71 kilometrů začne ještě letos.

První úsek nové trati, která postupně propojí Porto a Lisabon, má postavit sdružení LusoLav, složené ze šesti velkých stavebních firem v čele se společností Mota-Engil. Výběr sdružení oznámila portugalská vláda na svých stránkách. Nikdo jiný se do tendru nepřihlásil. Stavba se týká trati ze stanice Campanhã v Portu do města Oiã v okrese Aveiro. Cena zatím nebyla zveřejněna.

Nová vysokorychlostní trať má měřit po dokončení celkem 290 kilometrů. Postavena bude na rychlost 300 km/h. Díky tomu by měla jízda vlaků mezi dvěma největšími portugalskými městy dosáhnout hodiny a patnácti minut. V Lisabonu budou vlaky končit a začínat na hlavním nádraží Oriente. Dosud vlakům trvá jízda 2 hodiny a 45 minut.

Nová trať bude vybudována s takzvaným iberijským rozchodem 1 668 mm. V sousedním Španělsku, které je s vysokorychlostními železnicemi podstatně dál, se přitom tento typ tratí buduje na standardní rozchod 1 435 mm.

VRT v Portugalsku. Foto: www.infraestruturasdeportugal.pt

Součástí nového spojení budou terminály ve městech Aveiro, Coimbra a Leiria. Součástí prvního úseku bude i překonání řeky Duero v Portu i napojení na konvenční železniční síť na severu země.

Portugalsko bude stavbu financovat z více zdrojů, částečně úvěry Evropské investiční banky, dotacemi EU a také zapojením soukromého kapitálu. Detailně je projekt popsán zde.

Tagy Infraestruturas de Portugal Portugalsko VRT vysokorychlostní železnice v Portugalsku
31 komentářů